Liahona
3 ting vi lærer av Kristus om relasjoner
April 2024


“3 ting vi lærer av Kristus om relasjoner”, Liahona, april 2024.

Unge voksne

3 ting vi lærer av Kristus om relasjoner

Når vi bygger opp og styrker relasjoner til andre, vil vi finne større tilfredsstillelse og glede.

Bilde
Jesus Kristus besøker nephittene

Christ Visits the Nephites [Kristus besøker nephittene], av Minerva K. Teichert

Har du noen gang tenkt på hvordan Jesus Kristus utviklet relasjoner til andre? Tenk på det. Han var alltid oppmerksom på menneskene rundt seg (se Lukas 8:43–48; 19:2–10; Johannes 1:47-50). Han hadde medfølelse med andre (se Johannes 11:31–36). Han strakte seg ut til dem og prøvde å lette deres byrder (se Lukas 8:26–36; Johannes 5:5–9).

Selv i Mormons bok kom Jesus Kristus fysisk til nephittene og oppfordret dem til å komme til ham “den ene etter den andre” (3 Nephi 11:15).

Å strekke seg ut, yte tjeneste og føle med andre er en vesentlig del av hvem Kristus er. Og på grunn av ham har vi et eksempel å følge når vi prøver å utvikle relasjoner til menneskene rundt oss. Her er tre ting vi kan lære om evige relasjoner av Jesu Kristi eksempel:

Bilde
Jesus Kristus og kvinnen som ble grepet i hor

Neither Do I Condemn Thee [Heller ikke jeg fordømmer deg], av Eva Timothy

1. Relasjoner velsigner oss nå og i det neste liv

Ingen ønsker å føle seg alene. Noe av det viktigste vi kan gjøre på jorden, er å utvikle relasjoner som vil støtte oss gjennom forskjellige perioder av livet og hjelpe oss å holde ut til enden.

President Dieter F. Uchtdorf sa da han var annenrådgiver i Det første presidentskap: “Når vi strekker ut våre hender og hjerter mot andre i Kristus-lignende kjærlighet, skjer det noe stort med oss. Vår egen ånd blir helbredet, mer lutret og sterkere. Vi blir lykkeligere, fredeligere og mer mottagelige for Den hellige ånds hvisken.”1

Våre relasjoner vil ikke bare velsigne oss på jorden, men vil også spille en viktig rolle for å hjelpe oss å nå opphøyelse.

Mens han var områdesytti, sa eldste Kevin J Worthen: “En av hensiktene med denne jordiske tilværelse … er å utvikle både de ferdigheter og egenskaper som er nødvendige for å etablere langvarige, gledesfylte relasjoner.”2

Kristus ønsker oss i himmelen sammen med ham. Han sa: “Og når jeg er gått bort og har gjort i stand et sted for dere, kommer jeg igjen og skal ta dere til meg, for at også dere skal være der jeg er” (Johannes 14:3). Vi kan følge hans eksempel når vi nærer relasjoner som vi kan ta med til himmelen. Vi lærer i Artikler om emner i evangeliet at: “Kirkens medlemmer forestiller seg i mindre grad opphøyelsen gjennom bilder av hva de vil motta, og mer gjennom mellommenneskelige forhold de har nå, og hvordan disse forholdene kan bli lutret og løftet.”3

Istedenfor å føle at vi går gjennom livet alene, vil vi oppdage at våre relasjoner kan bli festninger av trygghet og trøst. Når vi følger Jesu Kristi eksempel med å gi næring til våre relasjoner, vil vi oppleve større lykke og glede i dette liv og det kommende liv.

Bilde
Jesus Kristus og hans disipler ved det siste måltid.

In Remembrance of Me [Til minne om meg], av Walter Rane

2. Relasjoner er verdt innsatsen

Hvis du føler at å bygge relasjoner krever litt arbeid, er du ikke alene.

Eldste Worthen sa: “Positive evige relasjoner har en pris. For virkelig å elske andre må vi bli sårbare på nye måter. Vår kjærlighet til og omtanke for andre betyr at vi vil bli påvirket av deres handlinger og omstendigheter på måter som til tider vil være utfordrende … men resultatet er verdt prisen.”4

Store ting kommer aldri lett, og det innbefatter relasjonen Frelseren har skapt med oss gjennom sitt sonoffer. Han anerkjente at smerten han ville oppleve var verdt det. Hans store kjærlighet til oss motiverte ham til å fortsette fremover selv om han spurte om det fantes en annen måte (se Matteus 26:39).

3. Kristus vil hjelpe oss

Du tenker kanskje: “Jeg vet at relasjoner er viktige! Men jeg er ikke så flink til å få venner.”

Kristus forstår. Han vet hvor vanskelig sosialt samvær kan være, og frykten vi noen ganger opplever når vi prøver å få kontakt med andre, spesielt i en verden som har blitt svært digital.

Han lovet: “Min nåde er tilstrekkelig for alle mennesker som ydmyker seg for meg, for hvis de ydmyker seg for meg og har tro på meg, da vil jeg la det svake bli til styrke for dem” (Ether 12:27).

Kristus vil hjelpe oss å veilede oss når vi har et villig hjerte. Og når vi følger hans eksempel, får vi et løfte om at “vi skal bli som ham” (Moroni 7:48) – og dette innbefatter å utvikle mer nestekjærlige og utvikle meningsfylte relasjoner slik han gjorde.

Når vi søker ham, vil vi oppdage at vi er omgitt av muligheter til vakre relasjoner og forbindelser med andre.

Bilde
Maria lytter til Jesus Kristus

Mary Heard His Word [Maria hørte hans ord], av Walter Rane