Seminar og institut
Lektion 20: Styrk vores tro og vidnesbyrd


Lektion 20

Styrk vores tro og vidnesbyrd

Indledning

Tro på Jesus Kristus og hans evangelium giver Guds børn styrke og åndelig beskyttelse. Mormons Bog viser den indstilling og adfærd, der kan få enkeltpersoner til at miste troen. Profeter i Mormons Bog advarede om denne adfærd og indstilling og underviste i evangeliske principper, som vil befæste og styrke vores tro og vidnesbyrd.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

2 Nefi 1:10-11; 9:28; Mosija 2:36-37; 26:1-4; Alma 12:9-11; 31:8-11; 46:7-8; Helaman 4:11-13; 13:24-26; Mormon 9:7-8

En indstilling og adfærd, der vil underminere tro og vidnesbyrd

Vis følgende spørgsmål, og bed de studerende om at svare kort:

  • Hvordan er det muligt for dem, der har oplevet evangeliets velsignelser, at miste deres tro og vidnesbyrd?

Mind de studerende om, at profeten Lehi advarede om, at hans efterkommere en dag ville miste troen på Jesus Kristus og hans evangelium. Bed en studerende læse højt fra 2 Nefi 1:10-11 og bed de studerende om at se efter den betydning, som manglende tro i sidste ende havde for Lehis efterkommere. (Det kan være en hjælp at forklare, at vendingen »synke ned i vantro« betyder at blive åndeligt degenereret på grund af manglende tro).

  • Hvilken betydning havde manglende tro i sidste ende for Lehis efterkommere?

Påpeg, at selv om der var mange faktorer, der førte til den nefitiske civilisations tilintetgørelse, var roden til nefitternes tilbagegang deres manglende tro på Jesus Kristus og hans evangelium. Af denne grund advarede Mormons Bogs skribenter gentagne gange mod en adfærd og indstilling, der svækker troen på Herren, og de underviste konstant i, hvordan vi får og styrker et vidnesbyrd.

Bed en studerende læse højt fra Mosija 26:1-4 og opfordr klassen til at se efter en indstilling og adfærd, der underminerede troen hos visse personer under kong Mosijas regeringstid.

Bed de studerende om at finde et princip, der forklares i disse vers om, hvad der sker for mennesker, som vælger ikke at tro på og efterleve sandhed. Nogle af de studerendes fundne principper kan være: Når folk vælger ikke at tro på og efterleve de sandheder, som de bliver undervist i, bliver de hårdhjertede, og de kan ikke nyde troens og vidnesbyrdets velsignelser.

  • Hvorfor tror I, at folk bliver hårdhjertede, når de vælger ikke at tro på og efterleve de sandheder, som de bliver undervist i?

Hjælp de studerende til at finde frem til yderligere indstillinger og adfærd, der kan føre til manglende tro og vidnesbyrd ved at skrive følgende skriftsteder på tavlen. Bed hver studerende om at læse et eller to skriftsteder og sørg for, at alle skriftsteder bliver brugt. Bed de studerende om at søge i deres tildelte skriftsteder for at finde en indstilling eller adfærd, som kan gøre, at folk mister tro og vidnesbyrd.

2 Nefi 9:28

Mosija 2:36-37

Alma 12:9-11

Alma 31:8-11

Alma 46:7-8

Helaman 4:11-13

Helaman 13:24-26

Mormon 9:7-8

Efter passende tid beder du de studerende fremkomme med de indstillinger og adfærd, som de har fundet, og forklare, hvordan disse kan svække tro og vidnesbyrd. Sammenfat de studerendes svar på tavlen ud for de tilhørende skriftsteder.

  • Hvilke af disse indstillinger eller adfærd tror I er mest farlig for unge voksne medlemmer af Kirken i dag? Hvorfor?

Bed de studerende om at vælge en indstilling eller adfærd fra tavlen og forklare, hvad vi kan gøre for at beskytte os mod denne indstilling eller adfærd.

Giv de studerende tid til at tænke over, hvilke af disse indstillinger eller adfærd der har truet deres egen tro og vidnesbyrd, og hvad de kan gøre for at styrke sig selv.

2 Nefi 28:21-23; Mormon 5:16-18

Konsekvenserne ved at miste troen og vidnesbyrdet

Mind de studerende om, at mens profeten Mormon ledte de nefitiske hære, var der en tid, hvor han oplevede sit folks ugudelige og håbløse tilstand. Bed klassen om at læse Mormon 5:16-18 og se efter Mormons beskrivelse af hans folks åndelige tilstand.

  • Hvad tror I, det vil sige at være »uden Kristus og Gud i verden«?

  • Hvilket princip kan vi lære af Mormons ord om dem, som mister troen på Herren og nægter at omvende sig? (Selv om de studerende bruger andre ord, bør de finde frem til følgende princip: Hvis vi tillader, at vi mister troen, og vi nægter at omvende os, vil Ånden trække sig væk fra os, og vi vil miste Herrens vejledning).

  • Hvad advarede Mormon ifølge vers 18 om, at konsekvensen ville være af at miste Herrens vejledning?

Forklar, at Nefi belærte om, at den proces, hvor vi mister Ånden og bliver fanget af Satan, ofte er langsom og gradvis. Bed nogle studerende om skiftevis at læse højt fra 2 Nefi 28:21-23, og bed klassen om at se efter ord eller vendinger, som beskriver denne gradvise, åndelige tilbagegang.

  • Hvilken indstilling så Nefi, som kan føre til en persons åndelige tilbagegang?

  • Hvorfor tror I, at disse indstillinger er særligt faretruende for vores tro?

