Generalkonference
Dybt i vores hjerte
Aprilkonferencen 2020


Dybt i vores hjerte

Herren prøver at hjælpe os – os alle sammen – til at få evangeliet dybere ind i vores hjerte.

Søstre og brødre, hvilken vidunderlig tid vi lever i. Idet vi fejrer genoprettelsens begyndelse, er det også passende at fejre den vedvarende genoprettelse, som vi er vidne til. Jeg glæder mig med jer over at leve i disse dage. 1 Herren fortsætter gennem sine profeter med at arrangere alt, der behøves, for at forberede os til at tage imod ham. 2

En af de ting, der behøves, er det nye initiativ Børn og unge. Mange af jer er bekendt med dette programs fokus på målsætning, nye anerkendelser for at høre til og FSY-stævner. Men vi må ikke lade disse gøre os blinde for de principper, programmet er bygget op om og deres formål med at hjælpe vores børn og unge med at få Jesu Kristi evangelium dybt ind i deres hjerte. 3

Jeg tror på, at når vi ser disse principper tydeligere, vil vi anerkende dette som mere end et program for medlemmer i alderen 8-18. Vi vil se, hvordan Herren prøver at hjælpe os – os alle sammen – til at få hans evangelium dybere ind i vores hjerte. Jeg beder til, at Helligånden vil hjælpe os med at lære sammen.

Forhold – »Vær sammen med dem« 4

Det første princip er forhold. Fordi de er en naturlig del af Jesu Kristi Kirke, glemmer vi nogle gange vigtigheden af vores forhold på vores vedvarende rejse til Kristus. Det forventes ikke, at vi skal finde eller gå på pagtens sti alene. Vi har brug for kærlighed og støtte fra vores forældre, andre familiemedlemmer, venner og ledere, som også går på stien.

Denne slags forhold tager tid. Tid til at være sammen. Tid til at le, lege, lære og tjene sammen. Tid til at værdsætte hinandens interesser og udfordringer. Tid til at være åbne og ærlige med hinanden, idet vi sammen stræber efter at være bedre. Disse forhold er et af de primære formål med at samles som familier, kvorum, klasser og menigheder. De er grundlaget for effektiv omsorg. 5

Ældste Dale G. Renlund gav os nøglen til at udvikle disse forhold, da han sagde: »For effektivt at tjene andre må [vi] se dem … gennem vor himmelske Faders øjne. Først da kan vi begynde at forstå en sjæls sande værdi. Først da kan vi fornemme den kærlighed, vor himmelske Fader har til alle sine børn.« 6

At se andre, som Gud gør, er en gave. Jeg opfordrer os alle til at søge denne gave. Når vores øjne bliver åbnet, 7 vil vi også kunne hjælpe andre med at se sig selv, som Gud gør. 8 Præsident Henry B. Eyring fremhævede kraften derved, da han sagde: »Det, der vil betyde mest, er, hvad [andre] lærer fra [jer] om, hvem de virkelig er, og hvad de virkelig kan blive. Jeg gætter på, at de ikke lærer det så meget af forelæsninger. De vil få det fra følelser af, hvem I er, hvem I tror, de er, og hvad I tror, de kan blive.« 9 At hjælpe andre til at forstå deres sande identitet og formål er en af de største gaver, vi kan give. 10 At se andre og os selv, som Gud gør, knytter vores hjerter »sammen i enighed og i kærlighed«. 11

Fordi verdens sekulære kræfter i større og større grad trækker i os, har vi brug for den styrke, der kommer af kærlige forhold. Så når vi planlægger aktiviteter, møder og andre forsamlinger, så lad os huske på et overordnet formål ved disse møder er at opbygge kærlige forhold, der forener os og bidrager til at få Jesu Kristi evangelium dybere ned i vores hjerte. 12

Åbenbaring, handlefrihed og omvendelse – »Forbind dem til himlen« 13

Selvfølgelig er det ikke nok at være forbundet til hinanden. Der er mange grupper og organisationer, der opnår enighed omkring en lang række sager. Men den enighed, vi søger, er at blive ét med Kristus, at forbinde os selv til ham. 14 For at forbinde vores hjerte med himlen har vi behov for individuelle åndelige oplevelser, som ældste Andersen så velformuleret talte til os om. 15 Disse oplevelser kommer, når Helligånden bærer Guds ord og kærlighed til vores sind og hjerte. 16

