Institutet
Lektion 10 – Lärarmaterial: Omvändelse och förlåtelse


”Lektion 10 – Lärarmaterial: Omvändelse och förlåtelse”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 10 – Lärarmaterial”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 10 – Lärarmaterial

Omvändelse och förlåtelse

Mormons bok ger oss unika insikter i läran om omvändelse och förlåtelse. Erfarenheter från Enos, kung Benjamins folk och Alma den yngre visar att Frälsaren är den yttersta källan till vår förlåtelse och samvetsfrid. Under den här lektionen får eleverna tillfälle att diskutera frågor om omvändelseprocessen och lära sig att bättre förstå när Frälsaren har förlåtit dem. Eleverna får också tänka över hur de kan fortsätta omvända sig och bli mer som Jesus Kristus.

Lektionsförslag

Alma berättar hur han fick Frälsarens förlåtelse.

Sätt upp följande tre frågor på olika ställen i klassrummet. Ställ en handfull stolar i en cirkel intill varje fråga. Betona att de här frågorna liknar dem som står i del 1 av förberedelsematerialet.

  • Vad innebär det egentligen att omvända sig? Vad skulle du ge för råd till någon som har gått igenom omvändelsens steg men inte känner någon skillnad?

  • Hur kan vi finna styrkan att verkligen förändras? Vad skulle ni säga till någon som är missmodig eftersom han eller hon verkligen har försökt bli bättre men ändå fortsätter att göra samma misstag?

  • Tänk om någon känner sig som ett hopplöst fall? Hur kan man hjälpa personer som känner att det inte är någon idé att omvända sig eftersom deras synder är så svåra att de aldrig kan få förlåtelse?

Be eleverna föreställa sig att de är missionärer som förbereder sig för att besvara ett av frågeparen ovan för sina undersökare eller att de förbereder sig för att hjälpa en närstående som har svårt att omvända sig. Be sedan eleverna att sätta sig på en stol intill de frågor de skulle vilja diskutera. Uppmuntra eleverna att använda berättelsen om Almas upplevelse och andra skriftställen från Mormons bok som kan hjälpa till att besvara frågorna.

Utse en diskussionsledare i varje grupp och ge varje ledare ett exemplar av instruktionerna som finns i slutet av det här lektionsmaterialet. Ge grupperna tillräckligt med tid till att ha meningsfulla diskussioner.

När eleverna fått tid till att diskutera kan du be en eller flera frivilliga från varje grupp att ge en kort sammanfattning av vad gruppen lärde sig och kände under diskussionen.

Enos, kung Benjamins folk och Alma upplever förlåtelsens glädje.

Be eleverna fundera på om de eller någon de känner någonsin har undrat hur man vet om Frälsaren har förlåtit ens synder. Be eleverna söka i Enos 1:4–8; Mosiah 4:1–3 och Alma 36:19–21 efter hur man kan veta om man har fått förlåtelse.

Förbättra vår undervisning och vårt lärande

Inse kraften i Kristus-centrerad undervisning Chad H. Webb, administratör för kyrkans seminarier och religionsinstitut, sa till lärarna: ”Det absolut viktigaste sättet för oss att öka tron hos det uppväxande släktet är att mer fullständigt sätta Kristus i centrum för vår undervisning och vårt lärande genom att hjälpa våra elever lära känna honom, lära sig av honom och medvetet sträva efter att bli som han” (”Vi talar om Kristus, vi gläds i Kristus” [tal under utsändningen av den årliga utbildningen för Kyrkans seminarier och religionsinstitut, 12 juni 2018], ChurchofJesusChrist.org). När du förbereder dig för att undervisa, fråga dig då: Hur kan jag hjälpa eleverna att ännu bättre lära känna, älska och följa Frälsaren genom det här läromomentet?

  • Vilka ord eller meningar tyckte ni utmärkte sig i de här verserna? Varför tror ni att just de meningarna fångade er uppmärksamhet?

