2023
Tulkitsevia lähestymistapoja Johanneksen ilmestykseen
Joulukuu 2023


Uuden testamentin taustaa

Tulkitsevia lähestymistapoja Johanneksen ilmestykseen

Me voimme hyötyä siitä, että luemme Johanneksen ilmestystä monin eri tavoin.

Kuva
placeholder altText

Johanneksen ilmestys on ainutlaatuinen Uudessa testamentissa. Se ei keskity Jeesuksen Kristuksen kuolevaisuuden palvelutyön kerronnallisiin yksityiskohtiin, kuten neljä evankeliumia tekevät. Se ei myöskään havainnollista niitä vaikeita olosuhteita, joita varhainen kristillinen kirkko kohtasi, kuten kirjeissä kerrotaan. Sen sijaan Johanneksen ilmestys esittelee jotakin sellaista, joka on tuttua nykyajan eeppisen fantasian lukijoille: lohikäärme piinaa maailmaa. Peto nousee merestä. Kaaos ja hävitys rehottavat. Toivo alkaa hiipua – kunnes valkoisella hevosella saapuva ratsastaja ilmaantuu ja kukistaa lohikäärmeen tuoden maahan rauhaa ja vaurautta.

Kuinka siis Johanneksen ilmestyksen uskollisen 2000-luvun lukijan on tarkoitus löytää merkitystä ja käytäntöön soveltamista kirjasta, jota ei ole helppoa tulkita?

Erilaisia nykyajan lähestymistapoja

Ennen kaikkea Johanneksen ilmestyksen ymmärtämisessä onnistuu paremmin rukoilemalla profetian ja ilmoituksen henkeä. Luvun OL 77, ilmoitus, jossa Joseph Smith sai Herralta näkemystä Johanneksen ilmestyksen tilanteesta ja monista kirjan vertauskuvista, tulisi myös olla osa omaa tutkimistasi.

Lisäksi voi olla hyödyllistä ymmärtää, kuinka lukijat ja tutkijat nykyään tulkitsevat Johanneksen ilmestystä eri tavoin. Yleensä Johanneksen ilmestyksen tarkoitettua taustaa ja merkitystä koskevat lähestymistavat voidaan jakaa suurin piirtein neljään ryhmään. Jokaisessa niistä on vahvuuksia ja heikkouksia:

1. Johanneksen ilmestys on vertauskuvallinen kertomus historiasta. Tässä perinteessä Johanneksen ilmestyksen mielikuvien ja vertauskuvien katsotaan olevan sopusoinnussa tärkeiden ihmisten ja tapahtumien kanssa kristillisen kirkon alusta Kristuksen toiseen tulemiseen asti. Tämän lähestymistavan ongelma on siinä, että se on usein hypoteettinen ja perustuu suurelta osin siihen, mihin historiallisiin henkilöihin tai tapahtumiin tulkitsija haluaa keskittyä. Ja lukijoiden täytyy usein muuttaa tai mukauttaa tulkintojaan, kun aikaa kuluu eikä Jeesus Kristus ole palannut. Vaikka tämä lähestymistapa oli erityisen suosittu 1900-lukua edeltävinä vuosisatoina, se on nykyään suurelta osin jäänyt vaille suosiota.

2. Johanneksen ilmestyksen käsittämä ajanjakso rajoittuu ensimmäiseen vuosisataan jälkeen Kristuksen. Tämän lähestymistavan mukaan Johanneksen ilmestyksen tapahtumat ja vertauskuvat koskevat tiukasti kristillistä kirkkoa sen olemassaolon ensimmäisellä vuosisadalla. Tämän lukutavan etuna on se, että se keskittyy ensimmäisen vuosisadan kristittyihin ja siihen, että kirjan sanoma on tarkoitettu heille. Mutta lähestymistavan suurin haittapuoli on se, että se saattaa saada ihmiset ajattelemaan, että Johanneksen ilmestys on vain historiallinen artefakti eikä sitä, mikä se on: elävää pyhää kirjoitusta, josta voi ammentaa merkityksellisiä hengellisiä opetuksia nykypäivään.

3. Suurin osa Johanneksen ilmestyksen tapahtumista ei ole vielä toteutunut. Tämä näkökulma antaa ymmärtää, että suurin osa Johanneksen ilmestyksessä kuvatuista tapahtumista täyttyy tulevaisuudessa. Se uskoo, että kirja antaa tapahtumien aikajärjestyksen – mutta ennemminkin tulevaisuutta kuin menneisyyttä silmällä pitäen. Lukijat voivat saada selkeän aikajanan tulevista tapahtumista kokoamalla yhteen vihjeet, joita on läpi koko kirjan. Futuristeilla on taipumus tulkita Johanneksen ilmestyksen tapahtumia ja hahmoja kirjaimellisemmin. Yksi tämän lähestymistavan voima on siinä, että se pitää lukijan jatkuvasti mukana Johanneksen ilmestyksen tapahtumissa – ne voivat tapahtua huomenna! Nefin näyssä, joka on tallennettu lukuihin 1. Nefi 11–14, enkeli kertoo hänelle, että Johannes kirjoittaisi ”maailman lopusta” (1. Nefi 14:22), joten osan Johanneksen ilmestyksestä täytyy käsitellä tulevia tapahtumia. Yksi tämän lähestymistavan haittapuoli on se, että se poistaa Johanneksen ilmestyksen miltei kokonaan sen ensimmäisen vuosisadan asiayhteydestä, ja lukijat ovat vaarassa menettää jonkin merkityksen, jonka Johannes tarkoitti välittömän yleisönsä saavan.

