Liahona
Kommunisere med vår himmelske Fader gjennom bønn
April 2024


Bare digitalt: Læresetninger fra Kirkens ledere på sosiale medier

Kommunisere med vår himmelske Fader gjennom bønn

Se hva profeter, apostler og andre ledere i Kirken har undervist på sosiale medier om bønn.

Bilde
Kristus ber

Heavenly Communication [Himmelsk kommunikasjon] av Yongsung Kim

Når vi har mange byrder, spørsmål eller bekymringer i vårt liv, tenk hvilken gave det er å kunne be til vår kjærlige himmelske Fader om veiledning, styrke, håp, tro og trøst! Denne velsignelsen er tilgjengelig for alle, slik president Russell M. Nelson har sagt:

“Gjennom bønn kan vi vise vår kjærlighet til Gud. Og han har gjort det så enkelt. Vi kan be til ham når som helst. Vi trenger ikke noe spesielt utstyr. Vi trenger ikke engang å lade batterier eller betale månedlig abonnement.”1

President Nelson la også til:

“Jesus lærte oss at vi ber til en vis Fader som vet alt vi trenger før vi spør ham [se Matteus 6:8]. …

“Ikke alle våre bønner vil bli besvart slik vi ønsker. Av og til vil svaret være nei. Vi skulle ikke bli overrasket. Kjærlige jordiske foreldre sier ikke ja til enhver forespørsel fra sine barn.

Vi skulle be i harmoni med vår himmelske Faders vilje [se Helaman 10:4–5]. Han ønsker å prøve oss, styrke oss og hjelpe oss å leve opp til alt vi kan bli.”2

Når vi søker å få vite mer om hvordan bønn kan hjelpe oss å komme nærmere vår himmelske Fader og bli mer lik ham, kan disse nylige budskapene fra Kirkens ledere på sosiale medier være til hjelp.

Påkall Gud for den styrke du trenger

Bilde
President Russell M. Nelson

“Be ofte. Påkall Gud for den styrke du trenger når du arbeider flittig for å bli en bedre versjon av deg selv – en bedre Jesu Kristi disippel, et sterkere lys i verden. For ‘de som venter på Herren, får ny kraft. De løfter vingene som ørner. De løper og blir ikke utmattet, de går og blir ikke trette’ (Jesaja 40:31).”

President Russell M. Nelson, Facebook, 1. jan. 2023, facebook.com/russell.m.nelson.

Be om veiledning for å hjelpe andre

Bilde
President Russell M. Nelson

“På denne nasjonale bønnedagen har jeg grunnet på hvordan uttrykket ‘tanker og bønner’ blir brukt og er i utvikling. For mange er dette fortsatt et oppriktig uttrykk for kondolanse og omtanke. For andre betraktes den som en antatt mangel på handling i møte med tragedier.

Jeg har fast tro på at det å be for de trengende er til behag for Gud. Han befaler oss faktisk å vende oss til ham og be for andre! Det er imidlertid min egen personlige erfaring at når jeg ber Gud i bønn om veiledning om hva jeg kan gjøre for å hjelpe til med å yte tjeneste, løfte, elske og støtte de trengende, besvarer han disse bønnene med konkrete og enkle ting jeg faktisk kan gjøre for å velsigne et av hans barn.

Jeg inviterer dere til å overveie hvordan deres tanker og bønner kan være en katalysator for Gud til å inspirere og lede dere mot vennlighet, medfølelse og gavmildhet. Tenk deg hvor mye godt du kan gjøre i verden – og i din egen familie, på skolen og på arbeidsplassen. Når vi søker å være hans helbredende og hjelpende hender, vil vi visselig opphøye Herren.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 5. mai 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Søk åpenbaring fra Gud

Bilde
President Henry B. Eyring

“Det er mange som leser dette i dag, som føler et presserende behov for den velsignelse som personlig åpenbaring fra vår kjærlige himmelske Fader er.

For de som er på et krigsherjet sted i verden, vil det være et desperat behov for å få vite om de skal flytte familien i sikkerhet, eller om de skal bli der de er. For mange er det å be om å få vite hvordan de kan hjelpe Herren å redde et bortkommet får.

Vi vet alle at menneskenes dømmekraft og logikk ikke vil være nok til å få svar på de spørsmål som er viktigst i livet. Vi trenger åpenbaring fra Gud. Og vi vil trenge ikke bare én åpenbaring i en stressende tid, men vi trenger en stadig fornyet strøm.

