Seminar og institut
Lektion 2: Giv agt på profeternes ord


Lektion 2

Giv agt på profeternes ord

Indledning

Gud kalder profeter til at bære vidnesbyrd om Jesus Kristus, kalde til omvendelse og opfordre alle til at komme til Frelseren. Mormons Bog belærer om, at de, som giver agt på disse profeter, er velsignede, mens de, der modarbejder dem, oplever fortrydelse og sorg.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

1 Nefi 1:4-15, 18; Mosija 11:20-25; 13:33-35

Profeters rolle

Spørg klassen:

  • Hvordan adskiller vores tro på en levende profet Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige sig fra andre trosretninger?

  • Hvorfor er levende profeter ligeså nødvendige i dag, som de var på andre tidspunkter i jordens historie?

Bed flere studerende om skiftevis at læse højt fra 1 Nefi 1:4-15, 18, mens klassen følger med og ser efter, hvordan Herren kaldte og forberedte Lehi som profet.

  • Hvad oplevede Lehi, som forberedte ham til at blive profet? (Han fik et vidnesbyrd om Jesus Kristus, og han så de ugudeliges tilintetgørelse og den nåde, der blev givet til dem, som kommer til Gud).

  • Hvorfor havde folk i Jerusalem brug for profeter som Lehi? (Mens de studerende svarer, skal du sikre dig, at de forstår denne sandhed: Gud kalder og åbenbarer sin vilje gennem dem).

Bed en studerende om at læse følgende udtalelse af præsident John Taylor (1808-1887):

Billede
Præsident John Taylor

»Vi har brug for et levende træ – en levende kilde – levende intelligens, som udgår fra det levende præstedømme i himlen ved det levende præstedømme på jorden … Og fra den tid, hvor Adam modtog kommunikation fra Gud, og til den tid, hvor Johannes var på øen Patmos og modtog sin kommunikation, eller hvor himlene åbnedes for Joseph Smith, har det altid krævet nye åbenbaringer, som er tilpasset de særlige forhold, som Kirken eller den enkelte har befundet sig i.

Adams åbenbaring befalede ikke Noa at bygge arken, og Noas åbenbaring befalede heller ikke Lot at forlade Sodoma, og ingen af disse talte om Israels børns udvandring fra Egypten. Alle disse fik åbenbaringer, som vedrørte dem selv, og det samme gjaldt Esajas, Jeremias, Ezekiel, Jesus, Peter, Paulus, Johannes og Joseph. Det samme skal vi« (Kirkens præsidenters lærdomme: John Taylor, 2001, s. 158).

  • Hvorfor er det vigtigt at vide, at Herren fortsætter med at åbenbare sin vilje gennem levende profeter i dag?

  • Hvordan kan studiet af profeternes rolle i Mormons Bog hjælpe os i dag?

Skriv følgende henvisning på tavlen:

Mosija 11:20-25

Mosija 13:33-35

Forklar, at selv om profeter viderebringer mange budskaber i deres tid, er der budskaber, som alle profeter viderebringer. Bed de studerende om at finde to af disse budskaber, mens de for sig selv læser versene på tavlen. Bed de studerende om i deres skrifter at markere det centrale budskab, som profeten Abinadi giver i hver henvisning. (Bemærk: Markering af skriften er en skriftstudiemetode, som du kan overveje at undervise i under hele kurset).

Bed de studerende om at fortælle, hvad de har fundet, og sammenfatte det, de finder, ved at påpege denne læresætning: Alle Guds profeter underviser i omvendelse og bærer vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Du kan bede de studerende bruge nogle få minutter på at finde et eksempel fra en profet i Mormons Bog, der underviser i omvendelse og bærer vidnesbyrd om Jesus Kristus. (Eksempler på undervisning i omvendelse er Esajas i 2 Nefi 16:9-11, Jakob i Jakob 2-3, Abinadi i Mosija 11-12, Samuel i Helaman 13-16 og Mormon i Mormon 3. Eksempler på undervisning om Jesus Kristus er Nefi i 1 Nefi 19 og i 2 Nefi 25, Alma i Alma 7 og Mormon i Mormon 7). Bed flere studerende om at dele deres eksempler med klassen.

  • Hvorfor tror I, at profeter til stadighed underviser i omvendelse og bærer vidnesbyrd om Jesus Kristus?

  • Hvordan hjælper det os til at opnå frelse, når vi lytter til disse budskaber?

Helaman 13:24-33; 3 Nefi 8:24-25; 9:10-11

Forkastelse af Guds profeter fører til fortrydelse

Vis følgende udtalelse af præsident Ezra Taft Benson (1899-1994), og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

»Når profeten peger på verdens synder, så ønsker de verdslige enten at lukke munden på profeten eller handle, som om profeten slet ikke eksisterede, frem for at omvende sig fra deres synder. Popularitet har aldrig været et bevis på sandhed … Efterhånden som vi nærmer os Herrens andet komme, kan I forvente, at folk i verden bliver mere ugudelige, og profeten bliver mindre populær blandt dem« (Kirkens præsidenters lærdomme: Ezra Taft Benson, 2014, s. 153).

