Generalkonference
Jesus Kristus er de unges styrke
Oktoberkonferencen 2022


Jesus Kristus er de unges styrke

Sæt jeres lid til Jesus Kristus. Han vil lede jer på den rette vej. Han er jeres styrke.

Da jeg forberedte mig på dette budskab i dag, følte jeg mig stærkt tilskyndet til at tale til de unge kvinder og unge mænd.

Jeg taler også til dem, der plejede at være unge, selv dem, der ikke rigtig kan huske det længere.

Og jeg taler til alle, der elsker vores unge og ønsker, at de får succes i livet.

Til den opvoksende generation har jeg et budskab specielt til jer fra vor Frelser, Jesus Kristus.

Frelserens budskab til jer

Mine kære unge venner, hvis Frelseren var her lige nu, hvad ville han så sige til jer?

Jeg tror, at han ville begynde med at udtrykke sin store kærlighed til jer. Han kunne sige det med ord, men det ville også tilflyde jer så stærkt – bare ved hans nærhed – at det umiskendeligt ville nå dybt ind i jeres hjerte og fylde hele jeres sjæl!

Og alligevel, fordi vi alle er svage og ufuldkomne, kan der krybe nogle bekymringer ind i ens sind. I husker måske de fejl, I har begået, gange, I har givet efter for fristelse, ting, I ville ønske, I ikke havde gjort – eller ville ønske, at I havde gjort bedre.

Frelseren ville fornemme det, og jeg tror, at han ville forsikre jer om de ord, han har talt i skrifterne:

»Frygt ikke.«1

»Tvivl ikke.«2

»Vær ved godt mod.«3

»Jeres hjerte må ikke forfærdes!«4

Jeg tror ikke, at han ville komme med undskyldninger for jeres fejltrin. Han ville ikke bagatellisere dem. Nej, han ville bede jer om at omvende jer – at lægge jeres synder bag jer, at ændre jer, så han kan tilgive jer. Han ville minde jer om, at han for 2.000 år siden påtog sig disse synder, så I kunne omvende jer. Det er en del af planen for lykke, som vi har fået af vor kærlige himmelske Fader.

Jesus ville måske påpege, at jeres pagter med ham – der blev indgået, da I blev døbt, og fornyes hver gang, I tager nadveren – giver jer en særlig forbindelse til ham. Den form for forbindelse, skrifterne beskriver, er at blive knyttet sammen, så I med hans hjælp kan bære enhver byrde.5

Jeg tror, at Frelseren Jesus Kristus ønsker, at I ser, føler og ved, at han er jeres styrke. At der med hans hjælp ikke er nogen grænser for, hvad I kan opnå. At jeres potentiale er ubegrænset. Han ønsker, at I ser jer selv, som han ser jer. Og det er meget anderledes end den måde, verden ser jer på.

Frelseren ville uden tvivl erklære, at I er den Almægtige Guds datter eller søn. Jeres himmelske Fader er det herligste væsen i universet, fuld af kærlighed, glæde, renhed, hellighed, lys, nåde og sandhed. Og han ønsker, at I en dag arver alt, hvad han har.6

Det er grunden til, at I er på jorden – for at lære, vokse og udvikle jer og blive alt det, som jeres Fader i himlen har skabt jer til.

For at gøre dette muligt sendte han Jesus Kristus ud for at være jeres Frelser. Det er formålet med hans store plan for lykke, hans kirke, hans præstedømme og skrifterne – det hele.

Det er jeres skæbne. Det er jeres fremtid. Det er jeres valg!

Sandhed og valg

Kernen i Guds plan for jeres lykke er jeres evne til at vælge.7 Selvfølgelig ønsker jeres himmelske Fader, at I vælger evig glæde med ham, og han vil hjælpe jer til at opnå den, men han vil aldrig påtvinge jer den.

Så han lader jer vælge: Lys eller mørke? Godt eller ondt? Glæde eller elendighed? Evigt liv eller åndelig død?8

Det lyder som et let valg, ikke? Men på en eller anden måde virker det mere kompliceret her på jorden, end det burde være.

