Institutet
Lektion 6 – Förberedelsematerial till lektionen: Jesu Kristi obegränsade försoning


”Lektion 6 – Förberedelsematerial till lektionen: Jesu Kristi obegränsade försoning”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 6 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 6 – Förberedelsematerial till lektionen

Jesu Kristi obegränsade försoning

Bild
Kristus ber i Getsemane trädgård, av Hermann Clementz

Vad känner och tänker du när du reflekterar över Frälsarens lidande i Getsemane och på korset? President Russell M. Nelson lärde följande: ”Mormons bok ger den mest fullständiga och mest bemyndigade kunskapen om Jesu Kristi försoning som står att finna” (”Mormons bok: Hur skulle ditt liv vara utan den?Liahona, nov. 2017, s. 62). När du studerar Mormons boks lärdomar om Jesus Kristus och hans försoning, tänk då på hur han har återlöst dig från fallets följder och gjort det möjligt för dig att bli mer som han och din himmelske Fader är.

Del 1

Varför behöver jag villigt ta emot Jesu Kristi försoning?

Omkring år 74 f.Kr. ledde profeten Alma en mission till zoramiterna, som hade ett fördärvat sätt att tillbe Gud på och som lärde ut att ”ingen Kristus ska komma” (Alma 31:16). När Alma och Amulek predikade för en grupp fattiga zoramiter som hade kastats ut från sina platser för gudsdyrkan, lärde de dem hur man tillber Gud och vittnade modigt om att Kristus skulle komma och utföra en obegränsad försoning.

Tack vare skrifterna och nutida uppenbarelse vet vi att ”[Jesu Kristi] försoning innefattade att han led för människornas synder, utgöt sitt blod samt dog och därefter uppstod från graven” (HFS, ”Försona, försoning”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Alma 34:8–10 och ta reda på vad Amulek lärde om vårt behov av Jesu Kristi försoning.

Bild
Kristi korsfästelse, av Louise Parker

President Russell M. Nelson har lärt oss följande om Frälsarens obegränsade försoning:

Bild
President Russell M. Nelson

[Jesu Kristi] försoning är obegränsad – utan slut. Den var också obegränsad på så sätt att hela människosläktet skulle bli frälst från en död utan slut. Den var obegränsad genom hans oändliga lidande. Den var obegränsad i tiden och avslutade det tidigare mönstret i form av djuroffer. Den var obegränsad i sin omfattning. Den skulle åstadkommas en gång för alla. Och försoningens barmhärtighet erbjuds inte bara ett obegränsat antal människor, utan också ett obegränsat antal världar, som skapats av honom. Den var obegränsad bortom alla mänskliga bedömningsmått eller jordisk fattningsförmåga.

Jesus var den ende som kunde erbjuda en sådan obegränsad försoning, eftersom han föddes av en jordisk mor och en odödlig Fader. Tack vare denna unika födslorätt var Jesus en obegränsad varelse. (”Försoningen”, Nordstjärnan, jan. 1997, s. 33)

Bild
Maria talar med den uppståndne Kristus

Profeten Jakob höll också en mäktig predikan om vårt behov av Herrens obegränsade försoning och om hur Jesus Kristus förlossar oss från fallets följder och konsekvenserna av våra synder.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Studera 2 Nephi 9:6–10, 19–22 och ta reda på vad som skulle ha hänt utan Frälsarens obegränsade försoning.

Vi kan lita fullständigt på att vi genom Frälsarens obegränsade försoning kan omvända oss från våra synder och bli renade. President Tad R. Callister, kyrkans före detta generalpresident för Söndagsskolan, gav följande varning om att sätta gränser för Herrens försoning:

Bild
President Tad R. Callister

Då och då har jag träffat goda heliga som har haft svårt att förlåta sig själva, som troskyldigt men felaktigt har satt upp gränser för Frälsarens återlösande krafter. De har utan att tänka på det förvandlat en oändlig försoning till en begränsad försoning, som på något sätt inte täcker just deras synd eller svaghet. Men det är en oändlig försoning eftersom den omfattar och inbegriper alla synder och svagheter, liksom alla övergrepp och all smärta som orsakats av andra. (”Jesu Kristi försoning”, Liahona, maj 2019, s. 85–86)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur påverkar vetskapen om att Frälsarens försoning är obegränsad ditt sätt att förstå och reagera på sådant du själv kämpar med och oroar dig över? Tror du verkligen på att Jesu Kristi obegränsade försoning kan hjälpa och frälsa dig?

Del 2

Hur kan Jesu Kristi försoning hjälpa mig att övervinna den naturliga människan?

När kung Benjamins liv gick mot sitt slut höll han en mäktig, Kristus-centrerad predikan för sitt folk. Under sin predikan berättade han vad en ängel hade lärt honom om Jesu Kristi verksamhet och försoning. Han lärde att vi bara kan övervinna den naturliga, eller syndiga, delen av oss själva genom Herrens försoning.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Mosiah 3:19 och ta reda på vad du kan göra för att övervinna den naturliga människan.

Bild
Kung Benjamins folk ber

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum gav följande insikter om den naturliga människan:

Bild
Äldste David A. Bednar

I någon grad lever och frodas den naturliga människan som kung Benjamin beskrev i var och en av oss (se Mosiah 3:19). Den naturliga människan är förhärdad, köttslig och sinnlig (se Mosiah 16:5; Alma 42:10; Mose 5:13), njutningslysten och omåttlig, och är stolt och självisk. Som president Spencer W. Kimball lärde: ”Den ’naturliga människan’ är den ’jordiska människan’ som har tillåtit djuriska passioner att överskugga sina andliga böjelser” (se ”Havsströmmar och familjeinflytande”, Nordstjärnan, juli. 1975, s. 4). …

Det slags prov som jordelivet innebär kan således sammanfattas i följande fråga: Reagerar jag på den naturliga människans böjelser eller ger jag efter för den Helige Andens maningar och lägger av den naturliga människan och blir en helig genom Herren Kristi försoning (se Mosiah 3:19)? Det är det som är provet. Varje böjelse, begär, benägenhet och impuls hos den naturliga människan kan övervinnas av och genom Jesu Kristi försoning. Vi är här på jorden för att utveckla gudalika egenskaper och tygla alla köttsliga lidelser. (”Vi tror på att vara kyska”, Liahona, maj 2013, s. 42, 43)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Har du någonsin känt att du inte kunde kontrollera eller övervinna den naturliga människans böjelser eller impulser? Hur kan lärdomarna i Mosiah 3:19 ge dig hopp om att du kan göra rättfärdiga förändringar och bli mer som Frälsaren?