2017
Når troen prøves
March 2017


Svar fra Kirkens ledere

Når troen prøves

Fra en tale holdt ved oktoberkonferencen 2012.

Billede
Youth class

Ildprøver er beregnet til at gøre jer stærkere, men de har også potentiale til at mindske eller tilmed ødelægge jeres tillid til Guds Søn og til at svække jeres beslutning om at holde jeres løfter til ham. Disse prøvelser er ofte kamufleret, hvilket gør dem vanskelige at identificere. De har rod i vores svagheder, vores sårbarheder, vores følsomme punkter eller det, der betyder mest for os. En reel, men overkommelig prøve for én kan være en ildprøve for en anden.

Hvordan forbliver vi »standhaftige og urokkelige« (Alma 1:25) under en trosprøve? Vi fordyber os i præcis det, der opbyggede vores kerne af tro: Man udøver tro på Kristus, man beder, man grunder over skrifterne, man omvender sig, man går i kirke og tager nadveren, man holder befalingerne, og man tjener andre.

Når jeres tro prøves – så forlad aldrig Kirken, uanset hvad I gør! At gå bort fra Guds rige midt i en trosprøve er som at forlade en sikker stormkælder i det øjeblik, hvor tornadoen dukker op.

Apostlen Paulus sagde: »Så er I da ikke længere fremmede og udlændinge. I er de helliges medborgere og hører til Guds husstand« (Ef 2:19) Det er i Kirkens fredede rum, at vi skærmer vores tro. Når vi mødes med andre, der tror, beder vi og finder svar på vores bønner, vi tilbeder gennem musik, bærer vidnesbyrd om Frelseren, tjener hinanden og mærker Herrens Ånd. Vi nyder nadveren, modtager præstedømmets velsignelser og besøger templet. Herren har sagt: »Guddommelighedens kraft [tilkendegives] i dets ordinancer« (L&P 84:20). Når I møder en prøve på jeres tro, så forbliv trygt inden for Guds husstands sikre rammer. Der er altid plads til jer her. Ingen prøve er så stor, at vi ikke kan overvinde den sammen (se Mosi 18:8-10).