2010-2019
Inderlig og varig omvendelse til vor himmelske Fader og Herren Jesus Kristus
Oktober 2018


Inderlig og varig omvendelse til vor himmelske Fader og Herren Jesus Kristus

Vores hensigt er at skabe balance mellem de oplevelser, vi har i kirken og i hjemmet, på en måde, som i større grad vil øge tro, åndelighed og gøre vores omvendelse mere inderlig.

Som præsident Russell M. Nelson lige så smukt og rammende har sagt, så har Kirkens ledere i lang tid arbejdet på »en plan, der er baseret på hjemmet og understøttet af Kirken til at lære læren, styrke troen og fremme mere inderlig gudsdyrkelse.« Præsident Nelson bekendtgjorde derefter en tilpasning for at få »en ny balance og forbindelse mellem evangelisk undervisning i hjemmet og i Kirken.«1

For at nå disse mål – som er beskrevet af og under ledelse af præsident Russell M. Nelson og efterfølgende besluttet af Rådet bestående af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum – vil søndagens mødeplan bliver tilpasset på følgende måde fra januar 2019.

Søndagens mødeplan

Søndagens kirkemøder vil bestå af et 60 minutter langt nadvermøde hver søndag, der fokuserer på Frelseren, nadverordinancen og åndelige budskaber. Efter en pause for at skifte til klasserne vil Kirkens medlemmer deltage i en 50 minutter lang klasse, der vil skifte hver søndag:

  • Søndagsskolen bliver afholdt den første og tredje søndag i måneden.

  • Præstedømmekvorummer, Hjælpeforeningen og Unge Piger mødes den anden og fjerde søndag.

  • Møder den femte søndag bliver under ledelse af biskoppen.

Primary bliver afholdt hver uge under det 50 minutter lange møde og omfatter en sangperiode og klasser.

Billede
Søndagens mødeplan

Med hensyn til søndagens mødeplan har Kirkens øverste ledere i mange år været opmærksomme på, at det for nogle af vores dyrebare medlemmer kan være svært at afholde en tre timer lang mødeplan. Dette gælder især for forældre med små børn, primarybørn, ældre medlemmer, nye medlemmer og andre.2

Men der er så meget mere i denne tilpasning end blot en kortere mødeplan om søndagen. Præsident Nelson har været taknemmelig for at se, hvor meget der er blevet gjort på grund af jeres trofasthed mod tidligere tilpasninger. Han og hele Kirkens ledelse ønsker at bringe en større glæde for evangeliet – til forældre, børn, unge, enlige, de ældre, nye medlemmer og dem, missionærerne underviser – gennem en balanceret indsats, der er centreret om hjemmet og støttet af Kirken. Formålet med og velsignelserne ved denne tilpasning og de andre nye ændringer omfatter følgende:

  • En mere inderlig omvendelse til vor himmelske Fader og Herren Jesus Kristus og en styrket tro på dem.

  • At styrke den enkelte og familien gennem en læseplan, der er centreret om hjemmet og støttet af Kirken, og som bidrager til en glædelig efterlevelse af evangeliet.

  • At ære sabbatsdagen med et fokus på nadverordinancen.

  • Hjælpe alle vor himmelske Faders børn på begge sider af sløret gennem missionering og modtagelse af templets ordinancer, pagter og velsignelser.

Hjemmecentreret, kirkestøttet evangelisk læring

Søndagens nye mødeplan giver mere tid til en familieaften og til at studere evangeliet hjemme om søndagen eller på andre tidspunkter, som den enkelte eller familien kan vælge. En aften med familieaktiviteter kan afholdes om mandagen eller på et andet tidspunkt. Derfor bør lederne fortsat holde mandag aften fri for kirkemøder og -aktiviteter. Men den tid, man bruger til familieaften, studium af evangeliet og aktiviteter for enkeltpersoner og familier kan planlægges i forhold til den enkeltes omstændigheder.

