Generalkonference
Styrken i åndeligt momentum
Aprilkonferencen 2022


Styrken i åndeligt momentum

I dag vil jeg gerne foreslå fem specifikke handlinger, vi kan foretage for at fastholde et positivt åndeligt momentum.

Mine kære brødre og søstre, jeg elsker jer. Jeg værdsætter denne mulighed for at tale til jer i dag. Jeg beder dagligt for, at I må være beskyttet mod modstanderens hårde angreb og have styrken til at trænge jer frem og igennem de udfordringer, I møder.

Visse prøvelser er dybt personlige byrder, som ingen anden kan se. Andre udspiller sig på verdensscenen. Den væbnede konflikt i det østlige Europa er en af dem. Jeg har været i Ukraine og Rusland mange gange. Jeg elsker de lande, folkene og deres sprog. Jeg græder og beder for alle, der er berørt af denne konflikt. Som kirke gør vi alt, hvad vi kan, for at hjælpe dem, der lider og kæmper for at overleve. Vi opfordrer alle til fortsat at faste og bede for de mennesker, der er og bliver ramt af denne ulykke. Enhver krig er en frygtelig overtrædelse af alt, hvad Herren Jesus Kristus står for og underviser om.

Ingen af os kan styre nationers eller andres handlinger, ikke engang personerne i vores egen familie. Men vi kan kontrollere os selv. Min opfordring i dag, kære brødre og søstre, er at sætte en stopper for konflikter, der raser i jeres hjerte, jeres hjem og jeres liv. Begrav enhver tilbøjelighed til at skade andre – uanset om disse tilbøjeligheder måtte være temperament, en skarp tunge eller en vrede mod nogen, der har såret jer. Frelseren bad os om at vende den anden kind til,1 elske vores fjender og bede for dem, der ondsindet bruger os.2

Det kan være smerteligt svært at slippe en vrede, der føles så berettiget. Det kan synes umuligt at tilgive dem, hvis destruktive handlinger har såret de uskyldige. Og alligevel kræver Frelseren af os, at vi »tilgiver alle mennesker.«3

Vi følger Fredsfyrsten. Vi har mere end nogensinde før brug for den fred, som kun han kan give. Hvordan kan vi forvente, at der hersker fred i verdenen, når vi ikke personligt søger fred og harmoni? Brødre og søstre, jeg ved, at det, jeg foreslår, ikke er let. Men tilhængere af Jesus Kristus bør vise hele verden et eksempel til efterfølgelse. Jeg beder jer inderligt om at gøre alt, I kan, for at afslutte personlige konflikter, der for tiden raser i jeres hjerte og i jeres liv.

Må jeg understrege denne opfordring til handling ved at vende et begreb, som jeg for nylig blev mindet om, da jeg så en basketballkamp.

I den kamp bølgede det frem og tilbage i første halvleg. I de sidste fem sekunder af første halvleg, lavede en forsvarsspiller et smukt trepoint målskud. Da der kun var et sekund tilbage snuppede en af hans holdkammerater bolden og sendte den i nettet igen, lige før der blev fløjtet af. Så gik holdet i omklædningsrummet fire point foran og med et håndgribeligt momentum. De var i stand til at udnytte det momentum i anden halvleg og vinde kampen.

Momentum er et stærkt begreb. Vi har alle oplevet det i en eller anden form – for eksempel i et køretøj, der kommer op i fart, eller med en diskussion, der pludselig ender i et skænderi.

Så jeg spørger: Hvad kan sætte gang i et åndeligt momentum? Vi har set både gode og dårlige eksempler på momentum. Vi kender tilhængere af Jesus Kristus, som har omvendt sig og er vokset i tro. Men vi kender også tidligere inderligt troende, som er faldet fra. Momentum kan svinge den ene og den anden vej.

