Liahona
Styrke følelsen av fred i relasjoner
April 2024


Bare digitalt

Styrke følelsen av fred i relasjoner

“Når vi følger Fredsfyrsten, vil vi bli hans fredsstiftere.”1

Bilde
Jesus Kristus

Før Jesus Kristus led i Getsemane, trøstet han sine disipler ved å si: “Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke!” (Johannes 14:27, se også vers 26–31).

Som Jesu Kristi etterfølgere er et av våre mål å følge hans eksempel, slik at vi kan vende tilbake til vår himmelske Fader og bo hos Ham for evig.

Frelseren ønsket å hjelpe andre å oppleve fred. Hvordan kan vi også fremme fred i relasjonene våre?

Eldste Ulisses Soares i De tolv apostlers quorum sa: “Når vi streber etter å utvikle egenskaper som Frelserens, kan vi bli redskaper for hans fred i verden i henhold til mønsteret han selv fastsatte.”2

Å utvikle Kristi egenskaper er én måte vi kan finne fred i forhold til andre og oss selv på. Nedenfor finner du noen eksempler der Jesus Kristus brukte sine egenskaper til å dele sin fred med andre.

Nestekjærlighet og kjærlighet

Fire dager etter Lasarus’ død kom Jesus til Maria og Marta mens de sørget. Selv om han visste at han var i ferd med å oppreise Lasarus fra de døde, hadde han stor medlidenhet med søstrene, og “Jesus gråt” (Johannes 11:35). Han viste et godt eksempel på å handle i ren kjærlighet og villighet til å “sørge med dem som sørger” (Mosiah 18:9).

President Russell M. Nelson har sagt: “Kristi rene kjærlighet er svaret på de stridigheter som plager oss i vår tid. Nestekjærlighet driver oss ‘til å bære hverandres byrder’ [Mosiah 18:8] istedenfor å legge byrder på hverandre. Kristi rene kjærlighet gjør det mulig for oss å ‘stå som Guds vitner til alle tider og i alle ting’ [Mosiah 18:9] – spesielt i anspente situasjoner. Nestekjærlighet gjør det mulig for oss å vise hvordan Kristi menn og kvinner taler og handler – spesielt når de blir sterkt kritisert.”3

Uansett hvilken situasjon vi befinner oss i, kan vi velge å se på andre og oss selv som Guds barn. Selv om vi kanskje ikke forstår fullt ut hva andre gjennomgår, eller kanskje vi har en annen forståelse enn dem, kan vi fortsette å elske og tjene dem med Kristus-lignende nestekjærlighet og medfølelse.

Tilgivelse

Rett før sin død, mens han led på korset, sa Jesus om dem som korsfestet ham: “Far, forlat dem, for de vet ikke hva de gjør” (Lukas 23:34).

I livet kan vi bli såret av andre. Og noen ganger er det vi som forårsaker smerte for andre. Hvis vi ikke snakker om disse smertefulle hendelsene, kan de skade relasjonene våre. Gjennom Jesu Kristi forsoning kan vi få styrke til å ha tålmodighet til å tilgi og søke tilgivelse. Når vi gjør det, kan andre og vi selv oppleve og dele freden og kjærligheten Kristus tilbyr.

President Nelson har undervist: “Tilgivelse er ikke bare en engangshandling, men en kontinuerlig prosess som krever tålmodighet, medfølelse og forståelse. Det er ikke alltid lett å tilgi dem som har såret deg. Du kan motta styrke fra Jesus Kristus. Jeg oppfordrer deg til å huske prinsippet om sytti ganger sju og å tilgi den som har krenket deg. Når du gjør det, vil Jesus Kristus lindre deg fra sinne, bitterhet og smerte. Fredsfyrsten vil gi deg fred.”4

Det er viktig å huske, spesielt i tilfeller av overgrep, at “tilgivelse ikke betyr å glemme at krenkelsen noensinne har funnet sted, eller late som om den aldri har skjedd. Det betyr ikke at du lar mishandlingen fortsette. Det betyr ikke at det er mulig for alle relasjoner å bli helbredet. Og det betyr ikke at overtrederen ikke vil bli holdt ansvarlig for sine handlinger. Det betyr at Frelseren kan hjelpe deg å gi slipp.”5

Når vi arbeider med å utvikle Kristus-lignende egenskaper, kan vi bruke dem til å styrke fred i våre relasjoner.

President Nelson sa:

“Når vi følger Fredsfyrsten, vil vi bli hans fredsstiftere.

Hvis du mener alvor med å bidra til å samle Israel og bygge relasjoner som vil vare gjennom evigheten, er tiden inne til å legge bitterhet til side. er tiden inne til å slutte å insistere på at det er din måte eller ingen måte. er tiden inne til å slutte å gjøre ting som får andre til å gå på tå hev av frykt for å gjøre deg opprørt. er tiden inne til å begrave dine krigsvåpen [se Alma 24:19; 25:14]. Hvis ditt verbale arsenal er fylt med fornærmelser og beskyldninger, er tiden inne til å legge dem bort [se 1 Korinter 13:11]. Du vil fremstå som en åndelig sterk Kristi mann eller kvinne.”7

Ved å bli fredsstiftere kan vi se andre høste velsignelsene som kommer fra Fredsfyrsten, vår Frelser Jesus Kristus.