4. Johanneksen ilmestys on vertaus hyvän ja pahan välisestä taistelusta. Tästä näkökulmasta Johanneksen ilmestys ei käsittele tiettyjä aiempia tai tulevia tapahtumia vaan on vertauksena Jeesuksen Kristuksen ja Saatanan välisestä taistelusta vanhurskaiden ja jumalattomien välillä, Karitsan kirkon ja Perkeleen kirkon välillä. Tämän näkemyksen mukaan Johanneksen ilmestyksen tarkoituksena on tukea tiettyjä ihanteita: että Jeesus Kristus voittaa, että vanhurskaat saavat tukea, että jumalattomia rangaistaan. Johanneksen ilmestyksessä kuvatut tapahtumat ovat vertauskuvallinen väline noille suuremmille periaatteille. Yksi tämän lähestymistavan voima on siinä, että hyvän ja pahan valitseminen soveltuu kehen tahansa minä tahansa ajanjaksona. Yksi heikkous on se, että lukijoilta saattaa jäädä huomaamatta merkkejä tai vertauskuvia, joiden tarkoituksena on viitata tiettyihin tapahtumiin tai ajanjaksoihin.

Kolme asiaa, jotka on hyvä pitää mielessä, kun luet Johanneksen ilmestystä

Monet lukijat (minä mukaan lukien) huomaavat omaksuvansa osia kustakin näistä lähestymistavoista. Uskon, että tämä lähestymistapa on parhaiten sopusoinnussa sen kanssa, mitä nykyajan pyhissä kirjoituksissa ja ilmoituksissa on ilmoitettu Johanneksen ilmestyksen ymmärtämisestä (ks. esim. OL 77). Kirja uhmaa kaikkia helppoja luokituksia ja palkitsee lukijat, jotka ovat avoimia soveltamaan eri tulkintojen näkökulmia. Luvussa Ilm. 5 toimiva lähestymistapa ei ehkä ole yhtä hyödyllinen luvussa Ilm. 11.

Kun lukijat tutkivat eri tapoja lukea Johanneksen ilmestystä, suosittelisin pitämään mielessä kolme asiaa.

1. Muista aina kirjan ensimmäiset sanat: ”Johanneksen, Jumalan palvelijan, ilmestys, jonka Jeesus Kristus antoi hänelle.”1

Tämä kirja kertoo Vapahtajasta. Jokainen vertauskuva, jokainen kertomus ilmoittaa meille jotakin Jeesuksesta Kristuksesta. Hän on Karitsa, joka tuo rauhaa kansalleen, ja Hän on punaisiin pukeutunut hahmo, joka tuo tuhon viholliselle. Hän on Sulhanen, joka pysyy aina uskollisena morsiamelleen ja Jumalalle, joka istuu valtaistuimellaan.

Kreikankielinen sana, joka on käännetty kirjan nimessä sanalla ”ilmestys”, on apokalypsi, joka tarkoittaa ”paljastaa” tai ”ilmoittaa”. Juuri sitä Johannes tekee lukijoidensa hyväksi – vetäen verhon pois ja ilmoittaen meille, kuka Jeesus Kristus todella on. Nimi Jeesus esiintyy melko säästeliäästi Johanneksen ilmestyksessä (noin kymmenkunta kertaa), mutta Hänen vaikutuksensa, Hänen tärkeytensä, on jokaisen jakeen taustalla.

2. Pidä mielessä Joseph Smithin sanat siitä, että Johanneksen ilmestys ”on yksi selkeimmistä kirjoista, mitä Jumala on milloinkaan antanut kirjoittaa”2.

Yksi niistä sudenkuopista, joita Johanneksen ilmestyksen lukijat voivat toisinaan kohdata, on turhautuminen, joka tulee siitä, että he eivät ymmärrä, mitä tapahtuu, koska vertauskuva toisensa jälkeen näyttää vievän heitä yhä kauemmas minkäänlaisesta todellisesta heihin soveltuvasta merkityksestä. Mutta Joseph Smith muistuttaa meitä siitä, että Johanneksen ilmestys on ”selkeä” kirja, jonka merkityksen on tarkoitus olla ymmärrettävä.

