Generalkonference
»Lad dette hus blive bygget til mit navn«
Aprilkonferencen 2020


»Lad dette hus blive bygget til mit navn«

(Lære og Pagter 124:40)

De pagter, der modtages, og de ordinancer, der udføres i templet, er afgørende for at helliggøre vores hjerte og i sidste ende for Guds sønners og døtres ophøjelse.

For 200 år siden i den hellige lund så og talte den unge Joseph Smith med Gud, den evige Fader, og hans Søn, Jesus Kristus. Af dem lærte Joseph sandheden om Guddommens sande beskaffenhed og om fortsat åbenbaring, da dette himmelske syn blev indledningen til »tidernes fylde[s]« uddeling i de sidste dage.1

Omtrent tre år senere og som svar på en oprigtig bøn om aftenen den 21. september 1823 blev Josephs kammer fyldt med lys, indtil det »var mere oplyst end midt på dagen«.2 En skikkelse kom til syne ved hans seng, kaldte den unge dreng ved navn og erklærede, at »han var et sendebud, sendt fra Guds nærhed … og at hans navn var Moroni«.3 Han instruerede Joseph om fremkomsten af Mormons Bog.

Og så citerede Moroni fra Malakias i Det Gamle Testamente med en lille variation i ordlyden:

»Se, jeg vil åbenbare præstedømmet for jer ved profeten Elias’ hånd, før Herrens store og frygtelige dag kommer …

Og han skal i børnenes hjerte plante de løfter, der blev givet til fædrene, og børnenes hjerte skal vende sig til deres fædre. Hvis det ikke var således, ville hele jorden blive lagt fuldstændig øde ved hans komme.«4

Moronis instruktion til Joseph Smith om profeten Elias’ mission var vigtig for igangsættelsen af tempeltjeneste og slægtsforskning i de sidste dage, og det var en nøglefaktor for, at »alt … [skal] genoprettes, som Gud fra fordums tid har forkyndt gennem sine hellige profeters mund.«5

Jeg beder om Helligåndens assistance, når vi sammen skal lære om de pagter, ordinancer og velsignelser, der er tilgængelige for os i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges templer.

Profeten Elias’ tilbagevenden

Jeg begynder med at stille et fundamentalt spørgsmål: Hvorfor var det vigtigt, at profeten Elias kom tilbage?

Vi lærer af nutidige åbenbaring, »at Elias besad det melkisedekske præstedømmes magt til at besegle,«6 og »at han var den sidste, der gjorde det, inden Jesu Kristi tid.«7

Profeten Joseph Smith erklærede: »Profeten Elias’ ånd, magt og kaldelse går ud på, at I har myndighed … til at have nøglen til fylden af Det Melkisedekske Præstedømmes og … til at … opnå … alle de ordinancer, der hører Guds rige til, ja selv til det at vende fædrenes hjerte til børnene og børnenes hjerte til fædrene, selv de, der er i himlen.«8

Denne hellige beseglingsmagt er nødvendig for, at »hvad du binder på jorden, skal være bundet i himlene, og hvad du løser på jorden, skal være løst i himlene.«9

Joseph tydeliggjorde desuden: »Hvordan vil Gud komme denne generation til undsætning? Han vil sende profeten Elias … Profeten Elias vil åbenbare pagterne for at besegle fædrenes hjerte til børnene og børnenes til fædrene.«10

Profeten Elias viste sig sammen med Moses på Forklarelsens bjerg og overdrog denne myndighed til Peter, Jakob og Johannes.11 Profeten Elias viste sig også sammen med Moses og Elias den 3. april 1836 i templet i Kirtland og overdrog de samme præstedømmenøgler til Joseph Smith og Oliver Cowdery.12

Gengivelsen af beseglingsmagten ved profeten Elias i 1836 var nødvendig for at forberede verden på Frelserens andet komme og indlede en større og verdensomspændende interesse for slægtsforskning.

Ændring, vending og rensning af hjerter

Ordet hjerte anvendes mere end 1000 gange i standardværkerne. Dette enkle, men væsentlige, ord betegner ofte et menneskes inderste følelser. Derved definerer vores hjerte – summen af vores ønsker, hengivenhed, hensigter, motiver og indstillinger – hvem vi er, og afgør, hvad vi vil blive. Og kernen i Herrens værk er at forandre, vende og rense hjerter igennem evangeliets pagter og præstedømmets ordinancer.