Denne åbenbaring kommer gennem skrifterne, især Mormons Bog, gennem inspirerende ord fra levende profeter og andre trofaste disciple og gennem den stille, sagte røst. 17 Disse ord er mere end blæk på en side, lydbølger i vores ører, tanker i vores sind eller følelser i vores hjerte. Guds ord er åndelig styrke. 18 Det er sandhed og lys. 19 Det er sådan, vi hører ham! Ordet indleder og øger vores tro på Kristus og giver næring til vores ønske om at blive mere som Frelseren – ved at omvende os og gå på pagtens sti. 20

I april sidste år hjalp præsident Russell M. Nelson os med at forstå omvendelsens vigtige rolle på denne åbenbaringsrejse. 21 Han sagde: »Når vi vælger at omvende os, vælger vi at forandre os! Vi tillader Frelseren at forandre os til den bedste udgave af os selv … Vi vælger at … blive mere som Jesus Kristus!« 22 Forandringsprocessen, næret af Guds ord, er måden, hvorpå vi forbindes til himlen.

Bag præsident Nelsons opfordring til at omvende os ligger princippet handlefrihed. Vi må selv vælge omvendelse. Evangeliet kan ikke tvinges ind i vores hjerte. Som ældste Renlund sagde det: »Vor himmelske Faders mål med opdragelse er ikke at få sine børn til at gøre det rette; det er at få sine børn til at vælge det rette.« 23

I de programmer, som erstattes af Børn og unge var der over 500 forskellige krav for at færdiggøre dem for at kunne modtage forskellige anerkendelser. 24 I dag er der i virkeligheden kun ét. Det er en opfordring til at vælge at blive mere som Frelseren. Det gør vi ved at modtage Guds ord gennem Helligånden og ved at tillade Kristus at forandre os til at blive den bedste udgave af os selv.

Dette er meget mere end en øvelse i målsætning eller selvudvikling. Mål er blot et redskab, der hjælper os til at få forbinde til himlen gennem åbenbaring, handlefrihed og omvendelse – for at komme til Kristus og modtage hans evangelium dybere i vores hjerte.

Deltagelse og offer – »Lad dem lede« 25

Endelig må vi for at få Jesu Kristi evangelium dybt ind i vores hjerte involvere os i det – at give vores tid og talenter til det, at ofre for det. 26 Vi ønsker alle at leve et betydningsfuldt liv, og dette er især sandt for den opvoksende generation. De ønsker en sag.

Jesu Kristi evangelium er den største sag i verden. Præsident Ezra Taft Benson har sagt: »Gud har befalet os at bringe dette evangelium til hele verden. Det er denne sag, der skal forene os i dag. Kun evangeliet kan redde verden fra at ødelægge sig selv. Kun evangeliet kan forene mennesker af alle racer og nationaliteter i fred. Kun evangeliet kan bringe hele menneskeheden glæde, lykke og frelse.« 27

Ældste David A. Bednar lovede: »Idet vi styrker unge ved at invitere og give dem mulighed for at handle, vil Kirken bevæge sig fremad på mirakuløs vis.« 28 Alt for ofte har vi ikke inviteret eller givet mulighed for, at de unge kan ofre for Kristi store sag. Ældste Neal A. Maxwell sagde: »Hvis [vores] unge ikke involveres nok [af Guds værk], er det mere sandsynligt, at de bliver overvældet af verden.« 29

Programmet Børn og unge fokuserer på at styrke de unge. De vælger deres egne mål. Kvorums- og klassepræsidentskaber er i deres rette rolle. Menighedens ungdomsråd fokuserer, ligesom menighedsrådet, på arbejdet med frelse og ophøjelse. 30 Og kvorummer og klasser starter deres møder med at rådføre sig med hinanden om, hvordan de skal udføre det arbejde, Herren har givet dem. 31

Præsident Nelson sagde til Kirkens ungdom: »Hvis I vælger det, hvis I vil … kan [I] blive en stor del af noget stort, noget storslået, noget majestætisk! … I er blandt de bedste, Herren nogensinde har sendt til denne verden. I har evnen til at være klogere og mere vise og påvirke verden mere end nogen tidligere generation!« 32 Ved en anden lejlighed sagde præsident Nelson til de unge: »Jeg nærer stor tillid til jer. Jeg elsker jer, og det gør Herren også. Vi er hans folk – sammen involveret i hans hellige værk.« 33 Unge mennesker, kan I mærke den tillid, præsident Nelson har til jer, og hvor vigtige I er for dette værk?

