Liahona
Ota vastaan parannuksen ja anteeksiannon parantava voima
Huhtikuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä

Ota vastaan parannuksen ja anteeksiannon parantava voima

Puheesta ”Asking, Seeking, and Knocking: A Compassionate Pattern” [Pyytäminen, etsiminen ja kolkuttaminen – myötätuntoinen malli], jonka hän piti Brigham Youngin yliopiston Havaijin kampuksella 29. tammikuuta 2023. Koko puhe on osoitteessa speeches.byuh.edu.

Löydä vastauksia kolmeen kysymykseen parannuksesta ja anteeksiannosta.

Kuva
Mies rukoilee ja näyttää toiveikkaalta

Muutama kuukausi sitten kehotin BYU–Havaijin opiskelijoita lähettämään apostolille kysymyksen, joka huolestuttaa heitä eniten Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena. Ryhmittelin kysymykset samanlaisiin aiheisiin. Yksi sellainen kysymysryhmä liittyi parannuksentekoon ja syntiemme anteeksisaamiseen, siihen, että tuntisimme olevamme kelvollisia nauttimaan sakramentin ja tuntisimme Jumalan rakkauden meitä kohtaan silloinkin kun emme kenties tunne olevamme kelvollisia. Haluaisin käsitellä tätä aihetta täällä.

Voiko Jumala silti rakastaa minua silloinkin kun olen tehnyt syntiä?

On kiinnostavaa huomata, että ensin on usko Jeesukseen Kristukseen ja sen jälkeen tulee parannuksen periaate. Minun on kerrottava teille, että Jumala rakastaa meitä, vaikka olisimmekin syvällä synnissä. Me saamme anteeksi, kun olemme nöyrtyneet Jumalan edessä, neuvotelleet tarvittaessa asianmukaisten kirkon johtohenkilöiden kanssa, tehneet parannuksen ja hylänneet syntimme. Näiden askelien ottaminen tuo meidät lähemmäksi Vapahtajaa, ja Hän voi lopulta vapauttaa meidät syyllisyydestä, murheesta sekä hengellisestä ja fyysisestä orjuudesta.

Miksi tunnen yhä syyllisyyttä senkin jälkeen kun olen tehnyt parannuksen?

Emme tiedä, miksi me toisinaan tunnemme edelleen syyllisyyttä senkin jälkeen kun olemme tehneet parannuksen tekemistämme synneistä. Arvuuttelun sijaan puhu siitä taivaalliselle Isällemme. Esitä hänelle tämä kysymys suoraan. Tiedän, että ajan mittaan Hän ilmoittaa sinulle, mitä tarvitset. Omalla kohdallani minulla on yhä joitakin muistoja menneistä virheistäni. Kun olen rukoillut asiasta, Herra on sanonut minulle, että minulle on annettu anteeksi eikä minun pitäisi enää kantaa huolta niistä asioista. Tunnen kuitenkin myös, että nuo muistot ovat varoituksena minulle niin että pyrin olemaan enää lankeamatta noihin virheisiin.

Ei siis ole täysin huono asia, että meillä on nuo muistot. Näen ne elämässäni osoituksena Jumalan rakkaudesta minua kohtaan, kun Hän jatkuvasti kehottaa minua välttämään toistamasta sitä reittiä. Kun pyrimme jatkuvasti tekemään parhaamme ja ilmaisemme teoillamme halun puhdistaa astian sisäpuolen (ks. Alma 60:23), niin syyllisyyden ja lannistumisen tunteilla on taipumus hävitä. Aikanaan kokemuksemme voi muistuttaa Alman kokemusta hänen todistaessaan, että tehtyään parannuksen ”hän pystyi silti muistamaan syntinsä, mutta hänen syntiensä muisto ei enää vaivannut ja raastanut häntä, koska hän tiesi saaneensa anteeksi”1.

Kuinka voin antaa anteeksi niille, jotka ovat loukanneet minua?

Eräs kiinnostava huolenaihe, joka ilmaistaan lähetetyissä kysymyksissä, liittyy siihen, kuinka annamme anteeksi niille, jotka ovat loukanneet meitä ja tehneet meille pahaa.

Tämä onkin kiinnostava kysymys. Keskittykäämme joihinkin periaatteisiin ja katsokaamme, kuinka voimme soveltaa niitä käytäntöön. Kun tutkimme Jumalan sanaa, opimme, että muille anteeksi antaminen tuo suuria hengellisiä siunauksia, kuten rauhaa ja toivoa. Kenties tärkein näistä siunauksista on se, että kun annamme anteeksi muille, mekin voimme saada anteeksi omat syntimme. Herra opettaa meille, että anteeksianto on yleismaailmallinen käsky ja että meiltä ”vaaditaan, että [annamme] anteeksi kaikille ihmisille” (OL 64:10). Siitä huolimatta se voi kuitenkin olla vaikeaa.

