2010-2019
Vil du være rask?
Oktober 2018


Vil du være rask?

Hvis vi vælger at omvende os og vende vores hjerte fuldt ud til Frelseren, vil han takket være Jesu Kristi forsoning helbrede os åndeligt.

Nogle få måneder inde i vores yngste søns mission var han og hans missionærkammerat ved at være færdige med deres studium, da vores søn følte en dump smerte i sit hoved. Han fik det meget mærkeligt; først mistede han kontrollen med venstre arm, derefter blev hans tunge følelsesløs. Venstre side af hans ansigt begyndte at hænge. Han havde svært ved at tale. Han vidste, at der var noget galt. Hvad han ikke vidste var, at han havde fået en stor hjerneblødning, der ramte tre områder af hans hjerne. Frygten kom krybende, da han blev delvist lammet. Alt efter hvor hurtigt en person, der rammes af en hjerneblødning, modtager behandling, kan det have afgørende betydning for helbredelsen. Hans trofaste missionærkammerat handlede resolut. Efter han havde ringet til 112, gav han ham en velsignelse. Mirakuløst nok var ambulancen kun fem minutter væk.

Efter vores søn i al hast var kommet på hospitalet, bedømte det sundhedsfaglige personale hurtigt situationen og besluttede, at de ville give vores søn noget medicin, der muligvis kunne afvende hjerneblødningens lammende følgevirkninger med tiden.1 Men hvis det ikke var en hjerneblødning vores søn led af, kunne medicinen medføre alvorlige konsekvenser, såsom blødning i hjernen. Vores søn skulle vælge. Han valgte at tage imod medicinen. Selvom en fuldstændig bedring krævede flere operationer og mange måneder, vendte vores søn med tiden tilbage og fuldførte sin mission, efter følgevirkningerne af hans hjerneblødning var blevet betydeligt afvendt.

Vor himmelske Fader er almægtig og alvidende. Han kender til vores fysiske kampe. Han er klar over vores fysiske smerter på grund af sygdom, lidelser, alderdom, ulykker eller medfødte problemer. Han er klar over vores psykiske kampe i forbindelse med angst, ensomhed, depression eller psykisk sygdom. Han kender enhver, der har været ude for uretfærdigheder, eller som er blevet mishandlet. Han kender vores svagheder og de tilbøjeligheder og fristelser, som vi kæmper med.

I løbet af jordelivet bliver vi prøvet for at se, om vi vil vælge godt frem for ondt. For de, der holder hans bud, vil bo sammen med ham »i en tilstand af aldrig ophørende lykke.«2 For at hjælpe os i vores udvikling for at blive ligesom vor himmelske Fader har han givet al magt og kundskab til sin Søn, Jesus Kristus. Der er ikke nogen psykisk, følelsesmæssig eller åndelig dårligdom, som Kristus ikke kan helbrede.3

Skrifterne beskriver mange mirakuløse begivenheder i løbet af Frelserens jordiske tjenestegerning, hvor Jesus Kristus brugte sin guddommelige kraft til at helbrede dem, der led fysisk.

Johannesevangeliet fortæller historien om en bestemt mand, der havde lidt af en invaliderende lidelse i 38 år.

»Da Jesus så ham ligge der og vidste, at han allerede havde været der i lang tid, sagde han til ham: ›Vil du være rask?‹«

Den syge svarede, at han ikke havde nogen omkring sig til at hjælpe sig, når han havde mest brug for det.

»Jesus sagde til ham: ›Rejs dig, tag din båre og gå!‹

Straks blev manden rask, og han tog sin båre og gik omkring.«4

Læg mærke til sammenstillingen af, hvor lang tid denne mand selv havde lidt – 38 år – og hvor hurtigt helbredelsen skete, da Frelseren blev involveret. Helbredelse fandt »straks« sted.

Ved et andet tilfælde nærmede en kvinde, der havde haft blødninger i 12 år, og som »havde brugt alt, hvad hun ejede, på læger … sig Jesus bagfra og rørte ved kvasten på hans kappe, og straks ophørte hendes blødninger …

Men Jesus sagde: ›Der var en, som rørte ved mig, for jeg mærkede, at der udgik en kraft fra mig.‹

Da kvinden så, at det ikke var forblevet ubemærket … fortalte [hun] i hele folkets påhør … hvordan hun straks var blevet helbredt.«5

Gennem Kristi tjenestegerning underviste han om, at han havde magt over det fysiske legeme. Vi kan ikke kontrollere tidsplanen for, hvornår Kristi helbredelse af vores fysiske dårligdomme vil ske. Helbredelse sker i henhold til hans vilje og visdom. I skrifterne led nogle folk i årtier; andre hele deres jordiske liv. Jordiske sygdomme kan forædle os og øge vores tillid til Gud. Men når vi lader Kristus blive involveret, vil han altid styrke os åndeligt, så vi har større kapacitet til at udholde vores byrder.