Bed en studerende om at læse følgende beretning af præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab højt:

Billede
Præsident Henry B. Eyring

»På samme måde som sandhed gives til os linje på linje, og lyset langsomt bliver stærkere, efterhånden som vi adlyder, ja, på samme måde vil vores manglende lydighed gøre, at vores vidnesbyrd om sandheden lidt efter lidt formindskes næsten umærkeligt, samt at mørket vil falde ned over den stolte så langsomt, at man let kan benægte, at der er ved at ske en forandring.

Jeg har hørt en mand prale, som langsomt forlod Kirken. Først holdt han op med at undervise sin søndagsskoleklasse, og derpå kom han ikke længere i Kirken, og derefter glemte han fra tid til anden at betale sin tiende … Han kunne ikke mærke forskellen, men det kunne jeg. Lyset i hans øjne og hans udstråling blev svagere. Han kunne ikke se forskellen, eftersom en af virkningerne ved at være ulydig overfor Gud synes at være at skabe lige præcis så meget åndelig bedøvelse, at det blokerer for enhver følelse, eftersom båndene til Gud bliver skåret over. Vidnesbyrdet om sandheden begyndte ikke alene langsomt at forsvinde, men selv mindet om, hvordan det var at være i lyset, begyndte at virke som en illusion« (»A Life Founded in Light and Truth«, Brigham Young University 2000-2001 Speeches, 15. aug. 2000), s. 3 speeches.byu.edu).

  • Hvilke tegn tror I, der er på, at en person er begyndt at miste sin tro og sit vidnesbyrd?

1 Nefi 15:7-11; 2 Nefi 25:28-29; Mosija 4:11-12; 15:11; Helaman 15:7-8

Styrk troen og vidnesbyrdet

Vis og bed en studerende om at læse følgende udtalelse af ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»I naturen bliver træer, der vokser, hvor det blæser meget, stærkere. Når vinden pisker om et ungt træ, tvinger det træet til at gøre to ting. For det første stimulerer vinden rødderne til at vokse hurtigere og sprede sig længere ud. For det andet tvinger det træet til at sætte gang i en cellestruktur, der rent faktisk gør stammen og grenene tykkere og mere bøjelige, så de kan modstå vindtrykket. Disse stærkere rødder og grene beskytter træet mod de vinde, som man altid kan være sikker på vil komme.

I er umådeligt mere værdifulde for Gud end et træ. I er hans sønner og døtre. Han har gjort jeres ånd stærk og modstandsdygtig over for livets hvirvelvinde. Ungdommens hvirvelvinde kan øge jeres åndelige styrke og forberede jer på årene fremover, ligesom vinden om de unge træer« (»Åndelige hvirvelvinde«, Liahona, maj 2014, s. 18).

  • Hvad kan vi gøre for at opnå åndelig styrke og modstå vores tros og vidnesbyrds udfordringer?

Mind de studerende om, at Mormons Bog indeholder evangeliske principper, der kan vejlede enkeltpersoner, som ønsker en stærkere tro og vidnesbyrd.

Bed en studerende om at læse 2 Nefi 25:28-29 højt, og forklar, at disse vers sammenfatter en storslået tale, som Nefi gav til sit folk om, hvordan man bliver frelst. Bed klassens medlemmer om at se efter, hvad Nefi belærte er den vigtigste beslutning, vi kan træffe i vores liv.

  • Hvad sagde Nefi var den vigtigste beslutning, vi kan træffe i vores liv? (Hjælp de studerende med at finde frem til følgende princip: Hvis vi vælger at have tro på Jesus Kristus og tilbede ham med hele vores hjerte, sind og styrke, vil vi forblive åndeligt stærke, og vi vil ikke blive udstødt).

Vis følgende udtalelse af ældste L. Whitney Clayton fra De Halvfjerds, og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Ældste L. Whitney Clayton

»Profeter i alle tidsaldre har opfordret os til og endda bønfaldt os om at tro på Kristus … Beslutningen om at tro er det vigtigste valg, vi nogensinde træffer. Den former alle vore andre beslutninger …

Overbevisning og vidnesbyrd og tro er ikke passive principper. De sker ikke bare for os. Tro er ikke noget, vi vælger – vi håber på det, vi arbejder for det, og vi ofrer for det. Vi kommer ikke tilfældigt til at tro på Frelseren og hans evangelium lige så lidt, som vi tilfældigt beder eller betaler tiende. Vi vælger aktivt at tro på samme måde, som vi vælger at holde andre bud« (»Vælg at tro«, Liahona, maj 2015, s. 38).

  • Hvad tror I, det betyder, at »overbevisning og vidnesbyrd og tro … ikke [er] passive principper«?

  • Hvorfor tror I, at bestræbelsen på at efterleve evangeliets principper er den bedste måde at styrke vores tro og vidnesbyrd på?

Hjælp de studerende til at finde frem til nogle af de måder, som vi kan styrke vores tro og vidnesbyrd på, ved at skrive følgende skriftsteder på tavlen og bede alle studerende om at læse mindst et af dem for sig selv. Bed dem om at se efter principper, som kan hjælpe os med at styrke vores tro på Jesus Kristus og hans evangelium.

1 Nefi 15:7-11

Mosija 4:11-12

Mosija 15:11

Helaman 15:7-8

Bed de studerende om at fortælle, hvad de lagde mærke til i disse skriftsteder. Du kan bede de studerende om at bære vidnesbyrd om, hvordan de har anvendt disse eller andre principper i deres liv, og hvordan de er blevet velsignet med større tro på Jesus Kristus og hans evangelium. Opfordr de studerende til at gøre det, der er nødvendigt for at styrke deres tro på Herren.

De studerendes læsemateriale