Sanon usein oppilailleni, että voin tiivistää Johanneksen ilmestyksen lyhyesti: ”Vapahtaja Jeesus Kristus voittaa!” Aloita lukeminen tuo ajatus mielessäsi. Kun törmäät vertauskuvaan tai kertomukseen, joka vaikuttaa hämmentävältä, kysy itseltäsi, kuinka se lisää ymmärrystäsi Jeesuksen Kristuksen voitosta. Tämä ei ehkä vastaa kaikkiin kysymyksiisi, mutta se auttaa sinua luomaan tärkeän viitekehyksen.

Vanhin Bruce R. McConkie (1915–1985) kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että ”yleinen käsitys siitä, että [Johanneksen ilmestys] käsittelee eläimiä ja vitsauksia ja salaperäisiä vertauskuvia, joita ei voi ymmärtää, ei kerta kaikkiaan ole totta” ja lisäsi, että ”suurin osa kirjasta – – on selkeä ja yksinkertainen, ja Herran kansan tulee ymmärtää se.” Kyllä, on tiettyjä kielikuvia ja vertauskuvia, joita on vaikeampi tulkita kuin muita, mutta se ”ei tarkoita, ettemme voisi ymmärtää niitä, jos kasvaisimme uskossa siten kuin meidän pitäisi”.3 Toisin sanoen, älä pelkää Johanneksen ilmestystä – se voi olla kamppailu, mutta se on hyödyllinen sellainen!

3. Pyri aina lukemaan Johanneksen ilmestystä Hengen avulla ja avoimin mielin.

On epäilemättä houkuttelevaa, kuten monet ovat tehneetkin, ottaa kaikki kuvailevat mielikuvat eläimistä ja numeroista ja tapahtumista ja yrittää yhdistää kaikki nämä vertauskuvat tiettyihin asioihin, aivan kuin numeron kolme ja puoli taustalla olevan piilomerkityksen tutkiminen antaisi lukijalle salaista tietoa, joka on piilossa suurelta yleisöltä.

Mutta Johanneksen ilmestyksen kaltaisen kirjan kauneus on siinä, että sen kaikkialla esiintyvät vertauskuvat, numerot ja tapahtumat voivat johtaa erilaisiin päteviin ja hyödyllisiin tulkintoihin, varsinkin kun rukoilemme Hengen apua ja tuomme tutkintaamme tärkeitä välineitä kuten luvut 1. Nefi 11–14, OL 77 ja Joseph Smithin raamatunkäännöksen. Ehkäpä yksi henkilö lukee Johanneksen kertomuksen Karitsasta ja lohikäärmeestä kuvauksena Siionin ja Babylonin välisestä historiallisesta taistelusta, jota on käyty Raamatun varhaisilta sivuilta asti. Toinen löytää Johanneksen kirjoituksista ennustuksen Toisesta tulemisesta ja Jeesuksen Kristuksen väistämättömästä voitosta ja löytää toivoa yhä synkkenevässä maailmassa. Samaan aikaan kolmas löytää henkilökohtaisen sovelluksen oppiessaan mahdollisia tapoja voittaa vastustaja päivittäisessä kamppailussaan tahdonvapauden kanssa. Huomionarvoista Johanneksen ilmestyksessä on se, että kaikki kolme ovat löytäneet hyödyllisiä ja oivaltavia tapoja lukea sitä Pyhän Hengen johdattaessa heitä.

Profeetta Joseph Smith selitti, että ”aina kun Jumala antaa jotakin mielikuvaa tai eläintä tai mitä tahansa olentoa koskevan näyn, Hän pitää velvollisuutenaan antaa sen merkitystä koskevan ilmoituksen tai tulkinnan, muutoin emme ole vastuussa tai tilivelvollisia siitä, uskommeko siihen.”4 Kun avaamme Johanneksen ilmestyksen ja alamme tutkia sitä, Jumala auttaa meitä pyrkiessämme saamaan lisää valoa ja tietoa Johanneksen merkittävästä näystä.

Johanneksen ilmestys on meille suuriarvoinen opettaja. Löytäkäämme kukin innoitettua merkitystä ja syvempää soveltamista, kun rukoillen käymme läpi tämän emotionaalisesti sävähdyttävän ja hengellisesti innostavan tekstin.

Viitteet

  1. JSR Ilm. 1:1 (pyhien kirjoitusten liitteissä).

  2. Joseph Smith, ”History, 1838–1856, volume D-1 [1 August 1842–1 July 1843]”, s. 1523, josephsmithpapers.org.

  3. Bruce R. McConkie, ”Understanding the Book of Revelation”, Ensign, syyskuu 1975, s. 87.

  4. Joseph Smith, ”History, 1838–1856, volume D-1 [1 August 1842–1 July 1843]”, s. 1523, josephsmithpapers.org.