2009
Guds stora plan
Februari 2009


Guds stora plan

Från ett tal under ett andligt möte den 30 oktober 2007 vid Brigham Young-universitetet.

Bild
Elder L. Tom Perry

Med det höga tempot i dagens värld lämnar alltför många människor många av livets erfarenheter åt slumpen, utan någon särskild planering eller förberedelse. När jag frågar universitetsstuderande vad de har för huvudämne får jag ofta svaret: ”Jag har inte bestämt det än. Jag tar det beslutet senare.” Jag har sett familjer och enskilda hamna i skuldfällor för att de inte har haft någon sund ekonomisk plan och handlat utöver sina tillgångar. Andra engagerar sig överdrivet åt aktiviteter, lektioner, klubbar och sport. Det kan visst vara bra att engagera sig i sådana organisationer, men det kan snabbt gå överstyr om vi inte gjort upp en plan. Om vi inte planerar så förlorar vi siktet på vår eviga bestämmelse.

Vi kan hitta det yttersta exemplet på planering genom att gå till skrifterna. I Moses bok 1:39 säger Herren: ”Ty se, detta är mitt verk och min härlighet — att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan.” Hans stora plan, som innefattar försoningsoffret, är att åstadkomma odödlighet för alla människor. Genom prästadömets gåva och kraft kommer de som håller fast vid och följer hans plan att få evigt liv, den största gåva Gud kan ge sina barn. (Se L&F 14:7.) I skrifterna finns det många hänvisningar till denna plan.

Vår historia när det gäller att följa denna plan vittnar sannerligen om dess fullständighet och konsekvens. Herren har noga instruerat sina barn om evangelieplanen under tidsperioder som kallas utdelningar, perioder när ”Herren har minst en bemyndigad tjänare på jorden som bär det heliga prästadömets nycklar …

“…När Herren organiserar en tidsutdelning uppenbaras evangeliet på nytt så att människorna i den tidsutdelningen inte blir beroende av gångna utdelningar för att få kunskap om frälsningsplanen.”1

Varje utdelning har något speciellt att lära oss som vi kan ta med i vår personliga plan medan vi förbereder oss för vår eviga bestämmelse.

Adams utdelning: Bli lik vår Fader i himlen

Under den första utdelningen skapade Herren Adam och Eva, satte dem på jorden och gav dem valmöjligheter. (Se Mose 3:17.) De befalldes att inte äta av frukten från trädet med kunskap om gott och ont eftersom de fick veta att de skulle drivas ut från lustgården om de gjorde det. Men om de åt av frukten skulle de bli dödliga. De åt av frukten.

Fallet var ingen katastrof. Det var varken ett misstag eller en olycka. Det var en planerad del av Herrens frälsningsplan. Som en följd av fallet är vi underkastade frestelser och bedrövelse som ett pris för att förstå vad äkta glädje är. Om vi inte fick smaka det bittra skulle vi aldrig förstå det söta. (Se 2 Nephi 2:15.) Det krävdes att vi fick uppleva jordelivets disciplin och förfining som nästa steg i vår utveckling mot att bli mer lika vår Fader.

Vad lär vi av denna första utdelning? Vi är vår himmelske Faders bokstavliga avkomma. När vi föds på jorden får vi en fysisk kropp som skapades till hans avbild. (Se 1 Mos 1:27.) Vi har blivit lovade att om vi tar emot de nödvändiga förrättningarna, håller förbunden och följer Guds bud så kommer vi att bli upphöjda och bli lika honom.

Vi lär oss också att vi som söner och döttrar till en evig Fader kan kommunicera med honom genom bön och få svar genom inspiration och uppenbarelse. I vårt livs plan bör ingå att vi har konstant och regelbunden kommunikation med vår Fader.

Enoks och Noas utdelningar: Välj rättfärdighet i stället för ondska

Den andra utdelningen är känd som Enoks, han som ”vandrade med Gud”. (Se 1 Mos 5:24.) Han etablerade Sions stad som blev en mäktig symbol för rättfärdighet som kan uppnås både på jorden och i himlen. (Se Mose 7:18–21.)

