2010-2019
Den rolle, Mormons Bog spiller for omvendelse
Oktober 2018


Den rolle, Mormons Bog spiller for omvendelse

Vi indsamler Israel for sidste gang, og vi gør det med Mormons Bog, et af de vigtigste redskaber til omvendelse.

I dag undrer mange mennesker sig over, om Gud findes og vores forhold til ham. Mange kender meget lidt til hans store plan for lykke. For mere end 30 år siden bemærkede præsident Ezra Taft Benson, at »en stor del af … verden forkaster i dag tanken om Frelserens guddommelighed. Man betvivler hans mirakuløse fødsel, hans fuldkomne levned og realiteten af hans herlige opstandelse.«1

I vor tid er spørgsmålene ikke alene rettet mod vor Frelser, men også mod hans kirke – Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige – som han genoprettede gennem profeten Joseph Smith. Disse spørgsmål går ofte på historien, læren eller den religiøse praksis i Frelserens kirke.

Mormons Bog hjælper os til at vokse i vores vidnesbyrd

I Forkynd mit evangelium læser vi: »Husk på, at vi har vores forståelse [af vor himmelske Fader og hans plan for lykke] fra nutidige profeter – Joseph Smith og hans efterfølgere – som modtager direkte åbenbaring fra Gud. Derfor er det første spørgsmål, som man må besvare, hvorvidt Joseph Smith var profet, og man kan besvare det spørgsmål ved at læse og bede angående Mormons Bog.«2

Mit vidnesbyrd om profeten Joseph Smiths guddommelige kald er blevet styrket af bønsomt studium af Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus. Jeg har handlet på Moronis formaning til at spørge »Gud, den evige Fader, i Kristi navn« om sandfærdigheden af Mormons Bog.3 Jeg bærer vidnesbyrd om, at jeg ved, at den er sand. Den viden har jeg fået, lige som I kan få den, gennem »Helligåndens kraft.«4

I indledningen til Mormons Bog står der: »De, der får dette guddommelige vidnesbyrd fra den hellige Ånd, vil også ved den samme kraft komme til vished om, at Jesus Kristus er verdens frelser, at Joseph Smith er hans åbenbarer og profet i disse sidste dage, og at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er Herrens rige, der endnu engang er blevet oprettet på jorden som forberedelse til Messias’ andet komme.«5

Som en ung missionær, der skulle til Chile, fik jeg en skelsættende lektie om kraften til omvendelse i Mormons Bog. Hr. Gonzalez tjente ærværdigt i sin kirke i mange år. Han havde en omfattende uddannelse i religion, blandt andet en eksamensgrad i teologi. Han var ret stolt af sin bibelske ekspertise. Det var indlysende for os, at han var en lærd religiøs.

Han kendte udmærket missionærerne i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, da de gik omkring og gjorde deres arbejde i hans hjemby Lima i Peru. Han havde altid ønsket sig at mødes med dem, så han kunne skole dem i Bibelen.

En dag, og næsten som en gave fra himlen tænkte han, stoppede to missionærer ham på gaden og spurgte, om de måtte komme hjem til ham og fortælle ham om skrifterne. Det var hans drøm, som gik i opfyldelse! Hans bønner var blevet besvaret. Endelig kunne han føre disse vildledte unge drenge ind på rette spor. Han fortalte dem, at det ville glæde ham, hvis de kom hjem til hans hus, så de kunne drøfte skrifterne.

Han kunne næsten ikke vente til deres aftale. Han var klar til at bruge Bibelen til at modbevise deres overbevisning. Han var sikker på, at Bibelen klart og tydeligt ville påpege, hvor grueligt galt de var på den. Dagen for aftalen oprandt, og missionærerne bankede på hans dør. Han var helt ør. Nu var øjeblikket endelig kommet.

Han åbnede døren og inviterede missionærerne indenfor. En af missionærerne rakte ham en blå bog og bar et oprigtigt vidnesbyrd om, at han vidste, at den bog indeholdt Guds ord. Den anden af missionærerne tilføjede sit stærke vidnesbyrd om bogen og vidnede om, at den var blevet oversat af en nutidig Guds profet ved navn Joseph Smith, og at den lærer os om Kristus. Missionærerne undskyldte sig og forlod ham.

Mr. Gonzalez blev så skuffet. Men han åbnede bogen, og han begyndte at bladre igennem den. Han læste den første side. Han læste side efter side og kunne ikke stoppe før sent ud på eftermiddagen næste dag. Han læste hele bogen og vidste, at den var sand. Han vidste, hvad han måtte gøre. Han ringede til missionærerne, blev undervist og opgav det liv, han kendte, for at blive medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Denne gode mand var min lærer på MTC i Provo i Utah. Bror Gonzalez’ omvendelseshistorie og kraften i Mormons Bog gjorde et dybt indtryk på mig.

Da jeg ankom til Chile, opfordrede min missionspræsident præsident Royden J. Glade os til hver uge at læse Joseph Smiths vidnesbyrd, som står i Joseph Smith – Historie. Han lærte os, at et vidnesbyrd om det første syn ville have direkte sammenhæng med vores eget vidnesbyrd om evangeliet og vores vidnesbyrd om Mormons Bog.

