Seminar og institut
Lektion 6: Mormons Bog blev skrevet til vor tid


Lektion 6

Mormons Bog blev skrevet til vor tid

Indledning

Mormons Bog og det gengivne Jesu Kristi evangelium er en del af »et forunderligt værk og et under«, som Gud lod ske i de sidste dage (2 Ne 25:17). Da Mormons Bog indeholder evangeliets fylde, spiller den en afgørende rolle i overvindelsen af frafald og i at bringe sjæle til Kristus. Denne lektion lægger vægt på, at denne hellige optegnelse blev skrevet af inspirerede skribenter, som så vore dage.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

2 Nefi 27:6, 29-30, 35; 3 Nefi 29:1-2; Moses 7:62; Joseph Smith – Historie 1:34

Mormons Bogs rolle i de sidste dage

Forklar de studerende, at Mormons Bog indeholder profetier om, at der vil være ugudelighed og frafald på jorden i de sidste dage (se 2 Ne 27:1, 4-5). Mormons Bog indeholder også Herrens løsning på disse problemer. Bed en studerende læse 2 Nefi 27:6, 29-30, 35 højt, mens klassen leder efter Herrens løsning.

  • Hvad vil Herren ifølge disse vers gøre i de sidste dage for at modarbejde ugudelighed og frafald?

  • Hvordan giver Mormons Bog en løsning på ugudeligheden i de sidste dage?

Fortæl de studerende, at Mormon nedskrev en profeti om endnu en rolle, som Mormons Bog spiller i de sidste dage. Giv de studerende lidt tid til at læse 3 Nefi 29:1-2 og se efter profetien. Du kan påpege, at vendingen »denne optegnelse« henviser til Mormons Bog.

  • Hvilket vigtigt værk skulle indledes med fremkomsten af Mormons Bog? (Israels indsamling).

Forklar, at præsident Ezra Taft Benson (1899-1994) beskrev den centrale rolle, som Mormons Bog har i evangeliets gengivelse og indledningen af Herrens værk i de sidste dage. Bed en studerende om at læse følgende udtalelse højt:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

»[Mormons Bog] blev udgivet ganske få dage før Kirken blev organiseret. De hellige fik Mormons Bog at læse, inden de modtog de åbenbaringer, der beskriver så store lærdomme som de tre grader af herlighed, celestialt ægteskab eller arbejdet for de døde. Den gik forud for de præstedømmelige kvorummer og kirkestrukturen. Siger det ikke lidt om, hvordan Herren ser på denne hellige optegnelse?« (»Mormons Bog, vor religions slutsten«, Stjernen, jan. 1987, s. 3).

  • Hvorfor tror I, at Mormons Bogs fremkomst gik forud for så mange andre vigtige begivenheder i genoprettelsen og er så vigtig i Herrens arbejde med at indsamle Israel og overvinde ugudelighed i de sidste dage?

Som hjælp til besvarelsen af dette spørgsmål beder du en studerende læse Joseph Smith – Historie 1:34 højt. Bed klassen om se efter, hvad Mormons Bog indeholder.

  • Hvad indeholder Mormons Bog? (Hjælp de studerende med at finde frem til følgende sandhed: Mormons Bog indeholder Jesu Kristi evangeliums fylde).

  • Hvad er betydningen af Moronis erklæring om, at Mormons Bog indeholder »det evigtvarende evangeliums fylde«?

Vis følgende udtalelse af præsident Ezra Taft Benson for at besvare dette spørgsmål, og bed en studerende om at læse den:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

»Herren udtalte selv, at Mormons Bog indeholder ›fylden af Jesu Kristi evangelium‹ (L&P 20:9). Hermed ikke være sagt, at bogen indeholder ethvert lærepunkt og enhver doktrin, der nogen sinde er åbenbaret. Det betyder snarere, at vi i Mormons Bog finder fylden af de læresætninger, der er nødvendige for frelse. Og de forklares enkelt og ligetil« (Kirkens præsidenters lærdomme: Ezra Taft Benson, 2014, s. 132).

  • Hvilke »læresætninger, der er nødvendige for frelse«, står i Mormons Bog? (Disse læresætninger omfatter forsoningen, tro på Jesus Kristus, omvendelse, dåb og Helligåndsgaven).

Forklar, at Herren underviste profeten Enosh om betydningen af Mormons Bog i de sidste dage. Bed en studerende om at læse Moses 7:62 højt. (Du kan skrive på tavlen, at »retfærdighed [sendt] ned fra himlen« henviser til åbenbaringer, som muliggjorde genoprettelsen, og »sandhed [sendt] frem af jorden« henviser til Mormons Bog. Opfordr de studerende til at skrive disse definitioner i margen i deres skrifter eller ved at lave en note i deres elektroniske skrifter).

  • Hvordan skal Mormons Bog ifølge disse vers bruges i de sidste dage? (Som en hjælp til at indsamle Guds udvalgte i Kirken fra alle fire verdenshjørner).

  • Hvornår har I set Mormons Bog lede nogen til at blive omvendt til evangeliet og tilslutte sig Herrens kirke?

  • Hvordan kan vi lade retfærdighed og Mormons Bogs budskab »skylle hen over jorden som med en flodbølge«?

Opfordr de studerende til at gøre noget for at »overskylle« deres hjerte, hjem og jord med budskabet fra Mormons Bog i løbet af den kommende uge.

