Institutet
Lektion 17 – Förberedelsematerial till lektionen: Att tillhöra Herrens kyrka


”Lektion 17 – Förberedelsematerial till lektionen: Att tillhöra Herrens kyrka”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 17 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 17 – Förberedelsematerial till lektionen

Att tillhöra Herrens kyrka

Bild
två män som skakar hand

En viktig del av Jesu Kristi verksamhet bland nephiterna och lamaniterna var att han organiserade sin kyrka. Frälsaren sa att kyrkan skulle kallas efter hans namn och byggas på hans evangelium (se 3 Ne. 27:7–9). När du förbereder lektionen, begrunda då de välsignelser Herren ger till dem som deltar i hans kyrka. När du tänker på de här välsignelserna, fundera då på vad du kan göra för att göra kyrkan till en välkomnande plats för alla Guds barn.

Del 1

Vilka välsignelser kan jag endast få genom Herrens kyrka?

Under Frälsarens besök hos nephiterna vid templet i Ymnighet gav han prästadömets myndighet till sina tolv lärjungar och bemyndigade dem att döpa, ge den Helige Andens gåva och leda hans kyrka (se 3 Ne. 11:18–22; 12:1; 18:5, 37). Frälsaren lärde också nephiterna att vi, för att kunna inträda i Guds rike, måste omvända oss, tro på honom och ta emot frälsningens och upphöjelsens förrättningar som endast erbjuds i hans kyrka, såsom dop och konfirmation (se 3 Ne. 11:32–41).

Bild
Kristus med de tre nephitiska lärjungarna, av Gary L. Kapp

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum lärde följande när han talade om syftet med Jesu Kristi kyrka både förr och nu:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Det ursprungliga syftet kvarstår, vilket är att predika de goda nyheterna om Jesu Kristi evangelium och utföra frälsningens förrättningar – med andra ord att föra människor till Kristus. (”Varför kyrkan”, Liahona, nov. 2015, s. 108)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur har ditt deltagande i kyrkan hjälpt dig att komma till Jesus Kristus?

Del 2

Hur kan jag få hjälp i mina ansträngningar att bli mer som Jesus Kristus om jag tar del av sakramentet?

Mot slutet av sin första dag i landet Ymnighet välsignade Frälsaren sakramentet och gav det till sina tolv lärjungar och till folket. Han upprepade den här förrättningen dagen därpå genom att mirakulöst skaffa fram brödet och vinet. (Se 3 Ne. 18:1–9; 20:3–8.)

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Studera 3 Nephi 18:3–12 och 3 Nephi 20:8–9 och tänk på vad Jesus undervisade om sakramentets heliga ändamål.

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum förklarade hur den här förrättningen låter oss ha den Helige Anden som en ständig följeslagare:

Bild
Äldste David A. Bednar

Sakramentsförrättningen är en helig och återkommande uppmaning till uppriktig omvändelse och andlig förnyelse. … Men om vi samvetsgrant förbereder oss och tar del av den här heliga förrättningen med förkrossat hjärta och botfärdig ande, gäller löftet att vi alltid kan ha Herrens Ande hos oss. Och med den Helige Andens heliggörande kraft som ständigt sällskap kan vi alltid behålla våra synders förlåtelse. (”Att alltid behålla våra synders förlåtelse”, Liahona, maj 2016, s. 61–62)

Bild
person som tar del av sakramentet

Äldste Christofferson lärde att när vi tar del av sakramentet kan det också hjälpa oss att fokusera på att bli mer som Frälsaren:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Brödet och vattnet representerar hans kött och blod, han som är livets bröd och det levande vattnet [se Joh. 4:10], och är en fängslande påminnelse om det pris han betalade för att återlösa oss. …

Men att symboliskt äta hans kött och dricka hans blod har ytterligare betydelse, nämligen att införliva Kristi egenskaper och natur i oss, att lägga av den naturliga människan och bli heliga ”genom Herren Kristi försoning” [Mosiah 3:19]. När vi tar del av sakramentets bröd och vatten varje vecka bör vi begrunda hur helt och fullständigt vi måste införliva hans natur och mönstret för hans syndfria liv i vårt eget liv och vårt väsen. …

Att äta Frälsarens kött och dricka hans blod innebär att ta bort från våra liv allt som inte rimmar med en kristuslik natur samt att göra hans egenskaper till våra. (Se ”Det livgivande brödet som har kommit ner från himlen”, Liahona, nov. 2017, s. 37, 39.)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

President Dallin H. Oaks i första presidentskapet lärde att ”sakramentets förrättning gör sakramentsmötet till det heligaste och viktigaste mötet i kyrkan” (se ”Sakramentsmötet och sakramentet”, Liahona, nov. 2008, s. 17). Skriv gärna ner ett par saker du kan göra för att sakramentet och sakramentsmötet ska bli den viktigaste delen av din tillbedjan under sabbatsdagen.

Del 3

Vad kan jag göra för att hjälpa alla känna att det finns en plats för dem i Jesu Kristi kyrka?

Efter att ha instiftat sakramentet bland nephiterna och lamaniterna, undervisade Jesus om vikten av att göra kyrkans möten välkomnande och inkluderande.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Studera 3 Nephi 18:22–25 och markera gärna ord och meningar som uttrycker Herrens undervisning om vilka vi ska inkludera i hans kyrka.

Bild
personer som hälsar på varandra i kyrkan

Titta på videon ”Att lyfta andra” [Lifting Others] (2:49) eller läs följande transkribering av den.

Bild
Syster Carol F. McConkie

Jag känner människor som kommer till kyrkan varje söndag för att bli inspirerade och upplyfta och som tyvärr går därifrån med känslan av att vara dömda och oälskade – att de inte behövs. …

Vi behöver vara fullkomligt medvetna om vad syftet med att komma till kyrkan på söndagarna är och se till att alla som kommer känner sig älskade, behövda, accepterade och upplyfta.

Alla har saker att kämpa med som vi inte vet någonting om, och det är så viktigt att vi är medvetna om att alla omkring oss är älskade av Gud och att vi behöver se dem med kristuslika ögon. Och vi får inte låta dömande avgöra hur vi förhåller oss till andra. …

Jesu Kristi evangelium marginaliserar inte människor. Människor marginaliserar människor. Och vi måste ändra på det. Vi behöver vara lyhörda och älska dem och ge dem möjlighet att växa och blomstra och vara sitt bästa jag. De har talanger och förmågor och personligheter som behövs i Guds rike. Och om vi ska bygga Guds rike på jorden har vi behov av att alla kommer. (”Att lyfta andra” [Lifting Others] [video], ChurchofJesusChrist.org)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad kan jag göra för att vara mer inbjudande och inkluderande så att Guds barn känner att de har en plats i Herrens kyrka?