Vi har aldrig haft mere brug for positivt åndeligt momentum end nu for at modvirke den hastighed, hvormed ondskaben og tidens mørke tegn intensiveres. Positivt åndeligt momentum vil holde os i gang midt i den frygt og usikkerhed, der er skabt af pandemier, tsunamier, vulkanudbrud og væbnede konflikter. Åndeligt momentum kan hjælpe os til at modstå modstanderens ubøjelige, onde angreb, og forpurre hans indsats for at undergrave vores personlige åndelige grundvold.

Mange handlinger kan skabe et positivt åndeligt momentum. Lydighed, kærlighed, ydmyghed, tjeneste og taknemmelighed4 for blot at nævne nogle få.

I dag vil jeg gerne foreslå fem specifikke handlinger, vi kan foretage for at fastholde et positivt åndeligt momentum.

For det første: Kom ind på pagtsstien og bliv der.

For ikke så længe siden havde jeg en meget livagtig drøm, hvori jeg mødte en stor gruppe mennesker. De stillede mig mange spørgsmål, hvoraf de fleste handlede om pagtsstien, og hvorfor den er så vigtig.

I min drøm forklarede jeg, at vi begynder på pagtsstien, når vi bliver døbt og indgår vores første pagt med Gud.5 Hver gang vi tager nadveren, lover vi igen at påtage os Frelserens navn, erindre ham og holde hans bud.6 Til gengæld forsikrer Gud os om, at vi altid kan have Herrens Ånd hos os.

Senere indgår vi flere pagter i templet, hvor vi modtager endnu større løfter. Ordinancer og pagter giver os adgang til guddommelig kraft. Pagtens sti er den eneste sti, der fører til ophøjelse og evigt liv.

I min drøm spurgte en kvinde derpå, hvordan nogen, som havde brudt sine pagter, kunne komme tilbage på den sti. Mit svar på hendes spørgsmål leder til mit andet forslag:

Opdag glæden ved daglig omvendelse.

Hvor vigtig er omvendelse? Alma lærte os, at vi »intet skulle prædike, undtagen omvendelse og tro på Herren.«7 Omvendelse påkræves af enhver person, der kan holdes ansvarlig, hvis man ønsker evig herlighed.8 Der er ingen undtagelser. I en åbenbaring til profeten Joseph Smith irettesatte Herren tidlige kirkeledere for ikke at undervise deres børn i evangeliet.9 Omvendelse er nøglen til fremgang. Ren tro holder os i bevægelse fremad på pagtsstien.

Frygt eller forhal venligst ikke omvendelse. Satan fryder sig over jeres elende. Forhal den ikke. Smid hans påvirkning ud af jeres liv! Begynd i dag med at opleve glæden ved at aflægge det naturlige menneske.10 Frelseren elsker os altid, men især når vi omvender os. Han har lovet: »Bjergene kan rokkes og højene vakle, men min troskab mod dig rokkes ikke.«11

Føler I, at I er kommet på afveje og for langt og længe væk fra pagtens sti, og at der ingen vej er tilbage, så er det ganske enkelt ikke sandt.12 Kontakt venligst jeres biskop eller grenspræsident. Han er Herrens repræsentant og vil hjælpe jer til at opleve omvendelsens glæde og lettelse.

En lille advarsel: At vende tilbage til pagtsstien betyder ikke, at livet bliver let. Stien er streng og føles til tider ganske stejl.13 Denne opstigning er dog udformet til at prøve og undervise os, forædle vores natur og hjælpe os til at blive hellige. Det er den eneste vej, der fører til ophøjelse. En profet14 beskrev »den velsignede og lykkelige tilstand for dem, der holder Guds befalinger. For se, de er velsignede i alt, både timeligt og åndeligt; og hvis de holder trofast ud til enden, bliver de modtaget i himlen, så de derved kan bo hos Gud i en tilstand af aldrig ophørende lykke.«15

Koblet med daglig omvendelse skaber det at vandre på pagtsstien positivt åndeligt momentum.