Problemet er, at vi ikke altid ser tingene så klart, som vi gerne ville. Apostlen Paulus sammenlignede det med at se »i et spejl, i en gåde.«9 Der er megen forvirring i verden om, hvad der er rigtigt og forkert. Sandhed bliver fordrejet for at få det onde til at ligne godt og godt til at ligne ondt.10

Men når I oprigtigt søger sandheden – evig, uforanderlig sandhed – bliver jeres valg meget klarere. Ja, I vil stadig have fristelser og prøvelser. Der vil stadig ske dårlige ting. Gådefulde ting. Tragiske ting. Men I kan klare jer, når I ved, hvem I er, hvorfor I er her, og når I stoler på Gud.

Så hvor finder I sandhed?

Den findes i Jesu Kristi evangelium. Og der undervises i det evangeliums fylde i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Jesus sagde: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig.«11

Når I har vigtige valg at træffe, er Jesus Kristus og hans gengivne evangelium det bedste valg. Når I har spørgsmål, er Jesus Kristus og hans gengivne evangelium det bedste svar. Når I føler jer svage, er Jesus Kristus jeres styrke.

Han giver de trætte kraft; og dem, der føler sig magtesløse, øget styrke.

De, der venter på Herren, vil blive fornyet ved hans styrke.12

Til styrke for de unge

For at hjælpe jer til at finde vejen og hjælpe jer til at gøre Kristi lære til den vejledende indflydelse i jeres liv, har Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige forberedt en ny ressource, en revideret udgave af Til styrke for de unge.

Billede
2011-udgaven af Til styrke for de unge.

I over 50 år har Til styrke for de unge været en vejledning for generationer af sidste dages hellige unge. Jeg har altid et eksemplar i lommen, og jeg deler det med folk, der er nysgerrige om vores standarder. Den er blevet opdateret og genopfrisket for bedre at kunne modsvare vor tids udfordringer og fristelser. Den nye udgave af Til styrke for de unge er tilgængelig online på 50 sprog og vil også blive tilgængelig på tryk. Den vil være en betydelig hjælp til at træffe valg i jeres liv. Tag den til jer og del den med jeres venner.

Billede
2022-Udgaven af Til styrke for de unge.

Denne nye version af Til styrke for de unge har undertitlen En vejledning til at træffe valg.

Lad mig gøre det klart, at den bedste vejledning, I overhovedet kan have til at træffe valg, er Jesus Kristus. Jesus Kristus er de unges styrke.

Så formålet med Til styrke for de unge er at lede jer til ham. Den lærer jer evige sandheder om hans gengivne evangelium – sandheder om, hvem I er, hvem han er, og hvad I kan udrette med hans styrke. Den lærer jer, hvordan I træffer retfærdige valg ud fra disse evige sandheder.13

Det er også vigtigt at vide, hvad Til styrke for de unge ikke gør. Den træffer ikke beslutninger for jer. Den giver jer ikke et »ja« eller »nej« om hvert valg, I nogensinde kommer ud for. Til styrke for de unge fokuserer på grundlaget for jeres valg. Den fokuserer på værdier, principper og læresætninger i stedet for enhver specifik adfærd.

Herren har gennem sine profeter altid vejledt os i den retning. Han bønfalder os om at »øge [vores] åndelige evne til at modtage åbenbaring.«14 Han indbyder os til at »høre ham.«15 Han kalder os til at følge ham på højere og helligere måder.16 Og vi lærer på lignende vis hver uge i Kom og følg mig.

Vejledningen kunne have givet jer lange lister over tøj, I ikke bør have på, ord, I ikke bør sige, og film, I ikke bør se. Men ville det virkelig være nogen hjælp i en global kirke? Ville en sådan tilgang virkelig forberede jer til et liv med kristuslignende levevis?

