Seminar og institut
Lektion 10: Bøn og åbenbaring


Lektion 10

Bøn og åbenbaring

Indledning

Bøn er et helligt privilegium og en befaling, der gør det muligt for os at kommunikere med en kærlig himmelsk Fader. Han hører og besvarer vore bønner. De, som flittigt søger Herrens vejledning, kan blive velsignet med personlig åbenbaring. Denne lektion fremhæver, hvad vi kan gøre for at forberede vores hjerte og vores sind på at modtage svar på vore bønner.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

2 Nefi 32:8-9; 3 Nefi 14:7-11

Gud hører vore bønner

Bed de studerende om at nævne, hvordan vi kan anvende teknologien til at kommunikere med andre. Skriv de studerendes svar på tavlen.

  • Hvorfor kan det nogle gange være svært at kommunikere effektivt med vor himmelske Fader, når nu teknologien hjælper os til at kommunikere med stort set alle dem, vi ønsker?

Bed en studerende læse højt fra 3 Nefi 14:7-11, mens klassen leder efter, hvad Frelseren lærer os om vor himmelske Faders villighed til at besvare vore bønner.

  • Hvilket princip lærer Frelseren os om vor himmelske Faders villighed til at besvare vore bønner? (De studerende svar bør omfatte følgende princip: Vor himmelske Fader hører og svarer os, når vi beder, søger og banker på).

Styrk de studerendes forståelse af dette princip ved at læse følgende udtalelse af præsident James E. Faust (1920-2007) fra Det Første Præsidentskab:

Billede
Præsident James E. Faust

»Ingen jordisk myndighed kan afholde os fra en direkte forbindelse til vor Skaber. Der kan aldrig ske nogen mekanisk eller elektronisk fejl, når vi beder. Der er ingen grænser for, hvor mange gange eller hvor længe vi kan bede hver dag. Der findes ingen kvote for, hvor mange behov vi må bede om i hver bøn. Vi skal ikke gennem sekretærer eller træffe aftaler for at nå nådens trone. Han kan nås når som helst og hvor som helst« (»Bønnens livline«, Liahona, juli 2002, s. 62).

  • Hvad kunne I sige for at hjælpe en person, som ikke beder ofte, fordi vedkommende ikke tror, at Gud hører eller besvarer vedkommendes bønner?

Bed en studerende læse højt fra 2 Nefi 32:8-9, og bed klassen om at se efter, hvad Nefi lærte os om bøn. Du kan stille spørgsmål som de følgende:

  • Hvad tror I, det vil sige, at vi »altid skal bede«?

  • Hvilket eksempel har I set på nogen, der altid beder? Hvordan er denne person blevet velsignet på grund af denne praksis?

  • Hvad betyder det for jer, at Herren vil »hellige« jeres bestræbelser på at tage vare på jeres sjæl, når I beder om hans hjælp? (Det kan være en hjælp at påpege, at det at hellige noget vil sige at tilegne det et specielt eller helligt formål eller at gøre det helligt).

Opfordr de studerende til at være flittige til altid at bede. Forsikr dem om, at vor himmelske Fader hører deres bønner og har et stort ønske om at velsigne dem.

1 Nefi 10:17-19; 15:1-3, 7-11; Jakob 4:6; Alma 26:22

Alle, der følger Jesus Kristus, kan modtage personlig åbenbaring

Bed de studerende nævne nogle spørgsmål, som unge voksne kunne ønske åbenbaring om fra Gud.

Mind de studerende om Lehis drøm om livets træ og påpeg, at Nefi efterfølgende hørte om denne inspirerede drøm og ønskede at lære mere om den. Bed flere studerende om skiftevis at læse højt fra 1 Nefi 10:17-19. Bed klassen om at se efter, hvad disse vers lærer os om åbenbaring, og hvem der har ret til åbenbaring.

  • Hvad lærer disse vers os om personlig åbenbaring? (Du bør sikre, at følgende læresætning fremgår: Gud åbenbarer sandhed gennem Helligåndens kraft til alle, som flittigt søger kundskab).