Toisinaan annamme ylpeyden, pelon, kaunan tai katkeruuden lannistaa meitä ja estää meitä tuntemasta toivoa. Mutta rohkeuden antaa anteeksi saavat ne, jotka panevat uskonsa ja luottamuksensa Herraan. Hänen avullaan me voimme saada voimaa antaa anteeksi muille, olipa väärintekijä syyllistynyt vakavaan syntiin tai tahattomaan rikkomukseen. Anteeksiantaminen tarkoittaa sitä, ettei enää syytä menneen tuskan aiheuttajaa. Se on myös sitä, että pääsee merkittävästä kuormasta. Se on sitä, että menee elämässä eteenpäin.

Mitä tulee unohtamiseen, on tärkeää muistaa, että ”anteeksianto ei tarkoita sitä, että unohdamme, että loukkaus on joskus tapahtunut, tai teeskentelemme, ettei sitä ole koskaan tapahtunut. Se ei tarkoita, että sallit [loukkaavan käytöksen] jatkua. Se ei tarkoita, että kaikkien ihmissuhteiden on mahdollista parantua. Eikä se tarkoita, että synnintekijää ei pidettäisi vastuussa teoistaan. Se tarkoittaa, että Vapahtaja voi auttaa sinua päästämään irti.”2

Tässä on muutamia ehdotuksia avuksi tähän:

  • Rukoile nöyryyttä. Nöyryys on ylpeyden vastakohta. Ylpeys on ensisijainen este pyrkimyksessämme antaa anteeksi. Ylpeys johtaa meidät keskittymään vihamielisyyden tunteisiin muita kohtaan. Se myös saa meidät unohtamaan omat heikkoutemme, virheemme ja syntimme. Herra kuitenkin lupaa: ”Jos he nöyrtyvät minun edessäni ja uskovat minuun, niin minä teen sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi” (Et. 12:27). Nöyryytemme ja uskomme mukaisesti Herra auttaa meitä tulemaan enemmän Hänen kaltaisikseen ja antamaan todella anteeksi, kuten Hän antoi.

  • Ilmaise kiitollisuutta. Kiitollisuuden ilmaiseminen kutsuu Hengen täydemmin elämäämme, mikä voi pehmittää ja muuttaa sydämemme. Voisit kirjoittaa päiväkirjaan asioita, joista olet kiitollinen. Etsi joka päivä Jumalan rakkauden ilmenemisiä. Kun vaalit kiitollisuuden asennetta, saatat huomata, että voit löytää syitä olla kiitollinen jopa koettelemuksistasi.

  • Ole kärsivällinen. Anteeksiantaminen, kun koet suurta tuskaa, voi viedä aikaa. Eräs nainen, joka toipui tuskallisesta avioerosta, sai piispaltaan tämän viisaan neuvon: ”Säilytä sydämessäsi paikka anteeksiannolle, ja kun se tulee, toivota se tervetulleeksi.” Voit tehdä tilaa anteeksiannolle vilpittömästi rukoilemalla, tutkimalla ja mietiskelemällä. Itsesi kestitseminen Kristuksen sanoilla päivittäin auttaa sinua myös pääsemään lähemmäksi Häntä ja tuo elämääsi suurta parantavaa voimaa (ks. 2. Nefi 31:20; MK Jaak. 2:8).

  • Jätä mennyt taaksesi. Historia on historiaa, eikä sitä voi muuttaa. Mutta voit keskittää tarmosi tähän päivään, sillä tänään sinulla on voima päättää antaa anteeksi. Jätä kuormasi Herralle. Kristus kutsuu: ”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.” (Matt. 11:28.) Muista, että sen lisäksi että Kristus otti päällensä maailman synnit, Hän otti päällensä meidän tuskamme ja heikkoutemme (ks. 2. Nefi 9:21; Alma 7:11–12; OL 18:11). Hän voi keventää kuormasi, jos sallit Hänen tehdä niin.

Voiman löytäminen anteeksiantoon voi olla haasteellista, mutta Vapahtaja ja Hänen sovituksensa tekevät sen mahdolliseksi. Todellakin, kun avaamme sydämemme antamaan anteeksi muille, meitä siunataan rauhalla. Kehotan sinua ottamaan vastaan anteeksiannon parantavan voiman.

Viitteet

  1. Dieter F. Uchtdorf, ”Kohta, josta on vielä turvallista palata”, Liahona, toukokuu 2007, s. 101.

  2. Is it Possible to Forgive?” [Onko mahdollista antaa anteeksi?], Help for Victims [Apua uhreille], Gospel Library.