Joseph Smith sagde: »Jeg lærer dem de korrekte principper, så styrer de sig selv.«17

Og kong Benjamin sagde til sit folk i Mormons Bog: »Jeg kan ikke fortælle jer alt det, hvori I kan begå synd; for der er forskellige veje og måder, ja, så mange, at jeg ikke kan tælle dem.«18

Kong Benjamin fortsatte med at sige: »Men så meget kan jeg sige jer … [vogt] jer selv og jeres tanker og jeres ord og jeres handlinger, og [iagttag] Guds befalinger, og [vedbliv] i troen på [vor Herre] … helt til jeres livs ende.«19

Billede
Frelseren Jesus Kristus

Er det forkert at have regler? Selvfølgelig ikke. Vi har alle brug for dem hver dag. Men det er forkert kun at fokusere på regler i stedet for at fokusere på Frelseren. I er nødt til at vide hvorfor og hvordan, og så overveje konsekvenserne af jeres valg. I er nødt til at sætte jeres lid til Jesus Kristus. Han vil lede jer på den rette vej. Han er jeres styrke.20

Kraften i den sande lære

Til styrke for de unge er frimodig i forkyndelsen af Jesu Kristi lære. Den opfordrer jer frimodigt til at træffe valg ud fra Kristi lære. Og den beskriver frimodigt de velsignelser, som Jesus Kristus lover dem, der følger hans vej.21

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Når jeres største ønske er at lade Gud råde [i jeres liv] … bliver så mange beslutninger lettere … Mange problemer bliver ligegyldige! I ved bedst selv, hvordan I passer på jer selv. I ved, hvad I skal se og læse, hvor I skal tilbringe jeres tid, og hvem I skal omgås med. I ved, hvad I ønsker at opnå. I ved, hvilken slags person I … ønsker at blive.«22

En højere standard

Jesus Kristus har meget høje standarder for sine tilhængere. Og opfordringen til oprigtigt at søge hans vilje og efterleve hans sandheder er den højest mulige standard!

Vigtige timelige og åndelige valg bør ikke kun være baseret på personlige præferencer, eller på hvad der er belejligt eller populært.23 Herren siger ikke: »Gør, hvad du vil.«

Han siger: »Lad Gud råde.«

Han siger: »Kom så og følg mig.«24

Han siger: »Lev på en helligere, højere og mere moden måde.«

Han siger: »Hold mine befalinger.«

Jesus Kristus er vores fuldkomne eksempel, og vi stræber af hele vores sjæls styrke efter at følge ham.

Mine kære venner, lad mig gentage, at hvis Frelseren stod her i dag, ville han udtrykke sin uendelige kærlighed til jer, sin fuldstændige tillid til jer. Han ville fortælle jer, at I kan klare det her. I kan opbygge et glædeligt, lykkeligt liv, fordi Jesus Kristus er jeres styrke. I kan finde selvtillid, fred, sikkerhed, lykke og en følelse af at høre til nu og for evigt, for I vil finde alt i Jesus Kristus, i hans evangelium og i hans kirke.

Om dette bærer jeg mit højtidelige vidnesbyrd som Herren Jesu Kristi apostel og efterlader jer min inderlige velsignelse i dyb taknemlighed og kærlighed til jer, i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Luk 5:10; 8:50; 12:7; L&P 38:15; 50:41; 98:1.

  2. L&P 6:36.

  3. Matt 14:27; Joh 16:33; L&P 61:36; 68:6; 78:18.

  4. Joh 14:1, 27.

  5. Se Matt 11:28-30.

  6. Se L&P 84:38.

  7. Man kan sige, at Faderens plan er udformet for at give jer mulighed for at udtrykke jeres ønsker gennem jeres valg, så I kan modtage alle resultaterne af det, I ønsker. Som ældste Dale G. Renlund har sagt: »Vor himmelske Faders mål med opdragelse er ikke at få sine børn til at gøre det rette; det er at få sine børn til at vælge det rette og i sidste ende blive som ham« (»Vælg i dag«, Liahona, nov. 2018, s. 104).

  8. Se 2 Ne 2:26-27.

  9. 1 Kor 13:12.

  10. Se Es 5:20.

  11. Joh 14:6.

  12. Se Es 40:29-31.

  13. Som sidste dages hellige er vi ofte kendt for det, vi gør og ikke gør – vores opførsel. Det kan være godt, men det er endnu bedre at være kendt for det, vi ved (de sandheder, der driver vores adfærd) og for, hvem vi kender (Frelseren – og hvordan vores kærlighed til ham inspirerer til vores adfærd).

