Seminar og institut
Lektion 16: Omvendelse og tilgivelse


Lektion 16

Omvendelse og tilgivelse

Indledning

For at blive renset fra synd skal vi udøve tro på Jesus Kristus til omvendelse. Hvis vi oprigtigt omvender os, kan vi modtage syndsforladelse, som bringer glæde og fred med samvittigheden i vores sjæl. Vi kan opnå syndsforladelse i løbet af vores liv, når vi trofast adlyder Guds befalinger, elsker og tjener hinanden.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

Alma 34:15-17; 3 Nefi 9:13-14, 19-22

Udøv tro på Kristus til omvendelse

Bed de studerende om at forestille sig, at de er blevet bedt om at holde en tale om omvendelse ved nadvermødet. Bed nogle få studerende om at fortælle, hvad de ville sige for at hjælpe kirkemedlemmerne til bedre at forstå denne læresætning. Når de har svaret, skal du vise og læse følgende udtalelse af præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

»Vi har brug for en stærk tro på Kristus for at kunne omvende os« (»Det sikre vendepunkt«, Liahona, maj 2007, s. 100).

  • Hvorfor er denne udtalelse sand?

Bed en studerende om at læse Alma 34:15-17 højt, som er en optegnelse af Amuleks undervisning af zoramitterne om omvendelse. Opfordr klassen til at følge med og se efter, hvad Amulek sagde, der kræves af os for at få tilgivelse.

  • Hvilket princip om tilgivelse undervises der om i disse vers? (Mens de studerende svarer, skriver du dette princip på tavlen: For at modtage tilgivelsens barmhjertige velsignelser må vi udøve tro på Jesus Kristus til omvendelse. Påpeg for de studerende, at vendingen »tro til omvendelse« nævnes fire gange i disse vers. Dette er en mulighed for at fremhæve skriftstudiemetoden med at genkende gentagelser af ord).

  • Hvorfor skal vi udøve tro på Jesus Kristus for at omvende os og blive tilgivet? (Vi skal have tro på hans sonoffer, for at dette offer bliver levende i vores liv. Det er kun gennem hans forsoning, at vi kan blive tilgivet, så vores hjerte kan forandres og blive renset fra synd (se Mosi 5:2)).

For at hjælpe de studerende med bedre at forstå, hvordan vi kommer til Frelseren og omvender os, kan du forklare, at Frelseren efter omfattende ødelæggelse i Amerika, der bar vidnesbyrd om hans korsfæstelse, underviste folk om, at de skulle omvende sig og modtage hans tilgivelse. Bed de studerende om at læse 3 Nefi 9:13-14, 19-22 to og to og se efter vendinger, der beskriver, hvad Frelseren sagde, at vi skal gøre for at komme til ham og omvende os. Bed de studerende om at fortælle det, de har fundet frem til, når de har haft tid nok.

  • Hvilket princip belærte Herren om i disse vers med hensyn til, hvad vi skal gøre for at omvende os? (Selv om de studerende bruger andre ord, bør de finde frem til følgende princip: Når vi kommer Kristus nærmere med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, vil han modtage os og forløse os fra vore synder).

  • Hvordan kan Frelserens indbydelse om at »[komme] til mig som et lille barn« (vers 22) og »vende tilbage til mig« (vers 13) hjælpe os til bedre at forstå, hvad det vil sige at have et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd?

  • Hvilke oplevelser i livet kan få en person til at have et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd?

Bed en studerende om at læse følgende udtalelse af ældste Bruce D. Porter fra De Halvfjerds højt. Du kan give en kopi af udtalelsen til alle studerende. Opfordr de studerende til at lytte efter en forståelse af, hvordan vi kan få et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, når vi omvender os.

Billede
Ældste Bruce D. Porter

»Hvad er et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd? … Frelserens fuldkomne underkastelse under den evige Fader er selve essensen af et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd. Kristi eksempel lærer os, at et sønderknust hjerte for evigt er en egenskab i guddommelighed. Når vores hjerte er sønderknust, er vi fuldstændigt åbne for Guds Ånd og erkender vores afhængighed af ham i alt, hvad vi har, og alt, hvad vi er. Det medhørende offer er et offer af stolthed i alle dets skikkelser. Ligesom det føjelige ler i en dygtig pottemagers hænder kan den sønderknuste formes og dannes i Mesterens hænder.

Et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd er også en betingelse for omvendelse (se 2 Ne 2:6-7) … Når vi synder og ønsker tilgivelse, betyder et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd at opleve »bedrøvelse efter Guds vilje [der] virker omvendelse« (2 Kor 7:10). Det kommer, når vores ønske om at blive renset for synd fylder så meget, at vores hjerte gør ondt af sorg, og vi higer efter at leve i fred med vor Fader i himlen. De, der har et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, er villige til at gøre, hvad som helst Gud beder dem om, uden modstand eller fortørnelse. Vi ophører med at gøre tingene på vores måde og lærer i stedet at gøre dem på Guds måde. I en sådan tilstand af underkastelse kan forsoningen iværksættes og sand omvendelse forekomme« (»Et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd«, Liahona, nov. 2007, s. 31, 32).

  • Hvad betyder det ifølge ældste Porter at komme til Kristus med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd?

Bed de studerende om at overveje, hvad de kan gøre for i højere grad at udøve deres tro på Jesus Kristus ved at tilbyde ham et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd. Du kan give dem lidt tid til at nedskrive de tilskyndelser, der kommer til dem gennem Ånden.

