Institutet
Lektion 2 – Lärarmaterial: Hur ger vi akt på Herrens profeter?


”Lektion 2 – Lärarmaterial: Hur ger vi akt på Herrens profeter?”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 2 – Lärarmaterial”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 2 – Lärarmaterial

Hur ger vi akt på Herrens profeter?

Herrens profeter uppenbarar och undervisar om Guds ord. När vi hörsammar deras undervisning kan vi uppleva kraften i Guds ord i våra liv. Efter den här lektionen bör eleverna kunna förklara hur vi välsignas när vi litar på Herrens profeter och de budskap de är kallade att ge. Eleverna ska också utvärdera sina egna ansträngningar att hörsamma nutida profetiska råd.

Lektionsförslag

Förbättra vår undervisning och vårt lärande

Anpassa lektionsmaterialet så att det tillgodoser elevernas behov. Ibland innehåller lektionerna mer material än du hinner gå igenom ordentligt på lektionen. I stället för att försöka gå igenom allt i lektionsplanen ska du fokusera på de skriftställen och det material som bäst hjälper dina elever att agera effektivt och rättfärdigt, så att de kan bli mer som vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Sök vägledning från den Helige Anden och från eleverna för att få veta vilka principer, frågor och aktiviteter du ska använda på lektionen.

Herren skickar Lehi att profetera för folket i Jerusalem.

Inled lektionen med att be eleverna tänka på ett tillfälle då någon reagerade negativt på ett budskap eller ett förslag de försökte dela med sig av.

  • Varför fortsätter medlemmar, missionärer och profeter att sprida budskap som de vet kan vara impopulära?

Bild
Lehi predikar i Jerusalem, av Del Parson

Visa upp en bild på Lehi som predikar. Be en elev beskriva bakgrunden till början av Mormons bok så som den beskrivs i 1 Nephi 1. (Om du har slagit ihop de första två lektionerna i kursen kanske eleverna inte har haft möjlighet att studera förberedelsematerialet till den här lektionen. Be gärna en elev läsa upp 1 Nephi 1:4.)

Förklara att Herren i en syn gav Lehi en bok att läsa. Lehi läste att Jerusalem skulle förstöras. (Se 1 Ne. 1:12–13.)

Läs 1 Nephi 1:14 tillsammans och se hur Lehi reagerade på synen.

  • Vad fick Lehi veta om Herrens natur? Hur tror du att Lehis kunskap om Herrens barmhärtighet påverkade hans beslutsamhet att profetera för folket i Jerusalem?

Be eleverna läsa 1 Nephi 1:18–19 och titta efter vad vi kan lära oss om profeter utifrån Lehis upplevelse. Hjälp eleverna urskilja sanningar som de här: Profeterna förkunnar Herrens ord och vilja. Profeterna undervisar och vittnar om Jesus Kristus och den återlösning som kommer genom honom.

  • Kan ni ge exempel på budskap nyligen från våra levande profeter och apostlar som tillkännager Herrens ord och vilja?

Be eleverna titta på citaten av äldste D. Todd Christofferson och äldste Ulisses Soares i del 1 av förberedelsematerialet och berätta vad de tyckte var viktigt.

  • Hur kan de här citaten påverka hur ni känner för våra nutida profeter? Hur påverkar de era känslor för Jesus Kristus?

  • Vilka profetiska budskap nyligen har hjälpt er att tydligare se Guds kärlek till sina barn? (Eleverna begrundade en liknande fråga när de studerade del 1 i förberedelsematerialet.)

Nephi får en bekräftelse på att profeterna lär ut Guds ord.

Be eleverna nämna några profetiska lärdomar som folk kan ha svårt för att acceptera i vår tid. (Obs: Om det behövs påminner du eleverna om att avsikten inte är att kritisera Herrens profeter utan att diskutera hur vi med tro kan bemöta ett profetiskt budskap som vi eller någon vi känner tycker är svårt att förstå eller acceptera.)

  • Varför kan det ibland vara en utmaning att acceptera vad en profet förkunnar?

Visa upp eller ställ följande fråga: Vad kan jag göra om jag har svårt för något som en profet lär ut? Medan eleverna diskuterar den här frågan får du gärna använda allt eller delar av följande material för att hjälpa dem fundera på hur de skulle reagera om de eller någon de känner hade det här problemet.

Be eleverna föreställa sig hur Lehis familj kan ha känt sig när Lehi berättade att Herren ville att de skulle lämna sitt hem och resa ut i vildmarken.

  • Hur reagerade Laman och Lemuel på att behöva lämna sitt hem? Hur reagerade Nephi? (Be dem titta i 1 Ne. 2:11–13, 16–17. Du kan påpeka att Nephis hjärta kanske också behövde mjukas upp [se 1 Ne. 2:16].)

  • På vilka olika sätt reagerade folk i Mormons bok på profeterna och deras budskap? (Ge gärna eleverna tid till att gå igenom vad de lärde sig när de studerade del 3 i förberedelsematerialet.) Vad blev följderna av deras reaktioner? När har du sett liknande exempel på de här olika typerna av gensvar i vår tid?

  • Vad kan vi lära oss av Nephis gensvar på sin fars budskap? Vilken är Herrens roll i att hjälpa oss veta om hans profeters ord är sanna? (Eleverna kanske identifierar en princip som den här: När vi ödmjukar oss och vänder oss till Herren kan han mjuka upp våra hjärtan inför sanningen i profeternas ord.)

Läs följande citat av president Russell M. Nelson:

Bild
President Russell M. Nelson

Ni kan för egen del få veta vad som är sant och vad som inte är det genom att lära er urskilja Andens viskningar. …

Mina kära bröder och systrar, jag vädjar till er att uppriktigt söka en bekräftelse från Anden på att det jag har sagt är sant och från Herren. Han har förkunnat att vi kan söka kunskap från himlen och förvänta oss att få den [se L&F 42:61]. …

Fråga din himmelske Fader om vi verkligen är Herrens apostlar och profeter. (”The Love and Laws of God” [tal vid en andakt på Brigham Young University , 17 sep. 2019], s. 4–5, speeches.byu.edu)

  • Vilka erfarenheter har ni av att själva få kunskap om att en profets gudomliga kall eller budskap är sant?

När du avrundar diskussionen om frågan ”Vad kan jag göra om jag har svårt för något som en profet lär ut?” kan du gärna ge eleverna tid till att begrunda och skriva ner vad de har känt eller lärt sig som kan vara till hjälp för dem eller någon annan som har en liknande fråga.

Be gärna några elever berätta vad de ska göra annorlunda i framtiden om de har svårt för något som en profet lär ut.

Till nästa gång

Visa gärna en bild av Lehis syn om livets träd och be eleverna fundera, medan de studerar förberedelsematerialet till nästa lektion, på vad den här synen kan lära oss om kraften i Guds ord.