2005
VALITSEN AINA OIKEIN
Lokakuu 2005


YHTEINEN TUOKIO

VALITSEN AINA OIKEIN

”Valitkaa tänä päivänä, ketä palvelette – –. Minä ja minun perheeni palvelemme Herraa.” (Joos. 24:15.)

Ajattele valintoja, joita teet joka päivä. Valitsetko, mitä puet yllesi, mitä sanot, mitä luet ja katselet ja kuinka toimit? Kyky tehdä valintoja on lahja taivaalliselta Isältä. Sitä sanotaan tahdonvapaudeksi . Tahdonvapautemme käyttäminen on tärkeä osa taivaallisen Isän meitä varten laatimaa suunnitelmaa. Mikä auttaa sinua valitsemaan oikein?

Taivaallinen Isä auttaa sinua valitsemaan oikein. Sinä olet Jumalan lapsi, ja Hän haluaa sinun palaavan luokseen asumaan. Muista, että voit rukoilla taivaallista Isää milloin ja missä tahansa, niin Hän siunaa sinua rohkeudella valita oikein.

Jeesus Kristus auttaa sinua valitsemaan oikein. Hän on ”tie, totuus ja elämä” (Joh. 14:6) ja täydellinen esimerkki, jota voit seurata. Valitset oikein, kun kysyt itseltäsi: ”Mitä Jeesus haluaisi minun tekevän?”

Pyhä Henki auttaa sinua valitsemaan oikein. Kun sinut kastetaan ja kun nautit sakramentin, teet liiton (eli lupaat) pitää käskyt. Kun teet niin, taivaallinen Isä lupaa, että Pyhä Henki on aina kanssasi. Pyhä Henki kehottaa sinua tekemään sitä, mikä on oikein, varoittaa sinua ja siunaa sinua rauhalla, kun valitset oikein.

Profeetat auttavat sinua valitsemaan oikein. Pyhissä kirjoituksissa on Jumalan sanaa, jota Hänen profeettansa ovat opettaneet. He voivat auttaa sinua tietämään, mitä sinun pitää tehdä. Tämän päivän profeettamme ja muut johtajat ovat Jumalan palvelijoita. Kuuntele, kun he puhuvat yleiskonferenssissa. Kun noudatat heidän neuvojaan, valitset oikein.

”Valitse oikein” -labyrintti

Seuraa labyrinttia sivulla Y4. Valitse kuvat, jotka esittävät hyviä päätöksiä. Kun teet oikeita valintoja, labyrintti johdattaa sinut Jeesuksen Kristuksen luo.

Ideoita yhteiseen tuokioon

  1. 1. Opeta viisauden sanan periaatteet ja säädyllisyyden tasovaatimus valmistamalla paperiliuskat, joihin on kirjoitettu seuraavaa: OL 89, jakeet 7, 8, 9, 10, 11, 12 ja 14 sekä seuraavat presidentti Gordon B. Hinckleyn ajatukset: ”Kuinka todella kaunis onkaan huoliteltu nuori nainen, jolla on puhdas ruumis ja mieli.” ”Kuinka komea onkaan siisteydestään huolehtiva nuori mies. Hän on Jumalan poika, joka on katsottu kelvolliseksi pitämään hallussaan Jumalan pappeutta.” ”[Jumalan poika] ei tarvitse ruumiiseensa tatuointeja eikä korvakoruja.” ”Lupaan teille, että tulee aika, jolloin kadutte tekojanne, jos teillä on tatuointeja.” ”Nuorille naisille riittävät yhdet vaatimattomat korvakorut.” ”Kenenkään myöhempien aikojen pyhiin kuuluvan pojan tai tytön – – ei tarvitse milloinkaan edes kokeilla [huumeita].” (Ks. ”Profeetan neuvoja nuorille ja rukous heidän puolestaan”, Liahona , huhtikuu 2001, s. 37–38.) Selitä, että sekä säädyllisyys että viisauden sana liittyvät siihen, miten huolehdimme ruumiistamme. Pane paperiliuskat pussiin ja anna pussin kulkea lapselta toiselle heidän laulaessaan. Keskeytä laulu ja pyydä lasta, jolla pussi on, valitsemaan sieltä yksi lainaus ja lukemaan se. Keskustelkaa viisauden sanan ja säädyllisen pukeutumisen periaatteista ja opeta ne.

  2. 2. Kiinnitä taululle 8–10 Evankeliumiaiheisen kuvaston kuvaa, jotka liittyvät ystävällisten tekojen tekemiseen toisille. Opeta lapsille, että Jeesus on ystävämme, ja Hän myös opetti meille esimerkillään, kuinka ollaan ystävä. Pyydä kutakin luokkaa valitsemaan yksi kuva ja lukemaan kuvaan liittyvä kertomus joko pyhistä kirjoituksista tai kuvan kääntöpuolelta. Kun kukin luokka esittää roolileikkinä kertomuksensa, keskustelkaa siitä, miten Jeesuksen esimerkki auttaa meitä olemaan ystäviä.