Mit tredje forslag: Lær om Gud, og hvordan han arbejder.

En af vores største udfordringer i dag er at skelne mellem Guds sandheder og Satans forfalskninger. Det er derfor, at Herren har rådet os til at »bed[e] altid … så [vi] kan besejre Satan, og … undslippe hænderne på Satans tjenere, der understøtter hans værk.«16

Moses er et eksempel på at kunne skelne mellem Gud og Satan. Da Satan kom og fristede Moses, opdagede han bedraget, for han havde lige talt ansigt til ansigt med Gud. Moses indså hurtigt, hvem Satan var, og befalede ham at forsvinde.17 Da Satan gjorde modstand, vidste Moses, hvordan han skulle påkalde Gud om mere hjælp. Moses fik styrke fra himlen, og han irettesatte igen den onde og sagde: »Vig bort fra mig, Satan, for kun denne ene Gud … vil jeg tilbede.«18

Vi bør følge det eksempel. Smid Satans indflydelse ud af jeres liv! Følg ham venligst ikke ned i »elendighedens og den uendelige jammers kløft.«19

Med frygtindgydende hastighed kan et vidnesbyrd, der ikke plejes dagligt »ved Guds gode ord«20 smuldre. Derfor er modgiften til Satans onde plan klar: Vi har brug for daglige erfaringer med at dyrke Herren og studere hans evangelium. Jeg beder jer indtrængende om at lade Gud råde i jeres liv. Giv ham en fair del af jeres tid. Når I gør det, så læg mærke til, hvad der sker med jeres positive åndelige momentum.

Forslag nummer 4: Søg og forvent mirakler.

Moroni forsikrede os om, at »Gud er ikke hørt op med at være en gud, som gør mirakler.«21 Enhver del af skriften viser, hvor villig Herren er til at træde ind i livet hos dem, der tror på ham.22 Han delte Det Røde Hav for Moses, hjalp Nefi med at få fat i bronzepladerne og genoprettede sin kirke gennem profeten Joseph Smith. Hvert af disse mirakler tog tid og var måske ikke helt, hvad disse individer oprindeligt havde bedt Herren om.

På samme måde vil Herren velsigne jer med mirakler, hvis I tror på ham »uden at tvivle.«23 Udfør det åndelige arbejde for at kunne søge mirakler. Bed inderligt Gud om hjælp til at udøve den slags tro. Jeg lover jer, at I på egen hånd kan opleve, at Jesus Kristus »giver den udmattede kraft, den kraftesløse giver han ny styrke.«24 Få ting vil accelerere jeres åndelige momentum mere end at indse, at Herren hjælper jer med at flytte et bjerg i jeres liv.

Forslag nummer 5: Sæt en stopper for konflikterne i jeres personlige tilværelse.

Jeg gentager min opfordring til at bringe konflikterne i jeres liv til ophør. Udøv den ydmyghed, det mod og den styrke, det kræver både at tilgive og søge tilgivelse. Frelseren lovede, at hvis vi »tilgiver … mennesker deres overtrædelser, vil [vor] himmelske fader også tilgive [os].«25

Om to uger fejrer vi påske. Indtil da opfordrer jeg jer til at søge en afslutning på en personlig konflikt, der har tynget jer. Findes der en mere passende handling for at vise Jesus Kristus vores taknemmelighed for hans sonoffer? Synes tilgivelse for nuværende umulig, så trygl om kraft og hjælp gennem Jesu Kristi forsonende blod. Når I gør det, lover jeg jer personlig fred og et stort skud af åndeligt momentum.

Da Frelseren sonede for hele menneskeheden, åbnede han en dør, ad hvilken de, der følger ham, får adgang til hans helende, styrkende og forløsende kraft. Disse åndelige privilegier er tilgængelige for alle, der stræber efter at høre og følge ham.

