Liahona
Som om Frelseren allerede hadde kommet
April 2024


“Som om Frelseren allerede hadde kommet”, Liahona, april 2024.

Kom, følg med meg

Jarom 1; Mosiah 3

Som om Frelseren allerede hadde kommet

De så hen til Herrens første komme

Jarom forklarte at nephittene ble undervist hensikten med Moseloven: Å hjelpe dem å “se fremover mot Messias og tro at han skal komme som om han allerede hadde kommet” (Jarom 1:11; uthevelse tilføyd).

Bilde
Kong Benjamin forkynner for folket

King Benjamin’s Address [Kong Benjamins tale], av Jeremy Winborg, kopiering ikke tillatt

Omtrent 275 år senere ga kong Benjamin det samme budskapet – å “tro at Kristus skulle komme … som om han allerede hadde kommet blant dem” (Mosiah 3:13; uthevelse tilføyd).

Å tro på Herren med sikkerhet – slik de kunne ha gjort hvis han allerede hadde kommet blant dem – ville styrke deres tro til å se hen til ham for å få forlatelse for deres synder (se 2 Nephi 25:24–27). De nephittiske profetene sa at selv om Frelseren ikke hadde blitt født inn i jordelivet ennå, kunne hans forsoning virke i deres liv.

Bilde
Jesu Kristi annet komme

The Second Coming [Det annet komme], av Harry Anderson

Forberedelse til Herrens annet komme

Akkurat som i Mormons boks tid, oppfordrer profeter oss fortsatt til å “se fremover til Messias” (Jarom 1:11) og forberede oss til hans komme:

“Vi må forberede oss både timelig og åndelig til begivenhetene som det er profetert vil finne sted ved Det annet komme.”1

“En av deres viktige ansvarsoppgaver er å hjelpe til med å forberede verden på Frelserens annet komme.”2

“Hva kan vi gjøre nå for å forberede oss til denne dagen? Vi kan forberede oss som et folk, vi kan samle inn Herrens paktsfolk, og vi kan hjelpe til med å forløse løftet om frelse som ble “gitt til fedrene”, våre forfedre. Alt dette må skje med betydelig mål før Herren kommer tilbake.”3