Institutet
Lektion 24 – Förberedelsematerial till lektionen: Herrens kraft till befrielse


”Lektion 24 – Förberedelsematerial till lektionen: Herrens kraft till befrielse”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 24 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 24 – Förberedelsematerial till lektionen

Bild
ung kvinna som ber

Herrens kraft till befrielse

När du har haft en prövning, har du då någonsin kommit på dig själv med att fråga: ”Varför händer det här mig?” eller ”Varför tar inte Herren bort den här prövningen från mig?” I Mormons bok kan vi lära oss viktiga lärdomar om källorna till våra prövningar och hur vi kan bli välsignade när vi vänder oss till Frälsaren för att få hjälp. Fundera medan du studerar och förbereder dig för lektionen på hur du kan öka din förtröstan på Jesu Kristi oändliga kärlek, makt och visdom i att stödja dig i eller befria dig från de prövningar du möter.

Del 1

Varför får jag prövningar även när jag gör det som är rätt?

Mormons bok visar att prövningar har olika källor. Vissa prövningar är ett resultat av synd. Till exempel led Zeezrom av brännande feber och en sjukdom som orsakades av skuldkänslor över sina egna synder (se Alma 15:3). Nephiterna och lamaniterna genomled åratal av krig på grund av Amalickiahs ogudaktiga val (se Alma 46:9–10). Men alla prövningar är inte ett resultat av ogudaktighet. Lehis och Ismaels familjer led många svårigheter som var en naturlig del av att resa genom vildmarken (se 1 Ne. 16:9–17:4).

Äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum konstaterade följande om prövningar:

Bild
Äldste Robert D. Hales

I jordelivets skola lär vi oss ofta genom smärta och prövningar, men det är meningen att lärdomarna ska förädla och välsigna och stärka, inte förstöra. (”Tro i prövningens stund ger frid och glädje”, Liahona, maj 2003, s. 17).

Bild
Alma döper i Mormons vatten, av Arnold Friberg

Citatet från äldste Hales illustreras genom upplevelsen som Alma och hans folk hade. De trodde på profeten Abinadis varningar. Efter att ha blivit omvända till Herren och döpta av Alma drevs folket ut i vildmarken av den onde kung Noas här. Efter att ha rest i åtta dagar kom de till ett nytt land som de kallade Helam. Där levde de efter evangeliet och ”förökade sig och hade stor framgång” (Mosiah 23:20). Men friden stördes omsider av en lamanitisk här som hittade dem och försatte dem i träldom. (Se Mosiah 17–1823.)

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Mosiah 23:21–24 och titta efter orsaker till att Herren även låter de rättfärdiga få uppleva prövningar.

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur kan vi genom att försöka förstå Herrens eviga perspektiv få hjälp att se på våra egna prövningar med nya ögon?

Del 2

Varför är det viktigt för mig att lita på Herrens tidsplan i mina prövningar?

Efter att Alma och hans folk hade lyssnat på Abinadis uppmaning till omvändelse och flytt ut i vildmarken, förkastade kung Noa och resten av hans folk profeten och omvände sig inte. På grund av sina synder blev de besegrade av lamaniterna och satta i träldom. Under kung Limhis, Noas sons, styre lade lamaniterna en tung skatt på folket och förföljde dem svårt. Limhis folk misslyckades tre gånger med att befria sig ur träldomen och många dog i de här försöken. (Se Mosiah 12:2; 19:1–21:12.) Slutligen vände de sig till Herren för att få hjälp.

Bild
Återkomsten, av David Hoeft
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Mosiah 21:13–16 och titta efter hur Herren välsignade Limhis folk när de sökte hans hjälp.

När Limhis folk uppriktigt omvände sig och väntade på Herren lyckades en sökpatrull som kung Mosiah hade skickat ut hitta Limhis folk. Sökpatrullen och kung Limhi rådslog med folket om hur de skulle fly ut ur träldomen. På den bestämda natten gav de extra vin till lamaniterna, som blev berusade och somnade. Limhis folk flydde sedan ut i vildmarken och kom tryggt fram till Zarahemla. (Se Mosiah 21:23–22:14.)