Nästa på tur är Noas utdelning. Noa levde i en tid av stor ogudaktighet, och trots att han ropade till folket att omvända sig lyssnade de inte på honom. När översvämningen kom blev bara Noa och hans familj räddade. (Se 1 Mos 7:23.)

Den andra och tredje utdelningen lär oss mycket om vad som händer om man väljer gott i stället för ont. Enok och de som var med honom välsignades storligen till följd av sin rättfärdighet. De människor som inte följde Noa fick erfara att syndaren åtföljs av förstörelse.

Dessa två utdelningar lär oss att söka efter det som är gott och sunt. I vår livsplan är vårt mål att absorbera så mycket som möjligt av det goda som vi kan finna här på jorden. Vi kan finna mycket av detta goda genom att studera skrifterna varje dag. De leder oss till evigt liv.

Abrahams utdelning: Ingå och håll förbund

Nästa utdelning var Abrahams. Liksom Adam, Enok och Noa fick Abraham ett gudomligt uppdrag av Herren. Herren ingick också förbund — eller bindande, fasta överenskommelser — med Abraham:

”Gå ut ur ditt land och från din släkt och från din faders hus, till ett land som jag skall visa dig …

Jag skall av dig skapa ett stort folk och jag skall välsigna dig övermåttan och göra ditt namn stort bland alla folk, och du skall bli till välsignelse för dina avkomlingar efter dig, så att de i sina händer skall bära detta ämbete och prästadöme till alla folk.

Och jag skall välsigna dem genom ditt namn, ty alla som tar emot detta evangelium skall uppkallas efter ditt namn och skall räknas som dina avkomlingar och skall ställa sig upp och prisa dig som sin fader.

Och jag skall välsigna dem som välsignar dig och förbanna dem som förbannar dig, och i dig (det vill säga i ditt prästadöme) och i dina avkomlingar (det vill säga ditt prästadöme), ty jag ger dig ett löfte att denna rättighet skall fortsätta i dig och i dina avkomlingar efter dig (det vill säga den bokstavliga eller den kroppsliga avkomman), skall jordens alla släkter bli välsignade, ja, med evangeliets välsignelser, vilka är frälsningens välsignelser, det vill säga evigt liv.” (Abraham 2:3, 9–11)

Sista dagars heliga är ett förbundsfolk. Vi har gjort överenskommelser med Herren i vilka han lovar oss många välsignelser på villkor att vi förbinder oss att lyda hans lagar och bud. I vår livsplan bör ingå att vi sluter och håller förbund. Vi kan delvis göra det genom att alltid leva värdiga att ha en giltig tempelrekommendation.

Moses utdelning: Följ Herrens profeter

Mose var en av de mäktigaste män som någonsin levat. Han talade och vandrade med Gud. Han utvaldes av Gud att befria Israel ur Egyptens fångenskap. (Se 2 Mos 6:13.) Han hade förmånen att ta emot, åt mänskligheten, den stora lag som finns i de tio budorden. (Se 2 Mos 19; 20.) Genom dessa och andra lärdomar från Herren blev Mose en effektiv ledare.

Vi kan också bli effektiva ledare. Ledarskap kräver att man har balans i livet. President Gordon B Hinckley (1910–2008) angav de ansvarsuppgifter vi bör tänka på när vi ska balansera vår tid för att nå framgång:

  • Ett ansvar mot vår familj.

  • Ett ansvar mot vår arbetsgivare.

  • Ett ansvar mot Herrens verk.

  • Ett ansvar mot oss själva. Detta var av särskilt intresse för mig. President Hinckley sade att vi måste ta oss tid för vila, motion, fritidssysselsättningar, studier, meditation och tempelbesök för att få balans i livet.2

Moses utdelning lär oss och förbereder oss för att följa profeten och att utveckla oss så att vi blir bättre redskap för att bygga upp vår himmelske Faders rike på jorden.

