Institutet
Lektion 9 – Lärarmaterial: Tro på Jesus Kristus


”Lektion 9 – Lärarmaterial: Tro på Jesus Kristus”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 9 – Lärarmaterial”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 9 – Lärarmaterial

Tro på Jesus Kristus

Kristi lära gör det möjligt för oss att förändras, bli som vår Frälsare och få alla de välsignelser han har gjort tillgängliga genom sin försoning. I den här lektionen får eleverna prata om den första beståndsdelen i Herrens lära: tro på Jesus Kristus. De får tillfälle att identifiera trons välsignelser och förklara hur man utvecklar tro på Jesus Kristus. Eleverna får också bestämma vad de ska göra för att stärka sin tro på Herren.

Lektionsförslag

Alma undervisar zoramiterna om hur de kan öka sin tro på Jesus Kristus.

Du kan inleda lektionen med att visa det inledande stycket i förberedelsematerialet och be en elev läsa upp det. Du kan vittna om att tro, omvändelse, dop, den Helige Andens gåva och uthållighet intill änden kan öppna dörren för Jesus Kristus att verkligen kunna förändra oss till heligare och lyckligare människor. Under den här klassdiskussionen ber du eleverna att fundera på hur de skulle kunna öka sin tro på Jesus Kristus och hans makt att förändra, hela och hjälpa dem.

Be en frivillig elev att berätta hur han eller hon skulle förklara vad tro är och varför det är så viktigt att tro på Jesus Kristus.

Visa och läs tillsammans följande scenario:

Din kompis på universitet, Victoria, växte upp i ett kristet hem. Hon ifrågasatte aldrig Jesu Kristi gudomlighet förrän en av hennes lärare väckte tvivel på om hans underverk, försoning och uppståndelse var verkliga. Victoria blev skakad av vad hon hörde. Eftersom hon vet att du är religiös och tror på Jesus Kristus, frågar hon hur du vet att Jesus verkligen är Guds Son och världens Frälsare. Hon frågar också hur hon kan få större tro på honom.

  • Hur skulle ni besvara Victorias frågor?

Allteftersom eleverna svarar kan du använda följande skriftställen och frågor för att hjälpa till att fördjupa diskussionen, utefter dina elevers behov.

Förbättra vår undervisning och vårt lärande

Observera, lyssna och urskilj. Inga elever eller lektioner är exakt likadana. När du observerar och lyssnar på dina elever, försök då urskilja deras verkliga andliga intressen och behov. Ställ frågor i rätt tid som är relevanta och som leder till rättfärdiga handlingar. Frågorna under den här lektionen kan mana, vägleda och inspirera dig när du leder klassdiskussionerna. Några av de mest djupsinniga frågorna kan vara de som kommer till dig medan du undervisar. Men kom också ihåg att du inte förväntas ställa alla frågor. Eleverna kan också ställa djupa frågor som visar på djupa insikter i evangeliets sanningar.

Om det behövs kan du påminna eleverna om att Alma undervisade en grupp fattiga zoramiter om hur man kan stärka sin tro genom att handla i tro på Guds ord. Du kan också be eleverna att gå igenom Alma 32:21, 27–30, 41–43 och leta efter principer som skulle kunna hjälpa Victoria. Medan eleverna återger principer som Alma undervisade om, kan du ställa några av följande frågor:

  • Hur skulle ni förklara innebörden av Almas definition av tro på ett sätt så att till och med ett barn skulle kunna förstå den? (Se Alma 32:21.)

  • Hur kan vi få större tro genom att utöva tro, enligt Alma 32:27–30? (Eleverna nämner kanske en princip som den här: När vi utövar tro och prövar Guds ord får vi en andlig bekräftelse och vår tro stärks. Skriv gärna den här principen, eller en liknande princip med hjälp av elevernas ord, på tavlan.) När har ni tillämpat den här principen och känt att er tro blivit stärkt? Vilket råd skulle ni ge till någon som har tappat modet efter att ha handlat i tro, men som känner att han eller hon inte fått uppleva trons frukter ännu? (Det kan vara givande att gå igenom president Dieter F. Uchtdorfs citat i del 1 av förberedelsematerialet.)

  • Hur kan vi veta om ordet är gott när vi prövar vår tro, enligt Alma 32:28? (Eleverna nämner kanske ord som ”svällningsrörelser”, ”utvidga min själ”, ”upplysa mitt förstånd” och ”välbehagligt för mig”.) Om ni har upplevt några av de här effekterna, hur skulle ni då berätta om er upplevelse för någon annan?

  • Vad lärde äldste Jeffrey R. Holland oss om Jesus Kristus och hans samband med fröet, frukten och trädet? (Se del 2 av förberedelsematerialet.) Hur har ert vittnesbörd och er omvändelse påverkats av att ni har handlat i tro och sått Jesus Kristus och hans evangelium i ert hjärta? Vad kan ni göra för att ge näring åt trädet med större omsorg, så att det får djupare rötter i ert hjärta?

  • Vad har ni lärt er om Frälsaren som ökar ert förtroende för och tillit till honom?

Mormon undervisar om den kraft och de välsignelser som kommer av att utöva tro på Jesus Kristus.

Be eleverna att gå igenom Moroni 7:25–26, 33 och vittna om att när vi utövar tro på Jesus Kristus, så får vi kraft att göra vad Kristus finner lämpligt. (Du kan förklara att ordet lämpligt i det här sammanhanget beskriver något som kommer att välsigna oss och som är i linje med Guds vilja.) Påminn eleverna om att vi blev uppmanade i förberedelsematerialet att tänka på personer i Mormons bok som fick välsignelser eller upplevde underverk när de utövade tro på Jesus Kristus (se del 3). Låt eleverna ge sina exempel inför hela klassen eller i mindre diskussionsgrupper. Följande frågor kan fördjupa deras diskussion:

Ge eleverna en stund till att begrunda sin egen tro på Jesus Kristus och fundera på vad de ska göra för att stärka och utöva sin tro på honom.

Till nästa gång

Förklara att vår tro på Jesus Kristus av naturen leder till omvändelse, den andra viktiga principen i Kristi lära (se Hel. 14:13). Be eleverna att studera förberedelsematerialet och begrunda varför omvändelse bör anses vara en gudagiven gåva som man villigt ska ta emot och inte se som en hemsk börda att undvika.