Bær vidnesbyrd om Frelserens barmhjertige omvendelsesgave, der er tilgængelig for os alle. Bed nogle få studerende om at dele deres følelser for Frelserens sonoffer og omvendelsesgaven.

Enosh 1:4-8; Mosija 4:1-3; Alma 19:29-30, 33-36; 36:19-21

Syndsforladelse bringer glæde og fred

  • Hvordan kan I svare personer, som ønsker at forstå, hvordan de kan vide, om de er blevet tilgivet for en tidligere synd?

Bed de studerende om at læse Enosh 1:4-8; Mosija 4:1-3 og Alma 36:19-21 og se efter, hvordan folk kan vide, om de har fået syndsforladelse.

  • Hvordan kan vi ifølge disse vers vide, at vi er blevet tilgivet for vore synder? (Hjælp de studerende med at finde frem til følgende princip: Når vi oprigtigt omvender os og får syndsforladelse, bliver vores skyld fejet bort, vi fyldes med Herrens Ånd, og vi føler glæde og fred. Hvis du føler dig tilskyndet til det, kan du læse følgende udtalelse af ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum: »Til dem, der virkelig omvender sig, men synes ude af stand til at føle lettelse: Fortsæt med at holde befalingerne. Jeg lover jer, at lettelse kommer ifølge Herrens tidsplan. Helbredelse tager også tid« (»Bliv omvendt … så jeg kan helbrede jer«, Liahona, nov. 2009, s. 42)).

For yderligere at illustrere dette princip kan du bede nogle studerende om at læse flere vers højt, som beskriver kong Lamonis og hans folks omvendelse i Alma 19:29-30, 33-36. Bed klassen om at se efter, hvilke velsignelser folket modtog på grund af deres omvendelse og tro.

  • Hvilke konkrete velsignelser fik kong Lamoni, hans hustru og mange andre lamanitter på grund af deres omvendelse og tro? (Deres hjerte blev forandret, engle betjente dem, de blev døbt, kirken blev grundlagt og Herren udøste sin Ånd over dem).

  • Hvornår har I set andre opleve nogle af disse velsignelser, når de har omvendt sig og er kommet Herren nærmere?

Hjælp de studerende til at fornemme sandheden og vigtigheden af dette princip ved at bede en studerende om at læse følgende vidnesbyrd af præsident Boyd K. Packer (1924-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Vi modtager breve fra folk, som har begået tragiske fejltrin. De spørger: ›Kan jeg nogen sinde blive tilgivet?‹

Svaret er ja!

Evangeliet lærer os, at vi kan opnå lindring fra pine og skyldfølelse ved omvendelse. Bortset fra de få, der vælger fortabelsens side efter at have haft fuldstændig kundskab, er der ingen vane, intet misbrug, intet oprør, ingen overtrædelse og ingen krænkelse, som er udelukket fra løftet om fuldstændig tilgivelse.

›Kom, lad os gå i rette med hinanden, siger Herren. Er jeres synder som skarlagen, kan de blive hvide som sne; er de røde som purpur, kan de blive som uld.‹ Det vil sige, fortsætter Esajas, ›hvis I er villige og lydige‹ (Es 1:18-19)« (»Tilgivelsens herlige morgen«, Stjernen, jan. 1996, s. 19).

Bed de studerende om at tænke på oplevelser, hvor de har følt glæde og fred med samvittigheden, som kommer efter en fuldstændig omvendelse.

Mosija 4:11-12, 26

Opnå syndsforladelse

Bed en studerende om at læse Mosija 4:11-12, 26 højt. Bed de studerende finde frem til, hvad kong Benjamin underviste om, hvordan vi kan opnå syndsforladelse.

  • Hvordan kan vi ifølge kong Benjamins ord opnå syndsforladelse livet igennem? (De studerende bør finde frem til følgende princip: Hvis vi erindrer Guds kærlighed og godhed mod os, er standhaftige i vores tro, tjener og viser kærlighed til andre, kan vi opnå syndsforladelse).

Hjælp de studerende til at få en bedre forståelse af dette princip ved at bede en studerende læse højt fra følgende udtalelse af D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»Omvendelse [betyder] at kæmpe for at ændre sig. Det ville være at håne Frelserens lidelser på vegne af os i Getsemane have og på korset at forvente, at han skulle forvandle os til engle uden nogen virkelig indsats fra vores side. Derimod søger vi hans nåde for at fuldende og belønne vores allerflittigste indsats (se 2 Ne 25:23). Måske bør vi bede lige så meget om tid til og mulighed for at arbejde, kæmpe og overvinde, som vi beder om barmhjertighed. Visselig tilsmiler Herren den, der ønsker at komme værdigt til dommen, som resolut anstrenger sig dag og nat for at erstatte svaghed med styrke. Virkelig omvendelse, en virkelig forandring kan kræve gentagne forsøg, men der er noget forædlende og helligt ved en sådan stræben« (»Omvendelsens guddommelige gave«, Liahona, nov. 2011, s. 39).

  • Hvilke tanker og følelser får I, når I overvejer, at Herren »tilsmiler jer«, når I arbejder på at overvinde synd og kødets svagheder?

Bær dit vidnesbyrd om Jesu Kristi forsoning. Forsikr de studerende om, at de vil opleve glæde og fred med samvittigheden, når de omvender sig. Opfordr de studerende til at gennemgå deres liv og udøve deres tro på Jesus Kristus til omvendelse.

De studerendes læsemateriale