Vis følgende udtalelse af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum, og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Ældste David A. Bednar

»[Åbenbarelsens ånd] er ikke forbeholdt Kirkens præsiderende autoriteter, derimod tilhører den og bør være aktiv hos enhver mand og kvinde og barn, der når ansvarlighedens alder og indgår hellige pagter. Et oprigtigt ønske og værdighed indbyder åbenbarelsens ånd i vores tilværelse« (»Åbenbarelsens ånd«, Liahona, maj 2011, s. 87).

  • Hvorfor er denne indsigt fra ældste Bednar opmuntrende for os?

Forklar, at Nefi som følge af sine ønsker, værdighed og tro også fik synet om livets træ at se (se 1 Ne 11-14). Påpeg også, at Laman og Lemuels reaktion på deres fars syn var meget anderledes end Nefis. Bed to studerende læse 1 Nefi 15:1-3, 7-9 højt, og bed klassen om at følge med og overveje, hvad de lærer af disse vers.

  • Hvad er vigtigst for jer i disse vers?

Bed en anden studerende om at læse 1 Nefi 15:10-11 højt. Du kan fremhæve, at vers 11 er et eksempel på en »hvis-da«-udtalelse i skriften. Skriv følgende på tavlen og spørg de studerende, hvordan de vil færdiggøre sætningen ud fra det, de læser i vers 10-11:

Hvis , da .

Opfordr de studerende til at krydshenvise vers 11 med Alma 26:22 og spørg så:

  • Hvordan kan I anvende det, der undervises om i 1 Nefi 15:10-11 og Alma 26:22, til at forklare andre, hvordan de kan søge svar på deres bønner?

Bed en studerende om at læse Jakob 4:6 højt og resten af klassen om at bemærke, hvad Jakob gjorde ud over at bede i tro for at modtage åbenbaring. Du kan forklare, at »gransker … profeterne« henviser til at læse profeternes ord i skriften.

  • Hvorfor tror I, at et studium af både fordums og sidste dages profeter kan føre til åbenbaring fra Herren?

Vis og læs følgende udtalelse af ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Robert D. Hales

»Når vi ønsker at tale til Gud, beder vi. Og når vi ønsker, at han skal tale til os, gransker vi skrifterne, for hans ord udtales gennem hans profeter. Han vil derefter undervise os, når vi lytter til Helligåndens tilskyndelser.

Hvis I ikke har hørt hans røst tale til jer for nylig, så gå til skrifterne med nye øjne og ører. De er jeres åndelige livline« (»De hellige skrifter: Guds kraft til vores frelse«, Liahona, nov. 2006, s. 27).

Bed de studerende om at tænke på en udfordring eller en beslutning, som de skal træffe. Bed dem overveje, om de har adspurgt Herren i bøn og vendt sig til skriften for at finde svar.

Hjælp de studerende med eksempler på, hvordan Herren giver personlig åbenbaring til os ved at skrive følgende skriftsteder på tavlen.

1 Nefi 4:6

1 Nefi 8:2

Jakob 7:5

Enosh 1:10

Helaman 13:5

3 Nefi 11:3

Giv hvert skriftsted til nogle få studerende. Bed dem om at læse deres tildelte vers og finde en måde, hvorpå Gud giver personlig åbenbaring til sine børn. Bed de studerende om at fortælle, hvad de fandt frem til. Hvis de studerende har behov for det, kan du læse følgende udtalelser af præsident Boyd K. Packer (1924-2015) og ældste Richard G. Scott (1928-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Ånden kræver ikke vores opmærksomhed ved at råbe op eller ruske kraftigt i os. Den hvisker tværtimod. Den påvirker os så blidt, at hvis vi er forudindtaget, så vil vi måske slet ikke fornemme den …

Ind imellem vil den gøre netop så kraftigt et indtryk på os, at vores opmærksomhed bliver vakt. Men hvis vi ikke retter os efter denne blide fornemmelse, så vil Ånden for det meste fjerne sig fra os og vente til, at vi selv søger den og lytter og tiltaler den på vores måde, ligesom Samuel i fordums tid sagde: ›Tal [Herre], din tjener hører!‹ (1 Sam 3:10)« (»Herrens lys«, Den danske Stjerne, juli 1983, s. 30-31).

