Generalkonference
Kom og hør til
Aprilkonferencen 2020


Kom og hør til

Vi indbyder alle Guds børn rundt om i verden til at slutte sig til os i dette storladne forehavende.

Mine kære brødre og søstre, mine kære venner, hver uge samles medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige rundt om i verden for at tilbede vores elskede himmelske Fader, universets Gud og Konge og hans elskede Søn, Jesus Kristus. Vi gransker Jesu Kristi liv og lære – den eneste syndfrie sjæl, der nogensinde har levet på denne jord, Guds lydefrie Lam. Så ofte vi kan, tager vi nadveren til ihukommelse af hans offer og anerkender ham som det centrale i vores liv.

Vi elsker, og vi ærer ham. På grund af sin dybe og evige kærlighed led og døde Jesus Kristus for os. Han slog dødens porte op, nedbrød de barrierer, der adskilte venner og kære,1 og gav de forhåbningsløse håb, den syge helbredelse og den fangne udfrielse.2

Til ham vier vi vores hjerte, liv og daglige hengivenhed. Det er af denne årsag, at »vi taler om Kristus, vi fryder os i Kristus, vi prædiker om Kristus … for at vore børn kan vide, til hvilken kilde de kan se hen for at få forladelse for deres synder.«3

Øver os i at være disciple

Det kræver dog meget mere end at tale og prædike om Kristus at være hans discipel. Det var Frelseren selv, der genoprettede sin kirke for at hjælpe os med at blive mere som ham. Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er opbygget, så den giver mulighed for at øve sig i helt basalt at følge Kristus. Gennem vores deltagelse i Kirken, lærer vi at genkende og handle på Helligåndens tilskyndelser. Vi udvikler en tilbøjelighed med at række ud til andre i medfølelse og venlighed.

Det kræver en livslang indsats og øvelse.

Topatleter bruger utallige timer på at øve sig på det grundlæggende i deres sport. Sygeplejersker, netværkere, atomingeniører og selv jeg som konkurrenceivrig hobbykok i Harriets køkken kan kun blive kompetente og erfarne, når vi ivrigt udøver vores håndværk.

Som luftkaptajn uddannede jeg ofte piloter ved brug af en flysimulator – en avanceret maskine, der gengiver oplevelsen af at sidde i et fly. Simulatoren hjalp ikke alene piloterne med at lære det grundlæggende ved at flyve; den gjorde dem også i stand til at opleve og reagere på uventede begivenheder, som de kunne komme ud for, når de fløj et rigtigt fly.

Det samme gælder Jesu Kristi disciple.

Aktiv deltagelse i Jesu Kristi Kirke og dens store udbud af muligheder vil hjælpe os til blive bedre forberedt på livets omskiftelighed, uanset hvad eller hvor alvorlige de måtte være. Som medlemmer af Kirken opfordres vi til at fordybe os i Guds ord, som vi har fået igennem hans profeter, fordums og i vor tid. Gennem oprigtig og ydmyg bøn til vor himmelske Fader kan vi lære at genkende Helligåndens røst. Vi accepterer kald til at tjene, undervise, planlægge, drage omsorg og administrere. Disse muligheder lader os udvikle vores ånd, sind og karakter.

De forbereder os på at indgå og holde hellige pagter, der vil velsigne os i dette liv, og i det liv, der kommer.

Kom, slut jer til os!

Vi indbyder alle Guds børn rundt om i verden til at slutte sig til os i dette storladne forehavende. Kom og se! Selv i denne udfordrende tid med COVID-19 kan I møde os online. Mød vores missionærer online. Find på egen hånd ud af, hvad denne kirke handler om. Når denne svære tid er overstået, så kan I mødes med os i vores hjem og vores kirkebygninger!

Vi inviterer jer til at komme og hjælpe! Kom og tjen med os, drag omsorg for Guds børn, følg i Frelserens fodspor og gør denne verden til et bedre sted.

Kom og hør til! I vil gøre os stærkere. Og I vil desuden blive bedre, venligere og lykkeligere. Jeres tro vil blive dybere og mere modstandsdygtig – bedre i stand til at modstå livets turbulens og uventede prøvelser.

Og hvor begynder vi? Der er mange forskellige måder.

