2023
Olet saanut oman endaumentin. Mitä nyt?
Joulukuu 2023


”Olet saanut oman endaumentin. Mitä nyt?”, Liahona, joulukuu 2023.

Olet saanut oman endaumentin. Mitä nyt?

Mitä tapahtuu sen jälkeen kun on saanut endaumentin Herran huoneessa?

Kuva
Oaklandin temppeli Kaliforniassa Yhdysvalloissa

Valokuva Oaklandin temppelistä Kaliforniassa Yhdysvalloissa Mason Coberly

Onneksi olkoon! Olet ottanut ison askeleen liittopolulla ”takaisin kotiin taivaallisten vanhempiemme luo ja – – rakkaittemme [luo]”1. Taivaallisella Isällä on todella paljon varattuna sinulle.

Palaa temppeliin niin usein kuin voit

Nyt kun olet saanut oman endaumentin, palaa takaisin niin usein kuin voit! Ehkäpä todistuksesi temppelistä on vasta kehittymässä, eikä se haittaa. Sinun ei tarvitse ymmärtää kaikkea nyt. Ymmärryksesi ja liittosuhteesi Jumalaan kasvavat, kun palaat temppeliin.

Mikäli asut lähellä temppeliä, varo, ettet anna ”keinon yksinkertaisuuden tai sen helppouden” (1. Nefi 17:41) estää sinua palaamasta usein. Vanhin Richard G. Scott (1928–2015) kahdentoista apostolin koorumista opetti: ”Olen nähnyt, että ihmiset ovat monta kertaa tehneet suuria uhrauksia mennäkseen johonkin kaukaiseen temppeliin. – – Kun temppeli on sopivan lähellä, pienetkin asiat voivat häiritä suunnitelmia mennä temppeliin. Asettakaa olosuhteenne huomioon ottaen selviä tavoitteita siitä, milloin voitte ja aiotte osallistua temppelitoimituksiin. Älkää sitten antako minkään häiritä suunnitelmaanne.”2

Arvosta suositustasi

Se, kuinka usein voimme palvella Jumalaa temppelissä, voi vaihdella, mutta jokainen meistä voi arvostaa temppelisuositustamme. Suositus ei ole pelkkä lupalappu. Se kuvastaa Herran luottamusta sinuun, kun Hän kutsuu sinut huoneeseensa maan päällä. Se, että sinulla on kelvollisesti hallussasi temppelisuositus, osoittaa, että haluat jonakin päivänä palata myös Hänen taivaalliseen kotiinsa. Vanhin Ronald A. Rasband kahdentoista apostolin koorumista on kannustanut meitä elämään päivittäin ”Herralle suositettuna”:

”Meidän temppelisuosituksemme kuvastaa syvää, hengellistä aikomustamme pyrkiä elämään Herran lakien mukaan ja rakastaa sitä, mitä Hän rakastaa: nöyryyttä, sävyisyyttä, lujuutta, rakkautta, rohkeutta, myötätuntoa, anteeksiantoa ja kuuliaisuutta. Ja me sitoudumme niihin mittapuihin, kun kirjoitamme allekirjoituksemme siihen pyhään asiakirjaan. – –

Olla ’Herralle suositettu’ tarkoittaa, että meille muistutetaan, mitä liittonsa pitävältä myöhempien aikojen pyhältä odotetaan.”3

Vaali temppeligarmenttiasi

Kuten ensimmäinen presidenttikunta on ilmaissut, pyhä etuoikeus käyttää uskollisesti temppeligarmenttia on ”ulkoinen ilmaus sisäisestä sitoumuksesta seurata Vapahtajaa Jeesusta Kristusta”4.

Temppeligarmenttien asianmukaista käyttöä voidaan ilolla pitää ”Herran [tapana] antaa meidän ottaa pala temppeliä mukaamme sieltä lähtiessämme. – – Ja vaikka emme voi olla aina temppelissä, niin osa siitä voi olla aina mukanamme siunaamassa elämäämme.”5

Taivaallinen Isä on antanut sinulle suurenmoisen lahjan (sitä sana endaumentti tarkoittaa). Temppeligarmenttien kunnioittava käyttäminen ja niistä puhuminen ovat yksinkertaisia tapoja osoittaa kiitollisuutesi tästä lahjasta.

Ole uskollinen

Uskollisuus ei tarkoita sitä, että olemme aina ylitsevuotavan täynnä Herran Henkeä. Se tarkoittaa, että kestämme uskossa silloinkin, kun olemme epävarmoja. Herra on luvannut suuria siunauksia niille, jotka valitsevat Hänet.

”Te olette pieniä lapsia, ettekä te ole vielä ymmärtäneet, kuinka suuria siunauksia Isällä on käsissään ja valmistettuna teille;

– – olkaa kuitenkin rohkealla mielellä, sillä minä johdatan teitä. Valtakunta on teidän, ja sen siunaukset ovat teidän, ja iankaikkisuuden rikkaudet ovat teidän.” (OL 78:17–18.)

Presidentti Russell M. Nelson on lisännyt näihin lupauksiin:

”Lupaan teille, että ajan mittaan temppelistä tulee turvan, lohdun ja ilmoituksen paikka.”6

”Lupaan, että kun lisäätte aikaanne temppeli- ja sukututkimustyössä, lisäätte ja parannatte kykyänne kuulla Häntä.”7

”Vaalikaa ja kunnioittakaa liittojanne yli kaikkien muiden sitoumusten. Kun annatte Jumalan vallita elämässänne, lupaan teille suurempaa rauhaa, luottamusta, iloa ja – kyllä – levon.”8

Jokainen näistä siunauksista on sinun, kun pyrit edelleen kehittämään liittosuhdettasi taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen – elämäsi tärkeimpään suhteeseen.