Liahona
Søg flittigt, og I vil finde
Januar 2024


»Søg flittigt, og I vil finde«, Liahona, jan. 2024.

Søg flittigt, og I vil finde

Herren har åbenbaret, hvordan vi kan søge sandhed og vejledning i vores liv.

Billede
forstørrelsesglas

Da min hustru, Regina, og jeg vendte hjem til Brasilien efter at have tjent i Luanda-missionen i Angola fra 2016 til 2019, havde vi en vigtig beslutning at skulle træffe. Vi havde solgt vores hus, inden vi tog på mission. Et år efter vi var vendt hjem, skulle vi vælge mellem at købe eller leje et hus. Hvordan skulle vi kunne vælge, hvad der var det rette for os?

Den slags beslutninger hører til blandt de mange opgaver, aktiviteter og bekymringer i hverdagen, vi alle oplever. Til tider kan de distrahere os fra de storslåede velsignelser og privilegier, som kun Jesu Kristi gengivne evangelium tilbyder os. Når vi står over for så mange forpligtelser og ansvar, kan det være udfordrende at vide, hvad der er sandt, eller hvilken retning vi bør vælge. Det kan få os til pludseligt at føle os overvældet af enorme krav.

Heldigvis har vor kærlige himmelske Fader ikke ladt os alene for finde ud af, hvad der er sandt, eller hvad vi bør gøre.

Kilden til al sandhed

Inden vor Frelser, Jesus Kristus, forlod denne jord, lovede han sine disciple, at Faderen ville sende Talsmanden, eller Helligånden, for at velsigne dem. Talsmanden, sagde Jesus, »skal lære jer alt og minde jer om alt« (Joh 14:26).

Helligåndens centrale rolle er at åbenbare sandheden (se Joh 16:13). Vor himmelske Fader er kilden til al åbenbaret sandhed, hvad enten den kommer gennem profeter, seere og åbenbarere eller til os personligt gennem Helligånden. Når vi stræber efter at have Helligåndens ledsagelse, vil vor himmelske Fader vejlede os i selv de mest udfordrende tider.

Bed, søg og bank på

Fordi vor himmelske Fader ønsker at inspirere, undervise, vejlede og opbygge os, bliver vi opfordret således: »Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer« (Matt 7:7, se også Luk 11:9; 3 Ne 14:7).

Da Nefi hørte sin far Lehis ord angående hans syn om livets træ, sagde Nefi »også [jeg] nærede ønske om, at jeg måtte se og høre og kende til dette ved Helligåndens kraft, som er Guds gave til alle dem, der flittigt søger ham« (1 Ne 10:17).

At søge sandhed kræver flid. Når vi er flittige, er vi vedholdende, oprigtige og energiske i vores stræben efter at kende sandheden og Herrens vilje for os. Flid i at søge sandhed fra Herren drager os nærmere ham i alle livets faser.

Profeten Joseph Smith erfarede tidligt i sit liv, at en af de mest effektive måder at finde sandhed på er ved trofast at søge svar på spørgsmål (se Joseph Smith – Historie 1:10, 18). Vi kan stille følgende spørgsmål, mens vi søger efter sandhed. Svarene er et mønster, vi kan følge for at lære sandheden at kende.

Billede
en kvinde holder skrifterne og beder

Hvem vender vi os til for at finde sandhed?

I slutningen af Mormons Bog opfordrer profeten Moroni alle til at spørge Gud af et oprigtigt hjerte, med oprigtig hensigt og tro på Kristus, »om ikke dette er sandt«. Moroni vidner om, at Gud vil »tilkendegive sandheden af [Mormons Bog] for jer ved Helligåndens kraft. Og ved Helligåndens kraft kan I kende sandheden af alt« (Moro 10:4-5).

Gud, vor evige Fader, har etableret en praktisk og tilgængelig måde, hvorpå hans børn kan spørge ham (se Jak 1:5) og komme ham nærmere hver dag, hver time – ja, til alle tider. Denne enkle, men kraftfulde måde er bøn.

Almas belæringer til sin søn Helaman gælder også os: »Anråb Gud for hele dit underhold.« I »alle dine gerninger … og hvor du end går hen … lad alle dine tanker være henvendt til Herren; ja, lad dit hjertes hengivenhed være rettet mod Herren for evigt« (Alma 37:36). Alma belærte også: »Rådfør dig med Herren i alle dine gerninger, så vejleder han dig til din gavn« (Alma 37:37). Vi er ikke nødt til at bruge et bestemt tidspunkt eller et bestemt sted for at bede. Selvom vi måske ikke altid kan bede højt, kan vi altid have en bøn i vores hjerte (se Alma 34:27).