  • Hvorfor tror I, at nogle mennesker vælger ikke at lytte til en profets ord?

Bed klassen om for sig selv at se efter profeten Samuels ord i Helaman 13:24-29 og finde årsager til, at enkeltpersoner forkaster profetiske advarsler. Du kan igen opfordre dem til at markere det, de finder.

  • Hvorfor forkastede nefitterne ifølge Samuel Guds profeter?

  • Hvordan kan disse vers tjene som en advarsel for os i dag, selv om vi ikke er skyldige i at spotte og slå profeterne ihjel?

Bed en studerende om at læse Helaman 13:30-33 højt, mens klassen ser efter de konsekvenser, som lamanitten Samuel profeterede ville komme til dem, der forkastede profeternes ord. Bed derpå klassen om at læse opfyldelsen af denne profeti i 3 Nefi 8:24-25; 9:10-11.

  • Hvilken sandhed kan vi sammenfatte af disse vers? (De studerende bør finde frem til følgende princip: Hvis vi forkaster Herrens profeter, vil vi opleve fortrydelse og sorg. (Se også 3 Ne 28:34)).

Bed en studerende om at læse følgende udtalelser af præsident Ezra Taft Benson:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

»Hvis vi ønsker at vide, hvordan vi står hos Herren, så lad os spørge os selv, hvor godt vi står hos hans jordiske kaptajn – hvor godt vores liv harmonerer med Herrens salvede – den levende profet – Kirkens præsident og Det Første Præsidentskabs kvorum« (Lærdomme: Ezra Taft Benson, s. 151).

»Hvordan vi reagerer på en levende profets ord, når han fortæller os ting, som vi har brug for at vide, men helst ikke vil høre, er en prøve på vores trofasthed« (Lærdomme: Ezra Taft Benson, s. 153).

  • Hvordan kan præsident Bensons udtalelse motivere jer til at være flittigere til at følge den levende profets råd?

  • Hvilke profetiske budskaber mener I er blandt de vigtigste for sidste dages hellige i dag?

Mosija 15:10-13; 3 Nefi 10:12; 12:1-2; Eter 7:23-27

Når vi følger Guds profeter bringer det velsignelser

Fortæl de studerende, at profeten Abinadi underviste kong Noa og hans ugudelige præster om vigtigheden af at lytte til profeternes ord. Bed en studerende om at læse Mosija 15:10-13 højt, mens klassen overvejer, hvordan de kan sammenfatte versene som et princip.

  • Hvordan vil I udtrykke Abinadis ord som et princip? (De studerende kan sammenfatte disse vers på denne måde: De, der lytter til profeternes ord, tror på Jesu Kristi forløsende kraft og omvender sig fra deres synder, bliver arvinger til Guds rige).

Bed de studerende grunde over og give eksempler fra Mormons Bog på trofaste personer og grupper, der blev velsignet ved at lytte til profeternes ord. Nogle eksempler kan være følgende: Lehis familie flygtede fra ødelæggelse ved at følge rådet om at flygte ud af Jerusalem (2 Ne 1:4); Alma den ældre lyttede til Abinadis ord og blev i stand til at undervise mange mennesker (Mosi 17:1-4; 18:1-3); hærføreren Moronis hær lærte, hvor de kunne forsvare sig mod lamanitternes hær ved at søge Almas råd (Alma 43:23-24).

Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen (Medtag ikke ordene i parentes):

3 Nefi 10:12 (Sikkerhed kommer ved at følge Guds profeter).

3 Nefi 12:1-2 (Profeter lærer os, hvordan vi kan få syndernes forladelse).

Eter 7:23-27 (Herren vil velsigne os efter behov, når vi følger profeternes råd og erindrer ham).

Bed nogle studerende om at læse versene på tavlen og sammenfatte det, de læste, som et princip. Når de studerende præsenterer deres princip, kan du skrive de foreslåede principper ud for hver henvisning.

Hjælp de studerende til at forstå de yderligere velsignelser, der kommer ved at følge profeten, ved at vise følgende udtalelse af ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum og bede en studerende om at læse den højt:

Billede
Ældste M. Russell Ballard

»Det er ikke en ringe ting, brødre og søstre, at have en Guds profet i vores midte. De velsignelser, som kommer til os i livet, når vi lytter til Herrens ord, som gives os gennem ham, er store og vidunderlige … Når vi lytter til Herrens råd, som de kommer til udtryk gennem ordene fra Kirkens præsident, så bør vores svar være positivt og uden tøven. Historien har vist, at der er sikkerhed, fred, fremgang og lykke ved at følge de profetiske råd« (»Thi I skal tage imod hans ord«, Liahona, juli 2001, s. 80).

  • Hvornår er I blevet velsignet ved at reagere positivt og uden tøven på profetiske råd?

  • Når I ser frem mod fremtiden, hvorfor tror I så, det vil være vigtigt at have profeter på jorden?

Udfordr de studerende til at grunde over, om deres handlinger viser deres ønske om trofast at følge Herrens profeter. Bed dem overveje, hvad de måske skulle ændre i deres liv for i højere grad at nyde de velsignelser, der er lovet de trofaste.

De studerendes læsemateriale