  14. Russell M. Nelson, »Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 96.

  15. Se Russell M. Nelson, »Hør ham«, Liahona, maj 2020, s. 88-92.

  16. Den principbaserede tilgang til den nye vejledning Til styrke for de unge er i overensstemmelse med andre nylige initiativer, der er blevet introduceret af Frelserens kirke, deriblandt Forkynd mit evangelium, omsorg, den hjemmecentrerede læseplan Kom og følg mig, programmet Børn og unge, Undervisning på Frelserens måde og den nye Kirkens Håndbog. Herren opbygger tydeligvis vores åndelige evner. Han viser sit pagtsfolk større tillid i de sidste dage.

  17. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 281.

  18. Mosija 4:29. På en måde er det det, som farisæerne på Jesu tid prøvede at gøre. I deres iver efter at forhindre folk i at bryde loven samlede de hundredvis af regler baseret på deres forståelse af hellig skrift. Farisæerne troede fejlagtigt, at deres regler ville redde dem. Da Frelseren så viste sig, genkendte de ham ikke.

  19. Mosi 4:30; fremhævelse tilføjet.

  20. En anden årsag til, at der er behov for en principbaseret tilgang i dag, er den tiltagende kulturelle diversitet i Herrens kirke. Principper er evige og universelle. Specifikke regler eller anvendelse af disse principper virker godt nogle steder, men ikke andre. Det, der forener os, er Jesus Kristus og de evige sandheder, han underviste i, selv om specifikke anvendelsesmuligheder varierer over tid og på tværs af kulturer. Så problemet med at lave en liste over alt, hvad der er muligt, er ikke bare, at det er upraktisk og uopnåeligt. Problemet er, at det afleder vores fokus fra den sande kilde til vores styrke, vor Frelser, Jesus Kristus.

  21. For mange år siden udtalte præsident Boyd K. Packer disse kraftfulde ord: »Når den sande lære forstås, ændres menneskets indstilling og adfærd. Studiet af evangeliets lærdomme vil forbedre adfærd hurtigere end studiet af adfærd vil forbedre adfærd« (»Frygt ikke«, Liahona, maj 2004, s. 79).

    Præsident Ezra Taft Benson underviste om en lignende sandhed: »Herren arbejder fra det indre og ud. Verden arbejder fra det ydre og ind … Verden vil forme menneskets adfærd, men Kristus kan ændre den menneskelige natur« (se »Født af Gud«, Stjernen, jan. 1986, s. 4).

    Da profeten Alma i Mormons Bog så det onde i verden omkring sig, vendte han sig til Guds ord, fordi han vidste, at det havde »større virkning på folkets sind end sværdet eller noget som helst andet, der var hændt dem – [Alma] mente derfor, at det var tjenligt, at de skulle prøve virkeevnen i Guds ord« (Alma 31:5).

  22. Russell M. Nelson, »Lad Gud råde«, Liahona, nov. 2020, s. 94. Præsident Nelson var et eksempel på denne tilgang, da han underviste os om at ære sabbatsdagen: »Da jeg var meget yngre, studerede jeg de arbejdslister, andre havde lavet over det, de måtte, og det, de ikke måtte gøre på sabbatten. Det var først senere, at jeg ud fra skrifterne lærte, at min handlemåde og min holdning på sabbatten var et tegn mellem mig og min himmelske Fader. Med den forståelse havde jeg ikke længere brug for lister over, hvad jeg måtte og ikke måtte. Når jeg skulle træffe beslutning om, hvorvidt en aktivitet var passende på sabbatten eller ej, spurgte jeg blot mig selv: ›Hvilket tegn ønsker jeg at vise Gud?‹ Det spørgsmål gjorde mine valg med hensyn til sabbatsdagen krystalklare« (»Sabbatten er frydefuld«, Liahona, maj 2015, s. 130).

  23. Ældste David A. Bednar har sagt, at »retfærdighedens principper … [kan] hjælpe os til at se ud over vores personlige præferencer og selvcentrerede ønsker ved at give det værdifulde perspektiv af evig sandhed, når vi navigerer gennem forskellige situationer, udfordringer, beslutninger og oplevelser i livet« (»Principperne i mit evangelium«, Liahona, maj 2021, s. 123-124).

  24. Luk 18:22.