2013
Jeg har et vidnesbyrd om familien
Marts 2013


Til styrke for de unge

Jeg har et vidnesbyrd om familien

Billede
Ann M. Dibb

For mange år siden lyttede jeg til en søster i min menighed, der bar sit vidnesbyrd. Jeg kan huske det, som hun fortalte, og det som jeg følte. Søster Reese udtrykte taknemlighed for sin retfærdige familie og for den glæde og trøst, som kundskaben om evige familier gav hende. Jeg følte Ånden bekræfte mit oprigtige ønske om at få samme velsignelse og vidnesbyrd om familier.

Billede
man with daughters

Jeg vil gerne give nogle forslag, der kan hjælpe dig til at få et vidnesbyrd om familiens vigtighed:

1. Søg bønsomt Herrens inspiration, og når du studerer, så skriv dine tilskyndelser ned. Rens dit liv ved at holde befalingerne. Dette vil hjælpe dig til at have Ånden hos dig, som vil bistå dig i din søgen.

2. Læs »Familien: En proklamation til verden«,1 der første gang blev præsenteret af en profet for næsten 20 år siden. Mit vidnesbyrd om profeter, seere og åbenbarere er blevet styrket, når jeg har læst dette dokument og overvejet de ændringer, der er sket i verden i relation til familien. Når du læser proklamationen, så vær opmærksom på læresætninger, råd, advarsler og lovede velsignelser, og hvilken betydning de har for dig personligt.

3. Studér profeternes og generalautoriteternes ord. Deres ord er inspirerede og vil velsigne de mennesker, der tror på dem og følger dem. Præsident Thomas S. Monson har for eksempel sagt: »Familien må bevare sin fremtrædende plads i vores liv, for den er det eneste mulige sted, hvorfra et samfund af ansvarlige mennesker nogen sinde har kunnet bygge deres fremtid og bevare de værdier, som de sætter højt lige nu.«2

4. Studér skrifterne. De indeholder flere eksempler på familier, der er bygget på et retfærdigt fundament, lydighed og tro på vidnesbyrdet om Jesus Kristus. Læs dine skrifter, især Mormons Bog med følgende spørgsmål in mente: »Hvilke lærdomme vil velsigne mig, når jeg anvender dem på min nuværende og fremtidige familie?«

5. Studér Til styrke for de unge, især afsnittet »Familie«. Lær om familiens ansvar og velsignelser. Notér dig det arbejde, der kræves af hvert enkelt medlem for at skabe og bibeholde en forenet familie, der er centreret omkring evangeliet. Se, hvordan du kan styrke forholdene til alle i din familie. Se efter den forsikring og trøst, der findes i listen til højre.

Hver eneste afsnit i Til styrke for de unge relaterer direkte til familieforholdet og vil forbedre det. Når hvert eneste medlem følger standarderne og befalingerne, bliver de velsignet med Helligåndens ledsagelse og gør sig værdige til templets hellige ordinancer og pagter, som vil velsigne hver familie nu og for evigt.

6. Tag det i brug, som du har lært gennem dine studier og anvend det, som du har lært i din familie (se L&P 88:119).

Jeg har hørt rørende vidnesbyrd fra unge piger, der har arbejdet med den tredje opgave i afsnittet om guddommelighed i Personlig fremgang, hvor unge piger bliver bedt om at gøre en særlig indsats for at styrke deres familieforhold i to uger (unge mænd kan finde et lignende projekt i Udførelse af min Pligt mod Gud, 2010, s. 80-81). En ung pige fortæller: »Jeg har oplevet et mirakel. Jeg elsker min søster, og det skete på kun to uger! Jeg har sat mig som mål at gentage denne oplevelse for hver enkelt person i min familie, hvert år. Hvorfor? Fordi det har gjort mig så glad!«

7. Bed og søg Åndens bekræftelse på familiens vigtighed. Vær tålmodig og opmærksom. Et vidnesbyrd kommer gennem Ånden, fordi »familien er indstiftet af Gud« og »det er den vigtigste enhed for tid og al evighed«.3

Jeg ved, at ved at gøre disse ting, vil dagen komme, hvor du, som søster Reese, vil kunne stille dig op og sige: »Jeg har et vidnesbyrd om familien, og denne viden giver mig trøst og glæde.«

Noter

  1. »Familien: En proklamation til verden«, Liahona, nov. 2010, s. 129.

  2. Teachings of Thomas S. Monson, komp. Lynne F. Cannegieter, 2011, s. 112.

  3. Håndbog 2: Forvaltning af Kirken, 2010, 1.1.1.

Fotoillustrationer: Kirkens forlag