Liahona
Rauhan tunteiden vahvistamista ihmissuhteissa
Huhtikuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä

Rauhan tunteiden vahvistamista ihmissuhteissa

”Kun seuraamme Rauhan Ruhtinasta, meistä tulee Hänen rauhantekijöitään.”1

Kuva
Jeesus Kristus

Ennen kärsimystään Getsemanessa Jeesus Kristus lohdutti opetuslapsiaan sanomalla: ”Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.” (Joh. 14:27; ks. myös jakeet 26–31.)

Yksi tavoitteistamme Jeesuksen Kristuksen seuraajina on noudattaa Hänen esimerkkiään, jotta voimme palata taivaallisen Isämme luo ja elää Hänen luonaan ikuisesti.

Vapahtaja halusi auttaa muita kokemaan rauhaa. Kuinka mekin voimme edistää rauhaa ihmissuhteissamme?

Vanhin Ulisses Soares kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Kun pyrimme omaksumaan Vapahtajan kaltaisia ominaisuuksia, meistä voi tulla Hänen rauhansa välineitä maailmassa sen mallin mukaan, jonka Hän on itse säätänyt.”2

Kristuksen ominaisuuksien kehittäminen on yksi tapa, jolla voimme kokea rauhaa suhteissamme muihin ja itseemme. Seuraavassa on esimerkkejä siitä, kuinka Jeesus Kristus hyödynsi ominaisuuksiaan välittääkseen rauhaansa muille.

Rakkaus

Neljä päivää Lasaruksen kuoleman jälkeen Jeesus tuli Marian ja Martan luo heidän surressaan. Vaikka Hän tiesi herättävänsä Lasaruksen kuolleista, Hän tunsi suurta myötätuntoa siskoksia kohtaan, ja Hän itki (ks. Joh. 11:35). Hän näytti suurenmoista esimerkkiä siitä, kuinka toimia puhtaassa rakkaudessa ja olla halukas ”suremaan surevien kanssa” (Moosia 18:9).

Presidentti Russell M. Nelson on sanonut: ”Kristuksen puhdas rakkaus on vastaus kiistelyyn, joka vaivaa meitä nykyään. Rakkaus saa meidät ’kantamaan [toistemme] kuormia’ [Moosia 18:8] sen sijaan että kasaisimme niitä toistemme harteille. Kristuksen puhdas rakkaus sallii meidän ’[olla] Jumalan todistajina kaikkina aikoina ja kaikessa’ [Moosia 18:9]varsinkin jännittyneissä tilanteissa. Rakkaus sallii meidän osoittaa, kuinka Kristuksen miehet ja naiset puhuvat ja toimivat – varsinkin joutuessaan arvostelun kohteeksi.”3

Riippumatta siitä, missä tilanteessa olemme, me voimme päättää nähdä muut ja itsemme Jumalan lapsina. Vaikka emme ehkä ymmärräkään täydellisesti, mitä muut käyvät läpi, tai meillä saattaa olla erilainen ymmärrys kuin jollakulla muulla, me voimme edelleen rakastaa ja palvella heitä Kristuksen kaltaisella rakkaudella ja myötätunnolla.

Anteeksianto

Kärsiessään ristillä juuri ennen kuolemaansa Jeesus sanoi niistä, jotka ristiinnaulitsivat Hänet: ”Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät.” (Luuk. 23:34.)

Elämässä muut saattavat loukata meitä. Ja toisinaan me olemme niitä, jotka aiheuttavat tuskaa muille. Jos nämä kivuliaat tapahtumat jäävät käsittelemättä, ne voivat vahingoittaa ihmissuhteitamme. Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta me voimme saada voimaa niin että meillä on kärsivällisyyttä antaa anteeksi ja etsiä anteeksiantoa. Kun teemme niin, muut ja me itse voimme kokea Kristuksen tarjoamaa rauhaa ja rakkautta ja välittää sitä muille.

Presidentti Nelson on opettanut: ”Anteeksianto ei ole vain kertaluonteinen teko vaan jatkuvaa kehitystä, joka vaatii kärsivällisyyttä, myötätuntoa ja ymmärtämystä. Aina ei ole helppoa antaa anteeksi niille, jotka ovat loukanneet sinua. Voit saada voimaa Jeesukselta Kristukselta. – – Kehotan sinua muistamaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän -periaatteen ja antamaan anteeksi jollekulle, joka on tehnyt sinulle vääryyttä. Kun teet niin, Jeesus Kristus vapauttaa sinut vihasta, kaunasta ja tuskasta. Rauhan Ruhtinas antaa sinulle rauhan.”4

On tärkeää muistaa – etenkin väkivaltatapauksissa – että ”anteeksianto ei tarkoita sitä, että unohdamme, että loukkaantumiseen on koskaan syyllistytty, tai teeskentelemme, ettei sitä ole koskaan tapahtunut. Se ei tarkoita, että annat väkivallan jatkua. Se ei tarkoita, että kaikkien ihmissuhteiden on mahdollista parantua. Eikä se tarkoita, että synnintekijää ei pidettäisi vastuussa teoistaan. Se tarkoittaa, että Vapahtaja voi auttaa sinua päästämään irti.”5

Kun pyrimme kehittämään Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia, me voimme käyttää niitä vahvistaaksemme rauhaa ihmissuhteissamme.

Presidentti Nelson on sanonut:

”Kun seuraamme Rauhan Ruhtinasta, meistä tulee Hänen rauhantekijöitään. – –

Jos haluatte tosissanne auttaa Israelin kokoamisessa ja luoda ihmissuhteita, jotka kestävät kautta iankaikkisuuksien, nyt on aika siirtää syrjään katkeruus. Nyt on aika lakata inttämästä, että teidän tapanne olisi ainoa oikea. Nyt on aika lakata tekemästä sellaista, mikä saa muut olemaan varuillaan, koska he pelkäävät suututtaa teitä. Nyt on aika haudata sota-aseenne [ks. Alma 24:19; 25:14]. Jos sanainen arkkunne on täynnä loukkauksia ja syytöksiä, nyt on aika poistaa ne sieltä [ks. 1. Kor. 13:11]. Te nousette hengellisesti vahvoina Kristuksen miehinä tai naisina.”7

Tulemalla rauhantekijöiksi me voimme nähdä muiden korjaavan satona siunauksia, jotka tulevat Rauhan Ruhtinaalta, Vapahtajaltamme Jeesukselta Kristukselta.