Forældre og voksne ledere, jeg opfordrer jer til at se de unge, som præsident Nelson gør. Når de unge føler jeres kærlighed og tillid, idet I opmuntrer og lærer dem, hvordan man skal lede – og så ikke står i vejen – så vil de forbløffe jer med deres indsigt, evner og engagement i evangeliet. 34 De vil føle glæden ved at vælge at engagere sig i og ofre for Kristi sag. Hans evangelium vil komme dybere ind i deres hjerte og værket vil gå fremad på mirakuløs vis.

Løfte og vidnesbyrd

Jeg lover, at når vi fokuserer på disse principper – forhold, åbenbaring, handlefrihed, omvendelse og ofre – vil Jesu Kristi evangelium synke dybere ind i vores hjerte. Vi vil se genoprettelsen bevæge sig fremad til dets endelige formål, Israels forløsning og grundlæggelsen af Zion, 35 hvor Kristus vil regere som kongernes Konge.

Jeg vidner om, at Gud fortsætter med at gøre alt, der er nødvendigt for at forberede sit folk til den dag. Må vi se hans hånd i dette herlige værk, idet vi alle stræber efter at »[komme] til Kristus og [blive] fuldkommengjort i ham«. 36 I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se L&P 45:12. Præsident Nelson sagde: »Bare tænk på begejstringen og vigtigheden af det hele: Alle profeter begyndende med Adam har set vore dage. Og hver eneste profet har talt om vor tid, hvor Israel vil blive indsamlet, og verden vil være forberedt til Frelserens andet komme. Tænk over det! Ud af alle dem, der nogensinde har levet på denne planet, er vi dem, der får lov til at deltage i denne sidste, store indsamlingsbegivenhed. Hvor er det spændende!« (»Zions ungdom«, verdensomspændende foredrag for unge, 3. juni 2018, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org).

    Ældste Jeffrey R. Holland har sagt:

    »Hvilken herlig tid at være i live!

    Jesu Kristi evangelium er det sikreste, mest urokkelige, mest pålidelige og den mest berigende sandhed på jorden og i himlen for tid og al evighed. Intet – intet andet, ingen anden, ingen påvirkning – vil afholde denne kirke fra at udføre dens mission og opfylde dens skæbne, som er blevet proklameret, før verden blev skabt … Der er intet behov for at være bange eller tøvende over for fremtiden.

    Ulig enhver anden æra før os vil denne uddeling ikke opleve et institutionelt frafald. Vi vil ikke se et tab af præstedømmets nøgler, og vi kommer ikke til at lide under et ophør af åbenbaring ved den almægtige Guds røst … Sikke et fantastisk tidspunkt at være i live på!

    Hvis I ikke har bemærket det, så er jeg optimistisk omkring de sidste dage … Tro. Hæv jer. Vær trofaste. Og få mest muligt ud af den mest bemærkelsesværdige tid, hvori vi lever!« (Facebook post, 27. maj 2015; se også »Be Not Afraid, Only Believe«, tale til religionsundervisere i Kirkens Uddannelsessystem, 6. feb. 2015, broadcasts.lds.org).

  2. Se Joh 1:12.

  3. Kort tid efter vi blev kaldet til Unge Mænds hovedpræsidentskab, talte præsident Henry B. Eyring med os om de særlige udfordringer og muligheder, som de unge i Kirken møder i dag. Han rådgav os til at fokusere på de ting, der ville bevirke, at Jesu Kristi evangelium sank dybere ind i deres hjerte. Det råd har været et fyrtårn for os som Unge Mænds præsidentskab.