Tidens mitt: Låt ditt ljus lysa

Naturligtvis inträffade den största utdelningen i tidens mitt, när Frälsaren kom till jorden. Jesus Kristus är den centrala personen i vår lära. Han var mer än bara syndfri, god och kärleksfull. Han var mer än bara en lärare. Han verkade på jorden som en man, fastän han var Guds Son. Han dog, begravdes och uppstod på tredje dagen för att genomföra försoningsoffret för alla människor så att döden inte skulle ha någon varaktig kraft. Tack vare den gärningen kan alla glädjas och bli odödliga.

En av de många saker Frälsaren lärde oss var att vi är världens ljus och att vi ska låta vårt ljus lysa för andra. (Se Matt 5:14–16.) Vi har välsignats med att få hans evangelium. Låt ditt ljus lysa så att andra ser dina goda gärningar och vill lära sig mer om Guds eviga plan.

Tidernas fullhets utdelning: Gläds åt evangeliets fullhet

Vi lever i den förunderliga tidernas fullhets utdelning, när Jesu Kristi evangelium har återställts i sin fullhet. (Se L&F 27:13.) Vår generation kan också dra nytta av alla tidigare utdelningar som vi kan bygga vårt liv på allteftersom vi lär oss förstå hur Gud har handlat mot sina barn.

Herrens ord, som de har getts oss genom tidsåldrarna av hans heliga profeter, har väglett oss i en plan som Herren har förberett åt oss. Denna plan är fullständig från tidernas begynnelse och ända tills vi får möjlighet, om vi lever värdigt, att bo hos honom i de kommande evigheterna.

Du är ett löftets barn. Jag hoppas att du inte planerar att bara bli ordinär utan att du planerar att utmärka dig. Det finns ingen plats i den här världen för medelmåttighet. Vi behöver sträva efter att bli fullkomliga. Du kan bli fullkomlig inom så många områden om du söker efter och arbetar mot de mål du har satt upp.

Du har ett rikt arv. Var inte rädd för att tänka och agera enligt evangeliets principer eller att glädjas åt dess välsignelser medan du uppfyller din skapelses mått som ett Guds barn. Må Gud välsigna dig så att du har en önskan att sträva framåt och söka frälsning enligt den storartade plan han har gett oss.

Slutnoter

  1. Handledning för skriftstudier, ”Tidsutdelning”; finns på engelska på www.lds.org i Gospel Library under ”Scriptures”.

  2. Se Gordon B Hinckley, ”Glad åt förmånen att få tjäna”, Satellitutsändning av ledarskapsmöte, 21 juni 2003, s 23.

Adam

Enok

Noa

Abraham

Mose

Jesus Kristus

Joseph Smith

Till höger: Kristus, av Heinrich Hofmann, med tillstånd av C Harrison Conroy Co; nedan, från vänster: Adam och Eva i lustgården, av Lowell Bruce Bennett; Sions stad förvandlas, av Del Parson; Noas undervisning hånas, av Harry Anderson

Från vänster: Abraham vid Mamres terebintlund, av Grant Romney Clawson; Mose delar på röda havet, av Robert Barrett; Ljus och sanning, av Simon Dewey; Broder Joseph, av David Lindsley; Kristus i Getsemane, av Heinrich Hofmann, med tillstånd av C. Harrison Conroy Co

Joseph Smith, av Alvin Gittins

Den största utdelningen inträffade i tidens mitt, när Frälsaren kom till jorden. Jesus Kristus är den centrala personen i vår lära.

Frälsaren dog, begravdes och uppstod på tredje dagen för att genomföra försoningsoffret för alla människor så att döden inte skulle ha någon varaktig kraft. Tack vare den gärningen kan alla glädjas och bli odödliga.

Vi lever i den förunderliga tidernas fullhets utdelning, när Jesu Kristi evangelium har återställts i sin fullhet.