3 Nefi 21:9-11

Mormons Bogs sandhed modstår modstand

Bed de studerende om at tænke på et tidspunkt, hvor de forsvarede Mormons Bog eller budskabet om gengivelsen af evangeliet mod modstand.

Bed en studerende læse højt fra 3 Nefi 21:9-11. Inden den studerende begynder at læse, forklarer du, at ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum identificerede »tjeneren« i disse vers som profeten Joseph Smith (se Christ and the New Covenant, 1997, s. 287-288).

  • Hvordan passer profeten Joseph Smith på beskrivelsen i disse vers?

  • Hvad vil Frelseren ifølge disse vers vise de mennesker, som modsætter sig Joseph Smith og Mormons Bog i de sidste dage? (Hjælp de studerende med at finde følgende læresætning: Guds visdom er større end Djævelens snedighed).

  • Hvordan er Mormons Bog med til at vise, at Guds »visdom er større end Djævelens snedighed«?

Vis og læs følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»I [mere end 180] år er denne bog blevet undersøgt og angrebet, afvist og pillet fra hinanden, undersøgt og flået fra hinanden som ingen anden bog i moderne religionshistorie – måske som ingen anden bog i nogen religiøs historie. Og den holder stadig. Mislykkede teorier vedrørende dens fremkomst er opstået, gentaget og forsvundet – fra Ethan Smith til Solomon Spaulding, til sindssyge paranoide og til listige genier. Ingen af disse ligeud sagt ynkelige svar om bogen har nogensinde modstået gennemgang, for der er intet andet svar end det, Joseph gav, som dens unge, ulærde oversætter. I dette synspunkt er jeg enig med min tipoldefar, som sagde det på denne måde: ›Ingen ond mand ville være i stand til at skrive en bog som denne, og ingen god mand ville skrive den, medmindre den var sand, og han blev befalet af Gud til at gøre det‹« (»Sikkerhed for sjælen«, Liahona, nov. 2009, s. 89).

  • Hvorfor tror I, der er så meget modstand mod Mormons Bog?

  • Hvilke oplevelser har vist jer, at Mormons Bog kan modstå modstanden mod den?

  • Hvad har I følt og lært, når I har undervist andre om Mormons Bog eller forsvaret dens sandhed?

Mormon 8:1-5, 26-35

Mormons Bog blev skrevet til vor tid

Mind de studerende om, at Moroni var vidne til tilintetgørelsen af sin civilisation. Bed de studerende læse Mormon 8:1-5 og overveje, hvad Moroni måske blev bedt om at gøre for at beskytte guldpladerne.

  • Forestil jer, at I var Moroni. Hvilke årsager er der til, at I ville ønske, at andre læste jeres optegnelse?

Bed de studerende læse Mormon 8:26-35 og se efter, hvad Moroni profeterede om forholdene på det tidspunkt, hvor Mormons Bog skulle komme frem. Du kan foreslå dem at markere det, de finder.

  • Hvordan beskrev Moroni den tid, hvor Mormons Bog skulle komme frem? (Det skulle være et tidspunkt med frafald og ugudelighed).

  • Hvad kan I konkludere ud fra vers 35? (Du kan påpege, at andre profeter ud over Moroni som Nefi, Jakob og Mormon erklærede, at de skrev til fremtidige generationer. Du kan bede de studerende om at krydshenvise vers 35 med 2 Nefi 25:21-22 og Mormon 7:1).

  • Hvorfor er det vigtigt at vide, at Moroni og andre skribenter i Mormons Bog var bevidste om de problemer, vi står over for i dag? (Mens I drøfter dette spørgsmål, kan du fremhæve følgende sandhed: Lærdommene i Mormons Bog er af stor værdi for os i dag, fordi skribenterne var klar over de problemer, vi ville stå overfor i dag).

Hjælp de studerende til at forstå denne sandhed ved at bede en studerende læse følgende udtalelse af præsident Ezra Taft Benson:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

»Mormons Bog … blev skrevet til vor tid. Nefitterne havde ikke bogen, og det havde datidens lamanitter heller ikke. Den er tiltænkt os. Mormon skrev den, da nefitterne nærmere sig sit endeligt som civilisation. Under inspiration fra Gud, som ser alt fra begyndelsen, forkortede han århundreders optegnelser. Han udvalgte de beretninger, prædikener og begivenheder, der ville være mest gavnlige for os.

Hver eneste store skribent i Mormons Bog har båret vidnesbyrd om, at han skrev med henblik på fremtidige slægtled … Hvis nu de har set vor tid og har udvalgt de ting, der ville være af størst værdi for os, fortæller det os så ikke, på hvilken måde vi skal studere Mormons Bog? Vi må konstant stille os selv spørgsmålet: ›Hvorfor inspirerede Herren Mormon (eller Moroni og Alma osv.) til at medtage dette i sin optegnelse? Hvad kan jeg lære af det, som kan hjælpe mig nu og her?« (Lærdomme: Ezra Taft Benson, s. 141).

  • Hvordan kan en påmindelse om, at Mormons Bog blev skrevet til vor tid ændre den måde, som vi læser den på?

Bed de studerende om at give eksempler på, hvordan Mormons Bog har givet dem retning, styrke, besvaret spørgsmål eller løst problemer.

De studerendes læsemateriale