Billede
Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier

Familiestudium og personligt studium af evangeliet derhjemme vil blive styrket af en koordineret læseplan og et nyt materiale Kom og følg mig for enkeltpersoner og familier, der er koordineret med det, man lærer i Søndagsskolen og Primary.3 I januar kommer Kirkens søndagsskoleklasser for de unge og de voksne og primaryklasserne til at studere Det Nye Testamente. Det nye materiale til hjemmestudium Kom og følg mig for enkeltpersoner og familier – der også handler om Det Nye Testamente – er tænkt som en hjælp til, at medlemmerne lærer om evangeliet derhjemme. Der står: »Denne ressource er til alle enkeltpersoner og familier i Kirken. Den er sammensat for at hjælpe [os] med at lære om evangeliet – enten for [os] selv eller sammen med [vores] familie … Oplæggene i denne [nye] ressource er opdelt i ugentlige … skemaer.«4

De nye primarylektioner i Kom og følg mig om søndagen følger det samme ugentlige skema. Søndagsskoleklasserne for voksne og unge den første og tredje søndag bliver koordineret, så de understøtter det nye materiale til hjemmet Kom og følg mig. Den anden og fjerde søndag studerer de voksne i præstedømmet og Hjælpeforeningen fortsat Kirkens lederes lærdomme med stor vægt på de seneste budskaber fra nutidige profeter.5 Unge piger og unge mænd i Det Aronske Præstedømme studerer disse søndage evangeliske emner.

Det nye materiale til hjemmestudium kommer med »Forslag til familieskriftstudium og familieaften.«6 De ugentlige oplæg indeholder forslag til studium og aktiviteter for enkeltpersoner og familier. Kom og følg mig for enkeltpersoner og familier har også mange billeder, der kan styrke indlæringen hos den enkelte og familien, især hos børn.7 Alle husstande får dette nye materiale i december i år.

Præsident Nelson formanede os i sin tale til Kirkens medlemmer i januar til at forberede os på Jesu Kristi andet komme ved at følge pagtens sti.8

Verdens tilstand kræver i højere og højere grad en inderlig individuel omvendelse til og tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus og hans forsoning. Herren har beredt os, linje på linje, på de hårde tider, vi nu står overfor. I de seneste år har Herren ledt os til at tage stilling til nogle centrale udfordringer, herunder:

  • At ære sabbatsdagen og nadverens hellige ordinance er blevet fremhævet i de sidste tre år.

  • Under biskoppens ledelse fokuserer det styrkede ældsternes kvorum og Hjælpeforeningen på Kirkens formål og guddommeligt udpegede ansvar9 og hjælper medlemmerne med at indgå og holde hellige pagter.

  • Indsatsen for at drage omsorg på en højere og helligere måde er blevet iværksat med glæde.

  • Med tanke på det, der kommer, bliver tempelpagter og slægtshistorie en betydningsfuld del af pagtens sti.

De tilpasninger, der er blevet bekendtgjort her til morgen, er endnu et eksempel på den vejledning, vi får, til vor tids udfordringer.

Kirkens normale læseplan har understreget vores oplevelse i kirken om søndagen. Vi ved, at når vi har en bedre undervisning og mere åndelige forberedte personer i klassen, får vi en bedre oplevelse i kirken om søndagen. Vi er velsignet, fordi Ånden ofte øger og styrker vores omvendelse, når vi er i kirken.

Det nye materiale, som er centreret om hjemmet og understøttet af Kirken, skal bidrage til en stærkere religiøs efterlevelse og adfærd i familien og hos den enkelte. Vi kender til den åndelige påvirkning og den inderlige og varige omvendelse, som man kan få i hjemmet. For nogle år siden fastslog en undersøgelse, at unge mænd og unge piger oftest føler Helligånden under deres personlige skriftstudium og bøn i deres hjem. Vi vil gerne skabe en balance mellem de oplevelser, vi har i kirken og i hjemmet, på en måde, som i større grad vil øge tro, åndelighed og gøre vores omvendelse til vor himmelske Fader og Herren Jesus Kristus mere inderlig.

I den hjemmebaserede og kirkestøttede del af denne tilpasning findes der fleksibilitet for den enkelte og familien til bønsomt at beslutte, hvordan og hvornår de vil føre den ud i livet. Selvom det for eksempel vil velsigne alle familier, alt afhængigt af lokale behov, vil det være passende for uv’ere, ev’ere, enlige forældre, familier, hvor ikke alle er medlemmer af Kirken, nye medlemmer10 og andre at samles i grupper uden for de normale kirkemøder om søndagen til social omgang og for at blive styrket ved sammen at studere det nye materiale, der er centreret om hjemmet og støttet af Kirken. Dette sker uformelt af dem, som ønsker det.

