Liahona
Langsom læsning: Se Frelseren i skrifterne
Januar 2024


»Langsom læsning: Se Frelseren i skrifterne«, Liahona, jan. 2024.

Langsom læsning: Se Frelseren i skrifterne

At låne denne tilgang fra kunst kan hjælpe os til at se Jesus Kristus i Mormons Bog.

Billede
skulptur af Maria, der holder Jesu legeme efter korsfæstelsen

La Pietá, Michelangelo

Det tog Michelangelo over et år at lave La Pietá, en storslået skulptur af Maria, der holder Jesu legeme efter korsfæstelsen. Leonardo da Vinci brugte endnu længere tid, omkring tre år, på at male sin berømte skildring af Den sidste nadver.

Hvis I skulle gætte, hvor lang tid ville I så sige, at en besøgende på et kunstmuseum bruger – i gennemsnit – på at se på hvert kunstværk?

Svaret er 17 sekunder ifølge en undersøgelse.1

Forestil jer: 17 sekunder til at se på et kunstværk, som kunstneren kan have brugt mange år på at skabe.

Det er forståeligt. Der er hundredvis af malerier og skulpturer på et museum, og vi er travle mennesker. Så vi skynder os gennem og suger så meget til os, vi kan. Fordi vi er bange for at gå glip af noget, går vi ironisk nok glip af selve formålet med kunsten – de følelser og tanker, som kunstnerne ønskede, at vi skulle opleve. Vi lader vores øjne glide forbi hvert værk på museet, men i virkeligheden ser vi ingen af dem. Så forlader vi museet udmattede og uinspirerede. Vi undrer os måske endda over, hvad folk overhovedet ser i kunst – overbeviste om, at kunst måske er for de højtuddannede, ikke for alle.

Langsom beskuelse

For at løse dette problem opfordrer kunstmuseer rundt om i verden besøgende til at øve sig i noget, de kalder »langsom beskuelse«.2 De opfordrer folk til at vælge et kunstværk på museet, gøre sig komfortable og undersøge det omhyggeligt et stykke tid – 5 til 10 minutter. Se på det fra forskellige vinkler. Træde tæt ind til det for at lægge mærke til detaljer. Træde tilbage og tage det ind som en helhed. Nogle gange får besøgende endda at vide, at de ikke skal læse museets skilt, der analyserer kunstværket – i det mindste ikke før de har haft mulighed for at danne deres egen mening og gøre deres egne opdagelser.

Langsom beskuelse har forandret oplevelsen på kunstmuseet for mange mennesker. Nogle, der aldrig har anset sig selv for at være kunstelskere, har fået passion for kunst. De opnår tillid til, at de kan finde mening i ethvert kunstværk, og de finder glæde i det, de opdager. De lærer, at de ikke har brug for en universitetsgrad i kunsthistorie for at blive rørt af kunst. De er blot nødt til at sætte tempoet ned og give kunstværket en chance for at gøre det, det blev skabt til at gøre.

Kan de samme principper gælde for at læse skrifterne – for eksempel i vores Kom og følg mig-studium af Mormons Bog i år?

Vi ved, at Mormons Bog som endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus blev skrevet med en hensigt om at styrke vores tro på Frelseren (se 1 Ne 6:4). Vi ved, at den blev skrevet af Guds inspirerede profeter specifikt til vor tid (se for eksempel Morm 8:35). Vi ved, at de fordums profeter, der skrev Mormons Bog, gjorde det med store personlige ofre. Bare processen med at indgravere ord på metalplader var krævende og møjsommelig (se Jakob 4:1). Og nogle af dem risikerede deres liv for at bevare optegnelsen, så den ville være tilgængelig for os i dag (se Morm 6:6; Moro 1).

Og alligevel suser vi nogle gange igennem læsningen af Mormons Bog, fordi vi har så travlt. Måske skimmer vi nogle få vers over morgenmaden eller på vej til arbejde. Vi lader måske vores øjne glide over hvert et ord i et kapitel, men ikke meget af det synker ind. Ikke hver gang, men sommetider lukker vi bogen eller appen og føler ikke noget anderledes, end da vi begyndte.

Langsom læsning

Hvis et kunstværk fortjener at blive påskønnet ved at blive beskuet langsomt, så fortjener Mormons Bog måske »langsom læsning«. Det betyder ikke nødvendigvis, at vores studium af skriften skal tage længere tid, blot at vi kan have gavn af en ændring i tempoet. I stedet for at skynde sig med at færdiggøre et kapitel, kan dagens studium måske fokuseres på kun tre eller fire vers. Men hvor vi virkelig fordyber os i disse vers. Vi bemærker detaljer, ord og vendinger. Vi tænker over, hvorfor hver enkelt kan være vigtigt – lærer det mig noget om Frelseren? Styrker det min kærlighed til ham og min tro på ham? Er der noget, han ønsker, at jeg skal vide?

Langsom læsning giver os mulighed for at lægge mærke til ting i Mormons Bog, som vi ellers ikke ville bemærke. Det vigtigste er, at det kan hjælpe os til oftere at se Frelseren i denne bog, som blev skrevet for at vidne om ham. Langsom læsning er en måde at åbne vores øjne, sind og hjerte på for Mormons Bogs stærke vidnesbyrd om Jesus Kristus. Et inspirerende kunstværk kan ændre vores liv, når vi tager os tid til virkelig at se det. På et endnu dybere plan kan det at se Frelseren i skrifterne i høj grad påvirke vores tanker og følelser – og dermed vores liv.

Forestil jer for eksempel, at I læser 1 Nefi kapitel 1. Jeres opmærksomhed bliver draget mod vers 6, så I sætter farten ned og dvæler der et stykke tid. Man kan drages mod den »ildsøjle«, som Lehi så, der »hvilede på en klippe«. Det er en usædvanlig måde for ild at optræde på. Hvad betyder det? I kommer måske til at tænke på andre ildsøjler, der er nævnt i skrifterne (der kan fodnoterne hjælpe jer). I funderer måske over, hvorfor Herrens tilstedeværelse så ofte sammenlignes med ild. Hvad siger det om ham? Har han nogensinde været som en ildsøjle i jeres liv?

Det er meget at tænke over. Og I er ikke engang færdige med verset endnu.

Der er selvfølgelig værdi i at læse Mormons Bog hurtigt. Det kan hjælpe os til at forstå den overordnede fortælling og blive opmærksomme på overordnede temaer, som gentages. Men der er så utroligt meget at lære om Jesus Kristus fra detaljerne i Mormons Bog, og nogle gange ser man disse detaljer bedst ved at sætte tempoet ned og være meget opmærksom.

Nefi sagde om de ord, han skrev i Mormons Bog: »Disse ord … er Kristi ord, og han har givet dem til mig, og … Kristus [vil] med kraft og stor herlighed vise jer, at de er hans ord;« (2 Ne 33:10-11). I behøver ikke at være dygtige læsere for at finde Frelserens ord i Mormons Bog. I skal bare sætte tempoet ned og give Mormons Bog en chance for at gøre det, den blev skabt til at gøre – opbygge jeres tro på Jesus Kristus.

Noter

  1. Se Trent Morse, »Slow Down, You Look Too Fast«, ARTnews, 1. apr. 2011, artnews.com.

  2. Se »Slow Art Day«, slowartday.com/about.