I sidste ende ved vi, at alle fysiske dårligdomme, sygdomme eller ufuldkommenheder vil blive helbredt i opstandelsen. Det er en gave til hele menneskeheden gennem Jesu Kristi forsoning.6

Jesus Kristus kan helbrede mere end bare vores fysiske legeme. Han kan også helbrede vores ånd. I skrifterne lærer vi, hvordan Kristus hjalp dem, hvis ånd var svag, og gjorde dem hele.7 Når vi tænker over disse oplevelser, øges vores håb og tro på Frelserens kraft til at velsigne vores liv. Jesus Kristus kan forandre vores hjerte, helbrede os fra virkningerne af uretfærdighed eller mishandling, som vi måtte opleve, og styrke vores kapacitet til at klare tab og hjertesorg, hvilket bringer os fred til at hjælpe os til at udholde vores livs prøvelser.

Kristus kan også helbrede os, når vi synder. Vi synder, når vi bevidst bryder en af Guds love.8 Når vi synder, bliver vores sjæl uren. Intet urent kan bo i Guds nærhed.9 »At blive renset fra synd er at blive helbredt åndeligt.«10

Gud Faderen ved, at vi vil synde, men han har forberedt en måde, hvorpå vi kan blive forløst. Ældste Lynn G. Robbins har sagt: »Omvendelse er ikke [Guds] nødplan i tilfælde af, at vi skulle fejle. Omvendelse er hans plan, idet han ved, vi vil fejle.«11 Når vi synder, har vi muligheden for at vælge det gode frem for det onde. Vi vælger det gode, når vi omvender os, når vi har syndet. Gennem Jesus Kristus og hans sonoffer kan vi blive forløst fra vores synder og bragt tilbage til Gud Faderens nærhed, hvis vi omvender os. Åndelig helbredelse er ikke ensidig – det kræver Frelserens forløsende kraft og oprigtig omvendelse fra synderens side. De, der vælger ikke at omvende sig, afviser den helbredelse, som Kristus tilbyder. For dem er det som om, at forløsningen ikke havde fundet sted.12

Når jeg har rådgivet andre, der har søgt omvendelse, er jeg blevet forundret over, at folk, der levede i synd, havde svært ved at træffe korrekte beslutninger. Helligånden forlod dem, og de kæmpede ofte med at træffe valg, der ville bringe dem tættere på Gud. De kæmpede i måneder eller endog år, flove over eller bange for konsekvenserne af deres synder. Ofte følte de, at de aldrig kunne forandre sig eller blive tilgivet. Jeg hørte dem ofte fortælle om deres frygt for, at hvis deres kære vidste, hvad de havde gjort, ville de holde op med at elske dem eller forlade dem. Når de fulgte den tankegang, besluttede de sig for bare at tie stille og udsætte deres omvendelse. De følte urigtigt, at det ville være bedre ikke at omvende sig nu, så de ikke sårede deres kære yderligere. I deres sind var det bedre at lide efter dette liv frem for at gennemgå omvendelsesprocessen nu. Brødre og søstre, det er aldrig en god idé at udsætte jeres omvendelse. Modstanderen bruger ofte frygt til at forhindre os i at handle umiddelbart på vores tro på Jesus Kristus.

Når vores kære bliver konfronteret med sandheden om syndefuld adfærd, ønsker de ofte, selvom de kan føle sig dybt såret, at hjælpe den oprigtigt angrende synder med at forandre sig og forlige sig med Gud. Åndelig helbredelse fremskyndes bestemt, når synderen går til bekendelse og er omgivet af nogle, der elsker dem og hjælper dem med at forsage deres synder. Husk på, at Jesus Kristus er mægtig, fordi han også helbreder de uskyldige ofre for synd, der vender sig til ham.13

Præsident Boyd K. Packer har sagt: »Vores ånd bliver skadet, når vi begår fejl og synder. Men i modsætning til vores fysiske legeme har vi på grund af Jesu Kristi forsoning ikke nogen ar, når omvendelsesprocessen er færdig. Løftet lyder således: ›Se, den, der har omvendt sig fra sine synder, ham er de tilgivet, og jeg, Herren, husker ikke mere på dem‹ (L&P 58:42).«14

Når vi omvender os »med hjertets faste forsæt«,15 »skal den store forløsningsplan straks blive sat i værk« i vores liv.16 Frelseren vil helbrede os.