  4. Se »Be with Them«, ChurchofJesusChrist.org/callings/aaronic-priesthood-quorums/my-calling/leader-instruction/be-with-them.

  5. Se Mosi 18:25; Moro 6:5.

  6. Dale G. Renlund, »Gennem Guds øjne«, Liahona, nov. 2015, s. 94; se også Moses 1:4-6.

    Præsident Thomas S. Monson har sagt: »Vi har igen ansvaret for at se personer, ikke som de er, men snarere som det, de kan blive. Jeg bønfalder jer om at tænke på dem på den måde« (»Se andre som det, de kan blive«, Liahona, nov. 2012, s. 70).

    Ældste Neal A. Maxwell sagde: »Alt for ofte får en persons ydre, der ikke overholder Kirkens standarder, eller hans tilsyneladende konfronterende spørgsmål, eller hans udtrykte tvivl, ham hurtigt sat i bås. Resultatet kan være afstand eller, nogle gange, opløsning af tilknytning. Sand kærlighed kan ikke lide at sætte i bås!« (»Unto the Rising Generation«, Ensign, apr. 1985, s. 9).

  7. Se 2 Kong 6:17.

  8. Stephen L. Richards sagde som medlem af Det Første Præsidentskab: »Den højeste form for skelnen er den, som ser og afdækker andres gode egenskaber for dem, det gode, som ligger i dem« (i Conference Report, apr. 1950, s. 162; i David A. Bednar, »Hurtig til at opfatte«, Liahona, dec. 2006, s. 19). Se også 2 Kong 6:17.

  9. Henry B. Eyring, »Teaching Is a Moral Act«, tale på Brigham Young University, 27. aug. 1991, s. 3, speeches.byu.edu; fremhævelse tilføjet; se også Henry B. Eyring, »Help Them Aim High«, Liahona, nov. 2012, s. 60-67.

  10. Se Moses 1:3-6.

  11. Mosi 18:21; se også Moses 7:18.

  12. »Unge mænd, der har stærke, positive forhold til aktive [sidste dages hellige] familiemedlemmer, jævnaldrende og ledere, som hjælper dem til at udvikle et forhold til deres himmelske Fader, har større sandsynlighed for at forblive aktive. Specifikke elementer i programmet – såsom søndagsundervisningen, [Unge Mænds] aktivitetsprogram, forventninger om personlige præstationer … har måske kun beskeden effekt uafhængigt af disse forhold … Spørgsmålet er ikke hvor nøjagtigt visse elementer i programmet bliver anvendt, men hvordan de bidrager til positive forhold, der styrker [sidste dages hellige] unge mænds religiøse identitet« (i »Be with Them«, ChurchofJesusChrist.org/callings/aaronic-priesthood-quorums/my-calling/leader-instruction/be-with-them).

  13. Se »Connect Them with Heaven«, ChurchofJesusChrist.org/callings/aaronic-priesthood-quorums/my-calling/leader-instruction/connect-them-with-heaven.

  14. Se Joh 15:1-5; 17:11; Fil 4:13; 1 Joh 2:6; Jakob 1:7; Omni 1:26; Moro 10:32.

  15. Skrifterne er fulde med eksempler på dette; her er bare to: 1 Ne 2:16; En 1:1-4.

  16. Se Luk 24:32; 2 Ne 33:1-2; Jakob 3:2; Moro 8:26; L&P 8:2-3.

  17. Se 2 Tim 3:15-16; L&P 68:3-4; 88:66; 113:10.

  18. Se 1 Thess 1:5; Alma 26:13; 31:5; Hel 3:29; 5:17; L&P 21:4-6; 42:61; 43:8-10; 50:17-22; 68:4.

  19. Se Joh 6:63; 17:17; Alma 5:7; L&P 84:43-45; 88:66; 93:36.

  20. Se Joh 15:3; 1 Pet 1:23; Mosi 1:5; Alma 5:7, 11-13; 32:28, 41-42; 36:26; 62:45; Hel 14:13.

  21. Se 2 Ne 31:19-21; 32:3, 5.

  22. Russell M. Nelson, »Vi kan gøre det bedre og være bedre«, Liahona, maj 2019, s. 67.

  23. Dale G. Renlund, »Vælg i dag«, Liahona, nov. 2018, s. 104.

  24. Dette tal medregner også krav fra spejderprogrammet, som indtil for nyligt var en del af Kirkens aktivitetsprogrammer for drenge og unge mænd, primært i USA og Canada. I områder, der ikke havde spejderprogrammet, var antallet af krav over 200. Desuden var aktivitetsprogrammerne for drenge, piger, unge mænd og unge kvinder sammensat anderledes, således at det gjorde hele oplevelsen mere indviklet for familier.