Vi opfordrer jer til at læse Mormons Bog. Hvis I ikke har et eksemplar, kan I læse den på ChurchofJesusChrist.org4 eller ved at downloade appen Mormons Bog. Mormons Bog er endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus og en partner til Det Gamle og Det Nye Testamente. Vi elsker alle disse hellige skrifter og at lære af dem.

Vi opfordrer jer til at bruge lidt tid på komtilkristus.org for at finde ud af, hvad medlemmer af Kirken forkynder og tror.

Inviter missionærerne til at møde jer online eller hjemme hos jer, hvor det er muligt – de har et budskab om håb og heling. Disse missionærer er vores dyrebare sønner og døtre, der tjener mange steder rundt om i verden, og det bruger de deres egen tid og egne penge på.

I Jesu Kristi Kirke finder I en familie af mennesker, der ikke er så forskellige fra jer. I vil finde mennesker, der har brug for jeres hjælp, og som ønsker at hjælpe jer, alt imens I stræber efter at blive den bedste udgave af jer selv – den person, Gud skabte jer til at blive.

Frelserens favn står åben for alle

I tænker måske: »Jeg har begået fejl i mit liv. Jeg er ikke sikker på, at jeg nogensinde kan føle, at jeg hører til i Jesu Kristi Kirke. Gud kan ikke være interesseret i en som mig.«

Selvom Jesus Kristus er »kongernes Konge«,5 Messias, »den levende Guds Søn«,6 kerer han sig dybt om hver og en af Guds børn. Han interesserer sig for os uanset vores position – hvor fattig eller rig, eller hvor ufuldkommen eller anerkendt man er. Mens Frelseren gik omkring på jorden, drog han omsorg for alle: Den lykkelige og heldigt stillede, den knuste og fortabte og dem uden håb. Ofte var de mennesker, han tjente og drog omsorg for ikke prominente, smukke eller rige mennesker. Ofte havde de mennesker, han opløftede, ikke andet at tilbyde til gengæld end taknemmelighed, et ydmygt hjerte og et ønske om at tro.

Når nu Jesus brugte sit jordiske liv på at drage omsorg for »disse … mindste«,7 vil han så ikke elske dem i dag? Er der ikke et sted i hans kirke til alle Guds børn? Selv for dem, der føler sig uværdige, glemte eller alene?

Der er ingen tærskel af fuldkommenhed, man er nødt til at nå over for at gøre sig fortjent til Guds nåde. Jeres bønner behøver ikke at være højlydte eller velformulerede eller grammatisk korrekte for at nå himlen.

Gud gør i sandhed ikke forskel på nogen8 – det verden vægter, betyder ingenting for ham. Han kender jeres hjerte, og han elsker jer, uanset hvad jeres titel eller formue er, eller hvor mange følgere I har på Instagram.

Når vi bøjer vores hjerte mod vor himmelske Fader og kommer ham nær, vil vi føle, at han kommer os nærmere.9

Vi er hans elskede børn.

Selv de, der fornægter ham.

Selv de, der som et enerådigt, uregerligt barn bliver vrede på Gud og hans kirke, som pakker sine tasker og stormer ud ad døren med en erklæring om, at de er smuttet og aldrig vender tilbage.

Når et barn løber hjemmefra, lægger han eller hun måske ikke mærke til, at de bekymrede forældre kigger ud ad vinduet. Med et bange hjerte ser de deres søn eller datter gå – og håber, at deres dyrebare barn vil lære noget af denne hjerteskærende oplevelse og måske se livet med nye øjne – og vende hjem senere.

Sådan er det med vor kærlige himmelske Fader. Han venter på, at vi vender tilbage.

Jeres Frelser venter med tårer og medfølelse i sine øjne på, at I vender hjem. Selv når I føler jer langt væk fra Gud, ser han jer; han har medynk med jer og løber jer i møde for at omfavne jer.10

Kom og hør til.

Gud lader os lære af vores fejl

Vi er pilgrimme på livets vej i en stor søgen efter mening og ultimativ sandhed. Ofte ser vi kun den vej, der ligger umiddelbart forude – vi kan ikke se, hvor vejsvingene fører os hen. Vor kærlige himmelske Fader har ikke givet os alle svar. Han forventer, at vi selv finder ud af mange ting. Han forventer, at vi tror – selv når det er svært at gøre det.

Han forventer, at vi retter ryggen og udvikler lidt beslutsomhed – lidt rygrad – og tager endnu et skridt fremad.

Det er sådan, vi lærer og udvikler os.

