2013
At skabe Kristuscentrerede påsketraditioner
Marts 2013


Skab Kristuscentrerede påsketraditioner

Diane L. Mangum bor i Utah, USA.

Til påske fejrer vi vor Frelsers gave: Forsoningen.

Påskesøndag for nogle år siden kom min 4-årige søn Ben gående ned ad gangen efter Primary, mens han glad viftede med et papir, han havde farvelagt. Han råbte med ægte glæde: »Mor, mor, har du hørt om opstandelsen?« Han ville sikre sig, at jeg havde hørt de gode nyheder. Noget, hans primarylærer havde sagt, havde virkelig rørt Bens hjerte, så han gladeligt begyndte at forstå opstandelsen. Hvor ville det være herligt, hvis vi alle følte samme glæde hver påske!

Jesu Kristi forsoning, heriblandt opstandelsen, er selve kernen i påsken. At skabe Kristuscentrerede traditioner vil hjælpe os til at holde fokus på disse gaver fra vor Frelser.

Tilbedelse om søndagen og traditioner

Uden ekstra festmiddage, optog eller festligheder, tilbeder vi sidste dages hellige sammen til påske, som vi gør hver søndag. Vore ledere i menigheden og grenen planlægger taler og musikindslag, der fokuserer på Jesus Kristus. Ældste L. Tom Perry fra De Tolv Apostles Kvorum har om påskesøndag sagt: »I dag har Herren ikke været så detaljeret, at han har givet os religiøse skikke som fester og festivaler til at minde os om de velsignelser, som vi modtager fra ham. Men skikken med at have traditioner, der kan fastholde vores storslåede arv, bør være noget, som hver eneste familie bør forsøge at holde levende« (»Familietraditioner«, Stjernen, juli 1990, s. 17).

Her følger et væld af traditioner fra familier, når de fejrer påsken og kommer deres kære nærmere.

Bærer vidnesbyrd om Kristi opstandelse

  • Janice og Kirk Nielson begyndte på en særlig »bedsteforældreaften«, som er blevet en påsketradition. Søster Nielson fortæller: »Jeg tror, at det mest effektive, vi som bedsteforældre kan gøre, er, at besøge vore børn og sætte os med vore børnebørn og lade dem vide, at vi har et vidnesbyrd om Frelseren.«

  • Da Hector og Sherilyn Albas børn var små, fortalte forældrene hver aften i ugen op til påske en lille beretning, som handlede om det, der skete i den sidste uge af Frelserens liv.

  • Nogle familier besøger deres kære på kirkegården. De taler med deres børn om familiemedlemmer, der er gået bort, og udtrykker taknemlighed for Jesu Kristi opstandelse.

Ægget er blevet et næsten universelt påskesymbol, der repræsenterer Frelserens brud med dødens bånd gennem sin opstandelse. Det er derfor blevet en tradition i hele verden at male og gemme æg til påske og forære påskekurve væk.

  • Til påske hilser folk i Rusland på hinanden ved at sige: »Jesus er opstået.« Den anden person svarer så: »Han er i sandhed opstået.« I Albanien har man en lignende tradition, hvor man klikker røde stenæg mod hinanden og siger: »Kristus er opstået.«

  • Karen Spencer skatter sine minder om sin danske bedstemors påskefejring og holder stadig af at farve æg med kogte rødløgsskaller, præcis som hendes bedstemor gjorde det. Hendes familie synes, at det er et vidunderligt tidspunkt at tale om ægget som et symbol på nyt liv og opstandelsen.

  • Nogle familier med små børn holder af påskeæggejagt med et budskab. Inde i et plasticæg lægger de en lille genstand, der symboliserer noget, der er forbundet med Kristi død og opstandelse samt et skriftsted. Så lægger de æggene i nummerorden efter påskeberetningen. Når børnene åbner æggene i nummerorden, lærer de om Kristi forsoning og opstandelse.

Lytter til påskemusik

Musik kan have en vidunderlig påvirkning på os ved påsketid.

  • David og Joyce Beer holder af at finde påskerelaterede koncerter, der hjælper dem til at mindes Frelserens offer.

  • Dave og Nancy Harmon holder af at lytte til Händels Messias, som søster Harmon mener »handler mere om påske end om jul«.

  • En mor opmuntrer sine børn, som går til musik, til at øve en påskesang den måned.

  • Dale og Sara Okerlunds familie samles omkring klaveret for at synge salmer og primarysange om påsken.

Spiser påskemiddag sammen

En familiemiddag er en anden betydningsfuld påsketradition rundt om i verden.

  • En familie spiser skinke og taler om, hvordan Kristus opfyldte moseloven. En anden familie spiser fisk for at mindes de ting, som Jesus spiste. Eliza og Michael Pereiras familie spiser en middag, der består af lam og taler om symbolerne på påskeberetningen i Det Gamle Testamente.

  • Efter min familiemiddag tager vi et billede af hele familien og andre kære venner, der har spist med os. Vi har en særlig påskescrapbog, der nu indeholder flere end 30 års dejlige familieminder.

  • Et ægtepar, hvis børn nu er voksne, inviterer venner til en særlig middag. Her deler de minder og reflekterer over, hvad påsken betyder.

  • I visse lande er fredag og mandag en del af påskeferien. På Tahiti tager familier ofte på skovtur sammen til andre øer. I Mellemamerika bruger nogle sidste dages hellige tiden til at besøge deres familie, spise sammen og så tage i templet.

At dele ikke-religiøse traditioner på en anden dag

Sidste dages hellige familier har ofte ikke-religiøse aktiviteter, der omfatter påsken på andre dage end søndagen.

  • Fredag eller lørdag før påske gemmer en sidste dages hellig bedstemor i Brasilien en eller to små stykker gulerødder på et synligt sted og gemmer påskeæg i nærheden af gulerødderne.

  • Mandagen efter påske ynder Joyce og Scott Hendricks familie at grille og lave en særlig påskeæggejagt.

Hav altid Kristus med i påsken

Det kan altid bringe et åndeligt løft på et hvilket som helst tidspunkt i livet at lære om Jesus Kristus til familieaften, lytte til påskemusik eller nyde et særligt måltid. Fejring behøver ikke nødvendigvis at involvere en stor gruppe. En personlig tradition for fejring af påsken, der finder sted hos en enlig – i hjemmet eller i hjertet – er lige så betydningsfuldt.

Vi kan også mindes og fejre glæden ved påske på samme måde som Ben, som kom gående ned af gangen i kirken og ville fortælle om de gode tidender om opstandelsen.

Detaljer fra Kristus, Trøsteren, af Carl Bloch © IRI; kant af Patric Gerber

Jesus viser sine sår, af Harry Anderson © IRI.