2023
Palvelutyötä uskollisesti
Joulukuu 2023


”Palvelutyötä uskollisesti”, Liahona, joulukuu 2023.

Palvelutyön periaatteita

Palvelutyötä uskollisesti

Meillä voi olla syvällinen vaikutus, kun palvelemme uskollisesti.

Kuva
Mies tekemässä traktorilla lumitöitä

Valokuva Kay Lynn Hodges

Apostoli Pietarin elämä on innoittava esimerkki kuuliaisuudesta ja uskollisuudesta Vapahtajaa kohtaan. Mutta Pietarin oli opittava ja kasvettava näissä ominaisuuksissa, aivan kuten meidän kaikkien on tehtävä. Vaikka hän oli aiemmin julistanut Jeesuksen olevan Messias (ks. Matt. 16:16) ja oli jopa ollut halukas kuolemaan Hänen vuokseen (ks. Luuk. 22:33), hän kysyttäessä kielsi tuntevansa Jeesuksen (ks. Matt. 26:69–74). Tämän pettämisen jälkeen Pietari ”puhkesi katkeraan itkuun” (ks. Matt. 26:75). Jeesus antoi Pietarille anteeksi, ja myöhemmin pääapostolina Pietari johti Jeesuksen Kristuksen varhaista kirkkoa.

Tämä kertomus opettaa meille, että silloinkin kun epäonnistumme, me voimme saada anteeksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta, jos teemme todellisen parannuksen ja olemme uskollisia Hänelle. Pietarista tuli mahtava esimerkki uskollisuudesta koko loppuelämänsä ajan, kun hän vainosta ja kärsimyksestä huolimatta palveli Herraa. Lopulta hän antoi henkensä.

Pietari opetti, että meitä siunataan, jos olemme uskollisia Vapahtajalle jopa koettelemusten ja vainon aikana:

”Kun teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, te olette autuaat, sillä teidän yllänne on kirkkauden Henki, Jumalan Henki. – –

Mutta sen, joka kärsii kristittynä, ei pidä hävetä, vaan hän kirkastakoon kristityn nimellään Jumalaa.” (1. Piet. 4:14, 16.)

Me voimme osoittaa horjumatonta uskollisuutta Vapahtajaa kohtaan tekemällä niin kuin Hän on pyytänyt meitä, ja me voimme osoittaa uskollisuutta niille, joita palvelemme, pyrkimällä luomaan todellisia, vilpittömiä ystävyyssuhteita.

Näin kasvat uskollisuudessa

Uskollisuus on Kristuksen kaltainen ominaisuus, jota voimme oppia lisää ja jossa voimme kehittyä. Tässä on muutamia ideoita:

  1. Kommunikoi tehokkaasti: Olemalla selkeä ja avoin kommunikoimisessasi ja kuuntelemalla aktiivisesti muiden näkemyksiä voit aikaansaada syvemmän ymmärryksen ja luottamuksen, mikä auttaa sinua luomaan ja ylläpitämään uskollisia ihmissuhteita.

  2. Ole johdonmukainen: Kun ihmiset voivat luottaa siihen, että olet heidän tukenaan ja että noudatat sitoumuksiasi, he uskovat ja luottavat sinuun, mikä johtaa vahvoihin, uskollisiin ihmissuhteisiin.

  3. Rukoile: Kun rukoilet niiden puolesta, joita palvelet, uskollisuuden tunteet heitä kohtaan kehittyvät luontaisesti.

Kuva
Nainen kävelemässä lapsen kanssa lumessa

Valokuva Shirlene Stoddard

Palvelutyötä uskollisesti

  1. Ole luotettava: Noudata tekemiäsi sitoumuksia ja ole tukena, kun palvelemasi henkilöt tarvitsevat rohkaisua.

  2. Kuuntele aktiivisesti: Kun todella kuuntelet ja ymmärrät niitä, joita palvelet, ja olet läsnä, voit luoda vahvempia yhteyksiä ja osoittaa, että välität heidän hyvinvoinnistaan.

  3. Säilytä luottamuksellisuus: Lojaali ystävä säilyttää luottamuksellisuuden palvellessaan – ja joka hetki. (Erityistapauksissa, kuten väkivaltatilanteissa, pyydä lupa ja auta häntä sitten hakemaan oikeanlaista apua.)

  4. Osoita rakkautta ja myötätuntoa: Kun todella välität niistä, joita palvelet, he tuntevat itsensä arvokkaiksi ja arvostetuiksi, mikä luo suhteen, jossa uskollisuus voi kukoistaa.

  5. Palvele: Kun palvelemme toisiamme rakastaen, me osoitamme uskollisuutemme Vapahtajalle ja halukkuutemme ruokkia Hänen lampaitaan (ks. Joh. 21:15–17).