  25. Se »Let Them Lead«, ChurchofJesusChrist.org/callings/aaronic-priesthood-quorums/my-calling/leader-instruction/let-them-lead.

  26. Se Omni 1:26; 3 Ne 9:20; 12:19; L&P 64:34. »En religion, som ikke fordrer, at man er villig til at ofre alt, vil aldrig have den nødvendige kraft til at fremme den tro, som er nødvendig for liv og frelse« (Lectures on Faith, 1985, s. 69).

  27. Ezra Taft Benson, The Teachings of Ezra Taft Benson, 1988, s. 167; i Preach My Gospel: A Guide to Missionary Service, 2019, s. 13; se også Russell M. Nelson, »Zions ungdom«, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  28. Møde med ældste David A. Bednar; se også »2020 Temple and Family History Leadership Instruction«, 27. feb. 2020, ChurchofJesusChrist.org/family-history.

  29. Neal A. Maxwell, »Unto the Rising Generation«, s. 11. Ældste Maxwell fortsatte: »I praksis, hvor mange kvorumspræsidentskaber for diakoner og lærere har mere til opgave end at bede nogle om at bede børn eller at omdele nadveren? Brødre, disse er særlige ånder, og de kan udføre meget af betydning, hvis de får en chancen!«

  30. Se Kirkens håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 2.2, ChurchofJesusChrist.org.

  31. Adskillige ressourcer er til rådighed i Evangelisk bibliotek, til at hjælpe de unge lede, heriblandt »Quorum and Class Presidency Resources«, »Brug af Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser «, og i ressourcerne til Unge Kvinders klasser og Det Aronske præstedømmekvorummer i »Kaldelser i menigheden«.

  32. Se Præsident Russell M. Nelson, »Zions ungdom«, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org. Under dette foredrag sagde præsident Nelson: »Vor himmelske Fader har gemt mange af sine mest ædle ånder – måske kan jeg sige, hans bedste hold – til denne sidste fase. Disse ædle ånder – disse bedste spillere, disse helte – er jer!«

  33. Russell M. Nelson, indledende bemærkninger til »Børn og unge: En ansigt til ansigt-begivenhed med ældste Gerrit W. Gong«, 17. nov. 2019, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  34. Præsident Nelson sagde: »Vi må lade de unge lede, især dem, der er blevet kaldet og indsat til at tjene i klasse- og kvorumspræsidentskaber. Præstedømmemyndighed er blevet delegeret til dem. De vil lære, hvordan man modtager inspiration til at lede deres klasse eller kvorum« (i »Børn og unge – Introduktionsvideopræsentation«, 29. sep. 2019, ChurchofJesusChrist.org).

    Ældste Quentin L. Cook sagde: »Vores unge bliver bedt om at tage mere personligt ansvar i en yngre alder – uden at forældre og ledere overtager det, de unge selv kan gøre« (»Tilpasninger for at styrke de unge«, Liahona, nov. 2019, s. 40).

  35. Præsident George Q. Cannon har sagt: »Gud har tilbageholdt ånder til denne uddeling, som har mod og beslutsomhed til at trodse verden og alle den ondes magter, synlige som usynlige, for at forkynde evangeliet og holde fast i sandheden og oprette og opbygge vor Guds Zion, uanset konsekvenserne. Han har sendt disse ånder i denne slægt for at lægge Zions grundvold, der aldrig mere skal kuldkastes, og for at opfostre en slægt, der vil være retskaffen, og som vil ære Gud og ære ham i højeste grad og være lydige mod ham i alle forhold« (»Remarks«, Deseret News, 31. maj 1866, .s 203); se også Kirkenes præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 184.

  36. Moro 10:32.