Din himmelske Fader hører dine bønner. Han er glad i deg. Han vet hva du heter. Jesus er Kristus, Guds Sønn og vår Forløser. Jeg lover at han utøser åpenbaring over oss alle gjennom Den hellige ånd når vi søker hans veiledning.”

President Henry B. Eyring, Facebook, 16. juli 2023, facebook.com/henry.b.eyring.

Uttrykke våre ønsker om å komme nærmere vår himmelske Fader

Bilde
Eldste Dieter F. Uchtdorf

Uansett hvor vi er, kan dere og jeg vandre på disippelens vei i dag. La oss være ydmyke, la oss be til vår himmelske Fader av hele vårt hjerte og uttrykke vårt ønske om å komme nærmere ham og lære av ham.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 22. apr. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Ha en dyptfølt samtale med vår himmelske Fader

Bilde
Eldste Dieter F. Uchtdorf

“Et av våre første møter i India var en andakt i New Delhi stav, der åpningsbønnen rørte mitt hjerte – og Harriets hjerte – dypt.

Bønnen, som ble holdt av søster Dorothy Elisabeth Mehra, var en oppriktig bønn fra et rent Guds barn til vår Fader i himmelen som skapte en dyptgripende åndelig åpning for kveldens budskap.

Hun begynte med en appell til vår himmelske Fader om å styrke henne, siden det var første gang i hennes liv at hun ba under slike omstendigheter. ‘Vær så snill å hjelpe meg, så det ikke blir vanskelig for meg å holde en liten bønn til deg’, betrodde hun høyt fra sitt hjerte.

Søster Mehra fortalte om sin opplevelse, og sa at hun ganske enkelt ønsket å ‘snakke med Gud’ fordi hun ‘skalv av frykt’. Hun følte Ånden som en guddommelig hjelp som varslet et svar på hennes bønn. Etter hvert som hun fikk roen over seg, frembragte hennes bønn Ånden og den fylte møtesalen.

Hennes enkle, oppriktige bønn rørte mange. Jeg innså at det vi hørte, var en dyptfølt samtale med vår himmelske Fader. Er det ikke det bønner er?

Jeg fikk senere vite at søster Mehras bønn bygget på et vitnesbyrd som har vokst siden 2011, da hun første gang møtte misjonærer i sin venns hjem i New Delhi. Måten misjonærene snakket om Jesus Kristus på rørte henne. I 2012 ble hun døpt sammen med sine to døtre og sin funksjonshemmede sønn.

I en kjærlig samtale etter møtet ba søster Mehra meg om å be for sønnen hennes, og jeg lovet med glede at jeg ville det. Hennes tro og tiltro til bønn er karakteristisk for medlemmene av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i India.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 13. feb. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Be om å være et redskap i Guds hender.

Bilde
Eldste Ronald A. Rasband

“Melanie og jeg feiret nettopp vår 50. bryllupsdag sammen med familien ved å vandre på stiene i landet som vår Frelser gjorde hellig.

Fordi dette var en familietur – og ikke et offisielt oppdrag i Kirken – ønsket jeg å være far og ektemann, men også oppfylle mitt kall som apostel til å være et spesielt vitne om Herren hvor enn jeg måtte være. Jeg ba om at Gud måtte lede begivenhetene og føre mennesker i min vei, slik at jeg kunne være et redskap i hans hender – og han hørte mine bønner.

Et slikt eksempel var med en gruppe unge humanitære hjelpearbeidere. Vi møtte ved en tilfeldighet de fleste medlemmene av denne gruppen i Cæsarea Filippi. Jeg vitnet for dem om at på samme måte som apostlene i fordums tid erklærte der at Jesus virkelig var Kristus og den levende Guds Sønn, kunne jeg også bære mitt høytidelige vitnesbyrd om det samme. Og jeg gjør ydmykt det!

Dagen etter begynte jeg morgenen med bønn om at hvis jeg kunne møte noen som trengte min kjærlighet eller mitt vitnesbyrd, så skulle jeg få tydelig veiledning om det. Stedet der vi hadde planlagt å spise lunsj var stengt, så vi dro et annet sted. Ikke lenge etter at vi satte oss, kom hele gruppen av unge hjelpearbeidere fra dagen før også inn. Lunsjplanene deres hadde også blitt endret. Vi fikk vite at en av de unge mennene hadde grått kvelden før fordi han hadde gått glipp av muligheten til å møte en apostel. Våre begges bønner ble hørt, og Gud sørget for at våre stier krysset hverandre – for den ene.