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Hans svar [kommer] sjældent, mens du ligger på dine knæ og beder, selvom du måske beder om et øjeblikkeligt svar. Han vil snarere tilskynde dig i stille øjeblikke, når Ånden kan røre dit sind og dit hjerte mest effektivt. Derfor bør du afsætte tid til stilhed, så du kan genkende, hvornår du bliver vejledt og styrket« (»Anvend bønnens himmelske gave«, Liahona, maj 2007, s. 9).

Mind de studerende om, at vi ikke vælger, hvordan Gud åbenbarer sandhed til os, men når vi handler i tro, vil vi i vores hjerte og sind være bedre forberedt på at modtage åbenbaring. Bed nogle få studerende om at fortælle, hvordan de har modtaget personlig åbenbaring, hvis oplevelsen ikke er for personlig eller hellig.

1 Nefi 18:1-3; 2 Nefi 28:30; Alma 12:9-11

Modtag og følg åbenbaring

Bed de studerende om at læse 2 Nefi 28:30 og Alma 12:9-11 for sig selv og finde principper, som kan hjælpe dem med at opnå mere personlig åbenbaring.

  • Hvad lærer disse skriftsteder os, som vil hjælpe os med at opnå mere personlig åbenbaring? (De studerende bruger måske andre ord, men de bør komme frem til følgende principper: Herren åbenbarer sandhed til os i henhold til, hvor flittige vi er til at lytte til hans ord. Åbenbaring kommer ofte til os linje på linje).

  • Hvorfor tror I, at Herren kræver, at vi er lydige overfor det, som han allerede har åbenbaret for os, inden han åbenbarer yderligere kundskab?

  • Hvad vil det sige, at åbenbaring kommer »linje på linje«?

Hvis der er tid, kan I drøfte 1 Nefi 18:1-3 som klasse for at illustrere, hvordan Nefi hen ad vejen modtog åbenbaring om, hvordan han skulle bygge skibet.

Vis og bed en studerende om at læse følgende udtalelse af ældste David A. Bednar:

Billede
Ældste David A. Bednar

»Åbenbaring kommer hyppigst i små portioner over tid og gives i overensstemmelse med vores ønske, værdighed og forberedelse. En sådan kommunikation fra vor himmelske Fader falder gradvist og blidt ›på [vores] sjæl som dug fra himlen‹ (L&P 121:45). Denne form for åbenbaring er mere almindelig end usædvanlig« (»Åbenbarelsens ånd«, s. 88).

  • Hvordan har Herren, når I ser tilbage på jeres liv, vejledt jer gradvist i jeres beslutninger, eller når I har søgt kundskab hos ham?

Afslut denne lektion ved at bede en studerende om at læse højt fra følgende udtalelse af præsident Thomas S. Monson:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Hvis der er nogen iblandt os, som har været sen til at give agt på rådet om altid at bede, er der ikke noget bedre tidspunkt at begynde på end nu. William Cooper udtalte: ›Satan skælver, når han ser den svageste hellige knæle ned‹ (»Exhortation to Prayer«, i Olney Hymns)« (»Et kongeligt præsteskab«, Liahona, nov. 2007, s. 61).

Bed de studerende om at overveje de anstrengelser, de gør sig for øjeblikket med bøn i deres hverdag. Opfordr dem til at følge de nævnte principper fra denne lektion og bede om yderligere personlig åbenbaring ved bøn og skriftstudium. Bed de studerende om at fortælle, hvordan de ved, at vor himmelske Fader besvarer bønner. Bær dit vidnesbyrd om, at vor kærlige, himmelske Fader vil inspirere os med kundskab og vejledning, hvis vi forbereder os på at modtage den.

De studerendes læsemateriale