Seminar og institut
Lektion 13: Dåbspagten, sabbatten og nadveren


Lektion 13

Dåbspagten, sabbatten og nadveren

Indledning

Gennem dåbens ordinance indgår Jesu Kristi disciple pagt om at påtage sig hans navn. I denne lektion vil de studerende lære, at Mormons Bog belærer om, at medlemmerne af Kristi kirke skal forsamles på sabbatsdagen og nyde det hellige privilegium med at tage nadveren. Når vi tager nadveren, fornyr vi vore dåbspagter og indbyder Helligånden til at være med os.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

Mosija 18:8-10; 25:23-24

Vi påtager os Kristi navn

Bed nogle studerende om at beskrive noget betydningsfuldt, som de husker fra deres dåb – fx dåbsprogrammet, selve ordinancen eller tanker og følelser, som de havde. Giv derpå de studerende et øjeblik til at overveje, hvordan de mener, at de har overholdt deres dåbspagter.

Mind de studerende om, at Alma underviste om dåbspagten ved Mormons vande, og bed så en studerende om at læse Mosija 18:8-10 højt. Bed klassen om at følge med og se, hvad vi indgår pagt om at gøre ved dåben.

Skriv følgende på tavlen:

Når vi bliver døbt, indgår vi pagt om at …

  • Hvad indgår vi pagt om at gøre ved dåben? (Når de studerende svarer, skriver du deres svar på tavlen for at færdiggøre dette doktrinære udsagn: Ved dåben indgår vi pagt om at bære hinandens byrder, stå som Guds vidner, tjene ham og holde hans befalinger).

Hjælp de studerende til at forstå baggrunden for de næste vers ved at forklare, at efter Alma og hans folk var blevet forenet med de troende i Zarahemla, organiserede Alma mange forsamlinger af troende. Bed nogle studerende om skiftevis at læse højt fra Mosija 25:23-24 og bed klassen om at se efter yderligere indsigt angående dåbspagten. Når de studerende har drøftet det, de fandt frem til, spørger du:

  • Hvordan blev folket velsignet, fordi de blev døbt og tilsluttede sig Guds kirke? (Hjælp de studerende med at få øje på følgende princip: Når vi påtager os Jesu Kristi navn og lever derefter, vil Herren udgyde sin Ånd over os).

  • Hvordan har jeres liv været berørt af, at Herren har udgydt sin Ånd over jer, når I har levet i overensstemmelse med jeres dåbspagt?

Bed de studerende om at overveje, hvordan deres dåbspagt kan styrke deres forpligtelse til at være Jesu Kristi disciple i deres beslutninger og handlinger.

2 Mosebog 31:13, 16-17; Mosija 18:17, 23-25; Moroni 6:4-6

Tilbedelse på sabbatsdagen

Forklar, at Mormons Bog viser nogle af de måder, som medlemmer af Kristi kirke kan overholde dåbspagten på.

Bed halvdelen af de studerende om at læse Mosija 18:17, 23-25 og den anden halvdel om at læse Moroni 6:4-6. Foreslå, at de studerende markerer ord eller vendinger, der beskriver Kristi disciples måde at tilbede på. Bed dem derpå om at fortælle, hvad de har fundet ud af.

  • Hvad var nogle årsager til, at medlemmerne ofte forsamledes? (De studerende bør finde frem til følgende sandheder: Når vi bliver medlemmer af Kristi kirke, bliver vi befalet at overholde sabbatten og holde den hellig. Som kirkemedlemmer skal vi mødes ofte for at få næring gennem Guds gode ord, faste, bede, styrke hinanden og tage nadveren).

Læs følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»De fleste kommer ikke i kirke for blot at få nogle nye facts om evangeliet eller for at se gamle venner, selv om alt dette er vigtigt. De kommer for at søge åndelige oplevelser. De ønsker fred. De ønsker at få deres tro befæstet og deres håb fornyet. De ønsker kort sagt at ›få næring ved Guds gode ord‹ og blive styrket ved hjælp af himlens kræfter« (»En lærer, der er kommet fra Gud«, Stjernen, juli 1998, s. 27).

  • Hvordan bliver I »styrket ved hjælp af himlens kræfter«, når I samles med andre kirkemedlemmer på sabbatten?

  • Hvad gør I i kirken for at komme vor himmelske Fader og Jesus Kristus nærmere og tilbede dem, som I bør?

Hjælp de studerende med at forstå, hvorfor kirkemedlemmer er blevet befalet at overholde sabbatsdagen og holde den hellig, ved at bede dem læse 2 Mosebog 31:13, 16-17 og krydshenvise til Mosija 18:23.

  • Hvad betyder det, at sabbatten er et »tegn« mellem os og Herren?

