Institutet
Lektion 7 – Förberedelsematerial till lektionen: Jesu Kristi stärkande kraft


”Lektion 7 – Förberedelsematerial till lektionen: Jesu Kristi stärkande kraft”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 7 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 7 – Förberedelsematerial till lektionen

Jesu Kristi stärkande kraft

Bild
Hans hand är ännu utsträckt, av Elizabeth Thayer

Fundera ett ögonblick på när du har haft det tufft fysiskt, psykiskt, känslomässigt eller andligt. Tänk också på hur du kan känna dig svag eller otillräcklig. President Dallin H. Oaks i första presidentskapet har sagt att ”Frälsaren genom sin försoning har makt att bistå – att hjälpa – i varje jordisk smärta och svårighet” (”Styrkta genom Jesu Kristi försoning”, Liahona, nov. 2015, s. 62). När du studerar mer om Jesu Kristi försoning, tänk då på hur Herren har hjälpt och fortsätter att hjälpa dig uthärda dina bedrövelser och övervinna svagheter i ditt liv.

Del 1

Hur kan Frälsaren hjälpa mig med mina bedrövelser och skröpligheter?

President Tad R. Callister, före detta generalpresident för Söndagsskolan, talade om vidden av Frälsarens försoning på det här viset:

Bild
President Tad R. Callister

Jesu Kristi försoning … [gjorde] det möjligt för oss att återvända till Gud, bli mer som han och uppnå glädjens fullhet. Det skedde genom att han övervann fyra hinder:

  1. den fysiska döden

  2. den andliga död som orsakades av Adam och av våra synder

  3. våra bedrövelser och skröpligheter

  4. våra svagheter och ofullkomligheter.

(”Jesu Kristi försoning”, Liahona, maj 2019, s. 85)

I lektion 6, ”Jesu Kristi obegränsade försoning”, tog vi upp de första två hindren. Låt oss nu fundera på hur Frälsarens försoning övervinner det tredje och det fjärde hindret.

Runt år 83 f.Kr. avgick Alma den yngre som överdomare, så att han skulle kunna undervisa om Guds ord i hela landet. I staden Gideon profeterade Alma om att Återlösaren skulle födas till jorden och bo bland sitt folk och att han skulle få erfara jordelivets alla smärtor, bedrövelser och frestelser.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Alma 7:11–12 och titta efter anledningar till att Jesus Kristus tog på sig de här jordiska upplevelserna.

Bild
Kristus i Getsemane, av Heinrich Hofmann

Kyrkans presiderande biskop, Gérald Caussé, sa följande om den här utmärkande läran i Mormons bok:

Bild
Biskop Gérald Caussé

Förutom att bära bördan av våra synder tog Kristus på sig våra sorger, svagheter, lidanden och sjukdomar, och alla bedrövelser som är en del av människans dödliga tillstånd. Det finns ingen vånda, ingen smärta eller sorg som han inte har lidit för oss [se Alma 7:11–12]. (”Ett levande vittne om den levande Kristus”, Liahona, maj 2020, s. 39)

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har också sagt:

Bild
Äldste David A. Bednar

I ett ögonblick av svaghet kan vi utropa: ”Ingen vet hur det känns. Ingen förstår.” Men Guds Son känner och förstår fullständigt, för han har upplevt och burit vars och ens bördor. Och tack vare sitt oändliga och eviga offer (se Alma 34:14), har han fullkomlig medkänsla och kan räcka oss sin barmhärtighets arm. Han kan nå ut, beröra, bistå, hela och stärka oss så att vi blir mer än vi själva någonsin kunnat bli och hjälpa oss göra det vi aldrig hade kunnat göra om vi litat enbart till vår egen kraft. (”Bära sina bördor med lätthet”, Liahona, maj 2014, s. 90)

Bild
kvinna som tänker
Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Hur är det till hjälp för dig att veta att Frälsaren helt och hållet förstår alla dina bedrövelser och skröpligheter? När har du känt att han har räckt ut en hand till dig, tröstat eller stärkt dig när du har upplevt utmaningar i livet?

Del 2

Hur kan Frälsaren hjälpa mig med mina svagheter och ofullkomligheter?

Som den siste författaren i Mormons bok tog Moroni med ett sammandrag av Ethers plåtar, som innehåller berättelsen om jarediterna och Jareds brors uppteckningar. Moroni förundrades över hur mäktiga Jareds brors skrivna ord var och uttryckte oro över den svaghet han såg i sitt eget skrivande och i det andra profeter i Mormons bok skrev.

