Liahona
3 asiaa, jotka opimme Kristukselta ihmissuhteista
Huhtikuu 2024


”3 asiaa, jotka opimme Kristukselta ihmissuhteista”,Liahona, huhtikuu 2024.

Nuorille aikuisille

3 asiaa, jotka opimme Kristukselta ihmissuhteista

Kun rakennamme ja syvennämme suhteitamme muihin, koemme suurempaa täyttymystä ja iloa.

Kuva
Jeesus Kristus käy nefiläisten luona

Kristus käy nefiläisten luona, Minerva Teichert

Oletko koskaan ajatellut sitä, kuinka Jeesus Kristus loi suhteita muihin? Pohdi sitä. Hän oli aina tietoinen ihmisistä ympärillään (ks. Luuk. 8:43–48; 19:2–10; Joh. 1:47–50). Hän suhtautui ihmisiin myötätuntoisesti (ks. Joh. 11:31–36). Hän auttoi heitä ja yritti keventää heidän kuormiaan (ks. Luuk. 8:26–36; Joh. 5:5–9).

Mormonin kirjassakin Jeesus Kristus tuli fyysisesti nefiläisten luo ja kutsui heitä tulemaan luokseen ”yksitellen” (3. Nefi 11:15).

Muiden auttaminen, palveleminen ja myötätunto heitä kohtaan ovat olennainen osa sitä, kuka Kristus on. Ja Hänen ansiostaan meillä on esimerkki, jota seurata, kun yritämme rakentaa suhteita ympärillämme oleviin ihmisiin. Tässä on kolme asiaa, jotka voimme Jeesuksen Kristuksen esimerkin perusteella oppia iankaikkisista ihmissuhteista:

Kuva
Jeesus ja aviorikoksesta tavattu nainen

En tuomitse minäkään, Eva Timothy

1. Ihmissuhteet siunaavat meitä nyt ja seuraavassa elämässä

Kukaan ei halua tuntea olevansa yksin. Yksi tärkeimpiä asioita, mitä voimme tehdä maan päällä, on luoda ihmissuhteita, jotka tukevat meitä läpi elämän eri vaiheiden ja auttavat meitä kestämään loppuun asti.

Presidentti Dieter F. Uchtdorf opetti palvellessaan silloin toisena neuvonantajana ensimmäisessä presidenttikunnassa: ”Kun ojennamme kätemme ja sydämemme muille Kristuksen kaltaisessa rakkaudessa, meille tapahtuu jotakin ihmeellistä. Oma henkemme toipuu, jalostuu ja vahvistuu. Meistä tulee onnellisempia, rauhallisempia ja vastaanottavaisempia Pyhän Hengen kuiskauksille.”1

Suhteemme paitsi siunaavat meitä maan päällä ovat myös keskeisellä tavalla auttamassa meitä pääsemään korotukseen.

Palvellessaan vyöhykeseitsenkymmenenä vanhin Kevin J Worthen sanoi: ”Yksi tämän kuolevaisuuden olemassaolon tarkoituksista – – on kehittää sekä taitoja että ominaisuuksia, jotka ovat välttämättömiä kestävien, riemullisten ihmissuhteiden vakiinnuttamiseksi.”2

Kristus haluaa meidät luokseen taivaaseen. Hän sanoi: ”Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen” (Joh. 14:3). Me voimme noudattaa Hänen esimerkkiään vaaliessamme ihmissuhteita, jotka voimme viedä taivaaseen. Evankeliumiaiheisissa tutkielmissa sanotaan: ”Kirkon jäsenet mieltävät korotuksen – eivät niinkään sen valossa, mitä he saavat, vaan ennemminkin niiden ihmissuhteiden valossa, joita heillä on nyt, ja kuinka nuo ihmissuhteet voisivat puhdistua ja nousta korkeammalle tasolle.”3

Sen sijaan että meistä tuntuisi, että kuljemme elämässä yksin, huomaamme, että ihmissuhteistamme voi tulla turvan ja lohdun linnakkeita. Kun noudatamme Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä vaaliessamme ihmissuhteitamme, me koemme suurempaa onnea ja iloa tässä elämässä ja tulevassa elämässä.

Kuva
Jeesus Kristus ja Hänen apostolinsa viimeisellä aterialla

Minun muistokseni, Walter Rane

2. Ihmissuhteet ovat vaivan arvoisia

Jos sinusta tuntuu, että ihmissuhteiden rakentaminen vaatii jonkin verran työtä, et ole yksin.

Vanhin Worthen sanoi: ”Myönteisillä iankaikkisilla ihmissuhteilla on kallis hinta. Rakastaaksemme todella muita meidän täytyy tulla haavoittuviksi uusilla tavoilla. Meidän rakkautemme muita kohtaan ja huolenpitomme heistä tarkoittaa sitä, että heidän tekonsa ja olosuhteensa vaikuttavat meihin tavoilla, jotka toisinaan venyttävät sieluamme – –. Lopputulos on kuitenkin hintansa arvoinen.”4

Merkittävät asiat eivät koskaan tule helpolla – näihin kuuluu myös suhde, jonka Vapahtaja on muodostanut kanssamme sovitusuhrinsa kautta. Hän ymmärsi, että Hänen kokemansa tuska oli sen arvoista. Hänen suuri rakkautensa meitä kohtaan kannusti Häntä jatkamaan eteenpäin silloinkin kun Hän kysyi, eikö ollut muuta keinoa (ks. Matt. 26:39).

3. Kristus auttaa meitä

Saatat ajatella: ”Tiedän, että ihmissuhteet ovat tärkeitä! En vain ole kovin hyvä saamaan ystäviä.”

Kristus ymmärtää. Hän tietää, kuinka vaikeaa ihmisten kanssa oleminen voi olla ja mitä pelkoja me toisinaan kohtaamme yrittäessämme olla yhteydessä muihin, varsinkin maailmassa, josta on tullut hyvin digitaalinen.

Hän on luvannut: ”Minun armoni riittää kaikille ihmisille, jotka nöyrtyvät minun edessäni; sillä jos he nöyrtyvät minun edessäni ja uskovat minuun, niin minä teen sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi” (Et. 12:27).

Kristus opastaa meitä, kun meillä on aulis sydän. Ja kun noudatamme Hänen esimerkkiään, meille annetaan lupaus, että lopulta meistä tulee Hänen kaltaisiaan (ks. Moroni 7:48) – ja tähän sisältyy se, että kasvamme armeliaammiksi ja luomme merkityksellisiä ihmissuhteita siten kuin Hän teki.

Kun etsimme Häntä, huomaamme, että ympärillämme on tilaisuuksia hienoihin ihmissuhteisiin ja yhteyksiin muiden kanssa.

Kuva
Maria kuuntelemassa Jeesusta Kristusta

Maria kuuli Hänen sanansa, Walter Rane