2023
Minä uskon ihmeisiin
Joulukuu 2023


”Minä uskon ihmeisiin”, Liahona, joulukuu 2023.

Minä uskon ihmeisiin

Uskon, että Jumala voi puuttua ja puuttuu elämäämme nykyäänkin meidän parhaaksemme, aivan kuten Hän teki koko kuolevaisen palvelutyönsä ajan. Uskon, että Hän tekee sitä joka päivä.

Kuva
Kristus-patsaan käsi

Valokuva Kristus-patsaan kädestä Shannon Leanne Law

Toisinaan ihmeet ovat dramaattisia. Mutta yleensä ne eivät ole.

Ollessani kirkon lehtiin liittyvällä työmatkallaTaiwanissa matkustin tulkin ja kuljettajan kanssa. Vaikka minulla oli vielä tuntikausia töitä tehtävänä, tulkkini piti jättää minut yksin kuljettajan kanssa, joka ei osannut englantia. En voisi mitenkään saada työtäni valmiiksi ilman, että pystyisin kommunikoimaan kuljettajan kanssa. Kun he keskustelivat vaihtoehdoista, tulkkini alkoi nauraa. Hän selitti, että kuljettaja puhui espanjaa, ja hän tiesi, että olin oppinut sitä lähetystyöni aikana. Kuljettajalla ja minulla oli hauskaa yhdessä, ja sain työni päätökseen ilman ongelmia.

Tämä ei ollut mikään dramaattinen parantuminen tai vuoren siirtäminen. Mutta Jumala puuttui asiaan siten, että kuljettajanani oli yksi niistä suhteellisen harvoista ihmisistä Taiwanissa, joka osasi espanjaa.

Me tarvitsemme ihmeitä

Uskon, että me tarvitsemme ihmeitä päivittäin tai emme edisty matkallamme takaisin Jumalan luo. Kun Nefin perheellä ”oli uskoa luottaa siihen, että Jumala voi käskeä [Liahonan] osoittaa, mitä tietä heidän piti kulkea, katso, se tapahtui; sen tähden he saivat tämän ihmeen ja myös monia muita ihmeitä Jumalan voimalla päivästä päivään” (Alma 37:40).

Uskomme edeltää ihmettä, mutta ihme voi vahvistaa uskoamme, auttaa sitä kasvamaan ja viedä meitä eteenpäin polulla.1

Meitä ympäröivät ihmeet – jos katsomme

Uskon, että ihmeitä on kaikenlaisia – dramaattisista niihin, jotka on helppo selittää sattumaksi. Uskon, että Herra siunaisi meitä niillä useammin, jos tavoittelisimme niitä, huomaisimme ne ja tunnustaisimme ne kiitollisina.2

Uskon, että ihmeiden etsiminen on eri asia kuin merkkien etsiminen. Ihmeiden etsiminen viittaa uskoon tai ainakin toivoon. Merkkien etsiminen viittaa epäilyyn. Uskova ja epäilijä voivat nähdä saman ihmeen, mutta vain toinen heistä tunnistaa sen sellaiseksi (ks. OL 63:7). Epäileminen ei voi saada aikaan ihmeitä, kun taas Vapahtaja sanoi, että ”niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit” (Mark. 16:17; ks. myös Morm. 9:24; Et. 4:18; OL 84:65; OL 58:64; 63:9; 68:10; 124:98).

Ihmeiden huomaaminen

Ihmeitä on kaikenlaisia. Vapahtaja on sanonut:

”Niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä.

He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat.” (Mark. 16:17–18.)

Ja sitten Hän lisää ihmeen, joka meiltä jää usein huomaamatta: ”Jokaiselle, joka uskoo minun nimeeni, mitään epäilemättä, minä vahvistan kaikki sanani” (Morm. 9:25). Uskon, että todistus Jeesuksen Kristuksen evankeliumin totuudellisuudesta on ihme – ihme, jonka jokainen meistä voi saada, jos teemme valinnan uskoa Hänen sanoihinsa ja elää niiden mukaan (ks. Joh. 7:17; OL 84:44).

Missä on minun ihmeeni?

On monia, jotka ovat kokeneet koettelemuksia ja murhenäytelmiä, ja kun he ovat tavoitelleet jumalallista väliintuloa, sitä ei ole tullut. Nämä voisivat kysyä: ”Missä oli minun ihmeeni?”

Joitakin ihmeitä emme koskaan näe. Toiset menevät ohi huomaamatta, koska odotimme jotakin muuta.3

Mutta lopulta olimmepa saaneet kaipaamamme ihmeen tai emme, jokaisella meistä on oikeus kaikkein suurimpaan ihmeeseen – Jeesuksen Kristuksen sovitukseen, joka lupaa, että me voimme jälleen saada menettämämme rakkaat, että kuormia voidaan nostaa ja lohtua voi löytää ja että Vapahtajamme paitsi tuntee läheisesti jokaisen tuskamme, murheemme ja kärsimyksemme myös osaa auttaa meitä selviytymään niistä.4

Päätä uskoa

”Onko ihmeiden aika lakannut? – – Ei, sillä ihmeet tehdään uskon tähden, ja uskon tähden enkelit ilmestyvät ja palvelevat ihmisiä; jos siis nämä asiat ovat lakanneet, voi ihmislapsia, sillä se johtuu epäuskosta.” (Moroni 7:35, 37.)

Päättäkäämme uskoa. Ja eläkäämme sitten kiitollisina sen jälkeen tulevista ihmeistä.