Missionærkammeraten og det sundhedsfaglige personale, der hjalp vores søn, der fik en hjerneblødning på sin mission, handlede hurtigt. Vores søn valgte at modtage medicinen, der kunne afvende virkningerne af hjerneblødningen. De lammende følgevirkninger af hans hjerneblødning, der kunne have fulgt ham resten af hans jordiske liv, blev afvendt. Tilsvarende gælder det, at jo hurtigere vi omvender os og anvender Jesu Kristi forsoning, jo hurtigere vil vi blive fri for virkningerne af synd.

Præsident Russell M. Nelson kom med denne opfordring: »Hvis I er trådt væk fra stien … indbyde[r jeg] jer … [til] at komme tilbage. Hvad end jeres bekymringer er, hvad end jeres udfordringer er, så er der et sted for jer her i Herrens kirke. I og endnu ufødte generationer vil blive velsignet af jeres handling om nu at vende tilbage til pagtens sti.«17

Vores åndelige helbredelse kræver, at vi underkaster os de betingelser, som Frelseren har opridset. Vi må ikke udskyde det! Vi må handle i dag! Gør det nu, så den åndelige lammelse ikke forhindrer vores evige udvikling. Hvis I, mens jeg har talt til jer, har følt et behov for at bede nogle, som I har gjort uret, om tilgivelse, så opfordrer jeg jer til at handle. Fortæl dem, hvad I har gjort. Bed dem om tilgivelse. Hvis I har begået en synd, der påvirker jeres tempelværdighed, så opfordrer jeg jer til at tale med jeres biskop – i dag. Udsæt det ikke.

Mine brødre og søstre, Gud er vores kærlige Fader i himlen. Han har givet al magt og kundskab til sin elskede Søn, Jesus Kristus. Takket være ham vil hele menneskeheden en dag blive helbredt for alle fysiske skavanker for evigt. Hvis vi vælger at omvende os og vende vores hjerte fuldt ud til Frelseren, vil han takket være Jesu Kristi forsoning helbrede os åndeligt. Den helbredelse kan begynde straks. Det er vores valg. Vil vi være raske?

Jeg bærer vidnesbyrd om, at Jesus Kristus betalte prisen, så vi kan blive raske. Men vi må vælge at tage den helbredende medicin, som han tilbyder. Tag den i dag. Udsæt det ikke. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Medicinen kaldes tPA (vævsplasminogen aktivator).

  2. Mosi 2:41.

  3. Se Matt 4:24. Kristus gik omkring og helbredte alle syge folk, selv dem med »forskellige sygdomme«, dem, der »var plaget af lidelser«, dem, der var »besatte« og »månesyge«.

  4. Se Joh 5:5-9; fremhævelse tilføjet.

  5. Se Luk 8:43-47; fremhævelse tilføjet.

  6. Se Alma 40:23; Hel 14:17.

  7. Se Luk 5:20, 23-25; se også Joseph Smiths oversættelse, Luk 5:23 (i Luke 5:23, fodnote a i den engelske sdh-udgave af Bibelen): »Kræver det mere kraft at tilgive synder, end at få den syge til at rejse sig og gå?«

  8. Se 1 Joh 3:4.

  9. Se 3 Ne 27:19.

  10. »Jesu Kristi evangelium«, Forkynd mit evangelium: Vejledning til missionering, 2007, s. 60-70, lds.org/manual/missionary.

  11. Lynn G. Robbins, »Op til syvoghalvfjerds gange«, Liahona, maj 2018, s. 22.

  12. Se Mosi 16:5.

  13. Jeg har ved mange lejligheder set den fremskyndede helbredelse af personer, når familien har samlet sig om en, der har brudt løfter om troskab og tillid, og hjulpet dem til mere fuldt ud at vende tilbage til Frelseren til hans helbredende kraft i deres liv. Hvis den virkelig angrende sjæl oprigtigt søger at forandre sig, vil familie, der hjælper dem med studium i evangeliet, oprigtig bøn og kristuslignende tjeneste, ikke kun hjælpe synderen til at forandre sig, men de vil også åbne døren til øget helbredelse fra Frelseren i deres eget liv. Når det er passende kan uskyldige ofre, der forbliver tempelværdige, hjælpe den vildfarne synder ved at søge himmelsk vejledning til, hvad de skal studere sammen, hvordan de kan tjene, og hvordan de kan involvere familien i at støtte og styrke den angrende sjæl til at forandre sig og nyde godt af Jesu Kristi forløsende kraft.

  14. Boyd K. Packer, »Den store plan for lykke«, Liahona, maj 2015, s. 28.

  15. 3 Ne 18:32.

  16. Alma 34:31; fremhævelse tilføjet.

  17. Russell M. Nelson, »Når vi går fremad sammen«, Liahona, apr. 2018, s. 7.