2014
Rene hjerter og rene legemer
Marts 2014


Til styrke for de unge

Rene hjerter og rene legemer

Billede
Neill F. Marriott

Herren har befalet: »[Bered] jer … ja, gør hjertet rent … så jeg kan gøre jer rene« (L&P 88:74).

Billede
A family dressed in Sunday clothes walking on the grounds of the Buenos Aires Argentina Temple.

Fotoillustration: Matthew Reier

»I unge vokser op i fjendeland,« har præsident Boyd K. Packer, præsident for De Tolv Apostles Kvorum, sagt.1 De moralske standarder hos sidste dages hellige er virkelig under angreb! Er I klar til at kæmpe mod enhver uren tanke, som Satan, internettet og verden måtte plante i jeres sind eller hjerte?

Forbered jer

De fleste morgener før kl. 5 står grupper af værdige unge i kø i mørket ved dørene til templet i Salt Lake, klar til at komme ind i dåbsværelset. De træder fra verdens mørke ind i templets lys. Når de har klædt sig i hvidt, går de stille videre ind til det storslåede dåbsbassin, hvor de døbes for de døde. Når de kommer op ad det rene, forfriskende dåbsvand, er disse unge blevet styrket og ved, at de har taget del i et evigt værk for andre.

De går endnu engang ud i mørket, hvor de skynder sig i skole – men de er ikke de samme, for de forlader templet udrustet med kraft og herlighed (se L&P 109:22-23). De bærer templets lys og renhed i hjertet og er forberedte på at tilbagestøde »fjendelandets« mørke og forblive moralsk rene. Denne scene er ikke enestående for templet i Salt Lake – det finder ofte sted, idet unge over hele verden forlader fjendelandets mørke og vælger at leve værdigt til at have og indtræde i templets lys.

En søster og bror fra Colorado i USA er fx hver især blevet døbt for flere end 50 af deres forfædre inden for det sidste år og har oplevet templets renhed. Broderen fortæller: »Jeg får en god og åndelig følelse, når jeg er i templet. Når jeg senere møder fristelser, husker jeg på den følelse, og det hjælper mig.« I sin bestræbelse på at leve værdigt til at komme i templet, skrev søsteren en liste i sin dagbog over de ting, som hun vil og ikke vil gøre, når hun møder fristelser. Hun tog et standpunkt og har endda vist listen til sine forældre og venner, så de kan hjælpe hende. Disse to unge har skabt en stærkt moralsk rustning til deres hjerte, sind og legeme.

Lutr dit hjerte

Udover rene handlinger, har du så også rene ønsker?

Salmisten David siger bedende i Sl 139:23-24: »Ransag mig, Gud, og kend mit hjerte, prøv mig og kend mine tanker, se efter, om jeg følger afgudsvej!« Præsident Lorenzo Snow (1814-1901) henviste til disse vers, da han rådede: »Jeg vil anbefale, at enhver tager denne bøn af David til sig … Mange fejler i at nå denne høje standard, fordi de gør ting i det skjulte … som … fremmedgør dem fra den Almægtige.«2

At bede vor himmelske Fader om at skabe et rent hjerte i sig er en troshandling. Han har al kraft; vend dig ofte til ham og bed ydmygt om hans guddommelige hjælp til at holde dine følelser rene – selv seksuelt rene.

»I skal leve i Ånden og ikke følge kødets lyst« (Gal 5:16). Sikke en styrke du vil besidde, når du lever i Ånden! Når du tager del i nadveren hver søndag, vidner du om, at du er villig til altid at erindre Jesus Kristus (se L&P 20:77, 79). At erindre Frelseren kan give dig åndelig styrke til at vende dig væk fra urenhed.

Vær ren for Gud

Hvorfor er seksuel renhed en befaling? Fordi vor himmelske Fader kun har skænket skaberkraften til guddommelige formål inden for ægteskabet. Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret: »Hvad vi føler for, og hvordan vi bruger den himmelske kraft vil i høj grad bestemme vores lykke i det jordiske liv og vores evige skæbne.«3

Seksuel intimitet skaber en kærlig og følelsesmæssig enhed mellem mand og hustru. Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum har dog advaret: »Disse intime handlinger har Herren forbudt uden for ægteskabets varige ramme, fordi de ellers vil underminere hans hensigter … De forårsager alvorlig følelsesmæssig og åndelig skade. Selv om de involverede måske ikke indser det nu, så vil de gøre det senere. Seksuel umoral skaber en hindring for Helligåndens påvirkning.«4

Seksuel intimitet er ikke givet for at tilfredsstille begær, nysgerrighed eller ønsket om popularitet. En sådan selvisk brug af denne gudgivne gave vil altid forårsage en ulykkelig tilstand og en begrænset åndelig udvikling.

Når du forbereder dig selv og lutrer dit hjerte, kan Herren rense dig og hjælpe dig med at forblive ren. Hvis du føler skyld eller skam i det stille, så søg forsoningens kraft. Det er kun igennem Jesu Kristi sonoffer, at vi kan blive renset. Omvend dig og bed oprigtigt om tilgivelse. Tal med din biskop eller grenspræsident, hvis det er nødvendigt. Kan du blive ren og forblive ren i en uren verden? Ja, det kan du! Du kender sandheden og har støtten fra Helligånden, forældre, ledere og den nulevende profet. Når du ser til Jesus Kristus, kan og vil du forblive ren for ham.

Noter

  1. Boyd K. Boyd K. Packer, »Råd til de unge«, Liahona, nov. 2011, s. 16.

  2. Kirkens præsidenters lærdomme: Lorenzo Snow, 2012, s. 118.

  3. David A. David A. Bednar, »Vi tror, at vi skal være kyske«, Liahona, maj 2013, s. 42.

  4. Richard G. Scott, »Træf de rigtige valg«, Stjernen, jan. 1995, s. 36.