I mange dele af verden vælger folk at blive i kirkebygningen efter søndagens normale mødeplan for at nyde social omgang med hinanden. Der er intet i denne bekendtgjorte tilpasning, der på nogen måde hindrer, at denne smukke og berigende skik fortsætter.

For at hjælpe medlemmerne til at forberede sig på sabbatten sender nogle menigheder allerede midt på ugen en oplysende e-mail, sms eller besked ud på de sociale medier. I lyset af denne nye tilpasning anbefaler vi meget denne form for kommunikation. Det vil minde medlemmerne om søndagens mødeplan for den uge, deriblandt emnet for den kommende lektion, og understøtte den igangværende samtale om evangeliet i hjemmet. Ved de voksnes møder om søndagen vil der derudover også blive givet oplysninger om, hvad man hver uge skal studere hjemme og i kirken.

Nadvermødet og klassetiden vil kræve bønsom overvejelse for at sikre, at de åndelige prioriteter kommer før de administrative funktioner. Bekendtgørelser kan for eksempel for det meste klares i løbet af ugen eller på et trykt program. Selvom nadvermødet bør indledes med en bøn og afsluttes med en bøn, behøver man kun at afslutte med bøn ved det andet møde.11

Som nævnt tidligere træder den nye mødeplan for søndagen ikke i kraft før januar 2019. Det er der forskellige årsager til. De to vigtigste er for det første at have tid til at uddele hæftet Kom og følg mig for enkeltpersoner og familier og for det andet for at give tid til, at stavspræsidenter og biskopper kan arrangere en mødeplan, der sigter efter, at flere menigheder kan mødes tidligere på dagen.

Idet lederne har søgt åbenbaring, har den vejledning, de har modtaget i løbet af de sidste par år, været at styrke nadvermødet, ære sabbatsdagen og opfordre og hjælpe forældre og enkeltpersoner til at gøre deres hjem til en kilde for åndelig styrke og større tro – et sted med glæde og lykke.

Ekstraordinære velsignelser

Hvad betyder disse tilpasninger for medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige? Vi er sikre på, at medlemmerne vil blive velsignet på ualmindelige måder. Søndag kan være en dag til at lære og undervise om evangeliet i kirken og i hjemmet. Som enkeltpersoner og familier, der deltager i familieråd, slægtsforskning, omsorg, tjeneste, personlig tilbedelse og skøn familietid, vil sabbatsdagen virkelig blive frydefuld.

Billede
Familien Carvalho

En familie fra Brasilien er medlemmer af en stav, hvor det nye materiale Kom og følg mig blev testet. Faren, Fernando, en hjemvendt missionær, der sammen med sin hustru, Nancy, er forældre til fire små børn, fortalte: »Da programmet Kom og følg mig blev introduceret i vores stav, blev jeg så begejstret, og jeg tænkte: ›Den måde, vi studerer skrifterne på hjemme, kommer til at ændre sig.‹ Det skete virkeligt i mit hjem, og som kirkeleder så jeg det ske i andre hjem … Det hjalp os virkelig til at drøfte skrifterne i vores hjem. Min hustru og jeg fik en større forståelse af det emne, vi studerede … Det hjalp os … til at styrke vores kundskab om evangeliet, og det styrkede vores tro og vidnesbyrd … Jeg bærer mit vidnesbyrd om … at jeg ved, at det var inspireret af Herren, fordi et konsekvent og produktivt studium af principperne og læresætningerne i skrifterne bringer større tro, vidnesbyrd og lys til familien … i en stadig mere falden verden.«12

I de stave overalt i verden, hvor det blev testet, var der en meget positiv respons på det nye materiale Kom og følg mig. Mange fortalte, at de gik fra at læse skrifterne til rent faktisk at studere skrifterne. Den generelle opfattelse var også, at oplevelsen var trosfremmende og havde en vidunderlig indvirkning på menigheden.13

