2010
Spørsmål og svar
August 2010


Spørsmål og svar

«Hvordan skulle jeg reagere når jeg blir latterliggjort fordi jeg er medlem av Kirken og prøver å opprettholde mine normer?»

På grunn av Kristi lys vet Guds barn hva som er riktig og galt, men noen velger dessverre å ignorere denne kunnskapen og latterliggjør dem som prøver å velge det rette. Hver gang du får anledning til det, kan du prøve å bære vitnesbyrd for slike personer og forklare hvilke velsignelser du har mottatt ved å etterleve evangeliets normer.

Din reaksjon på latterliggjøring vil påvirke hvordan andre betrakter deg og Kirken. Du må aldri krangle eller reagere med sinne og uvennlighet. Noen ganger kan du bare ignorere det andre sier og følge Frelserens råd om å elske dem og be for dem (se 3. Nephi 12:44). Husk at du skal være «et forbilde for de troende i tale, i ferd, i kjærlighet, i ånd, i tro» (1. Timoteus 4:12).

Til slutt, skam deg ikke over ditt vitnesbyrd om evangeliet (se Romerne 1:16). Ditt urokkelige eksempel vil være et kraftfullt vitnesbyrd om evangeliets sannhet for alle rundt deg. Å stå frem for sin tro på en vennlig og trygg måte kan også styrke personer som mangler mot til å gjøre det rette.

Forklar din tro

For en tid siden deltok jeg på et basketballag som vanligvis spilte kamper på lørdager. Men når vi spilte på søndager, deltok jeg ikke, og mine lagkamerater ertet meg for dette. Når de spurte hvorfor jeg ikke spilte på søndager, svarte jeg: «Jeg er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, og jeg har lært å helligholde sabbatsdagen og ikke drive idrett. Jeg følger evangeliets prinsipper fordi jeg vet at Gud ønsker det beste for oss.» Etter det respekterte mine lagkamerater min tro og sluttet å latterliggjøre meg.

Nicolás B., 19 år, Córdoba, Argentina

Be for dem

Det kan føles skuffende når andre latterliggjør din tro. Men jeg prøver å huske at de som latterliggjør meg, går glipp av evangeliets velsignelser. Derfor ber jeg om at vår himmelske Fader må forandre deres hjerte og hjelpe dem å forstå hvor viktig evangeliet er. Jeg vet at hvis jeg lever et godt, eksemplarisk liv, kan mitt eksempel hjelpe dem å forandre seg.

Itaobong O., 20 år, Rivers, Nigeria

Vær ikke skamfull

Hvis noen latterliggjør deg fordi du er medlem av Kirken, kan du bare fortelle dem at du har et vitnesbyrd om Kirken og at du liker å gå i kirken. Fortell dem at du føler at din himmelske Fader er nær deg. Ikke vær flau eller redd for å si det som er riktig!

Laura A., 12 år, Hesse, Tyskland

Snakk vennlig

Jeg leste eldste Robert D. Hales’ artikkel om kristent mot og at vi ikke skulle svare dem som er i mot Kirken, sint, men vennlig.1 Hvis vi viser at vi bryr oss om dem, vil de fleste slutte å behandle oss så stygt. Vi skulle alltid behandle andre med respekt og kjærlighet, for da vil vi faktisk få det samme igjen. Hvis noen ber deg gjøre noe som strider imot dine normer, kan du ganske rolig avslå og si: «Jeg er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og tror ikke at det er OK å gjøre det.» Du kan også foreslå en annen aktivitet som ikke strider mot dine normer.

Lucas H., 15 år, Arizona, USA

Vær en god venn

Først og fremst ville jeg tenke på Herrens eksempel. Da han ga sitt liv for meg, hadde han ingen feil eller noen grunn til å fortjene det han led. For det annet ville jeg tenke på Joseph Smiths eksempel, han som var sterk og modig, slik at jeg i dag er stolt over å tilhøre Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. For det tredje ville jeg fortsette å holde fast på mine prinsipper ved å være vennlig og hjelpsom. Jeg ville vise min kjærlighet til dem ved å være den beste venn og det beste eksempel de kunne få. Jeg ville vise dem velsignelsene som lydighet mot evangeliets prinsipper kan gi dem. Når alt kommer til alt, er vi alle barn av en kjærlig og barmhjertig Fader.

Auguste R., 15 år, Tahiti, Fransk Polynesia

La deres lys skinne

Vi skulle huske hvorfor og for hvem vi etterlever våre normer. Hvis vi alltid husker vår Frelsers eksempel, vil vi være forberedt på å tåle slike situasjoner med ydmykhet, uten misstemning og uten å skamme oss for normene vi har valgt å følge. Når vi opptrer slik, lar vi vårt lys skinne for menneskene, og de vil se våre gode gjerninger og prise vår Fader i himmelen (se Matteus 5:16).

Lara M., 21 år, Paraíba, Brasil

Bær vitnesbyrd

Ved universitetet der jeg studerte, var det en ung mann som var etter meg fordi jeg er medlem av Kirken. Han ønsket alltid å krangle, så jeg prøvde bare å unngå ham. Så en dag bar jeg vitnesbyrd for ham, og han sluttet å plage meg. Vi skulle alltid stå fast og huske hvordan vi fikk vårt vitnesbyrd. Vi skulle reagere med selvkontroll, så Den hellige ånd alltid kan være med oss og styrke oss, uansett hva andre måtte si eller mene. Vi skulle be for disse menneskene slik at de en dag kan motta Jesus Kristus.

Brezka E., 21 år, Valparaíso, Chile

Snakk med venner i Kirken

Jeg har funnet ut at å lese min patriarkalske velsignelse virkelig hjelper. Den gjør at jeg bedre forstår hvem jeg er, mine svakheter og mine sterke sider, slik at jeg kan takle prøvelser som disse bedre. Jeg har bare to nære siste-dagers-hellige venner, men jeg snakker ofte med dem om hvordan vi kan takle prøvelser. Jeg tror at det absolutt ville hjelpe deg. En annen god måte å takle dette problemet på er bare å være vennlig og eksemplarisk i alt du gjør. Du kan absolutt ikke tvinge folk til å forandre seg, men å være vennlig og ikke lett bli sint er trolig den beste måten å vise dem hvor viktig Kirken er for deg.

William L., 17 år, Nevada, USA

Note

  1. Se Robert D. Hales: «Kristent mot: Prisen for å være disippel», Liahona, nov. 2008, 72; «That Is Christian Courage», New Era, juli 2009, 2.