Institutet
Lektion 12 – Förberedelsematerial till lektionen: Vårt behov av andlig pånyttfödelse


”Lektion 12 – Förberedelsematerial till lektionen: Vårt behov av andlig pånyttfödelse”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 12 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära –Lärarmaterial

Lektion 12 – Förberedelsematerial till lektionen

Vårt behov av andlig pånyttfödelse

Bild
en person som går på en äng

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Mormons bok är vår instruktionsbok medan vi färdas på vägen från dålig till god till bättre och stävar efter att förändra hjärtat” (”Försoningen och jordelivets resa”, Liahona, apr. 2012, s. 12). I Mormons bok beskrivs den här förändringen som en andlig pånyttfödelse, en hjärtats förändring och omvändelse. När du studerar det här materialet som förberedelse för lektionen, tänk då på hur din omvändelse kan fördjupas och du kan bli mer som Jesus Kristus när du lever enligt Kristi lära.

Del 1

Hur kan min omvändelse fördjupas av att jag lever enligt Kristi lära?

Följande sammanfattning beskriver vad som händer när vi blir verkligt omvända:

Omvändelse innefattar en förändring av vårt beteende, men går bortom bara beteendet. Den är en förändring av vår innersta natur. Den är en sådan betydande förändring att Herren och hans profeter kallar den en pånyttfödelse, en hjärtats förändring och ett dop med eld. (”Conversion”, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org)

När till exempel Alma den yngre hade blivit kallad till omvändelse av en ängel, led han av intensiv ånger över sina synder. När Alma led vände han sig till Herren för att få hjälp. Hans synder blev då förlåtna och han upplevde en andlig pånyttfödelse (se Mosiah 27:11–23).

Bild
Alma den yngre ber
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Mosiah 27:25–26 och titta efter vad Herren lärde Alma om behovet av andlig pånyttfödelse.

Andlig pånyttfödelse, eller omvändelse, är inte en passiv händelse. ”Omvändelse är ett resultat av en rättfärdig strävan att följa Frälsaren. Denna strävan innefattar att utöva tro på Jesus Kristus, ångra synden, låta döpa sig, ta emot den Helige Andens gåva samt hålla ut intill änden i tro [genom att tillämpa Kristi lära]” (”Conversion”, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Kung Benjamins folks upplevelse visar hur tillämpning av Kristi lära leder till andlig pånyttfödelse och omvändelse till Herren.

Bild
Kung Benjamin predikar

I sin sista predikan undervisade kung Benjamin om att vi alla är ”onyttiga tjänare” och ”står i evig skuld” till Gud (Mosiah 2:21–25, 34). Han vittnade sedan om att vi bara kan bli återlösta genom Jesus Kristus. Överväldigade av det här budskapet föll kung Benjamins folk till marken i vördnad och förundran (se Mosiah 3:17–4:2).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Mosiah 4:2–3 och titta efter hur kung Benjamins folk tillämpade Kristi lära och vilka välsignelser de fick.

Vi får veta i Mosiah 4 att när folket hade fått förlåtelse för sina synder, lärde kung Benjamin dem att tro på Gud och leva i tro så att de alltid skulle kunna behålla sina synders förlåtelse (se v. 12). När kung Benjamin talat färdigt ville han veta om folket trodde på det som han hade undervisat dem om (se Mosiah 5:1).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Mosiah 5:2–7 och titta efter vad Herren gjorde för kung Benjamins folk när de tillämpade Kristi lära i sina liv.

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt följande om andlig pånyttfödelse:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Ni kanske undrar: Varför sker inte denna mäktiga förändring snabbare hos mig? Ni bör komma ihåg att de förunderliga exemplen med kung Benjamins folk, Alma och några andra i skrifterna är just – förunderliga. De är inte typiska [se Ezra Taft Benson, ”En mäktig förändring i våra hjärtan”, Nordstjärnan, mars 1990, s. 7]. För de flesta av oss sker förändringarna i små steg och allt eftersom tiden går. Att födas på nytt är till skillnad från vår fysiska födelse mer en process än en händelse. Och vårt engagemang i den processen är jordelivets huvudsyfte. …

Låt oss värdigt ta sakramentet varje vecka och fortsätta ta den Helige Anden till hjälp för att rensa ut de sista resterna av orenhet inom oss. Jag vittnar om att när ni fortsätter på den andliga återfödelsens väg så tar Jesu Kristi försonande nåd bort era synder och fläckarna efter dessa synder i er. Frestelser förlorar sin kraft och ni blir heliga genom Kristus, liksom han och vår Fader är heliga. (”Född på nytt”, Liahona, maj 2008, s. 78)

President Bonnie L. Oscarson, tidigare generalpresident för Unga kvinnor, har sagt:

Bild
President Bonnie L. Oscarson

Vi behöver alla sträva efter att få våra hjärtan och själva vår natur förändrade, så att vi inte längre har begär att följa världens vägar, utan att behaga Gud. Sann omvändelse är en process som sker med tiden och som inbegriper villigheten att utöva tro. … Det krävs konsekvens och daglig ansträngning. (”Tror jag på det?Liahona, maj 2016, s. 88).

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Titta gärna på videon ”Kung Benjamins folk sluter förbund (Mosiah 5)” [The People of King Benjamin Make a Covenant] (3:41) och skriv sedan ner ett personligt åtagande du kan göra för att fortsätta på omvändelsens stig.

Del 2

Hur kan jag visa Herren att jag verkligen vill ha en hjärtats förändring?

Fundera på vad vi kan lära oss av anti-nephi-lehiternas exempel på att göra medvetna ansträngningar för att få och behålla en mäktig förändring i hjärtat. De här före detta lamaniterna hade varit ”ett vilt och förhärdat och blodtörstigt folk, ett folk som njöt av att mörda nephiterna och av att råna och plundra dem” (Alma 17:14). Ändå tog anti-nephi-lehiterna emot Jesu Kristi evangelium när de blev undervisade av Ammon och hans bröder, och de som ”blev omvända till Herren [avföll] aldrig” (Alma 23:6).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Alma 24:9–11, 15, 19 och titta efter vad anti-nephi-lehiterna gjorde för att stärka sin omvändelse till Herren.

Bild
Den renande vägen av lydnad, offer och helgelse, av Dan Burr

När äldste Bednar talade om den mäktiga förändringen i hjärtat som det här folket upplevde, gav han följande råd:

Bild
Äldste David A. Bednar

Att lägga ner omhuldade ”upprorsvapen” såsom själviskhet, stolthet och olydnad kräver mer än att bara tro och veta. Övertygelse, ödmjukhet, omvändelse och undergivenhet föregår övergivandet av våra upprorsvapen. Har ni eller jag kvar upprorsvapen som hindrar oss från att bli omvända till Herren? I så fall behöver vi [omvända oss nu]. (Se ”Omvänd till Herren”, Liahona, nov. 2012, s. 108–109)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad kan det finnas för ”upprorsvapen” som hindrar dig från att uppleva en hjärtats förändring?