Vi bygger eller indtræder ikke blot i hellige templer for at få mindeværdige oplevelser som individer eller familier. Det er snarere for, at de pagter, der modtages, og de ordinancer, der udføres i templet, er afgørende for at helliggøre vores hjerte og i sidste ende for Guds sønners og døtres ophøjelse.

At plante de løfter, der blev givet til fædrene – Abraham, Isak og Jakob – og at vende børnenes hjerte til deres fædre, udføre slægtsforskning og stedfortrædende tempelordinancer, er et arbejde, der velsigner individer på begge sider af sløret. Efterhånden som vi bliver ivrigt engageret i dette hellige arbejde, adlyder vi buddene om at elske og tjene Gud og vores næste.13 Og sådan uselvisk tjeneste hjælper os til virkelig at høre ham14 og komme til Frelseren.15

De mest hellige pagter og præstedømmeordinancer modtages kun i templet – Herrens hus. Alt, der læres og udføres i templet, understreger Jesu Kristi guddommelighed og hans rolle i vor himmelske Faders store plan for lykke.

Indefra og udad

Præsident Ezra Taft Benson beskrev vigtigheden af det mønster, som Forløseren bruger ved at »tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket.«16 Han sagde: »Herren arbejder fra det indre og ud. Verden arbejder fra det ydre og ind. Verden fjerner folk fra slummen. Kristus tager slummen ud af folk, hvorpå de selv fjerner sig fra slummen. Verden vil forme mennesker ved at ændre deres omgivelser. Kristus ændrer mennesker, som derpå ændrer deres omgivelser. Verden vil forme menneskers adfærd, men Kristus kan ændre den menneskelige natur.«17

Pagter og præstedømmeordinancer er afgørende for den fortsatte proces med åndelig genfødsel og transformation; de er midler, som Herren arbejder med for hver enkelt af os indefra og udad. Pagter, der æres i standhaftighed, altid huskes og skrives af »den levende Guds ånd … i hjerter, på tavler af kød og blod,«18 giver mening med og vished om jordelivets og evighedens velsignelser. Ordinancer, som modtages værdigt og ihukommes, åbner til stadighed for de himmelske kanaler, hvorigennem guddommelighedens kraft tilflyder vores liv.

Vi tager ikke til templet for at gemme os eller flygte fra verdens onder. Vi tager snarere til templet for at overvinde den onde verden. Når vi indbyder »guddommelighedens kraft« i vores liv19 ved at modtage præstedømmeordinancer og indgå og holde hellige pagter, bliver vi velsignet med en styrke udover vores egen20 til at overvinde fristelser og jordelivets udfordringer og kunne gøre godt og blive gode.

Dette hus’ ry skal sprede sig

Det første tempel i denne uddeling blev opført i Kirtland i Ohio og indviet den 27. marts 1836.

I en åbenbaring til profeten Joseph Smith en uge efter indvielsen erklærede Herren:

»Lad hele mit folks hjerte fryde sig, de, som med al deres kraft har bygget dette hus til mit navn …

Ja, tusinder og titusinders hjerte skal fryde sig meget som følge af de velsignelser, som skal blive udøst, og den begavelse, hvormed mine tjenere er blevet begavet i dette hus.

Og dette hus’ ry skal sprede sig til fremmede lande; og dette er begyndelsen til den velsignelse, som skal blive udøst over hovedet på mit folk.«21

Bemærk udtrykkene tusinder og titusinders hjerte skal fryde sig meget og dette hus’ ry skal sprede sig til fremmede lande. Det var forbløffende erklæringer i april 1836, hvor Kirken kun bestod af et lille antal medlemmer og et tempel.

I dag her i 2020 har vi 168 fungerende templer. Yderligere 49 templer er under opførelse eller er blevet bekendtgjort. Herrens huse opføres »på øerne i havet«22 og i lande og på steder, der tidligere blev anset for højst usandsynlige for templer.

