2023
Mitä ymmärsin väärin Vapahtajasta
Joulukuu 2023


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Mitä ymmärsin väärin Vapahtajasta

Kun sairauteni kesti odotettua pidempään, opin, ettei minun tarvitse kohdata koettelemuksia yksin.

Kuva
Sairas mies istuu sohvalla

Kun pandemia iski vuonna 2020, olin yksi ensimmäisistä koronavirustartunnan saaneista ihmisistä asuinalueellani Skotlannissa. Alkuun ajattelin, että se oli pelkkä nuhakuume. Mutta ajan kuluessa terveyteni heikkeni vähitellen, kunnes jopa hengittäminen oli vaikeaa. Kurkkuni ja onteloni vaurioituivat pahoin, ja kärsin kroonisesta uupumuksesta.

Toipuminen jatkui yli puolitoista vuotta, jolloin en pystynyt osallistumaan mihinkään urheilulajiin tai liikuntaan. Minun oli pantava kaikki tauolle. Lopetin jopa opinnot yliopistossa vuodeksi, ja minusta tuli hyvin katkera – katkera olosuhteistani ja vihainen taivaalliselle Isälle, kun toipuminen tuntui saavuttamattomalta.

Olemme vahvempia Jeesuksen Kristuksen kera

Ajattelutavastani huolimatta elin edelleen evankeliumin mukaan. Kävin yhä kirkossa ja tein voitavani auttaakseni ja palvellakseni muita. Vähitellen mielentilani alkoi kohentua.

Kun pahimmat oireet alkoivat hälvetä, sain odottamattoman kutsun palvella vaarnamme korkeassa neuvostossa. Peloistani huolimatta otin kutsun vastaan toivoen, että Herra antaisi minulle keinon täyttää kutsun heikosta terveydestäni huolimatta (ks. 1. Nefi 3:7).

Yksi ensimmäisistä saamistani tehtävistä oli puhua Vapahtajasta ja Hänen sovituksestaan. Jokaisessa puheessa, jonka pidin muille Jeesuksen Kristuksen seuraajille, ymmärrykseni Hänestä ja siitä, mitä Hän teki hyväkseni, kasvoi. Ymmärsin, etten ollut piitannut keskeisestä osasta Hänen sovitustaan – Herra kärsi ja kuoli paitsi meidän syntiemme vuoksi myös ahdinkojemme vuoksi. Hän osaa kohottaa meitä koettelemuksissamme (ks. Alma 7:12).

Sisar Camille N. Johnson, Apuyhdistyksen ylijohtaja, opetti äskettäin:

”Jeesus Kristus voi keventää taakkaamme.

Jeesus Kristus voi nostaa meidän kuormiamme.

Jeesus Kristus tarjoaa meille keinon vapautua synnin painolastista.

Jeesus Kristus on meidän apumme ja huojennuksemme. – –

En pysty siihen yksin, eikä minun tarvitsekaan, enkä aiokaan tehdä niin. Kun olen päättänyt sitoutua Vapahtajaani Jeesukseen Kristukseen Jumalan kanssa solmimieni liittojen kautta, ’kestän kaiken [Kristuksen avulla], joka antaa minulle voimaa’ [Fil. 4:13].”1

Olen myös taipuvainen luottamaan omaan voimaani, ja ylpeydessäni olin todella ajatellut, että pystyisin voittamaan koettelemukseni yksin. Mutta aloin käsittää, etten epäonnistunut, koska koettelemus oli liian vaikea. Se johtui siitä, etten sallinut Jeesuksen Kristuksen antaa minulle voimaansa ja tukeaan.

Viimein sen ymmärtäminen, mitä Hän tarjoaa minulle parantavalla voimallaan, muutti kaiken. Vaikka tieni toipumiseen ei olisikaan helppo tai nopea, saatoin matkan varrella löytää rauhaa, iloa ja voimaa kääntymällä Hänen puoleensa.

Suhteemme syventäminen Kristukseen

Meidän ei tarvitse kohdata mitään koettelemuksia yksin. Me voimme turvautua Vapahtajaamme saadaksemme voimaa. Ymmärsin, että ne hengelliset vaikeudet, joita tunsin sairauteni aikana, johtuivat siitä, etten ymmärtänyt suhdettani taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen, ja siitä, millaista voimaa He voisivat antaa minulle, kun jatkoin Heidän palvelemistaan, etsimistään ja seuraamistaan.

Presidentti Dallin H. Oaks, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, muistutti voimallisesti suhteestamme Vapahtajaan sanoessaan: ”Hän – – tuntee kamppailumme, surumme, kiusauksemme ja kärsimyksemme, sillä keskeisenä osana sovitustaan Hän koki auliisti ne kaikki. Ja sen vuoksi Hänen sovituksensa antaa Hänelle voiman auttaa meitä – antaa meille voimaa kestää se kaikki.”2

Onneksi Herra sysäsi minua olemaan aktiivisempi pyrkiessäni ymmärtämään Häntä. Ja kun olen oppinut ymmärtämään Häntä paremmin, olen pystynyt näkemään Hänen kätensä vaikutuksen elämässäni runsaammin ja näkemään parantumisen ihmeitä, vaikka se onkin vienyt odotettua kauemmin. Kuten ylijohtaja Johnson myös opetti: ”Liittonsa pitäviä siunataan Vapahtajan avulla ja huojennuksella.”3

Se, että olen lisännyt ymmärrystäni Vapahtajasta ja pitänyt liittoni, on ollut valtava siunaus elämässäni. Hän on antanut minulle hyvin paljon hengellistä ja ajallista huojennusta vaikeuksiini. Voin luvata, että kun pyritte tekemään samoin, Herran rakkaus ja jumalallinen tarkoituksenne tulevat selkeiksi. Saatte voimaa, joka on suurempaa kuin omanne – kuten minä olen saanut.