2010
Undervis våre barn fra Skriftene
August 2010


Våre hjem, våre familier

Undervis våre barn fra Skriftene

Barn har en forbløffende evne til å forstå evangeliets prinsipper.

Bilde
Cheryl C. Lant

Jeg var nylig sammen med en gruppe mennesker fra et annet trossamfunn. De var svært imponert over at Kirkens medlemmer er så villige til å gi av sin tid og sine talenter for å hjelpe andre. De ønsket å få vite hvordan vi underviser våre barn så de blir slik.

Jeg forklarte at familien står sentralt i vår himmelske Faders plan, og at foreldre har det primære ansvar for å undervise og lære opp sine barn. Ledere og lærere støtter ganske enkelt opp om foreldrenes innsats.

Jeg fortalte dem at målet med all vår undervisning er å gjøre det profeten Joseph Smith sa han gjorde da han ble spurt hvordan han ledet Kirken: «Jeg lærer dem korrekte prinsipper, og de styrer seg selv.»1

«Hvilke prinsipper er det?» spurte gruppen. «Hvor finner man dem?»

«I Kristi ord,» svarte jeg.

Nyt Kristi ord

Nephi oppfordrer oss til å nyte «Kristi ord, for se, Kristi ord vil fortelle dere alt dere skal gjøre» (2. Nephi 32:3).

Guds ord finnes i Skriftene. Hvis vi ønsker å gjøre våre barn åndelig sterke, underviser vi dem fra Skriftene og hjelper dem å lære å nyte disse hellige sidene selv.

Barn har en forbløffende evne til å forstå evangeliets prinsipper. De som leser Skriftene tidlig i livet, lover vanligvis seg selv å følge prinsippene det undervises i der. Derfor trenger barn å ha sitt eget sett av Skriftene. De trenger å lære direkte fra Skriftene hva deres Fader i himmelen ønsker at de skal vite og gjøre.

Undervis barn fra Skriftene

Det er mange gode måter å undervise barn på fra Skriftene. Jeg har oppdaget at følgende oppskrift er spesielt effektiv etter å ha lest et skriftsted:

  1. Identifiser læresetningen tydelig.

  2. Hjelp barna å forstå læresetningen.

  3. Hjelp dem å anvende læresetningen på seg selv.

  4. Oppmuntre dem til å be om å få et vitnesbyrd fra Ånden om at det de lærer, er sant.

La oss bruke Moroni 10:4 som et eksempel. La oss si at en mor holder en familiens hjemmeaftenleksjon. Hun begynner med å be familien åpne sine eksemplarer av Mormons bok og lese dette verset: «Og når dere mottar dette, vil jeg be dere innstendig om å spørre Gud den evige Fader, i Kristi navn om ikke disse ting er sanne. Og hvis dere spør av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og har tro på Kristus, vil han åpenbare sannheten av det for dere ved Den Hellige Ånds kraft.»

Deretter fører hun familien gjennom de fire trinnene ovenfor.

Identifiser læresetningen. Hun spør: «Hva ber vår himmelske Fader oss om å gjøre i dette verset? Og hvilken velsignelse lover han oss hvis vi gjør det han ber oss om?» Familien drøfter spørsmålene og kommer til at vår himmelske Fader vil at vi skal lese Skriftene og deretter be i tro, med ærlig hensikt, for å få vite at det vi har lest er sant. Vår himmelske Fader lover å besvare vår bønn ved å gi oss et vitnesbyrd om sannheten gjennom Den hellige ånd.

Forstå læresetningen. Deretter forteller moren beretningen om Joseph Smith, som etter å ha lest i Bibelen at han kunne «be til Gud» (Jakobs brev 1:5), ba om å få vite hvilken kirke han skulle slutte seg til. Han hadde tro på at hans bønn ville bli besvart. Mens han ba, viste Faderen og Sønnen seg for ham. Hun minner familien om at vår himmelske Fader og Jesus Kristus naturligvis ikke viser seg for alle som ber, men vår himmelske Fader vil besvare oppriktige bønner slik han ser er best.

Anvend læresetningen. Et barn spør: «Betyr det at min himmelske Fader vil svare på mine bønner?» Moren svarer: «Ja. Moroni 10:4 sier oss at ved studium og bønn kan vi få vite sannheten i alle ting.» Familien beslutter så hvordan de vil sette Moronis løfte på prøve.

Be om et vitnesbyrd. Moren bærer vitnesbyrd og forteller hvordan hun vet at dette skriftstedet er sant. Hun avslutter leksjonen med å forsikre familien om at når de gjør det Moroni sier – studerer et prinsipp i evangeliet med et ønske om å få vite om det er sant – vil de få en fin forsikring om sannheten gjennom Åndens vitnesbyrd.

Barn blir undervist av Herren

Når vi lærer våre barn å bli glad i Skriftene og lære fra dem, gir vi dem en fantastisk indre kilde til styrke og veiledning for resten av livet. Vi vil finne at løftet i 3. Nephi 22:13 går i oppfyllelse: «Alle dine barn skal være undervist av Herren, og stor skal dine barns fred være.»

Note

  1. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 424.

Fotografi av søster Lant © Busath.com. Fotoillustrasjon: John Luke. Fra v.: Lehi og hans folk kommer til det lovede land, av Arnold Friberg, © 1951 IRI; Noah og arken med dyr, av Clark Kelley Price, gjengitt med tillatelse fra Kirkens historiske museum; Joseph Smith søker visdom fra Bibelen, av Dale Kilbourn, © 1975 IRI; Den barmhjertige samaritan, av Walter Rane, gjengitt med tillatelse fra Kirkens historiske museum; Og min sjel hungret – Enos, av Al R. Young; Elijah viser seg i Kirtland tempel, av Daniel Lewis

Fra venstre øverst: Nephi irettesetter sine opprørske brødre, av Arnold Friberg, © 1951 IRI; Alma døper i Mormons vann, av Arnold Friberg, © 1951 IRI; Almas omvendelse, av Gary Kapp, © 1996 IRI; To tusen unge soldater, av Arnold Friberg, © 1951 IRI; Moroni begraver platene, av Tom Lovell, © IRI; Rebekka ved brønnen, av Michael Deas, © 1995 IRI; illustrasjon av Phyllis Luch, © 1987 IRI