Institutet
Lektion 22 – Lärarmaterial: Hur skyddar vi oss mot falska läror i de sista dagarna?


”Lektion 22 – Lärarmaterial: Hur skyddar vi oss mot falska läror i de sista dagarna?”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 22 – Lärarmaterial”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 22 – Lärarmaterial

Hur skyddar vi oss mot falska läror i de sista dagarna?

President Ezra Taft Benson lärde att ”Mormons bok blottställer Kristi fiender [och] vederlägger falska läror” (Kyrkans presidenters lärdomar: Ezra Taft Benson [2014], s. 131). I den här lektionen får eleverna urskilja den taktik motståndaren använder för att rasera tron på Jesus Kristus och hans evangelium. Eleverna får också lära sig hur de kan få tillgång till Frälsarens hjälp så att de kan stålsätta sig mot sådana metoder.

Lektionsförslag

Nephi profeterar om falska läror i de sista dagarna.

Be eleverna att tänka på ett tillfälle då de (eller någon de känner) utsattes för idéer eller läror som undergrävde eller utmanade deras tro på Jesus Kristus och hans återställda evangelium. Be en eller två elever att kort berätta om sina upplevelser.

  • Hur tror ni att Mormons bok kan skydda oss från idéer eller läror som kan undergräva vår tro på Jesus Kristus och hans evangelium? (Gå gärna åter igenom citaten av president Benson och president Russell M. Nelson i del 1 av förberedelsematerialet.)

Skriv orden Falska läror på tavlan. Be eleverna att gå igenom 2 Nephi 28:7–9, 20–22, 29–30 och titta efter läror som passar in under den här rubriken. Skriv sedan elevernas svar under rubriken på tavlan.

  • Vad finns det för exempel på de här lärorna som ni har sett i vår tid? Hur försöker de här lärorna undergräva tron på Jesus Kristus och hans evangelium?

  • Vad har ni gjort för att skydda er från de här falska idéerna?

Sherem, Nehor och Korihor försöker rasera tron på Jesus Kristus.

Berätta att det bland de personer i Mormons bok som lärde ut falska läror fanns tre antikrister: Sherem, Nehor och Korihor. Var och en av dem försökte rasera tron hos dem som trodde på Jesus Kristus.

Ge eleverna några minuter till att ögna igenom den berättelse de fokuserade på i del 2 av förberedelsematerialet. Låt de elever som inte studerade en av de här berättelserna göra det nu.

När eleverna har fått tillräckligt med tid ber du dem bilda mindre grupper tillsammans med dem som studerade samma berättelse. Be varje grupp att utse en gruppledare. Ge varje gruppledare ett exemplar av det medföljande utdelningsbladet ”Hur man avslöjar Satans metoder”.

Hur man avslöjar Satans metoder

Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial: Lektion 22

Information till diskussionsledaren: Led diskussionen om följande frågor i din grupp. Låt gruppmedlemmarna använda skrifterna och citaten av kyrkans ledare i del 2 av förberedelsematerialet. Uppmuntra alla gruppmedlemmar att delta. Men ingen ska behöva känna sig pressad att bidra med sina tankar.

  1. Vilka metoder använde den här antikristen för att rasera andras tro på Jesus Kristus och hans evangelium?

  2. Vad finns det för nutida exempel på de falska idéer eller perspektiv som antikristen lärde ut och använde i den här berättelsen? Hur sprider Satan de här idéerna i vår tid?

Var redo att berätta om en metod och ge ett nutida exempel på den metoden inför resten av klassen.

Hur man avslöjar Satans metoder

Bild
lärarens utdelningsblad

När eleverna har diskuterat frågorna på utdelningsbladet ber du varje gruppledare att på tavlan skriva en eller flera av Satans metoder som gruppen kom fram till och pratade om. Uppmuntra varje gruppledare att kortfattat ge ett nutida exempel på en av dessa metoder. De kanske skriver sanningar som de här:

  • Satan använder smicker och talets kraft för att leda människor bort från att utöva tro på Jesus Kristus och följa hans profeter (se Jak. 7:4). (Det kan vara bra att nämna att de som attackerar vår tro ofta gör det med halvsanningar, upprörande språk, obalanserade argument, falska premisser och fakta tagna ur sitt sammanhang. De här argumenten förvånar ofta åhörarna och låter ganska logiska, men de är avsedda att väcka tvivel. [Se Dallin H. Oaks, ”Reading Church History” (tal till lärare i KUV, 16 aug. 1985), s. 1–27.])