Inderlig og varig omvendelse

Målet med disse tilpasninger er at få en inderlig og varig omvendelse hos de voksne og den opvoksende slægt. På den første side i materialet til enkeltpersoner og familier står der: »Målet med al evangelisk læring og undervisning er at øge vores omvendelse og hjælpe os til at blive mere ligesom Jesus Kristus … Det vil sige at stole på, at Kristus vil forandre vores hjerte.«14 Det opnås ved at række »ud over klasselokalet og ind i en persons hjerte og hjem. [Det] kræver konstante daglige bestræbelser på at forstå og efterleve evangeliet. Sand omvendelse kræver Helligåndens indflydelse.«15

Det vigtigste mål og den største velsignelse ved en inderlig og varig omvendelse er værdigt at modtage de pagter og ordinancer, der findes på pagtens sti.16

Vi stoler på, at I vil sidde i råd sammen og søge åbenbaring for at føre disse tilpasninger ud i livet – uden at se forbi målet eller forsøge at diktere den enkelte eller familien noget. I vil få flere oplysninger i kommende meddelelser, deriblandt et brev og et bilag fra Det Første Præsidentskab.

Jeg vidner for jer om, at under drøftelserne i templet i Rådet bestående af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum, og efter at vores elskede profet bad Herren om åbenbaring for at kunne gå fremad med disse justeringer, fik vi alle en stærk bekræftelse. Russell M. Nelson er vores levende præsident og profet. De bekendtgørelser, I har hørt i dag, vil resultere i store velsignelser til dem, der begejstret favner tilpasningerne og søger Helligåndens vejledning. Vi vil komme vor himmelske Fader og vor Herre og Frelser Jesus Kristus nærmere, derom er jeg et sikkert vidne. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Russell M. Nelson, »Indledende bemærkninger«, Liahona, nov. 2018, s. 8.

  2. Vi er også opmærksomme på, at i samfundet generelt er størstedelen af arrangementer for at oplyse, uddanne og endda underholde blevet væsentligt forkortet.

  3. Denne læseplan bliver tilgængelig både digitalt og på tryk.

  4. Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, 2019, s. vi.

  5. Se »Kom og følg mig – Til ældsternes kvorum og Hjælpeforeningen«, Liahona, maj 2018, s. 140. I stedet for den anden og tredje søndag drøftes generalkonferencetaler på den anden og fjerde søndag.

  6. Se Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, s. 4. Den enkelte og familien beslutter, hvilken del af studiet af evangeliet i hjemmet, hjemmeaftenen og familieaktiviteterne der skal udgøre familieaftenen (som mange allerede kalder hjemmeaften). Fordi den enkelte og familien træffer denne beslutning, er hjemmeaften og familieaften blevet brugt synonymt i de tilpasninger, der er blevet bekendtgjort.

  7. Se Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, s. 29.

  8. Se Russell M. Nelson, »Når vi går fremad sammen«, Liahona, apr. 2018, s. 7.

  9. Se Håndbog 2: Forvaltning af Kirken, 2010, 2.2. Guddommeligt udpeget ansvar »omfatter at hjælpe medlemmer med at efterleve Jesu Kristi evangelium, indsamle Israel gennem missionering, udvise omsorg for de fattige og trængende samt at sørge for frelse af de afdøde ved at opføre templer og udføre stedfortrædende ordinancer.« Se også Lære og Pagter 110, der indeholder beretningen om gengivelsen af uundværlige nøgler.

  10. Vær især opmærksomme på de børn, hvis forældre ikke er medlemmer, eller som ikke regelmæssigt kommer i kirken. Enlige og andre kan også mødes med en familie, hvis det kan gavne alle.

  11. Forprogram vil normalt ikke være en del af det andet møde.

  12. Familien Fernando og Nancy de Carvalho fra Brasilien.

  13. De personer og familier, der var involveret i at teste programmet, studerede i gennemsnit evangeliet oftere og havde et mere meningsfyldt skriftstudium og mere meningsfulde samtaler om evangeliet i deres hjem. De fortalte, at de havde flere uformelle samtaler om evangeliet med deres familie og menighedens medlemmer og påskønnede, at de som familie at kunne studere den samme skriftstedsblok. Det gjaldt især de unge.

  14. Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, s. v; se også 2 Kor 5:17.

  15. Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, s. v.

  16. Se Russell M. Nelson, »Når vi går fremad sammen«, s. 7.