  • Varför är det viktigt att tro på och acceptera att Jesus Kristus är villig, kapabel och ivrig att förlåta våra synder och ta bort våra skuldkänslor? (Be gärna eleverna att titta igenom del 3 av förberedelsematerialet.)

  • Hur vet vi att Frälsaren har förlåtit våra synder? (Hjälp eleverna identifiera en princip som liknar den här: När vi uppriktigt omvänder oss och har tro på Jesus Kristus, förlåter han oss och välsignar oss med glädje och samvetsfrid.)

  • När har ni upplevt glädjen och friden av att ha fått förlåtelse från Herren, och hur påverkade den upplevelsen era liv? (Uppmuntra eleverna att prata om känslan av förlåtelse och inte om specifika synder.) Vad har ni för tankar om och känslor för Frälsarens förmåga och önskan att förlåta er?

Under diskussionen kan det vara till hjälp att dela följande citat av äldste Neil L. Andersen:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

Du som är uppriktigt ångerfull men inte tycks kunna känna någon lindring, fortsätt att hålla buden. Jag lovar dig att lindring kommer – men enligt Herrens tidsplan. Helandet tar också tid. (”Bli omvända … så att jag kan hela er”, Liahona, nov. 2009, s. 42)

Obs: När det gäller elever som kanske känner sig missmodiga över omvändelseprocessen eftersom deras ansträngningar ännu inte har lett till lättnad: Ge dem uppmuntrande ord och uppmana dem att fortsätta vända sig till Herren och kanske ta upp sina specifika problem med sin biskop.

Ge eleverna tid till att utvärdera sina liv och hitta sådant de behöver omvända sig från. Uppmana eleverna att skriva ner de intryck de får.

Bär vittnesbörd om läran om omvändelse och förlåtelse. Du kan också låta eleverna bära sina vittnesbörd.

Till nästa gång

Fråga eleverna hur deras dopförbund och andra förbund har varit till välsignelse för dem. Uppmana dem att i sina studier av förberedelsematerialet inför nästa lektion, tänka på sin förbundsstig och hur de blir bundna till Frälsaren och hans kraft när de hedrar förbunden.

Diskussion i mindre grupper om omvändelse

Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial: Lektion 10

Information till diskussionsledaren: Använd de här instruktionerna för att underlätta diskussionen i gruppen. Uppmuntra alla gruppmedlemmar att delta. Men tvinga inte – ingen ska behöva känna sig pressad att prata.

Be gruppmedlemmarna att ta några minuter till att gå igenom del 1 i förberedelsematerialet och de tillhörande skriftställena (se Mosiah 27:35; Alma 36:12–13, 17–21, 24). Be eleverna titta efter principer som går att tillämpa i er gruppdiskussion. Be också gruppmedlemmarna vara beredda på att dela med sig av andra skriftställen som de kan ha hittat när de förberedde sig för lektionen.

Bestäm tillsammans vilka av följande frågor som är viktigast för er grupp att diskutera. För att förstå de här tankarna på djupet är det bättre att diskutera en eller två frågor mer grundligt än att ytligt försöka täcka alla frågor.

  • Vilka principer som vi lär oss av Almas upplevelse har en koppling till vår fråga? Hur har de här principerna varit till nytta för er?

  • Vad finns det mer för skriftställen eller lärdomar i Mormons bok som kan besvara den här frågan? Hur har sanningarna i de här skriftställena hjälpt er uppleva omvändelsens kraft?

  • Vilken roll spelar Jesus Kristus i vår omvändelse? Hur känns det att Frälsaren är så villig att förlåta oss våra synder?

  • Vad har budet att vi ska ge Frälsaren ”ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande” (3 Ne. 9:20) för samband med vår fråga? (Om ni väljer att diskutera den här sista frågan kan det vara bra att gå igenom 3 Nephi 9:19–20 och citatet av äldste Bruce D. Porter i del 2 av förberedelsematerialet.)

Diskussion i mindre grupper om omvändelse

Bild
lärarens utdelningsblad