De svar, vi modtager på vores bønner, er måske ikke altid dem, vi forventer. Nogle gange kan de endda være i modstrid med det, vi selv vil. Det kan også tage længere tid at få svar på vores bønner, end vi ønsker. Nogle gange kan de blive mødt med stilhed i et stykke tid. Men vor himmelske Fader er opmærksom på vores behov. Hans svar vil altid være til gavn for os. Vi er bare nødt til at gå fremad med tro på Jesus Kristus. (Se Luk 11:9-13).1

Vor Frelser og Forløser har erklæret, at vi aldrig vil nå vor himmelske Fader, medmindre det sker gennem ham. »Jeg er vejen og sandheden og livet,« sagde Jesus. »Ingen kommer til Faderen uden ved mig« (Joh 14:6). Dette eliminerer ethvert andet alternativ, eller tilmed enhver forhindring, i vores kommunikation med Gud. Det er derfor, at alle bønner, taler, vidnesbyrd, klasser og så mange andre ting, vi gør – i kirken, derhjemme med vores familie eller på egen hånd – bliver gjort i Jesu Kristi navn.

Hvad bør vores indstilling være?

For at finde sandhed må vi være oprigtige og have reelle intentioner. Når vi ydmygt påkalder vor himmelske Fader, stiller vi os til rådighed for at handle i overensstemmelse med de svar, vi modtager, og vi udvider vores evne til at gøre det.

Oprigtighed og reel hensigt får os til at gøre det, vor himmelske Fader ønsker, at vi gør, frem for det, vi selv ønsker at gøre. Vi viser tydeligt vor himmelske Fader, at vi stoler på ham, når vi er »underdanig[e], sagtmodig[e], ydmyg[e], tålmodig[e], fuld[e] af kærlighed, villig[e] til at underordne [os] alt det, som Herren finder det tjenligt at pålægge [os]« (Mosi 3:19). Gennem disse egenskaber forstår og stoler vi på, at vor himmelske Fader altid vil gøre det, der er bedst for os.

Billede
en person sidder og ser op på et bjerg

Foto: Lee Michael Ragsdale

Hvordan vil svarene komme?

Da min hustru og jeg skulle beslutte, om vi ville købe eller leje et hus, så bad, overvejede og talte vi meget om det. Med tiden fik vi en følelse af, at vi ikke skulle købe et hus. Vi fulgte med tro det svar, vi modtog, uden at vide, hvad der skulle til at ske i vores liv.

Omkring 18 måneder senere i april 2022 blev jeg kaldet som generalautoritet og halvfjerdser. Efter aprilkonferencen 2022 havde vi kun tre uger til at forlade Brasilien til vores første opgave. Det, at vi boede i et lejet hus på det tidspunkt, gjorde processen med at flytte meget lettere. I dag kan Regina og jeg tydeligt se, at Herren vejledte os i vores beslutning.

Nefi modtog også svar i overensstemmelse sit ønske. Ved flittigt at søge sandhed og tro og stole på, at vor himmelske Fader ville åbenbare sandhed for ham, blev Nefi velsignet med at se det, hans far så. Han så livets træ, som repræsenterer Guds kærlighed – den kærlighed, der er »yderst ønskværdig, mere end alt andet« og »det, der glæder sjælen mest« (1 Ne 11: 22, 23).

Gennem Helligånden åbenbarer vor himmelske Fader sandhed, der er tilgængelig for alle hans børn. Herren åbenbarede gennem profeten Joseph Smith, at Helligånden kan tale til vores sind og hjerte (se L&P 8:2), »trænge sig … på i [vores] følelser« (L&P 128:1), få det til at »brænde i brystet på [os]« (L&P 9:8), fylde vores sjæl med glæde, oplyse vores sind eller bringe fred til vores bekymrede hjerte (se L&P 11:13; 6:14-15, 22-23).

Jeg vidner om, at Guds sandhed fordriver tvivl og frygt og styrker vores vidnesbyrd. Ligesom Nefi erklærer jeg: »For den, der flittigt søger, skal finde« (1 Ne 10:19). Gud vil åbenbare sandhed, hvis vi flittigt søger den, for han »belønner dem, som søger ham« (Hebr 11:6). Og han vil gøre det så tydeligt, at det ikke vil efterlade nogen tvivl om, at hans hånd vejleder os.

Note

  1. Se Richard G. Scott, »Anvend bønnens himmelske gave«, Liahona, maj 2007, s. 8-11.