Ønsker I helt ærligt at få alle detaljer skåret ud i pap? Ønsker I helt ærligt at få ethvert spørgsmål besvaret? Ethvert mål planlagt detaljeret?

Jeg tror, at de fleste af os hurtigt ville blive trætte af den slags himmelsk detailstyring. Vi lærer livets vigtige lektier ved erfaring. Ved at lære af vores fejl. Gennem omvendelse og ved på egen hånd at finde ud af, at ugudelighed aldrig har været lykke.11

Jesus Kristus, Guds Søn, har sørget for, at vores fejltrin ikke behøver at fordømme os og for evigt hæmme vores fremgang. Takket være ham, kan vi omvende os og vores fejltrin kan blive trædesten til større herlighed.

I behøver ikke at gå alene ad denne vej. Vor himmelske Fader har ikke overladt os til at flakke rundt i mørke.

Det er derfor, at han i foråret 1820 viste sig med sin søn, Jesus Kristus, for en ung mand, Joseph Smith.

Tænk over det et øjeblik! Hele universets Gud gav sig til syne for mennesket!

Dette var det første af mange møder Joseph havde med Gud og andre himmelske væsener. Mange af de ord, som disse himmelske væsener sagde til ham, er optegnet i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges skrifter. De er lettilgængelige. Enhver kan læse dem og for sig selv finde ud af, hvilket budskab Gud har til os i dag.

Vi opfordrer jer til at studere dem selv.

Joseph Smith var ganske ung, da han modtog disse åbenbaringer. Han modtog de fleste, inden han blev 30 år.12 Han manglede erfaring, og for visse mennesker har han sikkert virket underkvalificeret til at være Herrens profet.

Men alligevel kaldte Herren ham – og fulgte et mønster, som vi finder hele vejen igennem de hellige skrifter.

Gud ventede ikke på at finde en fuldkommen person til at gengive hans evangelium.

Han havde stadig ventet, hvis han havde.

Joseph var på mange måder som jer og mig. Selvom Joseph begik fejl, brugte Gud ham til udføre sine store planer.

Præsident Thomas S. Monson gentog ofte disse vise ord: »Den, Herren kalder, gør han egnet.«13

Apostlen Paulus ræsonnerede således med de hellige i Korinth: »Tænk på, brødre [og søstre], hvordan det var med jer selv, da I blev kaldet: I var ikke mange vise i verdslig forstand, ikke mange mægtige, ikke mange fornemme.«14

Gud bruger den svage og jævne til at udvirke sine hensigter. Denne sandhed står som et vidnesbyrd om, at det er Guds kraft, ikke menneskers, der udfører hans værk på denne jord.15

Hør ham, følg ham

Da Gud gav sig til syne for Joseph Smith, introducerede han sin søn, Jesus Kristus, og sagde: »Hør ham!«16

Joseph brugte resten af sit liv på at høre og følge ham.

Ligesom for Joseph begynder vores liv som disciple med beslutningen om at høre og følge Frelseren Jesus Kristus.

Hvis I ønsker at følge ham, mønstrer I jeres tro og tager hans kors på jer.

I vil opdage, at I hører til i hans kirke – et varmt og velkommende sted, hvor I kan være en del af den store stræben efter at være sande disciple og lykkelige.

Det er mit håb, at vi vil indse, når vi her i 200-året for det første syn tænker over og lærer om genoprettelsen af Jesu Kristi Kirke, at det ikke blot er en historisk begivenhed. Vi spiller en afgørende rolle i denne store igangværende historie.

Hvad er så jeres og min rolle?

Det er at lære om Jesus Kristus. At studere hans ord. At høre ham og at følge ham ved aktivt at deltage i dette store værk. Jeg indbyder jer til at komme og høre til!

I behøver ikke være fuldkomne. I skal bare have et ønske om at udvikle jeres tro og komme Herren nærmere hver dag.

Det er vores rolle at elske og tjene Gud og at elske og tjene Guds børn.

Når I gør det, vil Gud omslutte jer i sin kærlighed, glæde og sikre vejledning igennem dette liv, selv under de mest alvorlige omstændigheder og tilmed derefter.

Om dette vidner jeg og efterlader jer i dyb taknemmelighed og kærlighed min velsignelse til hver enkelt af jer i vor Frelsers og vor Mesters hellige navn – i Jesu Kristi navn. Amen.