Jeg tog hans opfordring alvorligt. Jeg har læst beretningerne om det første syn; jeg har læst Mormons Bog. Jeg har bedt, som anvist af Moroni, og spurgt »Gud, den evige Fader, i Kristi navn«,6 om Mormons Bog er sand. I dag bærer jeg vidnesbyrd om, at jeg ved, at Mormons Bog, som profeten Joseph Smith sagde, er »den mest korrekte bog på jorden og vor religions slutsten, og at et menneske vil[] komme Gud nærmere ved at efterleve forskrifterne i den end i nogen anden bog.«7 Profeten Joseph erklærede også: »Fjern Mormons Bog og åbenbaringerne, hvor er vores religion da? Så har vi ikke nogen.«8

Personlig omvendelse

Når vi bedre forstår, hvem vi er, og hvad formålet med Mormons Bog er, bliver vores omvendelse dybere og mere sikker. Vi bliver styrket i vores forsæt om at holde de pagter, vi har indgået med Gud.

Et primært formål med Mormons Bog er at samle det spredte Israel. Denne indsamling giver alle Guds børn mulighed for at indgå pagter og at vende tilbage til Faderens nærhed ved at ære disse pagter. Når vi underviser om omvendelse og døber folk, indsamler vi det spredte Israel.

Mormons Bog har 108 henvisninger til Israels hus. I begyndelsen af Mormons Bog siger Nefi: »For fylden af min hensigt er, at jeg må kunne formå mennesker til at komme til Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud og blive frelst.«9 Abrahams, Isaks og Jakobs Gud er Jesus Kristus, Det Gamle Testamentes Gud. Vi bliver frelst ved at komme til Kristus gennem efterlevelse af hans evangelium.

Senere skrev Nefi:

»Ja, min far talte meget angående ikke-jøderne og også angående Israels hus, at de skulle sammenlignes med et oliventræ, hvis grene ville blive brækket af og ville blive spredt ud over hele jordens overflade …

Og efter at Israels hus var blevet spredt, ville de blive indsamlet igen, eller kort sagt, efter at ikke-jøderne havde modtaget evangeliets fylde, ville oliventræets naturlige grene, eller resterne af Israels hus, blive podet ind eller komme til kundskab om den sande Messias, deres Herre og deres forløser.«10

Og ligeledes i slutningen af Mormons Bog, hvor profeten Moroni minder os om vores pagter ved at sige: »Så du ikke mere skal blive blandet med andre, så den evige Faders pagter, som han har sluttet med dig, o Israels hus, må blive opfyldt.«11

Den evige Faders pagter

Hvad er »den evige Faders pagter«, som Moroni omtaler? I Abrahams Bog læser vi:

»Mit navn er Jahve, og jeg kender enden fra begyndelsen; derfor skal min hånd være over dig.

Og jeg vil gøre dig til et stort folkeslag, og jeg vil velsigne dig i overmål og gøre dit navn stort blandt alle folkeslag, og du skal være en velsignelse for dine efterkommere efter dig, så de i deres hænder skal bære denne tjenestegerning og dette præstedømme til alle folkeslag.«12

Præsident Russell M. Nelson sagde ved et verdensomspændende foredrag for nylig, at »dette er bestemt de sidste dage, og at Herren fremskynder sit værk for at indsamle Israel. Den indsamling er det vigtigste, der sker på jorden i dag. Intet andet kan måle sig i storhed, intet andet kan sammenlignes i vigtighed, intet andet kan sammenlignes i storslåethed. Og vælger I det, hvis I vil, kan I blive en stor del af det. I kan blive en stor del af noget stort, noget storslået, noget majestætisk!

Når vi taler om indsamlingen, taler vi om denne grundlæggende sandhed: Alle vor himmelske Faders børn, på begge sider af sløret, fortjener at høre budskabet om Jesu Kristi gengivne evangelium. De bestemmer selv, om de vil vide mere.«13

Det er det, vi gør som medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige: Vi stræber efter at føre verden frem til en forståelse af – og omvendelse til – Jesu Kristi evangelium. Vi er de »sidste dages indsamlere«.14 Vores mission er klar. Brødre og søstre, lad os blive kendt som dem, der tager Moronis løfte til sig, beder og modtager et svar om, at Mormons Bog er sand, og derefter deler den viden med andre i ord og vigtigst af alt i gerning.

Den rolle, Mormons Bog spiller for omvendelse

Mormons Bog indeholder fylden af Jesu Kristi evangelium.15 Den fører os til Faderens pagter, som, hvis de holdes, forsikrer os om hans største gave – evigt liv.16 Mormons Bog er omvendelsens slutsten for alle vor himmelske Faders sønner og døtre.

Atter et citat af præsident Nelson: »Når I … dagligt læser i Mormons Bog, vil I lære doktrinen om indsamlingen, sandheder om Jesus Kristus, hans forsoning og fylden af hans evangelium, som ikke står i Bibelen. Mormons Bog er central for indsamlingen af Israel. Faktisk ville den lovede indsamling af Israel ikke finde sted, uden Mormons Bog.«17

Lad mig afslutte med Frelserens ord til nefitterne, da han underviste dem om de lovede velsignelser: »I er profeternes børn, og I er af Israels hus; I tilhører den pagt, som Faderen indgik med jeres fædre, da han sagde til Abraham: I dine efterkommere skal alle jordens slægter blive velsignet.«18

Jeg vidner om, at vi er Guds sønner og døtre, Abrahams efterkommere og Israels hus. Vi indsamler Israel for sidste gang, og vi gør det med Mormons Bog – en bog der kombineret med Herrens Ånd er det vigtigste redskab til omvendelse. Vi ledes af Guds profet, præsident Russell M. Nelson, der står i spidsen for Israels indsamling i vor tid. Mormons Bog er sand. Den har ændret mit liv. Jeg lover jer, ligesom Moroni og mange andre profeter gennem tiden, at den også kan ændre jeres.19 I Jesu Kristi navn. Amen.