Gud hører våre bønner. Han besvarer den ene. Etter guddommelig forordning styrer han detaljene i vårt liv. Han elsker hver og en av oss så høyt. Akkurat slik Jesus Kristus betjente dem i Det hellige land for 2000 år siden, gjør han det for oss i dag, uansett hvor vi er.

Jeg er takknemlig for å være et vitne om hans kraft og hans kjærlighet, for å gjøre alt mulig for dem som tror. Måtte det være slik for hver enkelt av oss når vi legger vårt liv og håp i hans hender.”

Eldste Ronald A. Rasband, Facebook, 30. juli 2023, facebook.com/RonaldARasband.

Legg frem dine spørsmål direkte til din himmelske Fader i bønn

Bilde
Eldste Ulisses Soares

“I den høylytte verden rundt oss kan det være vanskelig å høre svarene på spørsmål vi stiller Herren. Rosana og jeg snakket nylig med unge voksne i St. George [Utah i USA] om noen av spørsmålene deres.

Min oppfordring til dem, og min oppfordring til dere, er alltid å legge frem deres oppriktige spørsmål til vår himmelske Fader i bønn. Å spørre, søke og banke på, så å si, er en av de fantastiske gavene som ble gitt oss da vi ble sendt til jorden. Når vi lar livet vårt dreie seg om Jesus Kristus, vil vi finne svar på vår sjels dype og viktige bekymringer.

Noen av spørsmålene vi fikk under andakten, handlet om hvordan vi takler prøvelser. Hva bør vi gjøre for å holde oss på paktens sti, og hvordan kan vi føle Frelserens kjærlighet til oss?

La meg si at det å følge Frelseren alltid er svaret på livets spørsmål. Frelserens hjerte er fullt av barmhjertighet. Han er alltid rede til å hjelpe og styrke oss. Når vi kommer nærmere ham og åndelig sett overgir oss til hans omsorg, kan han gjøre byrdene våre lette. Jeg ber om at dere må se deres prøvelser gjennom troens øyne og ikke gi opp.

Uansett hvilke spørsmål dere måtte ha, så vit at Herren hører dere og vandrer ved deres side. Når du så vandrer med ham, velsigner han deg med sin ånd for å hjelpe deg å se ting klart, og han fyller deg med sin kjærlighet.”

Eldste Ulisses Soares, Facebook, 28. apr. 2023, facebook.com/soares.u.

Finn glede i å kommunisere med vår himmelske Fader gjennom bønn

Bilde
Søster Tracy Y. Browning

“Dagens Primær-sang, som jeg har tenkt mye på, finnes i Children’s Songbook på side 25. Og det er ‘I Love to Pray’ [Jeg elsker å be]. Er ikke den tittelen bare herlig? Teksten går slik på engelsk:

In the morning when I wake,

Before I work or play,

Always I remember

To kneel and softly pray.

When I go to bed and night,

I love to kneel and say,

‘Thank thee, Heav’nly Father,

For blessings of the day.’

Jeg er så glad i denne sangen fordi den er fylt av glede, og den minner meg om at jeg er glad i å be, at det ikke er et ork. Det er ikke noe jeg bare prøver å krysse av på listen og få gjort unna hver morgen og kveld. Men jeg kan finne glede i å snakke med min himmelske Fader, for han ønsker å høre fra meg hver dag.

Og skriftstedet som gir oss råd om hvorfor vi skulle elske å be, finnes i Alma 37:37, hvor vi lærer: ‘Søk råd hos Herren i alt du foretar deg, og han vil lede deg til det gode. Ja, når du legger deg ned om kvelden, så legg deg ned for Herren, så han kan våke over deg når du sover, og når du står opp om morgenen, så la ditt hjerte være fylt av takk til Gud.’

Gud søker å velsigne oss hver dag når vi kommer til ham gjennom bønn. Og jeg oppfordrer dere i dag til å snakke med deres himmelske Fader i vår Frelser Jesu Kristi navn, og se hvordan han vil lede dere til det gode.”

Søster Tracy Y. Browning, Facebook, 28. feb. 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Bønnens milde kraft”, Liahona, mai 2003, 7.

  2. Russell M. Nelson, “Bønnens milde kraft”, 7, 9.