Bild
Limhi och hans folk flyr till Zarahemla, av Steven Lloyd Neal

Som den här berättelsen visar hade Herren sin egen avsikt och tidsplan för att befria Limhis folk.

President Dallin H. Oaks i första presidentskapet sa:

Bild
President Dallin H. Oaks

Evangeliets första princip är tro på Herren Jesus Kristus. Tro innebär förtröstan – förtröstan på Guds vilja, förtröstan på hans sätt att göra saker och ting, och förtröstan på hans tidsschema. Vi bör inte tvinga in vårt tidsschema i hans. Som äldste Neal A. Maxwell i de tolv apostlarnas kvorum sa:

”Vår uppgift är att förlita oss tillräckligt mycket på Gud för att också förlita oss på hans val av tidpunkt. Om vi verkligen tror på att han är mån om vår välfärd, kan vi inte då låta hans planer utvecklas på det sätt som han finner bäst?” [Even As I Am (1982), s. 93.] (”I rätt tid”, Liahona, okt. 2003, s. 12)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Använd det du har lärt dig av Limhis folks erfarenhet till att skriva ner principer om hur Herren ger stöd till eller befriar dem som vänder sig till honom i sina prövningar. Var beredd att berätta om de här principerna på lektionen.

Del 3

Hur kan jag få styrka av Herren medan jag uthärdar mina prövningar?

En lamanitisk här förföljde Limhis folk, men gick vilse. De hittade så småningom Noas ogudaktiga präster, vilka slog sig samman med den lamanitiska hären. När de färdades i vildmarken upptäckte de Almas rättfärdiga folk och satte dem i träldom. Amulon, som hade varit en av Noas ogudaktiga präster, utsågs av lamaniternas kung till att styra över Almas folk. Amulon satte slavdrivare över folket och hotade att döda alla som blev påkomna med att be. (Se Mosiah 22:15–16; 23:25–24:1; 24:8–11.)

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Mosiah 24:10–16 och ta reda på hur Herren hjälpte Almas folk i deras motgångar. Du kan ägna en minut åt att begrunda hur han har tröstat och uppmuntrat dig i dina prövningar och bedrövelser.

Almas folk utövade tro och tålamod, och slutligen befriade Herren dem. Han lät ”en djup sömn komma över lamaniterna” (Mosiah 24:19) som gjorde att Alma och hans folk kunde fly till Zarahemlas land. (Se Mosiah 24:17–25.)

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum lärde följande om den här upplevelsen:

Bild
Äldste David A. Bednar

Utmaningarna och svårigheterna togs inte genast bort från folket. Men Alma och hans efterföljare stärktes och deras ökade förmåga gjorde bördorna lättare. …

Vars och ens unika bördor i livet hjälper oss lita till den helige Messias förtjänster och barmhärtighet och nåd (se 2 Ne. 2:8). Jag vittnar om och lovar att Frälsaren hjälper oss bära våra bördor med lätthet (se Mosiah 24:15). När vi är sammanlänkade med honom som med ett ok genom heliga förbund och tar emot hans … livgivande kraft i våra liv, söker vi allt mer förstå och leva efter hans vilja. Vi ber också allt mer om styrka till att lära av, förändra eller acceptera våra omständigheter i stället för att ständigt be Gud att våra omständigheter ska ändras efter vår vilja. (”Bär sina bördor med lätthet”, Liahona, maj 2014, s. 89, 90)

Bild
Mötet med Frälsaren, av Jen Tolman
Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Fundera på de olika sätt som din himmelske Fader och Jesus Kristus har ökat din förmåga att bära dina bördor på. Uttryck gärna din tacksamhet för deras hjälp i bön.