Begavelsesceremonien vises i øjeblikket på 88 sprog og vil blive tilgængelig på mange flere sprog, efterhånden som der bygges templer til velsignelse for flere af Guds børn. I løbet af de næste 15 år vil antallet af sprog, der forrettes tempelordinancer på, sandsynligvis være fordoblet.

I år tager vi det første spadestik til og påbegynder opførelsen af 18 templer. Til sammenligning tog det 150 år at bygge de første 18 templer, fra Kirken blev organiseret i 1830 til indvielsen af templet i Tokyo i Japan af præsident Spencer W. Kimball i 1980.

Billede
Seks templer

Tænk over den fremskyndelse af tempeltjenesten, der alene er sket i præsident Russell M. Nelsons levetid. Da præsident Nelson blev født den 9. september 1924, havde Kirken seks fungerende templer.

Billede
26 templer

Da han blev ordineret som apostel den 7. april 1984, 60 år senere, var der 26 templer i funktion, en øgning på 20 templer på 60 år.

Billede
159 templer

Da præsident Nelson blev opretholdt som Kirkens præsident, var der 159 templer i funktion, en øgning på 133 på de 34 år, hvor han havde tjent som medlem af De Tolv Apostles Kvorum.

Billede
Fungerende og bekendtgjorte templer

Siden præsident Nelson blev Kirkens præsident den 14. januar 2018, har han bekendtgjort 35 nye templer.

96 procent af de eksisterende templer er blevet indviet i præsident Nelsons livstid, 84 procent er blevet indviet, siden han blev kaldet som apostel.

Fokuser altid på det, der betyder mest

Som medlemmer af Herrens genoprettede kirke står vi alle forbløffede over det stadigt stigende tempo i hans værk i de sidste dage. Og der kommer flere templer.

Brigham Young profeterede: »For at fuldføre dette værk er det nødvendigt med mere end blot ét tempel, men med tusindvis af dem, og tusindvis og titusindvis af mænd og kvinder vil gå ind i disse templer og udføre arbejde for folk, der har levet lige så langt tilbage, som Herren vil åbenbare.«23

Forståeligt nok er bekendtgørelsen af hvert nyt tempel en kilde til stor glæde og årsag til at takke Herren. Men vores primære fokus bør dog være på de pagter og ordinancer, der kan ændre vores hjerte og gøre vores hengivenhed for Frelseren dybere, og ikke blot på bygningens placering eller skønhed.

De grundlæggende forpligtelser, der hviler på os som medlemmer af Herrens genoprettede kirke er (1) at høre ham24 og få vores hjerte forandret igennem pagter og ordinancer og (2) gladeligt udføre det guddommeligt anviste ansvar for at tilbyde templets velsignelser for hele den menneskelige familie på begge sider af sløret. Med Herrens hjælp og vejledning kan vi i sandhed udføre disse hellige pligter.

Opbyggelsen af Zion

Profeten Joseph Smith erklærede:

»Opbygningen af Zion er en sag, der har interesseret Guds folk i alle tidsaldre. Det er et emne, som profeter, præster og konger har set på med særlig fryd. De har med frydefuld forventning set hen til den tid, vi lever i, og opfyldt af himmelske og glade forventninger har de sunget, skrevet og profeteret om denne vor dag, men de døde uden at se og opleve dagen … Det er overladt til os at se, deltage i og hjælpe med til at videreføre de sidste dages herlighed.«25

»Det himmelske præstedømme skal forenes med det jordiske for at tilvejebringe disse store planer … et værk, som Gud og engle med glæde har haft i sinde i de forgangne generationer, som opildnede de fordums patriarkers og profeters sjæl, et værk, der er bestemt til at tilvejebringe mørkets magters udryddelse, jordens fornyelse, Guds herlighed og menneskehedens frelse.«26

Jeg vidner om, at Faderen og Sønnen viste sig for Joseph Smith, og at profeten Elias gengav beseglingsmyndigheden. Hellige tempelpagter og ordinancer kan styrke os og forædle vores hjerte, når vi hører ham27 og modtager guddommelighedens kraft i vores liv. Og jeg vidner om, at dette sidste dages værk vil udrydde mørkets kræfter og udvirke den menneskelige families frelse. Om disse sandheder vidner jeg med glæde i Herren Jesu Kristi hellige navn. Amen.