  • Satan använder lögner blandade med sanning för att lura folk (se Alma 1:4; se även Jakob 7:7).

  • Satan använder falska läror för att locka oss till att inte bry oss om Gud och att rättfärdiga våra synder (se Alma 1:4; 30:17–18).

  • Satan försöker avfärda folks tro på Jesus Kristus genom att håna deras intelligens eller det som de tror på (se Alma 30:13–16, 27–28).

Obs: Om eleverna ger nutida exempel som kan leda till missförstånd eller ordstrider, följ då Anden i att klargöra det som inte formulerats helt korrekt och led tillbaka diskussionen till sanningarna som lärs ut i den här lektionen.

När gruppledarna har presenterat färdigt kan du fråga följande:

  • Vad gjorde störst intryck på er i Jakobs, Gideons och Almas sätt att bemöta antikristernas ord och handlingar?

Skriv gärna följande ofullständiga mening på tavlan: Vi kan klara av att vår tro på Jesus Kristus och hans evangelium utmanas genom att …

Förbättra vår undervisning och vårt lärande

Identifiera och förstå principer och lärosatser. Låt eleverna urskilja sanningar i skrifterna och profeternas ord. Be dem förklara varför de tyckte att en viss sanning gjorde särskilt intryck på dem. Be också eleverna att fundera på vad principerna och lärosatserna lär dem om Herren Jesus Kristus. Det kommer att hjälpa dem förstå hur viktiga sanningarna är och inspirera dem till att tillämpa dem.

Låt eleverna avsluta den här meningen med hjälp av vad de har lärt sig av Jakobs, Gideons och Almas ord och handlingar. Eleverna kan till exempel avsluta meningen på följande sätt:

  • … vi kommer ihåg tidigare erfarenheter som har stärkt vår tro på honom (se Jakob 7:5).

  • … vi förlitar oss på den Helige Andens vägledning (se Jakob 7:8).

  • … vi förlitar oss på profeternas ord och bär vittnesbörd om Jesus Kristus och hans evangelium (se Jakob 7:9–12; Alma 1:7; 30:39–44).

  • … vi förtröstar på Gud och överlämnar resten i hans händer (se Jakob 7:13–14).

Be eleverna fundera på vilken av de fullständiga meningarna på tavlan de har upplevt själva. Låt några elever berätta vad de vet och känner inför sin valda mening.

För att uppmuntra eleverna till att agera rättfärdigt kan du visa följande frågor och be eleverna att fundera på de frågor de tycker har störst relevans för deras egen situation. Du kan också låta eleverna skriva ner sina tankar och känslor.

  • Finns det någon person, blogg eller webbsida jag följer som undergräver min tro på Jesus Kristus och hans återställda evangelium? Med tanke på vad jag har lärt mig och känt i dag, vad ska jag göra för att bättre skydda min tro mot dem som försöker underminera den?

  • Vem känner jag som har problem med sin tro på grund av inflytandet från budskap eller personer som strider mot Jesus Kristus och hans återställda evangelium? Med tanke på vad jag har lärt mig och känt i dag, vad kan jag säga eller göra för att hjälpa den här personen att stärka sin tro?

  • Hur kan mer trofasta studier i Mormons bok öka min förmåga att stå emot personer eller budskap som försöker underminera min tro? Vad kan jag göra för att förbättra mitt nuvarande sätt att studera Mormons bok?

  • På vilka specifika sätt kan jag be Frälsaren hjälpa mig bygga eller stärka min tro på honom och hans evangelium?

Till nästa gång

Be eleverna fundera på när deras lydnad blivit hårdast prövad hittills i livet. Visa dem sedan en bild av Frälsaren i Getsemane och uppmuntra dem att studera nästa lektions förberedelsematerial med målet att lära sig av Jesus Kristus om hur man litar på och lyder anvisningar från vår himmelske Fader.