2023
Neljä ideaa uskontojen välisten suhteiden rakentamiseen
Joulukuu 2023


Julkaistaan vain sähköisenä

Neljä ideaa uskontojen välisten suhteiden rakentamiseen

”Jumala käyttää enemmän kuin yhtä kansaa suuren ja ihmeellisen työnsä toteuttamiseen.”1

Kuva
Kaksi hymyilevää miestä

Mitä voi tapahtua, kun ihmiset, jotka kuuluvat moniin eri uskontokuntiin ja joilla on erilaisia uskonkäsityksiä, kokoontuvat yhteen? Yhteisöjä, perheitä ja jopa maailmaa voidaan siunata! Esimerkiksi huhtikuun 2020 yleiskonferenssissa presidentti Russell M. Nelson kehotti jokaista – sekä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä että niitä, jotka eivät kuulu kirkkoomme – paastoamaan ja rukoilemaan helpotusta koronaviruspandemiaan.2

Vastauksena presidentti Nelsonin maailmanlaajuiseen kutsuun paastota monet eri uskontokuntiin kuuluneet ihmiset ympäri maailmaa liittyivät mukaan yhteiseen asiaan.

Erinäiset Facebook-ryhmät alkoivat kutsua tuhansia ihmisiä kertomaan kokemuksistaan. Brandi, erään ryhmän jäsen, sanoi: ”Tähän ryhmään liittymiseni jälkeen elämäni on muuttunut ikuisiksi ajoiksi. Kaiken hyvyyden näkeminen on liikuttanut minua enemmän kuin mikään muu. – – Kuuluminen tähän uskomattomaan ryhmään, jossa ihmiset kaikilta elämänaloilta ovat liittyneet yhteen rakkaudessa ja rauhassa, tuntuu aivan toiselta maailmalta. – – Se, mitä olen kokenut ja tuntenut siinä ryhmässä yhdessä yli puolen miljoonan muun kanssa, on varmastikin pilkahdus siitä, millainen taivas tulee olemaan. Kaikki Jumalan lapset yhdistyneinä.”3

Kirkon johtajat ovat jatkuvasti kannustaneet ihmisiä työskentelemään muihin uskontokuntiin kuuluvien kanssa luodakseen ystävyyssuhteita, vahvistaakseen yhteisöjä ja rakentaakseen ykseyttä.

Presidentti Dallin H. Oaks, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on sanonut: ”Huolimatta kaikesta siitä, mitä kirkkomme tekee suoraan, suurimman osan maailmanlaajuisesta humanitaarisesta palvelusta Jumalan lapsille tekevät henkilöt ja järjestöt, joilla ei ole mitään virallista yhteyttä kirkkoomme. Kuten yksi apostoleistamme huomautti: ’Jumala käyttää enemmän kuin yhtä kansaa suuren ja ihmeellisen työnsä toteuttamiseen. – – Se on liian laaja, liian työläs yhdelle ainoalle kansalle.’”4

Mitä me voimme tehdä noudattaaksemme profeetallisia neuvoja ja osallistuaksemme eri uskontokuntien väliseen yhteistoimintaan yksilöinä, perheinä ja seurakuntina? Tässä on neljä ideaa, joilla pääset alkuun:

  1. Osallistu johonkin palvelutoimintaan, kuten verenluovutukseen. Kaliforniassa Yhdysvalloissa kirkon jäsenet liittyivät muiden kristittyjen kanssa eri uskontokuntien väliseen verenluovutushankkeeseen. Silloinen vyöhykeseitsenkymmen vanhin Robert N. Packer sanoi: ”Tätä tehdään, koska tämän katolisen yhteisön ja myöhempien aikojen pyhien yhteisön kesken on paljon rakkautta.”5

  2. Suunnittele uskontojen välinen päiväleiri lapsille tai nuorille ja osallistu siihen. Jotkut kirkon jäsenet Manilassa Filippiineillä osallistuivat uskontojen väliseen vuosittaiseen leiriin, jonka järjesti Religions for Peace Asia & the Pacific Interfaith Youth Network [Uskonnot rauhan puolesta Aasiassa ja Tyynenmeren uskontojen välinen nuorisoverkosto]. Leiri tarjoaa ”johtajille välineitä, joita he tarvitsevat työskennelläkseen yhdessä nuorten kohtaamien lukemattomien ongelmien käsittelemiseksi”.6

    Uskontojen väliset leirit ja toiminnat voivat tarjota tilaisuuksia yhdistyä muiden kanssa, niin että me kaikki voimme tuntea rauhaa, joka tulee palvelemisesta Jeesuksen Kristuksen tavoin.

  3. Osallistu paikallisiin ruokatempauksiin. Walker N., 7, Albertasta Kanadasta sanoi: ”Kaupunkimme tekee joka vuosi eri uskontojen välisen ruokatempauksen. Jaamme lehtisiä ja sitten käymme hakemassa ovelle jätetyn ruoan. Kun veimme ruoan varastolle, olin todella innoissani. Äiti sanoi, että se tunne oli Pyhä Henki.”7

  4. Osallistu eri uskontojen yhteisiin konsertteihin. Megan C., 18; Ethan M., 19; ja Romy C., 17, Floridasta Yhdysvalloista, osallistuivat eri uskontojen yhteiselle musiikkifestivaalille, jonka tavoitteena oli ”auttaa eri taustoista olevia ihmisiä ystävystymään”8.

”Maailmassa, jossa uskontoja ja uskoa vainotaan niin paljon, on mukavaa, että me voimme kaikki kokoontua yhteen ja ihan vain jutella. – – [Osallistujille] oli samantekevää, mitä uskontoa kukin edusti. He olivat paikalla vain tarjotakseen apuaan”, Romy sanoi.9

Ollessaan G20-maiden uskontojen välisessä foorumissa Italiassa vanhin Jack N. Gerard seitsemänkymmenen koorumista muistutti meitä siitä, miten tärkeää on työskennellä yhdessä kaikkiin uskonkäsityksiin uskovien ihmisten kanssa, kun pyrimme noudattamaan Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä: ”Ihmissuhteet johtavat todelliseen ymmärrykseen. – – Meidän on noustava maailmassa nykyään näkemämme polarisaation yläpuolelle. Ja meidän pitää johtaa ja muistuttaa omia jäseniämme osoittamaan esimerkillään kaikkialla maailmassa, että uskomme perinteissä Vapahtaja itse oli suuri parantaja. Hän toi meidät yhteen ja kannusti muita olemaan tuomitsematta toisiaan ja sen sijaan olemaan maltillisia ja harkitsevia siinä, miten suhtaudumme toisiimme. Me voimme tulla yhteen ja nousta jonkin [sellaisen] yläpuolelle, mikä on sallittua nykyajan tekniikan myötä, ja löytää itsemme paremmasta paikasta, kun olemme todella parantaneet koko ihmiskunnan sydäntä ja sielua riippumatta siitä, millainen heidän uskontonsa perinne on tai onko sitä lainkaan.”10