Institutet
Lektion 10 – Förberedelsematerial till lektionen: Omvändelse och förlåtelse


”Lektion 10 – Förberedelsematerial till lektionen: Omvändelse och förlåtelse”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 10 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 10 – Förberedelsematerial till lektionen

Omvändelse och förlåtelse

Bild
ung kvinna som begrundar

Omvändelse är en del av Jesu Kristi lära. Den är hans gåva till dem som har en önskan att förändras och bli renade från synd. Minns du hur det kändes när du uppriktigt bad om ursäkt för och omvände dig från något du hade gjort? Äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum lärde: ”Kom ihåg att omvändelse inte är något straff. Det är en stig fylld av hopp om en ännu härligare framtid” (”Personlig styrka genom Jesu Kristi försoning”, Liahona, nov. 2013, s. 84). När du studerar som förberedelse för lektionen, begrunda då hur omvändelse och förlåtelse – Frälsarens gåvor – låter dig lära, växa och bli mer som han.

Del 1

Hur kan jag uppriktigt omvända mig och få Herrens förlåtelse för mina synder?

Alma den yngre trodde inte på sin fars, Alma den äldres, lärdomar. Tillsammans med kung Mosiahs söner försökte Alma den yngre aktivt förstöra Frälsarens kyrka. Medan de höll på med det här ondskefulla arbetet visade sig en Herrens ängel för dem och varnade Alma att han måste sluta med det han höll på med, annars skulle han bli ”förskjuten” (Mosiah 27:16). Alma blev överväldigad av upplevelsen och kunde varken tala eller röra sig. Mosiahs söner bar Alma den yngre till hans far och talade om för honom vad som hade hänt. (Se Mosiah 27:8–20.)

Bild
Hans far fröjdade sig, av Walter Rane
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs om Alma den yngres upplevelse i Mosiah 27:35 och Alma 36:12–13, 17–21, 24. Medan du läser kan du gärna markera eller göra en lista över principer som handlar om omvändelse och förlåtelse, och som de här skriftställena undervisar om. Var beredd på att berätta om principerna på lektionen. Kom ihåg att Almas upplevelse är mer dramatisk än det de flesta av oss går igenom när vi omvänder oss. Men vi kan ändå lära oss mäktiga principer från de här berättelserna.

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum sa följande om Herrens avgörande roll i vår omvändelse:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

Kristus är kraften bakom all omvändelse … Alma hade berörts av sin fars undervisning, men det är särskilt viktigt att komma ihåg att den profetia han mindes var den som handlade om ”en viss Jesus Kristus, en Guds Son, som skulle komma för att sona världens synder” (Alma 36:17). Det är namnet och det är budskapet som varje människa måste lyssna till. … Oavsett vilka andra böner vi uppsänder, oavsett vilka andra behov vi har, är de alla på något sätt beroende av denna vädjan: ”O Jesus, du Guds Son, förbarma dig över mig.” Han är beredd att skänka oss denna barmhärtighet. Han betalade med sitt eget liv för att kunna ge den. (However Long and Hard the Road [1985], s. 85)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Välj en av följande frågor som du skulle vilja lära dig besvara bättre:

  • Vad innebär det egentligen att omvända sig? Jag har gått igenom stegen men känner ingen skillnad.

  • Hur kan jag finna styrkan att verkligen förändras? Jag känner mig missmodig, för jag försöker verkligen bli bättre men fortsätter ändå att göra samma misstag.

  • Varför ska jag ens försöka omvända mig? Mina synder är så grova att jag inte kan få förlåtelse.

Begrunda Almas upplevelse och andra berättelser i Mormons bok som kan hjälpa dig besvara den fråga du väljer. Kom till lektionen redo att berätta om de principer och skriftställen du tycker bäst besvarar frågan.

Del 2

Hur utgör det en del av uppriktig omvändelse att man ger Herren ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande?

Nephiterna följde Moses lag tills strax innan Jesus Kristus uppenbarade sig för dem personligen. Som en del av Moses lag befallde Frälsaren sitt folk att frambära djuroffer som symbol för det försonande offer han själv skulle göra.

Bild
Lehi med familj offrar brännoffer
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

När Frälsaren talade till de nephiter som hade överlevt förstörelsen som åtföljde hans död, förkunnade han att han inte längre skulle ta emot djuroffer. Läs 3 Nephi 9:19–20 och titta efter det nya offer som Frälsaren begärde av sitt folk.

Äldste Bruce D. Porter i de sjuttios kvorum förklarade innebörden i orden ”ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande” (3 Ne. 9:20):

Bild
Äldste Bruce D. Porter

När vi syndar och vill bli förlåtna, betyder ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande att vi upplever ”en sorg efter Guds vilja” som leder till omvändelse (2 Kor. 7:10). Detta händer när vår önskan att bli renade från synd är så stark att vårt hjärta värker av sorg och vi längtar efter att få frid med vår Fader i himlen. De som har ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande är villiga att utan motstånd och ovilja göra allt som Gud ber dem att göra. Vi slutar göra saker och ting på vårt eget sätt och lär oss att i stället göra dem på Guds sätt. När vi har underordnat oss på det här sättet kan försoningen börja verka och verklig omvändelse ske. (Se ”Ett förkrossat hjärta och en bedrövad ande”, Liahona, nov. 2007, s. 32)

Bild
en ung kvinna känner sorg över synden
Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad kan du göra för att visa Herren din uppriktiga önskan att ge honom ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande?

Del 3

Varför är Frälsaren så villig att förlåta mina synder?

När kung Mosiah regerade var det ”många i det uppväxande släktet” (Mosiah 26:1) som övertalade kyrkans medlemmar att begå allvarliga synder. Eftersom Alma den äldre var osäker på hur han skulle hantera situationen vände han sig till Herren.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Mosiah 26:22, 30 och titta efter vad Alma den äldre fick veta om Herrens villighet att förlåta.

Äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum lärde:

Bild
Äldste Dale G. Renlund

Jesus Kristus kan förlåta eftersom han betalade priset för våra synder [se Jes. 53:5].

Vår Återlösare väljer att förlåta på grund av sin ojämförliga medkänsla, nåd och kärlek.

Vår Frälsare vill förlåta, för det är en av hans gudomliga egenskaper.

Och som den gode herde han är, gläds han när vi väljer att omvända oss [se Luk. 15:4–7; L&F 18:10–13]. (”Omvändelse: Ett glädjefyllt val”, Liahona, nov. 2016, s. 123; kursivering tillagd)

Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum har också intygat detta:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

Jag förundras över hur Herrens barmhärtighets och kärleks armar omsluter den ångerfulle, hur självisk den synd som övergetts än må vara. Jag vittnar om att Frälsaren kan och är ivrig att förlåta våra synder. (”Bli omvända … så att jag kan hela er”, Liahona, nov. 2009, s. 40–41)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur kan din tro på och acceptans av att Jesus Kristus är villig, kapabel och ivrig att förlåta dina synder och ta bort dina skuldkänslor påverka din inställning till omvändelse?