2014
Tjeneste og evigt liv
Marts 2014


Budskab fra Det Første Præsidentskab

Tjeneste og evigt liv

Billede
Præsident Henry B. Eyring

Frelseren er vores eksempel på uselvisk tjeneste. Hans fuldkomne liv var viet til at tjene vor himmelske Fader og alle sin Faders børn. Faderen og Sønnens forenede hensigt er at skænke os alle udødelighed og evigt liv (se Moses 1:39).

For at kvalificere os til evigt liv, må vi forandres gennem Jesu Kristi forsoning – fødes på ny og renses for synd. Små børn under otte år er dog uden synd og forløses gennem forsoningen (se Mosi 3:16, 21; Moro 8:10-12).

For alle os, der når ansvarlighedsalderen, er der en vidunderlig plan, som muliggør, at vi bliver renset for synd og forberedes til evigt liv. Denne forberedelse begynder med dåb ved præstedømmets myndighed og modtagelsen af Helligånden. Derpå må vi altid huske Frelseren og holde de befalinger, han har givet os.

I Mormons Bog fortalte kong Benjamin sit folk om den glæde, der kommer af at føle tilgivelse for synd gennem Jesu Kristi forsoning. Han forklarede dem, at for at bevare forladelse for synd, måtte de undervise deres børn om at tjene hinanden, og de måtte være gavmilde, når de skulle hjælpe dem omkring sig med deres timelige og åndelige behov (se Mosi 4:11-16.)

Han sagde videre: »Og se, jeg fortæller jer dette, så I kan lære visdom; så I kan lære, at når I er i jeres medmenneskers tjeneste, er I blot i jeres Guds tjeneste« (Mosi 2:17).

Jesus gik omkring og forkyndte sit evangelium og gjorde vel (se ApG 10:38). Han helbredte de syge. Han oprejste de døde. Ved sin kraft brødfødte han tusindvis, da de var sultne og ikke havde mad (se Matt 14:14-21; Joh 6:2-13). Efter sin opstandelse brødfødte han flere af sine apostle, da de kom i land fra Genezaret Sø (se Joh 21:12-13). På det amerikanske fastland helbredte han syge og velsignede børnene, et efter et (se 3 Ne 17:7-9, 21).

Apostlen Jakob belærte om, at ønsket om at tjene andre udspringer af vores taknemlighed for det, som Herren har gjort for os.

»Men den, der fordyber sig i frihedens fuldkomne lov og bliver ved den og ikke er en glemsom hører, men en gerningens gører, han skal være salig ved det, han gør …

En ren og ægte gudsdyrkelse er, for Gud, vor Fader, at tage sig af faderløse og enker i deres nød og bevare sig selv uplettet af verden« (Jak 1:25, 27).

En bekræftelse af, at du er ved at blive lutret, er et stigende ønske om at tjene andre for Frelseren. Hjemmeundervisning og besøgsundervisning bliver i større grad en glæde og i mindre grad en pligt. Du vil oftere tage dig selv i at melde dig frivilligt ved den lokale skole eller til at hjælpe med at drage omsorg for de fattige i dit nærområde. Selv om du måske ikke har mange penge at give af til dem, der har mindre, ville du ønske, at du havde flere, så du kunne give mere (se Mosi 4:24). Du tager dig selv i ivrigt at tjene dine børn og vise dem, hvordan man tjener andre.

Efterhånden som du ændrer din natur, føler du et ønske om at yde større tjeneste uden at få anerkendelse. Jeg kender nogle af Frelserens disciple, som har givet store pengegaver og ydet stor tjeneste fast besluttede på, at ingen udover Gud og deres egne børn skulle vide noget om det. Gud har anerkendt deres tjeneste ved at velsigne dem i dette liv, og han vil velsigne dem i det evige, tilkommende liv (se Matt 6:1-4; 3 Ne 13:1-4).

Når du har holdt befalingen om at tjene andre (se Matt 22:39), har du oplevet en ændring i din følelse af stolthed. Frelseren irettesatte sine apostle, da de skændtes om, hvem blandt dem der skulle være den største. Han sagde:

»I må heller ikke lade nogen kalde jer lærer; for én er jeres lærer, Kristus.

Men den største blandt jer skal være jeres tjener« (Matt 23:10-11).

Frelseren lærer os, hvordan vi lærer at tjene andre. Han tjente på en fuldkommen måde, og vi må lære at tjene, som han gjorde – linje på linje (se L&P 93:12-13). Gennem vores tjeneste, bliver vi mere som han. Vi vil af hele hjertet bede om, at vi kan elske vore fjender, som han elskede dem (se Matt 5:43-44; Moro 7:48). Derved kan vi til sidst blive udrustet til evigt liv med ham og vor himmelske Fader.

Jeg lover, at når vi følger Frelserens lærdomme og eksempel, vil vi kunne tjene på en mere fuldkommen måde.

Undervisning ud fra dette budskab

Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har opfordret os til at bede om muligheder for at tjene: »Bed hver dag i jeres morgenbønner vor himmelske Fader om vejledning til at se en mulighed for at tjene et af hans dyrebare børn. Gå så gennem dagen … og led efter en eller anden, som I kan hjælpe« (»Vær ivrigt engagerede«, Liahona, nov. 2012, s. 31). Overvej at opfordre dem, som du underviser, til at sætte sig et mål om hver morgen at bede om mulighed for at tjene og stræbe efter det dagen igennem.