Læs følgende udtalelse af præsident Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

»Hvordan helligholder vi sabbatsdagen? Da jeg var meget yngre, studerede jeg de arbejdslister, andre havde lavet over det, de måtte, og det, de ikke måtte gøre på sabbatten. Det var først senere, at jeg ud fra skrifterne lærte, at min handlemåde og min holdning på sabbatten var et tegn mellem mig og min himmelske Fader. Med den forståelse havde jeg ikke længere brug for lister over, hvad jeg måtte og ikke måtte. Når jeg skulle træffe beslutning om, hvorvidt en aktivitet var passende på sabbatten eller ej, spurgte jeg blot mig selv: ›Hvilket tegn ønsker jeg at vise Gud?‹ Det spørgsmål gjorde mine valg med hensyn til sabbatsdagen krystalklare« (»Sabbatten er frydefuld«, Liahona, maj 2015, s. 130).

  • Hvordan kan det hjælpe os at træffe bedre valg om det, vi foretager os på sabbatten, når vi spørger os selv: »Hvilket tegn ønsker jeg at vise Gud?«

  • Hvordan tror I, at jeres bestræbelser på at holde sabbatsdagen hellig påvirker ugens andre dage?

Bed de studerende om at vurdere deres egne bestræbelser på at holde sabbatsdagen hellig. Bed dem overveje, om deres tanker og handlinger viser oprigtig tilbedelse af Faderen på den dag. Bed de studerende om at sætte et bestemt mål om at forbedre deres tilbedelse på sabbatten.

3 Nefi 18:1-11; 20:3-9; Moroni 4:3; 5:2

Deltagelse i nadveren

På tavlen skriver du følgende udtalelse af ældste L. Tom Perry (1922-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum (fra »Nu, hvor vi tager del i nadveren«, Liahona, maj 2006, s. 39):

»At deltage i nadveren giver os et helligt øjeblik på et helligt sted« (ældste L. Tom Perry).

  • Hvordan kan denne idé om »et helligt øjeblik« og »et helligt sted« påvirke vore tanker og handlinger, når vi tager nadveren?

Mind de studerende om, at den opstandne Jesus Kristus indstiftede nadveren, da han besøgte nefitterne i Overflod. Bed flere studerende om skiftevis at læse højt fra 3 Nefi 18:1-11, mens klassen ser efter, hvad Frelseren forklarede om formålet med nadveren.

  • Hvilket princip underviste Frelseren om i forbindelse med formålet med nadveren? (Når de studerende svarer, skriver du følgende princip på tavlen: Når vi tager nadveren og altid erindrer Jesus Kristus, vil vi have hans Ånd hos os).

  • Hvad gør I for at erindre Frelseren, når I tager nadveren og resten af ugen?

Mind de studerende om, at Moroni skrev de ord, som Jesu Kristi disciple brugte, når de velsignede nadveren. Bed de studerende om at skimme nadverbønnerne i Moroni 4:3 og 5:2 igennem og understrege vendinger, der relaterer til princippet på tavlen.

  • Hvad kan resultatet blive, hvis vi ikke »altid erindre[r] ham«? (Moroni 4:3; 5:2).

Mind de studerende om, at da Jesus besøgte nefitterne dagen efter, han indstiftede nadveren, administrerede han igen ordinancen for dem. Bed nogle studerende om skiftevis at læse højt fra 3 Nefi 20:3-9. Bed klassen om at se efter yderligere velsignelser ved deltagelse i nadveren.

  • Hvad betyder det, at vores sjæl »aldrig [skal] hungre eller tørste, men skal være mæt«?

  • Hvordan har deltagelse i nadveren tilfredsstillet jeres åndelige hunger og tørst?

  • Hvordan kan ydmyg og taknemlig deltagelse i nadveren hjælpe os til bedre at erindre Frelseren resten af ugen?

Bed de studerende om at overveje deres adfærd under nadvertjenesten, mens en studerende læser højt fra følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Under nadvermødet – og under selve nadveren – bør vi have fokus på andagten og afholde os fra alle andre aktiviteter, særlig opførsel som kan forstyrre andres andagt … Nadvermødetiden er ikke beregnet til at læse bøger eller blade. Det er ikke tiden til hviskende samtaler på mobiltelefonen eller til at sende sms’er til folk, som ikke er til stede. Når vi deltager i nadveren, indgår vi hellige pagter om, at vi altid vil mindes Frelseren. Hvor er det trist at se, hvor åbenlyst folk krænker den pagt under det selvsamme møde, hvor de indgår den« (»Nadvermødet og nadveren«, Liahona, nov. 2008, s. 18-19).

Mens du overvejer dine studerendes behov og Åndens tilskyndelser, kan du læse Markus 14:37 med dem og påpege, at en måde at anvende dette vers på er ved at lægge alle forstyrrende elementer til side og give Herren vores fulde opmærksomhed hver uge, når vi deltager i nadvermødet.

Bed de studerende om at overveje, hvad de kan gøre for at få flere hellige oplevelser, når de deltager i nadveren. Spørg, om der er nogle af dem, som ønsker at bære deres vidnesbyrd om vigtigheden af sabbatsdagen og nadveren. Bær dit vidnesbyrd om, at Herren vil velsigne os med sin Ånd, når vi ærer vores dåbspagt og bestræber os på altid at erindre ham.

De studerendes læsemateriale