Mine kære brødre og søstre, jeg opfordrer jer af hele mit hjerte til at komme ind på pagtens sti og blive på den. Oplev glæden ved daglig omvendelse. Lær om Gud, og hvordan han arbejder. Søg og forvent mirakler. Stræb efter at bringe konflikter i jeres liv til ophør.

Når I handler på disse bestræbelser, lover jeg jer evnen til at bevæge jer fremad på pagtsstien med større momentum, trods de hindringer I måtte støde på. Og jeg lover jer større styrke til at modstå fristelse, mere fred i sindet, frihed fra frygt og større fællesskab i jeres familie.

Gud lever! Jesus er Kristus! Han lever! Han elsker os og vil hjælpe os. Om dette bærer jeg vidnesbyrd i vor Forløsers, Jesu Kristi, hellige navn. Amen.

Noter

  1. Se 3 Ne 12:39.

  2. Se 3 Ne 12:44.

  3. L&P 64:10; se også vers 9.

  4. Som apostlen Paulus sagde: »Sig tak under alle forhold« (1 Thess 5:18). En af de bedste modgifte mod fortvivlelse, mismod og åndelig apati er taknemmelighed. Hvilke ting kan vi takke Gud for? Tak ham for jordens skønhed, for gengivelsen af evangeliet og for de utallige måder, hvorpå han og hans Søn gør deres kraft tilgængelig for os her på jorden. Tak ham for skrifterne, for engle, som besvarer vores bønner til Gud om hjælp, for åbenbaring og for evige familier. Og mest af alt, tak Gud for gaven ved og i hans Søn og Jesu Kristi forsoning, som gør det muligt for os at fuldføre de missioner, vi er sendt til jorden for at udføre.

  5. For at forstå, hvad pagtens sti er, er det vigtigt at forstå, at en pagt er en gensidig forpligtelse mellem Gud og et af hans børn. I en pagt fastsætter Gud betingelserne, og vi går med på disse betingelser. Til gengæld giver Gud os løfter. Mange pagter ledsages af ydre tegn – eller hellige ordinancer – hvor vi deltager med vidners deltagelse. Dåben er fx et tegn for Herren på, at den døbte har indgået en pagt om at holde Guds bud.

  6. Se Moro 4:3; 5:2; L&P 20:77, 79.

  7. Mosi 18:20.

  8. Se Moses 6:50, 57.

  9. Se L&P 93:40-48.

  10. Se Mosi 3:19.

  11. Es 54:10; fremhævelse tilføjet; se også 3 Ne 22:10.

  12. Det er muligt at kompensere for visse synder, men ikke for andre. Hvis et menneske misbruger eller overfalder et andet, eller hvis man tager en andens liv, kan det ikke genoprettes fuldt ud. Synderen kan i sådanne tilfælde kun gøre så meget, og der efterlades en stor gæld. På grund af Herrens villighed til at tilgive, eller afdrage restgælden, kan vi altid komme til ham, uanset hvor meget vi er kommet på afveje. Når vi oprigtigt omvender os, vil han tilgive os. Enhver restance mellem vores synder og vores evne til at genoprette fuldt ud kan udelukkende betales ved anvendelse af Jesu Kristi forsoning, der kan give nådens gave. Hans villighed til at tilgive og indfri vores gæld er en uvurderlig gave.

  13. Se 2 Ne 31:18-20.

  14. Den nefitiske kong Benjamin.

  15. Mosi 2:41.

  16. L&P 10:5; fremhævelse tilføjet.

  17. Se Moses 1:16; se også v. 1-20.

  18. Moses 1:20.

  19. Hel 5:12.

  20. Moro 6:4.

  21. Morm 9:15; se også vers 19.

  22. Apostlen Johannes sagde, at han skrev om Frelserens mirakler »for at [vi] skal tro, at Jesus er Kristus« (Joh 20:31).

  23. Se Morm 9:21.

  24. Es 40:29.

  25. Matt 6:14.