2009
Kvinnans gudomliga roll
Februari 2009


Besökslärarnas budskap

Kvinnans gudomliga roll

Undervisa om de skriftställen och citat som tillgodoser behoven hos de systrar ni besöker. Bär vittnesbörd om läran. Inbjud dem ni undervisar att berätta vad de har känt och lärt sig.

Julie B Beck, Hjälpföreningens generalpresident: ”Jag har ett vittnesbörd, som jag fått genom att begrunda och studera skrifterna, om en lycksalighetsplan som vi fått av vår himmelske Fader. I den planen finns en roll för hans döttrar. Vi har den kvinnliga halvan att ta hand om, och det finns ingen annan som gör vår del om inte vi gör det. Den halva av vår Faders plan som skapar liv, som vårdar själar, som främjar tillväxt och som påverkar allt annat gavs till oss. Vi kan inte delegera den. Vi kan inte låta någon annan ta hand om den. Den är vår. Vi kan avvisa den, vi kan förneka den, men den är ändå vår del, och vi är ansvariga för den. Det kommer en dag när vi minns det vi visste innan vi föddes. Vi kommer att minnas att vi kämpade i en stor strid för denna förmån. Hur uppfyller vi detta ansvar? Vi ägnar dagligen vår energi åt det arbete som bara vi kan göra.”

Äldste M Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum: ”Det grundläggande syftet med jordens skapelse är att förse Guds andebarn med fortsatt möjlighet att uppnå upphöjelse och evigt liv …

Även om ni inte kan göra något viktigare för samhället, kyrkan eller för vår himmelske Faders barns eviga bestämmelse än det ni gör som mor eller far, är inte moderskap och faderskap enda måttet på godhet eller på hur någon accepteras av Herren …

Varje syster i den här kyrkan som ingått förbund med Herren har ett gudomligt uppdrag att bidra till att rädda själar, att leda världens kvinnor, att stärka hemmen i Sion och att bygga upp Guds rike.” (”Rättfärdighetens kvinnor”, Liahona, dec 2002, s 36, 39; Ensign, apr 2002, s 68, 70)

Äldste David A Bednar i de tolv apostlarnas kvorum: ”Genom gudomligt påbud är män och kvinnor avsedda att tillsammans utvecklas mot fullkomlighet och en fullhet av härlighet. Tack vare sina skillnader i temperament och förmåga kan män och kvinnor skänka äktenskapsrelationen unika perspektiv och erfarenheter. Mannen och kvinnan bidrar på olika sätt men i lika mån till enheten och enigheten som inte kan uppnås på annat sätt.” (”Äktenskapet är väsentligt för Guds eviga plan”, Liahona, jun 2006, s 51–52; Ensign, jun 2006, s 83–84)

Silvia H Allred, första rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap: ”Herren har välsignat kvinnan med gudomliga egenskaper som kärlek, medlidande, vänlighet och barmhärtighet. Genom våra månatliga besök som besökslärare kan vi välsigna varje syster när vi sträcker oss utåt i kärlek och vänlighet och delar med oss av vårt medlidande och vår barmhärtighet. Vilka våra omständigheter än är har vi alla möjlighet att lyfta och stärka andra.” (”För mina får på bete”, Liahona och Ensign, nov 2007, s 113)

President Spencer W Kimball (1895–1985): ”Att vara en rättfärdig kvinna på jorden i denna sista tid, före vår Frälsares andra ankomst, är en särskilt ädel kallelse. Den rättfärdiga kvinnans styrka och inflytande idag kan bli tiofalt mot vad det är under lugnare tider.” (Se ”Systrars privilegium och ansvar”, Nordstjärnan, apr 1979, s 158.)

Fotoillustration Matthew Reier; bakgrund Shannon Gygi Christensen