Liahona
Omfavn omvendelsens og tilgivelsens helbredende kraft
April 2024


Bare digitalt

Omfavn omvendelsens og tilgivelsens helbredende kraft

Fra talen “Asking, Seeking, and Knocking: A Compassionate Pattern”, holdt på Brigham Young University – Hawaii, 29. jan. 2023. Hele talen finnes på speeches.byuh.edu.

Finn svar på tre spørsmål om omvendelse og tilgivelse.

Bilde
en mann som ber og ser håpefull ut

For noen måneder siden ba jeg elever ved BYU – Hawaii om å sende inn det spørsmålet som bekymrer dem mest som en Jesu Kristi disippel, til en apostel. Jeg grupperte spørsmålene etter emner. En av spørsmålsgruppene handlet om omvendelse og tilgivelse for våre synder, å føle oss verdige til å ta del i nadverden og å føle Guds kjærlighet til oss selv om vi skulle føle oss uverdige. Jeg vil gjerne ta opp dette emnet her.

Kan Gud fortsatt elske meg når jeg har syndet?

Det er interessant å merke seg at omvendelsens prinsipp kommer etter tro på Jesus Kristus. Vel, jeg må fortelle deg at Gud elsker oss, selv om vi skulle ha sunket dypt ned i synd. Vi blir tilgitt når vi har ydmyket oss for Gud, rådført oss med egnede ledere i Kirken etter behov, og omvendt oss og gitt avkall på våre synder. Når vi gjør dette, kommer vi nærmere Frelseren, som til slutt kan frigjøre oss fra skyldfølelse, sorg og åndelig og fysisk fangenskap.

Hvorfor har jeg fortsatt dårlig samvittighet selv etter at jeg har omvendt meg?

Vi vet ikke hvorfor vi noen ganger fortsetter å føle skyld selv etter at vi har omvendt oss fra syndene vi har begått. Istedenfor å spekulere, kan du snakke med vår himmelske Fader om det. Still ham dette spørsmålet direkte. Jeg vet at han med tiden vil åpenbare for deg det du trenger. I mitt tilfelle har jeg fortsatt noen minner om noen av mine tidligere feiltrinn. Når jeg har bedt angående det, har Herren fortalt meg at jeg har blitt tilgitt, og at jeg ikke skal bekymre meg for disse tingene lenger. Men jeg føler også at disse minnene er en advarsel for meg om å jobbe for ikke å gjøre de samme feilene om igjen.

Så det er ikke utelukkende negativt å ha disse minnene. Selv ser jeg dem som en demonstrasjon av Guds kjærlighet til meg, der han konsekvent advarer meg mot å unngå å ta denne ruten på nytt. Når vi kontinuerlig streber etter å gjøre vårt beste, og viser ved våre gjerninger at vi ønsker å rense karet innvendig (se Alma 60:23), så har skyldfølelsen og motløsheten en tendens til å forsvinne. Med tiden kan vår opplevelse være som Almas, som vitnet om at etter at han hadde omvendt seg, så “kunne han fortsatt huske sine synder, men erindringen om hans synder naget og plaget ham ikke lenger, fordi han visste at han hadde fått tilgivelse”.1

Hvordan kan jeg tilgi dem som har såret meg?

En interessant bekymring som uttrykkes gjennom spørsmålene som ble sendt inn, handler om å tilgi personer som har fornærmet oss eller gjort vonde ting mot oss.

Dette er et interessant spørsmål. La oss fokusere på noen prinsipper og se hvordan vi kan anvende dem. Når vi studerer Guds ord, lærer vi at å tilgi andre gir store åndelige velsignelser, herunder fred og håp. Kanskje den viktigste av disse velsignelsene er at når vi tilgir andre, så kan vi også få tilgivelse for våre egne synder. Herren lærer oss at tilgivelse er et universelt bud, og at det “fordres [at vi] tilgir alle mennesker” (Lære og pakter 64:10). Men det kan likevel være vanskelig.

Noen ganger lar vi stolthet, frykt eller bitterhet gjøre oss motløse og blokkere vår evne til å føle håp. Men mot til å tilgi kommer til dem som setter sin tro og tillit til Herren. Med hans hjelp kan vi finne styrke til å tilgi andre, enten den som gjør urett har begått en alvorlig synd eller en utilsiktet krenkelse. Å tilgi betyr å slutte å klandre noen for en tidligere krenkelse. Det betyr også å gi slipp på en betydelig byrde. Det betyr å gå videre med livet.

Når det gjelder å glemme, er det viktig å huske at “tilgivelse ikke betyr å glemme at krenkelsen har funnet sted, eller å late som om den aldri har skjedd. Det betyr ikke at du lar [sårende adferd] fortsette. Det betyr ikke at det er mulig for alle relasjoner å bli helbredet. Og det betyr ikke at overtrederen ikke vil bli holdt ansvarlig for sine handlinger. Det betyr at Frelseren kan hjelpe deg å gi slipp.”2

Her er noen forslag til hjelp i denne prosessen: 

  • Be om ydmykhet. Ydmykhet er det motsatte av stolthet, som er det største hinderet på veien mot tilgivelse. Stolthet får oss til å føle et fiendskap mot andre. Det får oss også til å overse våre egne svakheter, feil og synder. Men Herren lover: “Hvis de ydmyker seg for meg og har tro på meg, da vil jeg la det svake bli til styrke for dem” (Ether 12:27). I henhold til vår ydmykhet og tro vil Herren hjelpe oss å bli mer lik ham og virkelig tilgi, slik han gjorde. 

  • Uttrykk takknemlighet. Å uttrykke takknemlighet innbyr Ånden mer fullstendig i vårt liv, noe som kan bløtgjøre og forandre vårt hjerte. Du kan lage en liste over ting du er takknemlig for. Se etter tilkjennegivelser av Guds kjærlighet hver dag. Når du utvikler en takknemlig holdning, vil du kanskje oppdage at du til og med kan finne grunner til å være takknemlig for prøvelsene dine.

  • Vær tålmodig. Det kan ta tid å tilgi når man har store smerter. En kvinne som hadde vært gjennom en smertefull skilsmisse, fikk et godt råd fra biskopen sin: “Ha en plass i ditt hjerte for tilgivelse, og ønsk den velkommen når den kommer.” Du kan gjøre plass til tilgivelse ved oppriktig bønn, studium og ettertanke. Å nyte Kristi ord daglig vil også hjelpe deg å komme nærmere ham, og vil bringe stor helbredende kraft inn i ditt liv (se 2 Nephi 31:20; Jakobs bok 2:8).

  • Legg fortiden bak deg. Det som er gjort, er gjort og kan ikke endres. Men du kan velge å bruke energien din på dagen i dag. For i dag har du makt til å velge å tilgi. Kast din byrde på Herren. Kristus kaller: “Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile” (Matteus 11:28). Husk at i tillegg til å påta seg verdens synder, påtok Kristus seg våre smerter og skrøpeligheter (se 2 Nephi 9:21; Alma 7:11–12; Lære og pakter 18:11). Han kan gjøre din byrde lett hvis du lar ham gjøre det.

Å finne styrke til å tilgi kan være krevende, men Frelseren og hans forsoning gjør det mulig. Når vi åpner vårt hjerte for å tilgi andre, vil vi i sannhet bli velsignet med fred. Jeg oppfordrer dere til å motta tilgivelsens helbredende kraft.

Noter

  1. Dieter F. Uchtdorf: “Punktet for trygg retur”, Liahona, mai 2007, 101.

  2. Is it Possible to Forgive?Help for Victims, Evangeliebibliotek.