Bild
Moroni skriver på guldplåtar
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Ether 12:23–27 och fundera på hur Moroni kände inför sin otillräcklighet. Begrunda hur Herrens svar skulle kunna vara till välsignelse för dig.

Genom att sätta våra svagheter och ofullkomligheter i ett evigt perspektiv lärde syster Michelle D. Craig, första rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap, oss följande:

Bild
Syster Michelle D. Craig

Naturligtvis har ingen av oss uppnått vår gudomliga potential, och det finns en viss sanning i insikten om att ensamma räcker vi inte till. Men evangeliets goda nyheter är att med Guds nåd så räcker vi. …

Den överraskande sanningen är att våra svagheter kan bli till välsignelser när de gör oss ödmjukare och får oss att vända oss till Kristus. …

Jesu underverk började faktiskt ofta med ett erkännande av brister, behov, misslyckande eller otillräcklighet. (”Gudomligt missnöje”, Liahona, nov. 2018, s. 54)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

När har du med Frälsarens hjälp sett en svaghet som blivit till välsignelse i ditt eller någon annans liv?

Del 3

Hur kan jag inbjuda Herrens nåd mer fullständigt i mitt liv?

Nephi vittnade i sina skrifter om att Mose ledde ut Israels barn ur fångenskapen genom Guds kraft och nåd. Nephi skrev: ”Så sant Herren Gud lever, finns det inget annat namn givet under himlen utom denne Jesus Kristus … varigenom människan kan bli frälst” (2 Ne. 25:20). Nephi lärde sitt folk att det bara var Jesu Kristi nåd, och inte endast lydnad mot Moses lag, som skulle frälsa dem. Nåd är en ”gudomlig hjälp eller styrka som ges genom Jesu Kristi överflödande barmhärtighet och kärlek” (Bible Dictionary, ”Grace”).

Bild
Kristus besöker nephiterna, av Minerva K. Teichert
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 2 Nephi 25:23, 29 och se vad din roll är när det gäller att bjuda in Herrens nåd i ditt liv.

Orden ”sedan vi har gjort allt vi kan göra” (2 Ne. 25:23) kan kännas överväldigande. Fundera på hur följande citat från två medlemmar i de tolv apostlarnas kvorum kan hjälpa oss förstå vad de här orden betyder.

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Vi behöver inte uppnå någon miniminivå av förmåga eller godhet innan Gud hjälper oss. Vi kan få gudomlig hjälp varje timme varje dag, oavsett var vi befinner oss på lydnadens stig. Men jag vet att vi, förutom att önska få hans hjälp, måste anstränga oss, omvända oss och välja Gud för att han ska kunna handla i våra liv med rättvisa och moralisk handlingsfrihet. (D. Todd Christofferson, ”Fria för evigt att verka av sig själva”, Liahona, nov. 2014, s. 19)

Bild
Äldste Ulisses Soares

Herren [kommer] genom sin nåd att hjälpa var och en av oss att bära vårt kors och göra våra bördor lätta. … Snälla, ge aldrig upp efter återkommande misslyckanden och se aldrig på er själva som oförmögna att överge synder och övervinna beroende. Ni har inte råd att sluta försöka och därefter fortsätta i svaghet och synd! Sträva alltid efter att göra ert bästa och visa er önskan att rena det inre kärlet genom era gärningar så som Frälsaren lärde. Ibland kommer lösningen på vissa utmaningar efter många månader av ständig ansträngning. Löftet som finns i Mormons bok att ”det är genom nåd vi blir frälsta, sedan vi har gjort allt vi kan göra” [2 Ne. 25:23] kan tillämpas i de här omständigheterna. Kom ihåg att Frälsarens gåva av nåd ”inte nödvändigtvis är begränsad till tiden ’sedan’ vi har gjort allt vi kan göra. Vi kan ta emot hans nåd före, under och efter det att vi har uttömt våra egna resurser” [se Bruce C. Hafen, The Broken Heart: Applying the Atonement to Life’s Experiences (1989), s. 155–156]. (Se Ulisses Soares, ”Ta vårt kors”, Liahona,, nov. 2019, s. 113, 114)

Bild
ikon, diskutera

Berätta vad du lär dig

Berätta gärna för en vän eller familjemedlem vad du har lärt dig om meningen ”det är genom nåd vi blir frälsta, sedan vi har gjort allt vi kan göra” (2 Ne. 25:23). Hur skulle du kunna bjuda in mer av Frälsarens stärkande kraft i ditt liv för att få hjälp med några av dina nuvarande svagheter eller brister?